Tråden startades av: Steffe Spotter  2019-01-08 07:32:52
Lion Airs Flight 610 
Har inte besättningen skyldighet att kolla logg innan flygning om anmärkningar på flygplanet?
I artikeln här går det ju att läsa om tekniska strul i flygningen alldeles innan denna flighten.

För det andra så har jag hört en kompis berätta att man oftast flyger på automatik. Att som pilot alltid göra allt för att ha kontroll på flygningen. Om inte systemen klarar detta kopplar man ur dessa direkt för att ta hand om flygningen. Detta är vad jag hört inget svårt utan att piloter tränas för detta genom sina kontroller varje år. Inte under denna flygning fast artikelförfattaren vill framställa det som om det är omöjligt och att man ska vara tyst ungefär bara för att alla vi andra bara kan köra allt i badkaret?

https://www.expressen.se/nyheter/piloternas-dodsdomda-kamp-mot-autopiloten/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

SV:@skattebetalare
2019-01-20 14:44:55
SV: Lion Airs Flight 610
Flight safety har inget att gora med "lagservicebolag". Om sa vore fallet hade inte Air France A330 kraschat utanfor SydAmerikas kust.
Greta Lion
2019-01-15 07:55:34
SV: Lion Airs Flight 610
De har funnit CVR:en nu, den tillför säkert mer till utredningen.

https://edition.cnn.com/2019/01/14/asia/lion-air-cockpit-voice-recorder-intl/index.html

@skattebetalare
2019-01-15 07:51:17
SV: Lion Airs Flight 610
Läge att inte flyga med Lion Air, och många andra lågservice bolag....
Skattebetalare
2019-01-14 21:05:28
SV: Lion Airs Flight 610
Flygplanet som kraschade hade samma problem under FYRA (4) foregaende flights men besattningarna anvande existerande "Stab trim runaway" procedur och flog till slutdestinationen. Enligt gallande regler skulle de ha landat vid narmaste flygplats, men det gjorde man inte.

Vfr reparerades inte flygplanet efter den forsta flighten som hade problem med AoA givaren?
Calle/Pilot
2019-01-08 20:14:48
SV: Lion Airs Flight 610
"Jag har hört en kompis berätta" och därefter skarpa uttalanden om hur en flygning skall/bör gå till... Sansa er. MCAS är ett system som Boeing har installerat i 737 MAX som inte finns i övriga 737:or. Detta system installerades för att assistera piloten i händelse av stall pga att flygplanet inte beter sig riktigt likadant som äldre 737:or pga att motorerna monteras lägre och annan vingprofil (sistnämnda är jag dock oskäer på).

Skulle systemet inte fungera som det är tänkt är proceduren densamma som om trimmen skulle börja gå kontinuerligt - denna kopplas då ur enligt en nödprocedur som alla piloter skolas i. Detta skedde inte på Lion Air. Varför kommer rapporten att utvisa, det kommer som vanligt att vara många samverkande faktorer och inte vara uteslutande kopplat till dåliga piloter/lågkostnadsbolag/tekniska problem osv.

Ödmjukhet är en dygd.
Trött
2019-01-08 15:58:08
SV: Lion Airs Flight 610
@J Du tror alltså att piloter, med som du säger låg anställningstrygghet är självmordsbenägna? Dessutom "förväntas" att ingen skall haverera.
Lägg ner ditt BS.
J
2019-01-08 13:00:01
SV: Lion Airs Flight 610
Jo. Men på flygbolag med låg anställningstrygghet så är man mer mån om att göra det som förväntas av en. Snarare än att tänka safery på plats 1 2 och 3 och sen kanske att gå på tid.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev