Tråden startades av: Ludvig  2019-01-21 21:13:18
Jumpseat 
Tjena!

Ska till USA om några månader och som flygplansintresserad så vill jag gärna sitta på jumpseat under start och landning. Jag vet att man enligt vissa regler inte får sitta på jumseat men jag vet även att vissa kaptener tillåter det ändå.

Är det några speciella regler när det gäller flygningar till USA, för det är 3 flighter totalt (737, a330, crj900 - crj900, 777, embraer 190) och jag tänkte att det är mest plats i cockpit då (a330 & 777 över atlanten) och mindre jobb för piloterna att förbereda jumseat och inte lika trångt (menar att det skulle vara jobbigt för dem att förbereda allt och att det minskar mina chanser).

Finns det några knep för att få jumpseata, annars tänker jag att jag går in i cockpit och pratar med dem innan start och hoppas på det bästa!

Tack på förhand,
Ludvig

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gh
2019-03-10 10:11:06
SV: Jumpseat
Tunnelbaneförare är inget spännande :)
Pilot
2019-03-10 08:51:14
SV: Jumpseat
Det är helt klart ett ämne som bolagen borde titta närmare på. Tänk bara om man såg folk gå fram till tunnelbaneföraren och ville åka med i förarhytten för att det är kul, helt sjuk bild enligt mig. Jag har själv många års erfarenhet som pilot och tycker inte att det är lämpligt med besökare i cockpit "som inte har den behörighet som borde krävas". En person skulle kunna skapa fullständig kaos i cockpit på några sekunder. I vilka manualer tar man upp hur man hanterar en psykiskt sjuk människa som går bärsärkargång från Jump Seat.
Thomas
2019-03-10 00:27:32
SV: Jumpseat
Jag flyger för ett nordiskt bolag, och vi har ofta med folk på jumpseat, både med och utan uniform, anställda eller inte anställda. Beslutet är alltid till sist kaptenens.
Fråga kan man alltid.
Charlie
2019-02-24 02:56:24
SV: Jumpseat
@Orolig:
Därför vi har regler att aldrig släppa in någon i cockit förutom folk på bolaget. Inte ens våra familjemedlemmar eller vänner får sitta i cockpit.
Urban
2019-02-23 22:08:40
Jag satt på jumpseat...
...1983 på AZ391 (?) som var en 727-200 mellan
ARN-CPH-LIN-FCO. Det var en höjdare. Det var en
klar vinterkväll och Europa var som ett flipperspel
nedanför oss. Piloterna var väldigt mycket upptagna
med STORA kartor som de vecklade upp och hade
framför sig minns jag. Var tyst och höll låg profil.
Jag var ung resebyråtjm och AZ i Sthlm fixade jumpseat.
Ramp supervisor
2019-02-23 20:33:21
SV: Jumpseat
Är ju bara att kolla runt på instagram några minuter så huttar man allsköns foton på alla sorters människor som befinner sig i cockpit när flygmaskinen är i luften så summan av kardemumman, piloterna bestämmer om det är ok eller ej.
Orolig
2019-02-23 17:27:27
SV: Jumpseat
Tänk om piloterna släpper in en riktig galning?? Vad händer då??
Pilot
2019-02-23 15:28:42
SV: Jumpseat
Ludvig !

De bästa är för dig att ställa frågan till kabinpersonalen om de finns möjlighet o få sitta på jumpseat om inte så fråga om du får hälsa på flight deck så frågar du direkt kaptenen för de ska va ok både för kapten o styrman ! Men som alla andra skriver nedan så i England får man inte ha någon på flight deck har du en flygning som inte är i engelskt luftrum så fråga !:) man kan bara få ett nej som svar och dem flesta brukar va snälla !

Lycka till !

re:Flygchef SAS
2019-02-18 19:23:51
SV: Jumpseat
Flyger i maj så det är ett tag tills dess. Verkar vara blandade åsikter men en del berättar sina historier. Låter riktigt härligt!
AVIANCA
2019-02-17 18:02:13
SV: Jumpseat
Har själv suttit fram i Cockpit flertalet gånger när jag flygit. Detta då min mosters man är kapten på Avianca och då har jag fått suttit med. Även när jag i somras flög från DR till Bogota fick jag sitta i Jumpseat (AIRBUS A320). Riktigt härlig upplevelse, om inte något av det mäktigaste jag upplevt!
Flygchef SAS
2019-02-16 18:08:57
SV: Jumpseat
Hur gick det för dig Ludwig?
Kim
2019-02-11 22:35:44
SV: Jumpseat
Jag flög med SAS mellan ARN-TOS och frågade om jag kunde få sitta med i cockpit vid landning i Tromsö. Hade ingen som helst koppling till någon av piloterna eller kabinpersonalen. Är en simpel truckförare. Innan landning ”du är välkommen fram till killarna där framme”.
re:ABC
2019-02-11 09:38:36
SV: Jumpseat
ABC:

Ge bara upp när du blir motbevisad i stället för att gräva din grop ännu djupare. Dra ur sladden till datorn....

ABC
2019-02-11 07:30:36
SV: Jumpseat
Kan bara konstatera att det skiljer ljusår mellan livet på ett nordiskt flygbolag och hur vi ser på säkerhet i de engelsktalande delarna av världen. I Norden tycks inte ens en tekniker få en uniform, man frågar sig då vad dom reser i, blåställ? Och vad gör OP på flightdeck såvida de inte också är aktiva flygande (vilket hos många bolag är vanligt)?
re:ABC
2019-02-10 13:16:59
SV: Jumpseat
ja ni ska alltid ta det mesta ABC skriver med en stor nypa salt.

Arbetar själv på en nordiskt bolag. Och vi har tex tekniker/mekaniker utan uniform på flightdeck. Även när OP/OCC ska utbildas sitter dom på flightdeck utan uniform.
abcde
2019-02-10 03:04:08
SV: Jumpseat
Det är bolaget bestämmer och det går inte
Magnus
2019-02-08 17:38:25
SV: Jumpseat
Du röker knark!
Det finns två sätt att sitta i cockpit på Amerikanska flygbolag.

1. Du jobbar på FAA som inspektör eller som traffik ledare. Secret Service har också tillgång.

2. Du jobbar på flygbolaget som pilot eller instruktör, eller som pilot på andra Amerikanska flygbolag som är inom CASS systemet. Du behöver inte vara i uniform för att sitta i cockpit.

Som passagerare kommer du aldrig in i cockpit förutom på marken då planet är vid gaten.

Det är jag säker på för jag jobbar på ett av dem. Fråga hur mycket du vill..

@ABC J
2019-02-08 17:30:52
SV: Jumpseat
Du har fel, sluta skriv dina teorier i en aggressiv linda.
ABC
2019-02-08 13:48:40
SV: Jumpseat
Grundregeln hos seriösa säkerhetsmedvetna flygbolag och nationer är att endast besättning som arbetar på den aktuella flygningen släpps in på flightdeck. Arbetar du är det utan undantag i uniform och du finns med som crew på manifestet. Kapten kan välja om hen vill ha sparken eller inte, det är helt upp till dem.
svar till ABC och glöm det
2019-02-08 10:53:25
SV: Jumpseat
Ni pratar strunt, man har absolut en chans om man åker ofta och frågar varje gång, titta runt på instagram så hittar ni säkert ett o annat jumpseat. Jag känner till flera som lyckats med det.

Hur vet du/ni att den civilklädde ni ser går in i flightdeck inte har en badge snyggt instoppad nånstans? De flesta gånger det sker lär det vara just kabinpersonal/mech/piloter som åker civilt och väljer jumpseatstolen…
Det är kaptenens beslut och du har ej möjlighet veta/ta reda på vem personen är.
Fraklflyg
2019-02-08 10:42:11
SV: Jumpseat
Kan även påpeka att flera stora fraktbolag har stora restriktioner för detta, vilket jag jobbar för ett. Man får alltså inte ens göra det som ett ''studiebesök'' trots man jobbat flera år och jobbar i planen fast ej i luften.. Ett av huvudskälen att jag vill sluta eller rent av byta bransch. Så trött på alla dessa restriktioner hit o dit(såna som bara gör det surt för vanligt folk/anställda).
Dessutom stoppade inte dessa restriktioner såna som Lubitz eller Russel att genomföra sina idéer..

I övrigt har jag träffat på folk som bara frågat kabinpersonal och fått göra det (inom EU) Har testat några få gånger själv utan lyckas men har inte varit så påstridig heller.
Peter
2019-02-05 18:16:43
SV: Jumpseat
Hej Ludwig!
Försöka går alltid, men på många bolag numera så är det ett nej, såvida du inte jobbar på bolaget pch har badge.
Ludvig
2019-02-04 19:46:18
SV: Jumpseat
Det är KLM. Verkar som att distansen GOT-AMS resp. AMS-GOT är det bästa i så fall. Någon som vet reglerna för KLM om jumpseat? Många verkar vara negativa men en del är positiva. Kan ju vara värt ett försök iaf!
@ABC
2019-02-03 11:39:04
SV: Jumpseat
Vad får dig tro att kapten vill sätta sitt liv på spel? Din argumentation är bara löjlig och hade gärna sett dig kliva av på 41.000ft. Än bättre, ringer opsen när jag ser ditt namn på roster. CRM issues... Den befogenheten kan du ändå inte ta bort från han med fyra sträck. ;)
FC SAS
2019-02-02 23:51:22
SV: Jumpseat
Hej Ludwig!
Jag flyger tyvärr inte längre på B737. Där hade jag kunnat ta med dig i cockpit om jag haft möjlighet.
Som Commander så är det jag som bestämmer om vem som får tillträde till cockpit. Så är det inte på alla bolag.
I Brittiskt luftrum får jag bara ha folk som är på besättningslistan enl Brittisk lag.

Som Commander på A330/340 så är det inte lika lätt. Fråga Pursern om du skulle flyga med SAS.
Är du 15 år så kanske jag kunnat göra ett undantag. Normals sett tar jag bara med mig min son i cockpit hittills iaf.
Mvh
ABC
2019-01-25 22:31:53
SV: Jumpseat
Jag skriver ingenting "bakom ryggen" på någon. Jag är tillräckligt gammal för att säga ifrån när något är galet. Släpper en pilot in någon på flightdeck under flygningen - som inte har där att göra, har jag inga problem att kliva av planet. Jag är inte typen som sitter still när mitt liv sätts på spel. Någon måtta finns det.
@ABC
2019-01-25 09:57:37
SV: Jumpseat
Men klimatet verkar ruttet på bolaget. Det finns flera lösningar på problem, att skriva rapporter bakom ens rygg är inte den bästa lösningen. På andra bolag blir man inkallad till chefen där de undrar om du först pratat med personen i fråga. Då är det bästa att du har gjort det. Resten kan du räkna ut (hoppas jag)
ABC@allaHatare
2019-01-24 22:27:21
SV: Jumpseat
Klara regler gör att vi alla kan känna oss säkra på jobbet. Inga obehöriga släpps någonsin in på flight deck under flygning. Önskar att alla flygbolag hade den inställningen. Skulle jag som passagerare se att civilklädda gick in i cockpit under flygningen skulle jag till 100% rapportera det till både bolaget och berörda myndigheter.
Göte
2019-01-24 20:56:44
SV: Jumpseat
Det är Commanders beslut. utom i UK airspace där te-drickarna har en massa egna kufiska regler (som de flesta inte bryr sig om).
EASA
2019-01-24 11:19:17
SV: Jumpseat
Dagens regler är glasklara - Inga obehöriga på flightdeck!!
Polit
2019-01-23 21:12:08
@ABC
Trevligt bolag du verkar jobba på...
Hej
2019-01-23 19:28:20
SV: Jumpseat
Det är nog olika på olika flygbolag.
Min far, som jobbade i 30 år som pilot på ett av de stora bolagen, ordnade så min flygrädde kompis kunde få sitta med i cockpit under approach och landning. Detta var då 3 år efter han själv slutat flyga.

Ett plus är nog om man varit omtyckt av sina kollegor ;)

Prata med personalen så kanske det går att lösa. Jag håller tummarna för dig.
sv @ ABC
2019-01-23 15:55:05
SV: Jumpseat
Kabinfolk har alltid haft storhetsvansinne. ;o)
sv Ludvig
2019-01-23 12:51:41
SV: Jumpseat
Samma regler i Europa. Kan nämna att jag som pensionerad pilot, får inte åka jumpseat på det bolag jag tidigare ar anställd på.

Så än gång GLÖM det tyvärr!
@ABC
2019-01-23 10:42:42
SV: Jumpseat
Vilket bolag äger du?
ABC
2019-01-23 06:45:17
SV: Jumpseat
På mitt bolag är det omöjligt såvida du inte är personal hos oss. Avvikelser medför varning/avsked om det anmäls, och ja, det har anmälts av såväl den andra piloten, kabinchef som juniors. Snälla ställ inte till det!

Ludvig
2019-01-22 17:37:51
SV: Jumpseat
Ok,

Förstår att det inte går att jumpseata på flygningar till o från USA. Men tror ni att det går på flygningen GOT-AMS och AMS-GOT? Det är 737-700 dit och Embraer 190 hem. Har inga speciella handlingar och jag är bara 15 år. Är det kört med tanke på min ålder? Några tips på hur man ska framlägga frågan? Tänkte att jag får prata lite med dem först och sedan fråga men finns det några knep?

Tack för alla svar!
Pilot
2019-01-22 14:14:49
SV: Jumpseat
Är du inte med på Gendec kommer du inte in i cockpit enligt FAA regler. Kanske finner du en kapten som är villig att bryta dessa regler, kanske inte.
L
2019-01-22 11:40:18
SV: Jumpseat
FAA förbjuder pax på jump seat till och från alla flygningar till USA och du kommer få nej om du inte känner någon i besättningen väl sedan tidigare.
Pilot
2019-01-22 11:24:41
SV: Jumpseat
Ej tillträde till styrhytten gäller även för flera bolag i Europa, och till vissa flygplatser oavsett vilket bolag du flyger.
Men om du flyger med ett bolag, och till en destination där det är tillåtet, så är mitt råd att du presenterar dig för kabinchefen när du kommer ombord, vanligtvis är detta personen som står längst fram med två eller tre streck, och fråga snällt om du kan säga hej till piloterna.
Har du någon form av ID-handling, att du jobbar innom luftfart, eller något annat kan det vara en fördel här, för säkerheten är alltid nummer ett, och kom ihåg att de vet inte vem du är även om du är världen snällaste kille.
Oftast är det kort turn around så de har kanske inte tid. Kom ihåg att på under 30 min skall hela flyget förberedas, passagerare skall på och av, det skall städas, och piloterna skall förbereda avgången med allt vad det innebär.

När/om du kommer in i styrhytten, så vänta tills piloterna har tid och vänder sig om. Vi kan vara upptagna med att lyssna på flygtrafikledningen, göra beräkningar, eller någon av alla checklistor som skall utföras. Ett störmoment kan göra att något missas, och vi måste göra om allt igen. Detta är tyvärr något vissa kabinchefer aldrig lär sig utan bara skriker in i cockpit, så var bättre än dem. :)
sv Ludvig
2019-01-22 10:22:16
SV: Jumpseat
Glöm det!
Jumpseatat
2019-01-22 04:36:31
SV: Jumpseat
Det är tyvärr inte bara så lätt att det är bolaget som bestämmer vilka som får jumpseata.

Jag har gjort det själv några gånger, dock enbart inom Europa då regelverket tillät flygbolagen att själva bestämma vilka som får göra det och då var det vanligt att flygbolag överlät det ansvaret till kaptenen. Detta var dock några år sedan så detta kan ha ändrats.

Tyvärr för din del då du skall åka till USA så är svaret 100% nej att jumpseata under en flygning. Detta tack vare FAA’s regelverk, se nedan:

§ 121.547 Admission to flight deck.
(a) No person may admit any person to the flight deck of an aircraft unless the person being admitted is -

(1) A crewmember;

(2) An FAA air carrier inspector, a DOD commercial air carrier evaluator, or an authorized representative of the National Transportation Safety Board, who is performing official duties;

(3) Any person who -
(i) Has permission of the pilot in command, an appropriate management official of the part 119 certificate holder, and the Administrator; and
(ii) Is an employee of -
(A) The United States, or
(B) A part 119 certificate holder and whose duties are such that admission to the flightdeck is necessary or advantageous for safe operation; or
(C) An aeronautical enterprise certificated by the Administrator and whose duties are such that admission to the flightdeck is necessary or advantageous for safe operation.

(4) Any person who has the permission of the pilot in command, an appropriate management official of the part 119 certificate holder and the Administrator. Paragraph (a)(2) of this section does not limit the emergency authority of the pilot in command to exclude any person from the flightdeck in the interests of safety.

Dessa regler gäller för alla flygningar inom USA likväl flygningar i amerikanskt luftrum.

Detta gäller enbart under flygning så vill du hälsa på i cockpit före start eller efter landning så brukar det vara okej, prata bara med flygvärdinnan/flygvärden så brukar dom kunna hjälpa till att samordna med kaptenen.

Jag hoppas detta besvarar din fråga även om det tyvärr inte var svaret som du ville ha.
No Entrance!
2019-01-21 22:01:50
SV: Jumpseat
Det är bolaget, inte kaptenen, som bestämmer vilka regler som ska tillämpas när det gäller tillträde till cockpit. Förmodligen kommer du inte att bli insläppt, tyvärr:( Kaptenen skulle begå tjänstefel om hen släppte in dig.

Glöm inte att det är ett arbete som ska utföras i cockpit, du kan ju inte bara knalla in, du får prata med kabinpersonalen först:)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev