Nu har det exceptionella inträffat att Europeiska Unionens ministerråd den 17 juni (Council 2438) diskuterat försäkringsfrågan ingående och kommit till följande stutsats om flygets krigsriskförsäkringar enligt sidan 21 i protokollet:
” Varje lösning skall bedömas efter att den kommersiella försäkringsmarknaden inte är föremål för onödiga restriktioner och att staternas ansvar är begränsat så mycket som möjligt. Under dessa förhållanden anses att gemensamma förslag noggrant bör utvärderas.
EU-kommissionen bjuds in att analysera initiativet från Association of European Airlines (AEA) och förslag från International Civil Aviation Organisation (FN-organet ICAO) i detalj med sikte på att lägga nödvändiga förslag till nästa Ministerådsmöte för en gemensam inriktning hos medlemsstaterna, inom de gränser som gäller för konkurrens och statsstödsregler.”
Ministerrådets protokoll som skall vara vägledande lägger fast att de behövs mer tid för en långsiktig lösning av krigsriskförsäkringar för Europas flygbolag och flygplatser. Skrivningen indikerar klart att om Sverige - som avvikarland - inte förlänger garantierna för att medge denna tid, så raserar den gemensamma hållningen. Samtidigt sätts svenska flygbolag i en sämre sits än andra EU-bolag. Storbritannien, Frankrike, Finland med flera har redan indikerat eller genomfört en förlängning på minst två månader och andra EU-stater förväntas följa efter.
Vi har sökt företrädare på Näringsdepartementet, men ingen insatt person finns på plats. De uttalande vi fått är att Ministerådsmötet var "förvirrat" och att det hela är en ”tolkningsfråga”.