Tråden startades av: Stockholmare  2017-10-14 09:48:05
Arlanda Express  
Har man som anställd på Arlanda någon rabatt på Arlanda Express?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv pf
2022-11-30 12:42:40
SV: Arlanda Express
Ditt eviga tjat om "fattig Sverige" är patetiskt. Du baserar dina sk "teorier" på helt felaktiga grunder (normal norsk logik?) Ta reda på fakta, innan du skriver en massa smörja!
Resenär
2022-11-30 02:10:50
SV: Arlanda Express
När ska den bli en del av SL?
Går ju EJ åka med dess priser!
Mona
2022-11-29 23:29:56
SV: Arlanda Express
Det som man inte fattar är att hur kan det vara en SÅ hög avgift att kliva av ett tåg just på Arlanda?
Borde väl vara som vilken station som helst.Helt enkelt löjligt.Och tänk alla som jobbar på ARN vilka summor.
Arne
2022-11-29 20:27:37
SV: Arlanda Express
Svar till Janne 29 nov: det bör gå att ladda ner en debattartikel med svar på frågorna på https://www.flygtorget.se/illustrationer/Default.aspx?ID=95&Type=FILE
Alliansregeringen ville inte köpa banan för reapris 2010. S-MP-regeringen förlängde avtalet till 2050...
Mo
2022-11-29 12:07:17
SV: Arlanda Express
"Vi tänker på miljön" och sen åker det runt halvtomma tåg med så höga priser att flygbussarna fortfarande har en marknad.
Några har tjänat mycket pengar på detta. Swedavia gynnas genom att många tar bilen till Arlanda och använder parkeringar.

Pendeltåg var 15:e minut mot Stockholm C och Uppsala.
Kanske var 10:e minut i högtrafik.
Janne
2022-11-29 09:00:12
SV: Arlanda Express
Varför ligger inte Arlanda Express i statens intresse som all annan infrastruktur? Just trafiken mellan Arlanda och Stockholm, en enkel linje från A till B privatiseras. Det skulle vara intressant att höra hur resonemanget gick.
Gro
2022-11-29 08:48:57
SV: Arlanda Express
sv EB. Och i Norge kan du åka med NSB (fjärrtåg och pendeltåg motsvarigeht till SL och SJ) utan att behöva betala en inträdesavgift till Gardemoen. Systemet på Arlanda med att behöva betala en entreavgift till ett riskkapitalbolag för att komma in på Arlanda när man reser med andra tåg är en skandal. Bananmonarki? Värsta är att ingen protesterar.
EB
2022-11-28 23:39:03
SV: Arlanda Express
Värst i Europa. T.o.m. Norge är billigare
Morten
2022-11-28 17:35:36
SV: Arlanda Express
Hutlöst pris är vad det är.
Borde vara SL priser på detta pendeltåg.
Gör om gör rätt.
Torkel
2022-11-28 09:45:32
SV: Arlanda Express
Sv till Rättare. Det verkar som om du (som representant för Arlanda Express?) misslyckades med att justifiera den största infrastrukturskandalen i svensk infrastruktur.
Svensk dubbelmoral
2022-11-27 19:46:17
SV: Arlanda Express
En stor skandal detta. Självklart skall Pendeltåget till Arlanda ingå i SLs utbud med ett vanligt SLkort, reskassa och enkelbiljett.
Väldigt många som bor nära pendeltåget och skulle åka med det om det inte var någon stationsavgift på Arlanda.

Förmodligen skulle inte flygbussarna behöva trafikera sträckan Arlanda-Sthlm C om pendeltåget hade avgång var 15:e minut. Vilket även skulle ge bättre pendlingsmöjligheter mellan Stockholm och Uppsala.
hsjk
2022-11-26 22:17:40
SV: Arlanda Express
Moderatpolitik när den är som bäst! Låt privat företag suga ut under 50 år, det är bra det!
pf
2022-11-26 19:13:15
SV: Arlanda Express
Forstår jeg det rett at det betales samme tillegg for passasjerer med SJ og UL (og andre tågselskapers) ved trafikk til/från Arlanda ?

Er det andre offentlige transportprosjekter som er finansiert med samme lösning i Sverige, for tydeligvis hadde ikke svenske staten råd til utbyggingen(nok et bevis for å skrive fattig-Sverige)

Takk for bussen til Märsta med SL !
Ej KD eller moderat
2022-11-25 18:24:46
SV: Arlanda Express
@Rättare. Du glömmer nämna att Arlanda Express är katastrofal ur miljö och klimatsynvinkel. Med en beläggning på under 15 % över hela dygnet och extremt höga priser går tågen mestadels nästan tomma. Arlanda Express är ett av de värsta exemplen på där politiker vill "leka affär" med infrastrukturen. Att gamla KD (läs Mats Odell) med hjälp av moderater skapde denna lek med skattepengar ligger helt i linje med nya regeringens satsning på låga dieselpriser och stoppade investeringar till tågunderhåll. Att vi flygresenärer som gärna åker tåg till flygplatser skall behövar leva med detta nyligberala miljöfientliga experiment under 28 år till är ett är inget annat än tragiskt. Titta på CPH, OSL, Frankfurt, Amsterdam, Paris och Helsingfors som är fördömen med sin tågtrafik och jämför med "leka affär"-lösningen på Arlanda så förstår ni varför Arlanda är en oattraktiv flygplats ur ett internationellt perspektiv. T.o.m. Bromma är bättre.
Rättare
2022-11-25 15:10:48
SV: Arlanda Express
Vet, gammal tråd men den är inte stängd så...
Otroligt vad folk inte förstår saker och hakar på allt som skrivs utan att kolla något alls. Mycket skitsnack i kommentarerna som dessutom försöker hänvisa till 10-20 år gamla artiklar, redan då.

Arlanda Express ägs och drivs av A-Train AB. När banan stod klar hösten 1999 överlämnades anläggningen till staten (gratis). I gengäld leasar nu A-Train AB tillbaka Arlandabanan med en exklusiv koncession, dvs. rätten att köra tågtrafiken fram till år 2050, och verksamheten drivs helt och hållet på marknadsmässig grund.

A-Train har ett royaltylån från Staten på 1 miljard. Detta lån var enda sättet att få byggföretag och andra banker att våga starta detta stora projekt. Om staten inte hade gått in med detta lån hade 70-80 miljoner resenärer rest med bil eller buss för det hade inte funnits spårtrafik till Arlanda alls. Räkna på de utsläppen istället.

Lånet har börjat betalas tillbaka och det rör sig om stora summor varje år som betalas tillbaka.

När koncessionstiden för avtalet går ut 2050 så kommer anläggningen, spår och tåg lämnas över gratis (igen) till Svenska staten som därefter får driva anläggningen.
Klart att man måste säkra intäkter fram till dess då man inte får något för det varken när det byggdes eller när tiden går ut 2050.

Och vad gäller avgiften i spärren på Arlanda Central är det i princip de enda pengarna som kommer in som ska täcka underhållet av stationen. Men det räcker ju inte så Arlanda Express måste ju dra in pengar även på sina egna tåg för att bekosta driften av Arlanda Central.

Och de som klagar på att SJ, SL osv får betala för att köra på Arlanda banan och Arlanda Central. A-Train får betala för den sträcka de kör på Trafikverkets spår från Upplands Väsby till Stockholm. Och det är längre sträcka, dvs högre avgift.

Och biljettpriserna...
Som ni spyr galla över dem men ni har ju inte ens bemödat er att kontrollera siffrorna.
Siffror från 2022:
Alla ungdomar upp till 25 år åker för rabatterat pris; 149 kr
Barn under 17 år åker alltid gratis med vuxen.
Vuxen enkelbiljett kostar 299 kr men rabattstegen gör att 4 vuxna åker för 599 kr.

Ta ett sällskap på 4 vuxna och 6 barn på 16 år som exempel.
Arlanda Express tar 599 kr för alla.
Flygbussarna tar 1242 kr.
Taxi Stockholm tar 1690 kr (Två bilar som tillsammans tar 10 personer) En bil för 4 vuxna kostar 695 kr
Så vilket resesätt är billigast för resenären?

Tittar vi på restiden...
Arlanda Express tar 20 minuter till Terminal 5 och du kommer upp direkt i avgångshallen.
Flygbussarna tar 45 minuter och stannar en bit utanför terminalen.
Taxi tar 40 minuter.
Vilket blev smidigast där?

Och privat monopol...
Om man byggt något så vill man väl ha avkastning på det? Eller gör du allt ideellt? Jag är säker på att staten vill ha tillbaka sitt lån, liksom övriga investerare är intresserad av det. Och monopol? Det finns inget förbud mot andra aktörer att trafikera banan, som det faktiskt finns på andra privata banor i världen. Aktörerna får dock betala för att de kör på banan, men det får ju som sagt Arlanda Express med på TRVs spår.
smurfarna
2017-11-09 00:38:15
SV: Arlanda Express
Nu är det inte riktigt så illa att vi som tar SL-pendeln till och från jobbet på Arlanda måste pröjsa 240 kr per arbetsdag.

Istället betalar vi extra för SL:s månadskort. Detta kostar normalt 830 kr, med "arlandatilläget" blir det 1130 kr per månad. Vi betalar alltså trehundra spänn till A-Train varje månad.
kk
2017-11-08 17:46:37
SV: Arlanda Express
Naturligtvis kan Arlanda Express höja priserna eftersom även de som arbetar på Arlanda tvingas betala inträdesbiljett 120 kr + samma avgift "utträdesbljett" till Arlanda Express ägare när de skall åka hem och använder "kommunalt" färdsätt. Totalt 240 kr/arbetsdag utöver ordinarie biljettpris om man vill åka med SL eller Uppsala-tåget.

Skulle tro att Arlanda Express fortsätter höja personalpriset med 15-20% per år de närmaste åren. Visst är det bra med privata monopol. Tomma tåg och skyhöga priser. Leve marknadsliberalismen.
Ooops
2017-11-07 11:05:02
Och nu höjs priserna för personal
"Nya personalpriser på Arlanda Express från 11 december 2017



Priset på Arlanda Express periodkort för flygplatsanställda kommer att höjas från och med den 11 december.



Nya priser från och med 11 december:
•Periodkort för 1350 sek som gäller 30 dagar från den första resdagen.
•Klippkort laddat med 20 enkelresor för 1250 sek.

För att kunna utnyttja denna förmån behöver du vara anställd i något företag som bedriver verksamhet på flygplatsen."
Resande
2017-11-02 11:29:07
SV: Arlanda Express
Menar bara att allt är tokdyrt i Norge.
Hyllar inte Arlanda Express!
kk
2017-11-02 10:21:21
@Resande
Men det är bara att konstatera att Flytoget i Oslo kostar 180 NOK (185 SEK) och 90 NOK för ungdomar,studenter och pensionärer medan Arlanda Express tar 280 SEK för vuxna och pensionärer och 140 SEK för under 26 år.

Skillnaden är att upplägget med Arlanda Express är helt felaktigt, konsumentovänligt och miljöskadligt (låg beläggning) samtidigt som ägarna till Arlanda Express i skydd av ett 40 år långt förlegat avtal tillåts ta ut hutlösa priser tack vare kombinationen av monopol och inträdesbiljett. Inte ens den mest ideologiska moderat eller sverigedemokrat kan väl tycka att detta upplägg är OK?
Resande
2017-11-01 19:17:05
SV: Arlanda Express
När man sen kommer till Oslo så är allt OTROLIGT dyrt. Det säger jag inte för att jag är svensk. Men objektivt baserat på omfattande globalt resande.
sv Reisende
2017-11-01 19:13:02
SV: Arlanda Express
Den norrmannen som är objektiv mot Sverige är inte född!
kk
2017-11-01 14:04:10
@Reisende
Håller helt med. Dessutom är Flytovet konkurrensutsatt och ingen som åker med NSB tågen (och andra tåg) från Oslo eller andra orter behöver betala inträdesbiljett till/från OSL Airport. Arlanda Express är ett stort misslyckande skapat av svenska nyliberala ideologer som hyllar privata monopol.
Reisende
2017-11-01 06:32:51
SV: Arlanda Express
Jeg flyr Arlanda Express og Flytoget jevnlig.

Må si meg enig i at Arlanda Express ikke er i nærheten av kvalitet og service til flytoget.
Arlanda banen har slitne skinner som gir mye støy og risting - Flytoget smooth
Brandingdn skal fremstå fresh, men mye interiør er slitent og preges av dårlig vedlikehold og vask - flytoget tross alder er alltid mint og fremstår som helt nytt
Frekvensen er for dårlig med 20 minutter - Flytoget 10 mim
Interiør og eksteriør henger ikke sammen - Flytoget har en jevn profil
Inneffektivt billett system - flytoget hurtig og automatisert
Alt for dyrt med 280kr - flytoget 180kr
Connectivity i City for fårlig - flytoget tilbyr flere stasjoner

Listen er lang, men jeg mener at Arlanda Express er en 3'er når man tar alt under ett, hvor Flytoget etter min erfaring trolig er en av de beste flytog i verden.

Dette mener jeg ikke fordi jeg er norsk, men objektivt basert på omfattende global reisevirksomhet.
Klas
2017-10-28 13:46:20
Arlanda Express
Talade med en representant för Swedavia på Arlanda. Arlanda Express behöver inte ens betala för personalen som behövs för att kolla biljetter och ta in pengarna för "inträdesbiljetten" (120kr) som resenärer med SL och SJ måste betala till Arlanda Express när de tar SJ/SL-tåget till och från Arlanda flygplats. Detta är ett stort skämt och Arlanda Express skrattar hela vägen till banken....
Leif
2017-10-18 19:29:04
Privat monopol inte bra
Arlanda Express verkar genom sitt privata monopol ha en vinstmarginal på mer än 40 % av omsättningen. Flygbolagen har 1-2 % marginal - i bästa fall.
Att 2 milj.passagerare på tågen skall behöva betala en straffavgift i form av en "inträdesbiljett" till Arlanda rätt ner i fickan på Arlanda Express är exakt lika dumt, omotiverat och hutlöst som det låter.
Om tågresenärerna (inklusive färdtjänsten!!!) skulle slippa denna avgift skulle 3-4 gånger fler passsagerare ta tåget istället för bil. Mats Odell (KD) och ägarna till Arlanda Express lyckades verkligen med konststycket att skada miljön i Stockholm i 40 år dvs lika långt som avtalet om privat monopol.
Privata monopol hör inte hemma i dagens samhälle där alla talar om hur bra konkurrens är för effektivitet etc.. Gör om - gör rätt!

Pincy
2017-10-18 12:37:00
SV: Arlanda Express
Märkligt att ni som skriver på detta forum har så svårt att hålla er till fakta, och lika märkligt är att ni som läser, helt okritiskt accepterar det som skrivs.

Fakta: Beläggningen på Arlanda Express är ca 35 %, vilket är enkelt att beräkna Antal resenärer: 3,6 miljoner (Källa A-Trains årsredovisning) Genomsnittligt antal avgångar per dag: ca 80/riktning (Källa Arlanda Express tidtabell) Kapacitet per tåg: 170 personer (Källa Wikipedia)

3 600 000 / (2*80*365*170) = ca 35%

Kostnaden för att åka med SL är biljettpriset plus 120 kr (Källa SL.se).

Det är helt OK att de som skriver på detta forum har olika åsikter, tex om det är prisvärt att åka med Arlanda Express, men kom inte med påhittade fakta.
Njet
2017-10-18 09:07:51
SV: Arlanda Express
Inte för att det går att jämföras som land då mkt är billigt i Ryssland, men jag bokade nyss en biljett på Aero express från Domodedovo till Paveletskaya Moskva, en resa på 45 minuter - 95 spänn.
smurfarna
2017-10-17 16:50:41
SV: Arlanda Express
Arlanda Express får inkomster från de som åker med SL och SJ också.
kk
2017-10-17 16:43:04
SV: Arlanda Express
Arlanda Express får på toppen av sina intäkter hela avgiften på 150 kr ("inträdesbiljetten") till Arlanda flygplats som betalas av de som åker med SJ, SL-pendeltåg pendeltåg från Uppsala. Denna inträdesbiljett skrämmer bort massor av potentiella tågresenärer som nu istället åker bil eller i bästa fall buss.
Detta fantastiska upplägg skapat av allianspartierna i kombination med de hutlösa proserna (dyrast i Europa) gör att en beläggning på 8-9 % räcker för att ge mycket göd lönsamhet (övervinst). Bara existensen av en järnväg som används så lite för att transportera resenärer gör att omvärlden skrattar åt oss.
sv kk
2017-10-17 14:03:14
SV: Arlanda Express
Om det är som du säger att snittbeläggningen är 8-9%. Då undrar jag över hur mycket pengar ägarna badar i då?
Rob
2017-10-17 12:31:07
SV: Arlanda Express
Arlanda express kostar 1200.- för en månad. Eller 1100.- för 20 enkeltresor. Vid uppvisning av badge!
kk
2017-10-17 10:00:30
SV: Arlanda Express
Med en beläggning på 8-9 % över dygnet är (som en tidigare skribent sa) Arlanda Express det mest miljöovänliga företaget vid flygplatsen. Det var den gamla privatiseringshungriga Bildt-regeringen (med KD:s Mats Odell som ansvarig minister) som drev igenom privatiseringen som ett sk OPS-projekt. Samma modell har nu använts i fallet Nya Karolinska Sjukhuset (släkt med Nya Moderaterna?) där Moderateran i Stockjholms Landsting med Filippa Reinfeldt i spetsen såg till att Arlanda Express petades ner till andraplatsen i skandaltoppen. Avtalet med Arlanda Express är på 40 år så ägarna i Australen får fortsätta bada i pengar ett tag till.
Terminal5
2017-10-16 12:32:34
SV: Arlanda Express
Hela ArlandaExpress affären är lite märklig när man ser nu, men troligen var det ända sättet att få projektet finansierat och byggt. Med facit i hand inte så lysande med tanke på de skyhöga ockerpriserna, samt straffavgiften för SJ/SL passagerare. Biljettpriserna borde sänkas radikalt.
Anton
2017-10-15 23:35:05
SV: Arlanda Express
Vill regeringen göra en miljöförbättring på allvar köper de tillbaka Arlanda express och sänker till en break even nivå, då minskar biltrafiken samt Arlandas infrastruktur påfrestas lite mindre. Miljön stora vinnaren men självfallet inget som kommer ske då detta skulle framstå som ett nederlag av politikerna.
Linkan
2017-10-15 18:02:30
SV: Arlanda Express

När Macquairie group köpte Arlanda Express lånade de nya ägarna ut 450 miljoner kronor till Arlanda Express till en ränta på 13 procent. Därigenom stiger dotterbolagets finansiella kostnader, vinsten minskar och därmed betalar Arlanda Express ingen skatt i Sverige.
Sjukt dyrt
2017-10-15 15:55:18
SV: Arlanda Express
Tycker synd om stressade barnfamiljer som inte är från stan,som man ofta ser inom flyget - hoppar in för att det är bekvämt och "tvingas" betala en betydlig del av sin reskassa. Sånt lär ju har hänt. Kul.
(m)
2017-10-14 19:57:42
SV: Arlanda Express
Är det miljövänligt att driva en samhällsnytta som de flesta inte har råd att betala för? 280 kronor för en enkel resa måste vara ett skämt. Arlanda Express har med andra ord en ganska enkel definierad målgrupp, välbeställda eller de som låter företaget betala.

Hur går det för A-Train, skulle de kunna sänka priset?

https://www.allabolag.se/5565003745/a-train-aktiebolag

Det märkliga är att det är helstatligt och det är vårt jämställdhetsparti Sossarna som tycker att det är rätt pris för att spara miljön och minska biltrafiken.
Off topic
2017-10-14 17:05:00
SV: Arlanda Express
@ Det ända som slår det måsta vara Filippa Brainfelts privatiseringsiver i Sthlms landsting. Stödstrumpor för 6000:- paret...hehe
SEK
2017-10-14 12:22:54
SV: Arlanda Express
Vad kostar det att åka med Arlanda Express?

ABC
2017-10-14 12:07:51
SV: Arlanda Express
Fortfarande svindyrt men i varje fall billigare än ordinarie pris...

Arlanda Express anser jag personligen vara Sveriges sämsta exempel på privatisering.
Ja
2017-10-14 11:05:32
SV: Arlanda Express
Ja, vid uppvisande av badge så finns rabatt på månadskort samt klippkort.
 

Tillbaka

SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev