Tråden startades av: Lennart  2018-05-28 22:32:02
LFV står inför tuffa år  
Stora förluster att vänta de kommande åren. Så skrev Dagens Industri nyligen om LFV:s dystra framtid. Hur är detta möjligt frågar sig många. Jo, LFV var lönsamt så länge de hade ett monopol. Efter att en mindre del av LFV:s marknad konkurrensutsattes har LFV tvingats till 50% prissänkningar för att kunna behålla kunder. Något som borde vara omöjligt, men är dock inte när staten vill vara med och göra affärer. Nu driver man LFV med stora förluster. Detta när flyget toppar i antal flygrörelser över Sverige och landets flygplatser visar rekordsiffror i antalet passagerare. Nu investeras det åtskilliga 100-tals miljoner i fjärrstyrd flygledning som förhoppningsvis ska ge en lönsam monopolsituation tillbaka. Annars är nog loppet kört för både LFV. Likaså för andra statliga bolag i Europa inom flygledning.

Det finns inget större misstag politiskt att låta statliga myndigheter försöka konkurrera med näringslivet. Regeringar ska stifta lagar och regler. Inte leka affärer!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olle S
2018-12-29 12:14:51
SV: revisorn
Det är uppenbart att du inte förstår vad RTS är för något! Samma människor gör samma sak fast på ett annat ställe! Jobben är absolut inga problem, det är en enorm brist idag och kommer så vara de närmsta 20 åren, oavsett om RTS lever kvar eller ej.
@Bo
2018-12-29 11:51:07
SV: LFV står inför tuffa år
Jag skulle gärna vilja ha en redogörelse för din kalkyl, om inte så tar videt som falsarier.
Revisorn
2018-12-29 00:13:00
SV: LFV står inför tuffa år
Klart det är bittert att förstå att en jobb är hotat..
Så var det med postkontor.. bankkontor..telefonkiosker...personsökaren
.Kasettbandspelare..

Dax att effektivisera å digitalisera...framtiden är framåt... inte bakåt och 'som det alltid har varit'

Hejja Ann.... Du är framtiden

Bo
2018-12-28 21:38:48
SV: LFV står inför tuffa år
Fascinerande rapport från LFV till Regeringen om fjärrstyrd flygledning. Hur stora investeringar som krävs/kostar och vad priset per såld produktionstimme blir jämfört med lokal flygtrafiktjänst står inget nämnt. Att fjärrstyra flygplan är inget nytt. Det görs dagligen från våra centraler Stockholm/Malmö.

Det kommer bli väldigt dyrt för både flygbolag, flygplatser, konsumenter och Sveriges skattebetalare. Fjärrstyrd flygledning från ett palatsliknande byggnad på Arlanda kontra lokal flygtrafiktjänst kommer kosta multiplar i miljontals kronor. ??
Romer
2018-12-28 09:48:49
SV: revisorn
En flygplats med fyra rörelser om dagen kan aldrig motivera sin existens rent ekonomiskt. Inte ens om flygledningen är gratis.
Investerare
2018-12-27 22:03:46
SV: LFV står inför tuffa år
Fråga till Revisorn: Blir det billigare att flygleda från en central på Arlanda och minst en till ute i landet för nödvändig redundans. Kommer att behövas behöriga flygledare för respektive fjärrstyrd flygplats på två centraler? Dyrare med flygledare på Arlanda (tillägg och dyrare omkostnader) och känsligare ifall maskningsaktioner, mm, mm.

Vem ska betala de ca 20 mkr som varje flygplats kostar för att kunna bli fjärrstyrd? Avskrivningar på kameror mm? Vem ska betala för alla tekniker som måste ersätta dagens flygledare?

Vem ska ersätta flygbolag och passagerare när systemen ligger nere. Har hänt ca 10 ggr spå Örnsköldsvik sen tornet stängde ner. Flyg inte kunnat landa eller starta. Dyrt!!!!!
Revisorn
2018-12-27 14:04:59
SV: LFV står inför tuffa år
Men det är väl självförklarande.
Hålla igång en verksamhet med en till fyra rörelser per dag med skiftgång..utbildning..teknik...semester och sjukdoms ersättare....det kostar tiotals miljoner per år.
Plus risken med strejker å maskningsaktioner.
Nu har man allt samlat..
Kör på Ann... Du ser ekonomin å detta.
Helt rätt väg.. detta har inte petats i på 49år.
Ner med pinnen i myrstacken å rör om.
Investerare
2018-12-27 11:29:34
SV: LFV står inför tuffa år
Var kommer LFV och/eller SAAB räkna hem vinster i framtiden? Kan någon på forumet enkelt förklara hur fjärrstyrd flygledningen ska bidra till lägre kostnader och högre intäkter? Vilka vinster kommer man räkna hem i framtiden?

Vilket nyckeltal använder man sig av? Normalt brukar man säga avkastning på eget kapital, eller om man ska vara korrekt i sammanhanget "RTS/RTC" bör det vara avkastning på investerat kapital. Det är inte korrekt att bara prata om EBITDA eller något annat vinstmått. Annars lika relevant som om att säga att man fått 10 000 kr i ränta från banken. Om det är bra eller dåligt beror så klart helt och hållet på hur mycket pengar man stoppat in. RTS/RTC har snart kostat (flygbolag, passagerare och skattebetalare) 1 miljard kronor och detta innan några intäkter att tala om.

När kommer riksrevisionen eller andra granskare in på banan?
Flygledarn med framtidsvision.
2018-12-26 19:17:13
SV: LFV står inför tuffa år
All ny teknik kräver investeringar i många år, sen hämtar man hem vinsten så tagga ner.
BettiSpagetti
2018-12-26 18:50:44
SV: LFV står inför tuffa år
Det där kommer Ann Grivas Persson , den nya GD´n få ordning på.

Hon är en smart tjej som förstår värdet av digitalisering och neddragningar.
Det blir fjärrstyrda torn och outsoursing , nu är det slut med strejker och maskningar och överadministration.

Det kommer att bli ett lyft för flygbolag och flygresenärer.
Tomas
2018-12-26 13:17:32
SV: LFV står inför tuffa år
Kommer LFV överleva 2019? Om sunda affärer med god ekonomi och avkastning är ett krav då faller LFV snart ihop. Likaså samägda SDATS behöver kunder som kan betala för dyra systemlösningar. Tillåt inte mer bidrag för det vilseleder bara marknaden. Kommande inlåsningseffekter (idag på
Sundsvall/Örnsköldsvik och snart även på Linköping och Sälen flygplatser) kommer bli oerhört kostsamt för ägarna av dessa flygplatser. SDATS ägare måste tjäna pengar och det väldigt snart. Hur - via dyra system och tjänsteleveranser. Blir man som kund inlåst så blir priserna därefter. Dvs man välkomnar ett nytt monopol. Monopol har aldrig varit gynnsamt för kunden.

Gott Nytt 2019!
Robert
2018-09-13 16:24:55
SV: LFV står inför tuffa år
Tack för informationen. Skönt att LFV kan trolla så att vi skattebetalare slipper täcka upp LFVs stora underskott. Skoj med nya, dyra projekt.
The Observer
2018-09-13 14:50:33
SV: LFV står inför tuffa år
Re: Robert

Du behöver inte vara orolig. Inga skattepengar går till LFV. Tvärtom betalar LFv in ganska många miljoner av sin vinst till statskassan varje år.
LFV har till skillnad från vad ledande personer påstår gott om pengar och har råd att vräka ut pengar till höger och vänster i olika projekt.
Robert
2018-09-13 11:59:17
SV: LFV står inför tuffa år
Någon som vet hur det går ekonomiskt för LFV? Orolig skattebetalare.
Anders
2018-07-30 12:20:30
SV: LFV står inför tuffa år
Största problemet är att ledningen, återigen, har alienerat sig från personalen. Finns ingen möjlighet att utbilda ikapp de kommande pensionsavgångarna. Flyttlasset har börjat gå söderut för många och de som är kvar är för få.
Stora restriktioner de kommande 5-10 åren och man sitter med en förhandlingschef som är helt omedveten om problematiken och vilka lösningar som skulle hjälpa.
Med kommande stora böter för förseningar lär det gå fort neråt för LFVs ekonomi.
Ola
2018-07-29 17:51:56
SV: LFV står inför tuffa år
Vem bär det yttersta ansvaret för LFV verksamhet och de ekonomiska följderna?
Broker
2018-07-21 09:30:20
SV: LFV står inför tuffa år
Staten får nog sälja LFV för att kunna delfinansiera Telias köp av TV4 mm. Någon som vet hur det går för LFV och om staten kan få något betalt för affärsverket? Kassan snart slut - staten får skynda på.
Sv @Skattebetalare
2018-07-20 17:31:19
SV: LFV står inför tuffa år
Hutlosa skatter, usel sossesjukvard, usel aldrevard, okande kriminalitet, "rape capital of the world", etc, ar allman kannedom.
Sv Skattebetalare
2018-07-18 11:19:27
SV: LFV står inför tuffa år
Med din logik "jag bor och arbetar i USA så jag vet vad jag snackar om" men din logik så kan du inte veta något om Sverige. Jag bor och arbetar i Sverige så jag vet vad jag snackar om och Sverige är mycket Bra då kan vi vara överens.


Skattebetalare
2018-07-17 01:54:33
SV: LFV står inför tuffa år
@Sv Skattebetalare: Grabben, jag bor och arbetar i USA så jag vet vad jag snackar om. Du betalar hutlösa sosseskatter och väntar i evighet på behandling.
Trött
2018-07-16 18:12:15
SV: LFV står inför tuffa år
Hörrni smågrabbar - håll er till ämnet. Speciellt du Skattebetalare aka Munchhausen.
Skattebetalare
2018-07-16 14:54:07
SV: LFV står inför tuffa år
@Lång-Johan: Utanför ämnet, men Jag svarar på falska påståenden om USA. Om dessa slutar, så slutar jag.
Lång-Johan
2018-07-16 11:56:51
SV: LFV står inför tuffa år
Lite utanför ämnet nu va?
Sv Skattebetalare
2018-07-15 20:32:14
SV: LFV står inför tuffa år
Du ser för positivt på detta, verkligheten är en annan. Visst kan du få viss vård men det kostar och du måste vara ansluten. Man skall ansöka. Alla sjukhus är inte med.

I Sverige får alla samma vård till minimal kostnad. Har man stora behov får man frikort både på medicin och läkarvård.

USA ligger långt efter en som vet av egen erfarenhet.

Bertil
2018-07-15 20:29:04
SV: LFV står inför tuffa år
Dags att sluta med att jämföra LFV med USA. USA är ett skitland när det gäller sociala tryggheter och även för anställda. Ett amerikanskt företag är inget att eftersträva som gott exempel när det gäller anställningstrygghet eller långsiktighet. Därmed inte sagt att det finns mycket att göra inom LFV när det gäller att reda ut sina dubbla roller och affärsverksamhet.
Skattebetalare
2018-07-15 15:30:18
SV: LFV står inför tuffa år
@Sv Skattebetalare
Sluta med dina falska påståenden om USA. Jag vet mycket väl vad som gäller efter många goda år I USA. Om USA vore som du säger skulle inte miljoner fattiga/arbetslösa /olagliga invandrare njuta av fri sjukvård och finansiell assistans på skattebetalarnas bekostnad. De skulle undvika USA.
Föreslår att du studerar:
https://www.ssa.gov/
https://www.medicare.gov/
https://www.medicaid.gov/
https://www.medicare.gov/sign-up-change-plans/medicare-health-plans/medicare-advantage-plans/medicare-advantage-plans.html
https://www.cms.gov/Regulations-and-Guidance/Legislation/EMTALA/
https://www.va.gov/
https://www.opm.gov/retirement-services/federal-employees/
https://webapps.dol.gov/elaws/elg/
Till detta tillkommer alla förmåner från företag I den privata sektorn. Det är konkurrens om arbetskraft och förmånerna inkluderar mycket mer än bara löner.

Reagan
2018-07-14 16:32:42
SV: LFV står inför tuffa år
Hade LFV varit amerikanskt hade alla chefer fått sparken och ersatts av militära chefer.
Sv Skattebetalare
2018-07-14 15:45:19
SV: LFV står inför tuffa år
Du verkar inte vilja förstå vad som gäller.
En person som förklarats frisk efter en tids sjukdom. Kan förlora sin sjukförsäkring. Likaväl om du har en sjukförsäkring via ditt jobb och får sparken gäller den kollektiva sjukförsäkringen inte längre.

I USA kan chefen komma till dig och säga du har 60 minuter på dig att plocka ihop dina personliga saker. En vakt står och bevakar dig och ser till att du lämnat företaget inom angivna 60 minuter.

Arbetslösa/pensionärer har inte råd att teckna någon sjukförsäkring.

USA är ett land där pengar och endast pengar ger dig makt och rättigheter.
@Sv Skattebetalare
2018-07-13 18:38:29
SV: LFV står inför tuffa år
Läs vad jag skrev nedan. Sjukförsäkringsbolagen i USA kan inte dumpa patienter som du säger. Det är emot gällande lagar. Nog sagt.

/Skattebetalare
Sv Skattebetalare
2018-07-13 09:04:11
SV: LFV står inför tuffa år
Men så snart du skrivits ut från sjukhuset och förklarats frisk då kan de säga upp försäkringen. I ett fritt land måste väl försäkringsbolagen ha rätt att höja priset på försäkringen? Det är väl inget kommunistland?

Försäkringar kostar stora belopp för både privata och företag. Det företag du arbetar för kanske endast har en försäkring som täcker det akuta läget. Försäkringsbolagen ser nog till att klara sig.
Skattebetalare
2018-07-13 03:17:52
SV: LFV står inför tuffa år
Venezuela, N.Korea, fd Soviet, Cuba, etc, måste vara rena paradiset för dem som gillar statliga monopol och att "staten tar hand om mig".
Skattebetalare
2018-07-13 02:28:35
SV: LFV står inför tuffa år
@ Sv Skattebetalare: Jag har jobbat många år i USA och vet mycket väl hur systemet fungerar. Försäkringsbolagen är reglerade av delstatliga och federala lagar och det är olagligt att dumpa en patient, eller höja premierna, som du säger.

" Your health insurance company can no longer drop you from coverage if you get sick, even if you are seriously ill. ... This means that your health insurance plan is required to offer you the same benefits even if you have a long or expensive illness."
C
2018-07-12 23:44:25
SV: skattebetalare, realist o f.. o hans moster
Om ni vill diskutera USA starta en egen tråd.

Eller är det möjligtvis ännu en medveten vilseledningsstrategi iscensatt av personer med kopplingar till LFVs ledning? Skulle inte förvåna mig ett dugg, desperationen är enorm just nu.
Realist
2018-07-12 21:01:05
SV: LFV står inför tuffa år
Hur många privata företag går inte i konkurs varje år.
Har du något avtal med ett företag som gått i KK kan du förlora en hel del pengar. Eventuella garantiåtagande är helt plötsligt borta.

Staten går in och betalar ut lön som de anställda inte fått utbetalda (max 100 000:- per anställd). Det betalas från skattepengar.

Hur många statliga verk och förvaltningar har gått i KK? Inga.

"Tingsrätterna fattade under 2017 beslut om 6 714 konkurser, av vilka 6 394 rörde företag (enskilda näringsidkare inräknade), 118 avsåg privatpersoner och 202 gällde dödsbon. Antalet anställda som berördes av konkurser var 17 485 personer."

Privat verksamhet inte ofelbar!

Sv Skattebetalare
2018-07-12 17:07:04
SV: LFV står inför tuffa år
Det är nog snarast du som saknar kunskap om hur det verkligen förhåller sig i USA med sjukvård.

Ett exempel. En som driver ett företag och betalar en sjukförsäkring som enligt avtalet ger god vård. Han får en svår hjärtinfarkt, han får bra vård men så snart han blev utskriven säger försäkringsbolaget upp försäkringen. Han är ju en stor risk. Vill han ha en ny försäkring kostar den fantasibelopp.
Tillhör du ett stort kollektiv kan du klara dig bättre men företaget du jobbar för kanske säger upp dig för att du ej varit produktiv under sjukperioden. De har hitta en ny yngre förmåga som enkelt ersätter dig.

Livet i USA kan ge god inkomst och möjlighet, men blir du sjuk försämras drastiskt din tillvaro. Visst kan du få akut hjälp, men den räcker inte långt.

Men flytta gärna till USA men får du problem flyttar du nog tillbaka till Sverige och kräver vård mm.
@C
2018-07-12 14:09:31
SV: LFV står inför tuffa år
Diskussionen är om service i den privata och statliga sektorn. Sjukvård är ett exempel på service.
@Björn
2018-07-12 02:45:46
SV: LFV står inför tuffa år
Bara som ett exempel på hur saker och ting fungerar i den privata sektorn jmft med statliga verk. Inget annat.
C
2018-07-11 21:20:41
SV: LFV står inför tuffa år
Jaha så det blev en diskussion om amerikansk välfärd?

Jag håller i alla fall med FL ESOS, att jobba i LFV är som att sätta sig i baksätet när en rattfyllerist kör. Skandalsatsningen nästdörrs kommer sänka hela affärsverket. Miljardinvesteringar helt baserade på naiva fantasier, suck.......
Björn
2018-07-11 17:05:39
SV: LFV står inför tuffa år
Vad har sjukvården med LFVs dåliga ekonomi att göra. Någon på LFV som försöker vilseleda oss andra? LFV lyckas ofta med att frångå verkligheten och istället gömma sig bakom nya projekt.
Skattebetalare
2018-07-11 01:14:57
SV: LFV står inför tuffa år
Dr. Krall: Du vet inget om USA, sorry. I Sverige har alla försäkring, men bra sossesjukvård finns inte. Läs tidningen om du inte tror mig. I USA behöver man inte försäkring, men alla har bra sjukvård. USAs skatter är mindre än hälften av de svenska, och man kan betala kontant, check, kreditkort eller köpa försäkring, som man vill. Alla företag erbjuder försäkringar för sina anställda. De som har ekonomiska problem har Medicaid. Alla pensionerade har Medicare. Enligt federal lag kan inget sjukhus avvisa en patient av ekonomiska orsaker. Kanadensare åker över gränsen för förstklassig sjukvård i USA och många Amerikanska sjukhus behandlar internationella patienter. Att ta upp det totalt misslyckade 0bamacare är onödigt. Liksom kanadensare så skulle jag föredra USAs privata sektorns sjukvård många gånger över sossesjukvården. Det finns inget viktigare än förstklassig sjukvård när man behöver det.
Doktor Krall
2018-07-10 12:57:37
@ @ Sv Skattebetalare
Haha... är ni på riktigt, en del av er i det här forumet?

Gott om pengar över för att betala sin sjukvård? Skulle inte tro det.

USA har världens dyraste sjukvård och innan Obamacare var det väl en sisådär 20 miljoner amerikaner som stod utan sjukförsäkring.
De senaste årtiondena har utvecklingen varit att "sjukförsäkringsbolag i den konkurrerande privata sektorn" ratar fler och fler amerikaner att teckna sjukförsäkring. Ett försäkringsbolag har, precis som alla andra företag, endast ett syfte med sin existens och det är att maximera vinsten åt sina aktieägare.

Den som använder det amerikanska sjukvårdssystemet som en förebild har inte särskilt god kontakt med verkligheten.




Fortfarande en sevärd och i högsta grad aktuell film:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sicko
FL ESOS
2018-07-10 12:55:16
SV: LFV står inför tuffa år
Man kan tycka mycket och olika i det mesta. Vad hjälper det när LFVs ledning tar felaktiga beslut, gör olönsamma affärer, vilseleder sin ägare och personal och sänker affärsverket långsamt men säkert. Förlusterna betydligt större än vad som signaleras utåt.

SAAB har verkligen lyckats få LFV ur balans. LFV har mer eller mindre gett bort en stor och viktig marknad. Detta beslut togs av fd generaldirktören och innan personen ifråga gick i pension. LFV kommer inte ur avtalet med SAAB och det är och förblir en katastrof för affärsverket. Inte många som känner till omständigheterna eller är det så att man inte bryr sig. Speglar hela oganistionen och dess ägare. Vem vill ta ansvar? Jo, bara vi operativa flygledare.
Skattebetalare
2018-07-10 01:30:18
SV: LFV står inför tuffa år
@ Dr. Krall:

Riksdagen i min bok är bara en annan myndighet full av byråkrater. Tur att vi fortfarande har en fungerande privat sektor.
Doktor Krall
2018-07-09 23:39:25
@Skattebetalare
"Statliga myndigheters enda sysselsättning ska vara att stifta vettiga lagar..."

Den var fin tycker jag, att myndigheter tar över lagstiftandet från Riksdagen.

Känns bra.
@ Sv Skattebetalare
2018-07-09 23:16:54
SV: LFV står inför tuffa år
So what, skatterna i USA är låga, det blir gott om pengar över, och det finns gott om sjukförsäkringsbolag i den konkurrerande privata sektorn. Dessutom är hälsovården mycket högre kvalitet och utan väntelistor -- helt i de privata sektorn.
Sv Skattebetalare
2018-07-08 15:34:52
SV: LFV står inför tuffa år
Du borde flytta till USA då får du en hel del av dina önskemål uppfyllda. Privat sjukvård där ett kort (15 - 20min) läkarbesök kostar mellan 2.500:- till 3.500:- Ett kejsarsnitt kan kost upp till 100.000:-.

Lycka till!
Professor Baltazar
2018-07-08 09:12:44
SV: Skalman
Riksrevisionen har redan reagerat, vi har inte sett konsekvenserna av rapporten som kom i vintras ännu. Vill du få journalister att skriva om något så ointressant som LFV när det finns så mycket andra lättare byten så kan du inte förvänta dig att någon ska plöja obekräftade anonyma inlägg på ett internetforum. Ska något hända där måste du göra jobbet åt dem. Ta själv ut uppgifterna du vill läcka och presentera ett färdigt case. Ingen har lust och ork att fördjupa sig i LFVs obskyra verksamhet. Det är därför LFV kan hålla på.
Skalman
2018-07-07 15:18:04
SV: LFV står inför tuffa år
Tänk om alla myndigheter skulle misskötas som LFV. LFV ledning och styrelse leker affär och försöker dölja sina tillkortakommanden med att blåsa upp nya fantasiprojekt och skylla på personalen när det går fel. Hur får man Riksrevisionen att reagera, någon som vet? Finns det några vettiga politiker eller journalister som läser dessa trådar? Sållar man bort "framtidsinläggen" och de kommentarer som handlar om avundsjuka mot en stark yrkeskår, så finns det väldigt mycket visselblåsarmaterial att grotta ner sig i på dessa trådar.
Skattebetalare
2018-07-06 16:56:38
SV: LFV står inför tuffa år
Statliga myndigheters enda sysselsättning ska vara att stifta vettiga lagar och regler som gynnar näringslivet och landets säkerhet. Utan väl fungerande och profitabelt näringsliv är allmän fattigdom enda alternativet. Näringslivet inkl sjukvården och äldrevården, ska vara 100% inom den privata sektorn och ha fri konkurrens. Statliga "affärsdrivande" verk ska privatiseras. Monopol ska förbjudas. Inga karteller eller liknande "överenskommelser". "Konkurrens på lika villkor" är ingen konkurrens.
C
2018-07-02 21:41:41
SV: LFV står inför tuffa år
LFV måste lägga ner sin utvecklings och "forsknings"-avdelning. Bidrar inte med något annat än kostnader. Låt SAAB och andra aktörer sköta sådant och hyr ut kompetens istället. Köp sen inte in något som inte duger, så säkerställer man sina krav. Minska overheaden till det absolut nödvändigaste - flygsäkerhetsavedelningen men se till att ledningen där vågar vara obekväm för att höja flygsäkerheten. Sälj av / avveckla SDATS och våga avbryta olönsamma projekt som RTS - det kommer tyvärr aldrig någonsin att minska några kostnader hur mycket framtid det än påstås vara, sorry.
Mårten
2018-07-02 07:36:17
LFV slösar
Då LFV visar negativa siffror och värre blir det enligt framtidsprognoser så får staten skjuta till kapital. Lär behövas de närmaste 6 åren enligt LFV:s egen prognos. Finns det inga andra kreativa lösningar än att skattebetalarna får rädda LFV? Jo, lägg ner eller sälj ut icke lönsamma affärer. Lägg ner kostsamma projekt som heller inte i framtiden kommer betala tillbaka sin investering. Rationalisera bort 30% av kostnadskostymen och detta rakt över hela LFV. Inklusive de ansvariga.

Varför blundar politiker och ansvariga tjänstemän på departementen för det som går dåligt? Borde det inte vara tvärtom?
Martin
2018-06-17 23:13:46
Ägarna till LFV bör agera
En pinsam utveckling och skadan har redan skett. Affärerna i öknen, olönsamma projekt och de påtvingade prissänkningarna på hemmaplan ger stora negativa påföljder för affärsverket. LFV kan inte få fortsätta driva olönsamma affärer. Snart kommer en bomb släppas och det kommer sätta stor press på LFV:s ägare, staten.

Om ni misstror läs riksrevisionens rapport om de tre kvarvarande affärsverkernas styrning. Varav LFV är ett affärsverk. Ingen rolig läsning och varför är regeringar så dåliga på att styra statens bolag. Kan det bero på att nästa alla ledande politiker är uppfostrade via ungdomsförbund och har aldrig arbetat i näringslivet. De styr istället med ideologiska tankar om hur företag ska ledas mm. Eller?
Inte naiv
2018-06-17 19:20:21
Re: Lars
Du skriver; "...t o m med högre flygsäkerhet."

Då utgår du från att rapporteringsvilligheten är den samma i andra länder... :-)

Jo Tjena!
Lars
2018-06-17 13:16:31
SV: LFV står inför tuffa år
Hur ser LFV:s framtid ut? Innan regeringens sommaruppehåll måste beslut tas hur LFV som affärsverk ska finansiera sina stora förluster. Enligt Dagens Industri artikel häromveckan talar man om förluster om flera miljarder. Ska regeringen börja ta pengar ur skattekistan för att hålla LFV vid liv eller finns det andra lösningar och alternativ.

Regeringen måste nu bestämma sig då riksrevisionen sagt ifrån och kritiserat ägarstyrning mm. LFV kan inte få fortsätta bedriva olönsamma affärer och projekt bara för sakens skull. LFV:s konkurrenter i Sverige och internationellt är betydligt effektivare och t o m med högre flygsäkerhet. Det säger en hel del och för pålästa politiker bör beslutet vara enkelt.
Kalle
2018-06-03 12:16:06
Bertil 2018-06-02 18:21:45
2006-2007 flyttade 13-15% av Malmö ATCCs flygledarel utomlands, en hel del från tornen försvann också och, får jag förmoda, ett gäng från Stockholm.
Ett historiskt dyrt avtal för LFV lockade tillbaks några men långt ifrån alla. Sedan dess har LFV tvingats utbilda fler flygledare för stora pengar.
Det är ett stort problem att så många har flyttat utomlands och att det nu, återigen, aktualiseras.
Du resonerar lite som LFV och fortsätt gärna med det! Det är oerhört kortsiktigt tänkt och för mig som tänker stanna kvar väldigt lönedrivande.
Det vi ser nu är att flygledare igen söker tjänster utomlands men utöver det har vi enorma pensionsavgångar. Precis som i stort sett alla andra länder!
Men visst fortsätt du att förneka så ska jag stå där sen och säga; Vad var det jag sa!
Bertil
2018-06-02 22:18:54
SV: LFV står inför tuffa år
Man får aldrig ner några kostnader genom att använda sej av bemanningsföretag. Det dummaste man kan göra är att anlita bemanningsbolag oavsett vilken branch det handlar om. Man tappar helt den egna kompetensen och kvaliten sänks avsevärt. Att sänka kvaliten i en branch som sysslar med flygsäkerhet är kvalificerat vansinne.
Jag tror nog våra flygledare stannar inom landet, dom har det ganska bra här. Mer betalt i utlandet betyder inte alltid mer över i plånboken eftersom kringkostnaderna blir i regel mycket högre.
Bertil
2018-06-02 18:21:45
SV: LFV står inför tuffa år
@Kalle,
Tänk att samma tjat om att alla flygledare skall söka sig utomlands har hållit på de senaste tjugo åren. Du vet lika väl som jag att du inte får mer i plånboken om du flyttar eftersom levnadskostnaderna ökar i motsvarande grad. Inse att ni har det himla bra här hemma i er skyddade verkstad.
Kalle
2018-06-02 17:18:11
SV: LFV står inför tuffa år
Svenska flygledare ligger snarare i botten lönemmässigt och nu ser vi återigen en begynnande flykt utomlands. Dom enda som inte vet om det ännu är våra chefer ( på alla nivåer).
Bristen i Sverige kommer att betyda stora restriktioner i sommar och sen blir det bara värre och värre för varje sommar.
Men som vanligt vägrar LFV inse fakta. Vi har sett det för.
The Observer
2018-06-01 23:56:30
SV: LFV står inför tuffa år
Hela västvärlden har brist på flygledare, och svenska ligger inte i topp lönemässigt. Så det finns liksom inga att hyra in.
Undrande
2018-06-01 18:39:11
SV: LFV står inför tuffa år
Skulle man få ned kostnaden för flygledare om man skulle börja hyra in dessa via bemanningsföretag?
Claes
2018-05-31 22:55:14
SV: LFV står inför tuffa år
Det ryktas om att LFV får sälja av verksamheter. Den oerhört ansträngda ekonomin kräver detta och frågan blir när och vad ska avyttras i närtid. Vad händer med LFV:s ägande i SAAB Digital Solutions mm?
John Silver
2018-05-29 17:19:40
SV: LFV står inför tuffa år
Lägg ner eländet ,LFV klarar inte av att konkurera på ett avreglerad marknad. Inte pga flygledare och annat personal, men pga ineffektiv struktur och inkompetent ledning. INGET statligt. verk klarar av att konkurera med effektiva privata företag. Detta bl.a. därför att GD är politiskt utvald dvs partiboken är viktigare än kvalifikationer när en ny GD blir anställd av våra intelligensbefriade politiker
JE
2018-05-29 10:42:22
SV: LFV står inför tuffa år
I LFV årsredovisning är andelen operativa flygledare ca 56%. Vilka andra stora personalkrävande delar finns, FPC? Vad mer? Rent ovetenskapligt och oinsatt borde de kvarvarande 44% ligga närmare 25% som mest om det ska bli lönsamt undantaget ev personalkrävande delar som FPC. Eller är jag ute på hal och oinsatt is?
FL TWR
2018-05-29 09:19:33
SV: LFV står inför tuffa år
En enkel kalkyl är att LFV förlorar/förlorat åtskilliga 100 miljoner på konkurrensen.

Innan avregleringen så gav alla tornkontrakt ca 800 miljoner i intäkter för LFV.

Nu har LFV förlorat 15 torn och konkurrenten ACR omsätter ca 140 miljoner till priser som är ca 50% lägre än de LFV debiterade innan monopolet bröts. Där ca 300 miljoner i inkomstbortfall för LFV då LFV förlorat kontrakten.

Därutöver har LFV tvingats sänka sina priser för flygtrafiktjänster på de flygplatser (Swedavia, FM, Halmstad, Kristianstad, LInköping, Sundsvall och Örnsköldsvik) med ca 50% jämfört med innan konkurrens på regionala. Dvs ytterligare ett inkomstbortfall på några 100 miljoner då LFV tvingats prisjustering för att bli kvar i marknaden.

Pensionsskulden är bara en dålig ursäkt för att vilseleda politiker och kunder.

Kostnaderna för OH, support och löner har ökat sedan avregleringen samtidigt som LFV förlorat stora intäkter och affärsmarginaler. Däri ligger LFV:s förluster om ca 200-300 miljoner årligen de kommande fem åren.

Montera ner LFV eller se till att de hoppar av de dåliga affärerna. Verkligheten kommer allt ikapp även om man är duktig på konstuktiv bokföring.
Kolja
2018-05-29 08:32:55
SV: LFV står inför tuffa år
Tornmarknaden är endast en mindre del av LFVs verksamhet. Att man sänkt priserna där påverkar inte resultatet till såå stor del.
Det gör däremot det extremt låga ränteläget som gör att man måste avsätta enorma summor till pensionerna. Det finns ett regelverk som styr hur pensionsmedel ska placeras och med dagens räntor får man negativ avkastning. Det blir dyrt i slutändan.

Sedan fullständigt slänger man ju ut pengar på RTC också, men det är ett kapitel för sig.
Göran
2018-05-29 07:51:35
SV: LFV står inför tuffa år
Läste artikeln i Di. Hur är det möjligt att LFV går back med ca 1,3 miljarder under de kommande 5 åren? Är detta inte en fråga om nedmontering av olönsamma affärsområden. Sittande regering borde borde ta detta på allvar och se till att LFV inte hämmar konkurrens genom prisdumpningar som sen ger LFV negativt resultat. Allvarlig utveckling och staten ägarstyrning är enligt riksrevisionen under all kritik.
Jonny
2018-05-29 06:56:56
SV: LFV står inför tuffa år
Håller med!!

Jag tror den nya GD är en utmärkt person att driva vägen framåt, ditalisering, riva ut gammal skåpmat, och modernisera hela trafikledningen.
Skattebetalare
2018-05-29 00:32:45
SV: LFV står inför tuffa år
Sen när har monopolföretag skötts kostnadseffektivt?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev