Tråden startades av: Marcus  2015-12-07 17:56:28
Charterskjulet på Arlanda 
Vad låg/ligger den byggnad som togs ibruk för chartertrafiken 1973 och kallades "Charterskjulet". Bilder?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

NB
2019-02-13 16:06:06
SV: Charterskjulet på Arlanda
Sterling hade som mest 12 Super Caraveller 10B och 7 Caravelle 12. Motorerna var av typ PW JT8D, samma som på DC-9. Caravelle 6R (med RR Avonmotorer) som är på bilden köptes begagnade från United, som ersättning för DC-6'orna som avvecklades.

Sammantaget hade Sterling Airways som mest upp emot 30 Caraveller, av de tre nämnda modellerna ovan.
DC-10
2019-02-13 12:56:52
SV: Charterskjulet på Arlanda
Det var en DC-8/62. 55'orna försvann långt tidigare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4llskapsresan
frans
2019-02-12 20:11:30
SV: Charterskjulet på Arlanda
den ständigt återkommande filmen av Lasse Åberg Charterresan Sun trip
spelades in på en Av Scanairs DC 8 55 men ombord scenerna spelades in i SAS hangaren, filmteamet åkte med DC 8an till LPA. CPT Curt Ivarssons röst hörs.
frans
2019-02-11 08:12:35
SV: Charterskjulet på Arlanda
Till Preben
fin bild på Caravellen
Sterling körde varje morgon NB 035 till Kastrup NB 036 tillb sent kväll+ andra flighter till medelhavet Kanarieöarna.
Maskinen dånade vid take off, enkelströms jetmotorerna var inte direkt ljuddämpade.
Den var före sin tid i många avseenden.
Ganska tyst invändigt i varje fall längst fram.
MC Donald Douglas stal konceptet och byggde DC 9an
Bengt
2019-02-09 09:12:29
SV: Charterskjulet på Arlanda
Hittades några bilder på inrikestältet
Kent
2015-12-08 11:49:05
SV: Charterskjulet på Arlanda
jobbade i byggnaden några år:

Nej.
Det var ingen språkresa utan en charterresa till London som 15 åring med mor.
Såg min första punkare med håret på ända.
jobbade i byggnaden några år.
2015-12-08 11:15:50
SV: Charterskjulet på Arlanda
SAS körde på söndagar under vinterhalvåret 747 till LPA från remoten vid gula huset
åkte Du British Midland var det för språkresor till England, tror Du var en 14 15 år då.
Chartertrafiken utvecklades starkt under början på 70 talet, Scanair med sina olika DC8or, Conair hade två B720 stationerade där, Transair fanns då som körde 727-100.
Sterlings caraveller och tror 73 B727-200, Marersks B720 + alla utländska bolag som kom Spantax på Lördagar, World airways DC8 63, Karairs DC8a, Tarom, Dan airs B727-100 och Comets + flera
Preben
2015-12-07 21:52:29
SV: Charterskjulet på Arlanda
Tror man kan skönja gula terminalen i bakgrunden av den härliga Caravellen?

http://www.oy-reg.dk/billeder/l12676.jpg
Caravelle
2015-12-07 21:37:09
SV: Charterskjulet på Arlanda
Charterskjulet byggdes om och är idag fraktterminalsdelen utav Cargo Center , på vissa ställen inuti kan man fortfarande se den gula färgen.
Marcus
2015-12-07 20:16:23
SV: Charterskjulet på Arlanda
OK, tackar!
Jag har ett mycket svagt minne av rader med röda säten modell formgjuten plast i "avgångshallen". Kan det stämma?
Kent
2015-12-07 19:46:47
SV: Charterskjulet på Arlanda
Åkte med British Midland till STN Stansted ca 1974 i en B 707.
Blev som vanligt åksjuk men minns att det var en bekväm
kärra. På håll syntes nya ARN terminalen som höll på att byggas.

Scanair använde SAS 747 till LPA från den Gula terminalen. Trångt?
Charterturisten
2015-12-07 18:59:46
SV: Charterskjulet på Arlanda
Hej
Det låg ungefär där Linjeflygs gamla hangar ligger idag öst om långa banan. Det var ett gulmålat plåtschabrak med betongplattor på golvet. Man gick in i mitten på huset och incheckningsdiskarna låg både till höger och vänster innanför. Efter "Security" på den tiden fanns det en liten bar där Scanair och Sterling resenärer drack den sedvanliga starkölen kl 7 på morgonen. Barrskog omgärdade byggnaden och i mitten utanför fanns en gratisparkering. Åkte själv därifrån och ett speciellt minne är med TAP 727 CS-TBR som senare havererade på Madeira. Portugal hade precis öppnat och flighten gick från SDL via ARN till FAO. Kommer också ihåg inrikestältet öster om bana 08/26 där SAS huserade. Ska leta bilder men tyvärr är många borta efter en brand på 80 talet. Mvh
 

Tillbaka

BAM
MCC-kurs
Air BP
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev