Skriv ut  

Norwegian siktar på Beijing

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 januari 2012
Norwegians Dreamliners baseras i Bankok och Beijing och långlinjesatsningen ska på sikt växa till en flotta på kanske 30 Boeing 787.
Det meddelade Norwegians vd Björn Kjos igår.

Norwegian Crew

Norwegian baserar sina långdistansflygningar utanför Norden, det kunde Flygtorget rapportera om redan förra veckan. Nu klarnar bilden ytterligare sedan Björn Kjos, Norwegians vd, nämnt Bangkok och Beijing när han igår mötte pressen vid ett möte i Köpenhamn.
            Av allt att döma bildar Norwegian nya bolag i de två asiatiska storstäderna och baserar både flygplan och besättningar där. Om det också innebär att Beijing är en ny, tredje destination vid sidan redan planerade Bangkok och New York, framgick inte tydligt. Argumenten för baseringen är bland annat att stora delar av den framtida passagerartillväxten finns i Asien, en analys som de flesta bedömare är överens om. Att placera långlinjeflottan i Asien är ett sätt att dra fördel av det framtidsscenariot. De nya låga priserna kommer även att locka passagerare att flyga direkt till Europa och inte via de nya stora hubbarna i mellanöstern, Doha och Dubai.
            Björn Kjos slog också fast att de sex Dreamliner som Norwegian hittills beställt bara är början på långlinjeexpansionen.
– Det ideala antalet är 20 flygplan, kanske 30, säger han till takeoff.dk
Norwegian

            Kalkylen för att få den i vissa fall hårt kritiserade satsningen på långlinjer att gå ihop, bygger till stora delar på den fördelaktiga bränsleekonomin hos Boeing 787. Lägg till en planerad operationstid på 18 timmar varje dygn per flygplan, den slimmade organisationen i bolaget och besättningsbaser i utlandet, så säger sig Norwegian kunna utlova långdistansbiljetter till halva priset mot idag.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Cockpit Crew
Skrivet av Ziggy, 2012-01-31 17:29:49
Skandivanisk crew på flight deck?
Dream on, Mr Dreamliner...... det blir troligtvis U.K besättning eller annan Europeiskt kontraktsbolag, och ja, visst kan en och annan skandinav jobba där.....
Anmäl inlägget
Non-stop från Arlanda
Skrivet av Micholm, 2012-01-31 16:56:28
Grattis på Norwegian för långlinjer. Från Arlanda startar och kör non-stop till Kina och USA, även fler non-stop till andra länder i Världen. Nordens huvudlinjer är Arlanda. Andra städer i Norden får byta flygplan i Arlanda.
Anmäl inlägget
787
Skrivet av supersonic boom, 2012-01-30 14:42:21
För denna flotta måste nog Norwegian flyga till flera destinationer i konkurrens med dessa länders utvalda "Flag carriers" där alla kräver multilaterala överneskommelser på minister nivå. Tror Kjos spännt hanen för hårt, SAS kommer minska kostnader snabbt om 5-10 år och kunna sätta hårt mot hårt med sina rika ägare
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Yo , 2012-01-30 09:41:41
Tror att herr Kjos bara har otur när han tänker ..
Han får nog dra det ett varv till där uppe i skallen , med en administration baserad i världens dyraste land så kommer han inte långt , även den måste förläggas borta i Asien för han han skall ha en riktig chans mot de asiatiska bolagen.
Anmäl inlägget
SV Advokat
Skrivet av Piloten, 2012-01-29 13:02:02
Jo det är riktigt, det är alltid bra med kompletterande utbildning, man vet ju aldrig hur framtiden kan se ut för en pilot. Vi har fler stjärnor inom koren som utbildats sig till läkare med gott resultat. Båda yrkeskollegorna kan vara en tillgång för vår trygghet.
Anmäl inlägget
Advokat
Skrivet av Ole Doff, 2012-01-29 11:30:52
Piloten, ja han är skolad pilot i Norska Flygvapnet men fick inte jobb på SAS så han började studera juridik istället och blev advokat.
Bara för att man kan spaka ett flygplan så betyder det inte att man automatiskt är en bra företagsledare det krävs mer än så.
Anmäl inlägget
Ja, disse bolag
Skrivet av pf, 2012-01-28 10:47:32
konkurrerer også med et lite skandinavisk som har 11-12 langdistanseplan
Anmäl inlägget
Tänk längre
Skrivet av Pipeline, 2012-01-28 10:03:26
Är inte så säker på att detta blir en succe om inte Kjos har enormt djupa fickor. Statsunderstödda bolag som Singapore, Thai, Air China kommer se till att de inte lyckas, dessutom har man de oljedrivna hub bolagen i mellanöstern som kommer se till att hålla prisbilden låg. Lägger vi ovanpå det Star Alliance och One world (LH och BA)som oxå vill se till att behålla sin del av kakan så kommer det nog att bli ganska svårt.
Anmäl inlägget
Ja ja
Skrivet av pf, 2012-01-27 22:24:13
så kommer det en mengde spanjoler på markedet......sikkert glimrende piloter og cabin crew....ikke alle hos Ryanair i fremtiden, noen hos DY?
Anmäl inlägget
Företagsledare av det rätta virket
Skrivet av Piloten, 2012-01-27 18:52:34
Här ser vi ett tydligt exempel på att det skall vara en skolad pilot som suttit och tänkt till och startat detta underbara flygbolag, och som nu kan avslöja sina innersta väl genomtänkta planer, utan en byråkratisk ryggsäck utan dess like med dom kostnader som de för med sig. Lycka till Björn Kjos säger jag bara!!!!
Anmäl inlägget
Grattis Norwegian!
Skrivet av Jane, 2012-01-27 17:30:03
Smart, mycket smart. Det finns ingen anledning att ha skandinavisk crew eller basera flygplanen i skandinavien. Sas går snart till sista vilan.
Anmäl inlägget
Still dere frågan/spørsmålet...
Skrivet av pf, 2012-01-27 16:37:52
hadde dette vært et kinesisk eller thailandsk bolag/selskap, hva ville dere ha sagt da om crew?
Hadde det da vært noe diskusjon, eller krever dere samme av disse (jfr i dag Thai eller Air China)?

For å være lite elak, burde ikke man diskutere BARE norske vilkår UTEN å blande inn svensk, dansk og fandens oldemor, for DY er jo et norsk bolag, inte?
Anmäl inlägget
Personal
Skrivet av Davey Jones, 2012-01-27 15:57:30
Kommer vara skandinaviskt flight deck i början i alla fall. Kabinen kommer vara utländsk. Dom säger att den skall vara "internationell" crew och alla får söka. Men kommer väl troligtvis vara asiater som jobbar ombord.
Anmäl inlägget
Skandinavisk Personal
Skrivet av Piloten, 2012-01-27 14:53:16
Såg en intervju med Kjos där han sa att de skulle anställa skandinaver. Men de kommer hamna på kontrakt i Malaga så att de slipper betala sociala avgifter, pension etc.
Uppenbarligen har de lyckats vara lönsamma med fast anställd personal hittills, så varför ska man helt plötsligt börja köra Ryanair-stil med skitvillkoren det innebär?
Anmäl inlägget
Personalen
Skrivet av Sigrid, 2012-01-27 12:59:00
Frågan är väl vilka som ska anställas och om det blir som egenföretagare via ett bemanningsföretag. Helsingfors som exempel. Kontraktspiloter med utländskt ursprung t.ex?
Anmäl inlägget
Thai börjar flyga Stockholm Phuket nonstop i
Skrivet av Jeff Wainright, 2012-01-27 11:22:08
Tg börjar flyga ARN HKT BKK i oktober
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn