Tråden startades av: Crew  2019-01-25 01:41:46
BRA 
Ryktas om att BRA ska satsa på CRJ-900.Blir ju toppen det

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ingen marknad
2019-03-31 22:27:36
SV: BRA
Tror inte det finns någon marknad.. kolla vad som hänt med de som redan försvunnit från BRA. Nu i sommar blir vi av med en eller ev ytterligare två kärror.
Dick
2019-03-29 13:01:35
SV: BRA
Det finns en marknad i tex Sydamerika.
https://www.airfleets.net/listing/bae146-1.htm
BRA Avro RJ100
2019-03-28 16:48:45
SV: BRA
Vad är det för restvärde på de där gamla skrothögarna?
Finns det någon köpare som är intresserad?
Trötter
2019-03-27 15:52:28
SV: BRA
Put some ice on the wings and the ATR hardly flies on one engine.
No more ATR
2019-03-21 21:47:55
SV: BRA
ATRs are just a piece of s--t if you ask me, no way the ATR's got a better performance than the SAABs? At least not the SF34B and definitely not the S2000...

My time with the ATR was fortunately very short.

Cheers
ATR pilot
2019-03-20 23:21:11
SV: BRA
According to QHR AT76,
Weight 20 tons
Single engine ceiling is in ISA 17100 ft.
That is much bettet than the Saab 340 or the Fokker 50 or the ATP that Nexjet used to fly with.
I dont say that the aircraft has a lot of performance but i think it is the best operating turboprop with a very low fuel cost, and so to the enwironment.
@Lennart
2019-03-18 18:25:24
SV: BRA
Ok tack då vet jag.

Försöker leta efter de pilotinläggen och manualerna jag såg gällande ATR. Kanske enklare om det finns någon ATR-pilot inne. Men jag vet iaf så mycket att just ATR har en hiskligt dålig performance vid single engine ops. Postar om jag hittar något.

//Dracula
Lennart
2019-03-18 13:03:16
SV: BRA
Båda avro.

11000 låter lågt :)
@Pelle
2019-03-18 00:35:59
SV: BRA
Vet du om båda var Avro-maskiner eller om ATRen var med på ett hörn. Single engine performance för ATR är väl 11.000 ft om jag inte minns fel.

//Dracula
Göran
2019-03-17 20:52:37
SV: BRA
olika flygplan
Dracula
2019-03-17 17:23:11
SV: BRA
Var det samma reg som hade teknik båda gångerna?

//Dracula
Pelle
2019-03-17 16:58:46
SV: BRA
Andra motorbortfallet på två dagar, båda gångerna på väg till Malmö.
OBRA
2019-03-17 09:41:06
SV: BRA
AVRON har ganska ofta teknik... inkl problem med motorer
Morret
2019-03-17 05:33:22
SV: BRA
Verkar som ett Avro hade problem med en motor igår?
DW
2019-03-16 18:12:39
SV: BRA
Crew: Lär dig en sak (om du inte arbetar inom flyget det vill säga...), lyssna aldrig till galley gossip, det vill säga rykten.
?Terje
2019-03-16 17:30:45
SV: BRA
Varför lägger du inte ut en länk istället Terje...
Terje
2019-03-16 14:02:42
SV: BRA
He he det var ju ett bra försök att skapa ett rykte! Inget stämmer av det ni skriver. Kolla upp vilka som leasar ut A319 istället ...
Peter
2019-03-16 11:30:46
SV: BRA
Att Avron ska avvecklas i BRA beror på att det är för dyrt att gångtidsförlänga dem. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.
Därför måste den avvecklas vid årsskiftet 20/21.

Vad som händer med Avro piloterna vet än så länge bara ledningen. Nu ska företaget inte investera i nya jetflygplan på obestämd tid. Så visst finns det fog för oro vad som sker med piloterna. Det är olika AOC för Avro och ATR, så endast en mycket välvillig ledning erbjuder de Avro piloter som vill gå över till ATR en deal som inte innebär ett alltför stort lönetapp.
Up
2019-03-16 10:03:27
SV: BRA
Blir inga C series A220, blir inga begagnade nya jet inom överskådlig tid enligt BRAs ledning. Förhandlingarna med Jet kollektivet har inte lett till de besparingar man hoppades på således finns bara en lösning. Kontrollerad avveckling.
Sten
2019-03-16 09:26:07
SV: BRA
Blir lite smått förvånad.. Menar ni allvar?? Ska BRA lägga ner all jet flygning och sparka de som man inte lyckas få över i TP kärrorna? Fakta på det? Vad hände med Bombardier beställningen? Har man bara beslutat att inte ta leverans?
Att avron snart är slut beror väl på GNSS införandet? LNAV/VNAV, LPV?
B
2019-03-16 08:11:00
SV: BRA
Vad menas att den bara får flyga året ut?
Är den så gammal då att den inte får användas i kommersiell luftfart?
Dennis
2019-03-16 07:29:36
SV: BRA
Nej det stämmer inte. Det finns en liknande plan men den skiljer sig radikalt.
@sCrew
2019-03-15 23:30:03
SV: BRA
Att de bara får flyga året ut 2020 stämmer inte. De kan flyga betydligt fler år än så, bara att underhållskostnaderna ökar med åren (vilket gör att det inte blir lönsamt). De är väl uppe i ca 2/3 av sin livslängd.
Jet A1
2019-03-15 20:33:34
SV: BRA
Varsel kommer att komma till våren så att de första får gå till hösten, därefter nya varsel nästa vår osv tills avron är avvecklad. Sedan endast ATR el inhyrning av jet
sCrew
2019-03-14 12:01:46
SV: BRA
Förmodligen har dom inget jobb efter 2020 då Avron bara får flyga året ut.
?
2019-03-14 11:28:59
SV: BRA
Vad händer med Avro-piloterna?
Joans
2019-03-12 17:24:17
SV: BRA
GEE:

Nu är du ute och cyklar.


TUI:s huvudverksamhet är inte bara flygbolaget den större delen är arrangörsdelen
samt ett ex antal hotel, crouise mm mm. det är fel att tro att det är deras flygverksamhet som betalar lönerna. Allt kretsar inte kring flygbolaget det är en liten del.
Tomas andras
2019-03-12 15:35:19
SV: BRA
Men om det skall outsoursas vill man väl kunna flyga lite längre än vad en avro kan flyga?
kalle
2019-03-12 15:24:16
SV: BRA
Avro
Tina
2019-03-12 14:41:42
SV: BRA
Vad har cityjet för maskin som kan flyga med på Bromma?
Svar Mr. jet
2019-03-11 22:55:10
SV: BRA
Mest troligen. Pratas om outsourca till cityjet.
Mr Jet
2019-03-11 19:42:10
SV: BRA
Betyder det avveckling av nuvarande jet-delen?
ingen ny jet-flotta
2019-03-11 17:24:39
SV: BRA
Beslutet kom idag. Ingen ny jet-flotta.
Mr Jet
2019-03-11 12:41:55
SV: BRA
Blir det några nya jetbågar?? När tas beslutet??
Ap
2019-02-11 22:19:45
SV: BRA
Med dagens politiska läge är det vansinne att köpa jetmaskiner till BRA
Tjatigt...
2019-02-11 20:27:13
SV: BRA
De som tjatar om A319neo och A320neo eller A220-100/300 verkar har svårt att fatta... det finns INGA pengar till en sådan satsning ....

OM allt går som på räls nu och besparingarna faller PB i smaken så leasar man väl in ett par A319ceo, begagnade...

Den som lever får se...
Yp
2019-02-10 18:38:09
SV: BRA
Men är ingen pensionsexpert, finns säkert någon som kan förklara bättre...
Ruffe
2019-02-10 17:06:43
SV: BRA
Det här är ju läsning som inte direkt piggar upp! Betyder det här att piloternas avtal måste ses över?
YP
2019-02-10 15:27:51
SV: BRA
Du vet uppenbarligen inte hur pensionssystemet fungerar. ITP2 då kommer kostnaderna från ca 50-55 års ålder för bolaget då de stora pensionsutbetalningarna kommer. ITP2 är mycket dyrare för arbetsgivaren om du arbetar ett helt liv i det systemet. ITP 1 är en % av din lön. Det är lite som att kissa i byxorna för arbetsgivaren när man fryser. Skönt en stund men sen kommer smällen.
O nej inte ett dugg bitter. Jag får pension varje månad. Blir en ITP2:a av med jobbet innan 55 så ör man tyvörr rökt pensionsmässigt. Dessutom finns det mig veterligen ingen annan som anställer på ITP2 längre varken inom eller utom flygbranschen. Ett förlegat pensionssystem som är gjort för gamla
tiders arbetsmarknad där man stannade i samma bolag i 30år.
Ja hade jag vetat att jag fått behålla mitt jobb till pension med samma arbetsgivare hade jag gärna haft ITP2 det ska tydligen göra ett par miljoner extra, MEN så ser inte verkligheten ut längre.
Samma verklighet som säger att man inte kan bedriva flygbolag som SAS gjorde på 80-talet med massor av manegmentpiloter o mellanchefer...o gamla jetmaskiner
Kalle
2019-02-10 11:04:08
SV: BRA
Pilotlöner är i sig aldrig problemet eftersom det utgör en mycket liten del av ett flygbolags kostnader. Dessutom är det så att höga pilotlöner innebär lägre kostnader på andra områden så som rekrytering och träning.
Gissningsvis är problemet med ekonomin på Jet-flottan relaterad till flygplanstypen och dess ålder.
Gee
2019-02-10 10:56:35
@ Arne
Du jämför med alla bolag?!?

Inte många bolag kör med lika upplägg och är jämförbara rakt av.

BRA har valt att ha det mesta inhouse. Biljettförsäljning, kundsupport, IT, Stationspersonal, HR avdelning, Teknisk avdelning, Träningsavdelning, Kabinavdelning. Ett 50 tal anställda per flygmaskin innan man sa upp all stationspersonal.

Men ta till exempel Norwegian som hyr in station och kabin. Jag har ej fakta men misstänker att de även köper in tjänster som IT, Kundtjänst mm. Då är de inte anställda i bolaget och räknas inte som anställd per flygmaskin enligt dig?? 7000 anställda på 160 flygmaskiner är ca 44 per flygmaskin.

Eller ta TUI. Koncernen har 76000 anställda och 160 flygmaskiner. Det är 475 anställda per flygmaskin.

Som sagt, väldigt svårt att jämföra rakt av utan att dyka djupare ner i siffrorna än anställda per flygmaskin!
Tittar du specifikt på till exempel Braathens Regional Airways, Dotterbolag inom BRA som flyger ATR, är det ca 25 anställda per flygmaskin. Liknande för Braathens Regional Airlines, Dotterbolag inom BRA som flyger AVRO.

Steffo
2019-02-10 09:38:04
SV: BRA
YP: nu tänker du en aning fel va? ITP1 är mer kostsam för arbetsgivaren än ITP2.
Ehrmantrout
2019-02-10 08:13:50
SV: BRA
Låt Wideröe ta över BRA !
Per
2019-02-09 19:59:44
SV: BRA
En vild gissning är att du själv är en bitter ITP1:a..
Hepp
2019-02-09 19:38:44
SV: BRA
Lite som SAS problem med pilotlöner som inte är i nivå med dagens marknadsläge i flygbranchen med andra ord.
Yp
2019-02-09 15:55:55
SV: BRA
Problemet på jetsidan är inte bara gamla maskiner utan också en gammal pilotkår med ITP2. Något som kostar bolaget enorma summor i pensioner just nu. Aviation har haft en alldeles för dålig tillväxt på yngre (billigare) piloter genom åren och därav denna dåliga situation. Tyvärr är ITP2 och de lönestegar piloter har förödande för kollektivet. De skulle max vara på 10 år o samtliga skulle anställas på IT1. Det hade tagit bort en hel del problem som kommer med ökad ålder o längd på anställning.
Gh
2019-02-09 11:15:42
SV: BRA
Om de ska skrota jet helt vem ska ta över hela charter operationen som ju faktiskt är ganska stor ?
Crew
2019-02-09 01:38:19
SV: BRA
Det bästa vore att skrota hela Jet Flottan och bara köra turbopropp!
Det är Jet flottan som suger pengar ur bolaget turbopropp drar in dem.
Crew
2019-02-09 01:34:19
SV: BRA
Om BRA vill överleva så satsa på Turboprop.Misstaget var att över Malmöaviation
Nu får turbopropp betala för jetflottan ( som har mest problem )Orättvist då turbopropp inom Swe går bra.Men tvingas då bistå ett bolag som ej går bra.
Kurt
2019-02-08 21:17:33
SV: BRA
Skulle väl isfåfall vara Emb 190.
Pelle
2019-02-08 20:57:11
SV: BRA
A318 eller A221 är väl det som, hos Airbus, är bäst i BRA-trafiken..?
https://www.airbus.com/aircraft/passenger-aircraft/a320-family/a318.html
https://www.airbus.com/aircraft/passenger-aircraft/a220-family/a220-100.html
Garg
2019-02-08 19:55:24
SV: BRA
He he, många experter här! Här kommer lite spekulering angående läget i bolaget BRA.
Sanningen är att nuvarande läget i bolaget är komplicerat, på många olika sätt! Här följer lite fakta.

Bra har problem med lönsamheten, just nu! Detta pga ett flertal olika orsaker dvs både interna och externa orsaker. För att nämna några. Hög dollarkurs, bränslepris ( eller hur man upphandlat bränslet), personalkostnader (alla inte bara flygande), flygskatt, underhållskostnader. Avrorna kräver en hel del underhåll samt gångtidsförlängning till 20/21, uppgraderade navsystem för att klara PBN krav etc samt inte minst vikande passagerarsiffror. ATR flottan har väl inte "riktigt" presterat som "man" trodde när man beställde nya och fina flygmaskiner. Dom drar ju förvisso ingen soppa i jämförelse med antal pax dom fraktar och det som fått stryka på foten är ju prestandan som bekant. Om ATR maskinerna skulle vara så driftsäkra som dom borde vara (inkomstbortfall, AOG, följdproblem etc skulle dom vara suveräna moneymakers och det får vi hoppas dom kommer att bli för allas skull i bolaget.

För er som vill bli av med Avrona för att dom inte "tjänar pengar" kan jag berätta att för ett antal år sedan under Mavias tid hade bolaget ett antal år med mycket positivt resultat. flera år faktiskt med mer än 100milj i vinst per år. Visst det var lite andra förutsättningar då, men det som i stort gjorde det möjligt var väldigt bra passagerarsiffror. Avrona går väldigt mycket helgcharter (vinter och sommar) vilket bolaget har bra mycket bättre inkomster på än reguljärtrafiken (stol för stol)

När det kommer till plus eller minus när årsredovisningen läggs fram är det gentemot budget och som vi alla vet kan mycket vatten rinna under broarna under ett år.

För övrigt är alla Avros slutbetalda. Är inte säker på om dom ägs av AOC´t eller något annat bolag i koncernen (och det är många bolag i koncernen) och isf leasas ut till AOC´t

Braathens Regional Airlines ( Kallar sig flygbolag men har inget eget AOC ) Eget Orgnr.
Braathens Regional Aviation (eget AOC), Produktionsbolag åt BRA Airlines. Eget Orgnr.
Braathens Regional Airways (eget AOC), Produktionsbolag åt BRA Airlines. Eget Orgnr.
Brathens Technical, Tekniska tjänster till AOC erna samt externa kunder. Eget Orgnr.
Braathens Training, Säljer training till AOCerna Technical samt externa kunder. Haft eget Orgnr. Nu ?
Braathens Leasing Leasar ut flygplan etc, Eget Orgnr
Nya ATR maskinerna ligger i separata bolag (Varje flygplan) som ägs av BRA leasing och leasar ut dom till BRA Airways.

Ett till synes helt modernt upplägg i branchen.

Det finns ett antal andra bolag i koncernen, ingenting hemligt bara att kolla på nätet i "ALLA BOLAG" så kan man läsa svart på vitt hur det ser ut. Det man snabbt kan konstatera är att ägaren har lagt ned ett avsevärt arbete på bolagsstrukturen i koncernen, och hur det än är så kommer det troligtvis in pengar någonstans i koncernen annars skulle nog bottenpluggen rykt för länge sedan.

Just nu pratas det troligtvis ganska mycket om kostnadsbesparingar i koncernen.
Kabin, piloter, stationspersonal, Kanske mellanchefer ?? ja här tittar man nog på det mesta samtidigt som annonser ligger ute för diverse jobb i bolaget så anställningsstopp är det tydligen inte!

När det gäller nya jetflygmaskiner. Era gissningar är väl lika goda som mina men vi kan konstatera att Avrona har flugit färdigt 20/21 sen blir det ATR eller ATR+Jet.
Ledningen vill ha en jetmaskin som kan göra mycket (och helst inte kostar något :)
Den som lever får se

/Garg
Greger
2019-02-08 18:55:24
SV: BRA
Finns det verkligen något alternativ till A319ceo om BRA vill flyga jet? Hur ser andrahandsmarknaden ut för A319? Finns dom att leasa?
Arne
2019-02-08 17:32:00
SV: BRA
Alla bolag. 50 anställda per kärra måste vara högt!
Yp
2019-02-08 14:59:26
SV: BRA
In en tid när allt fler charteroperatörer stänger ner sina flygbolag så ska lilla BRA konkurrera med begagnade Airbus:ar. Det verkar otroligt att få ekonomi i det. Charterbranschen är redan på dekis i miljömedvetna Sverige, landet där allt sunt förnuft försvunnit de senaste 10åren
Gee
2019-02-08 14:15:02
SV: BRA
Det beror ju på vad du jämnför siffrorna med...

Vilket annat bolag jämnför du med?
Arne
2019-02-08 10:49:54
SV: BRA
Är det 1100 anställda i bolaget som deras hemsida säger aå är det då bra precis 50 anställda per flygplan. Någon sorts rekord?
Op
2019-02-07 23:00:25
SV: BRA
Det är nere på 22 flygplan nu 13 ATR:er o 9 RJ
Mr gs
2019-02-07 17:10:17
SV: BRA
Ledning och ägare verkar vara överens om att det behövs jet för att överleva. Jag litar på att de vet mer än de flesta andra kring BRA:s finanser. Framförallt ägaren. Det är ju hans pengar.
Det de också är överens om är kostnaderna i bolaget. De är ju på tok för stora. Helt rätt.
25 flygplan på cirka 1100 anställda. 44 anställda som ska ha lön per flygplan. Det säger väl allt!? Måste finna hundratals tjänster som går att skala bort samtidigt som flygplanen fortfarande startar och landar. Tyvärr måste huvuden börja rulla. Allas tjänster måste prövas mot nyttan de förväntas göra!
Bättre pilot
2019-02-07 15:28:34
SV: BRA
Många ”experter” här. Tur att det finns människor som kan branschen på riktigt och tar dom vettigaste besluten med ”expert piloter” utestängda.
@ BRA PILOT #1
2019-02-07 15:05:33
SV: BRA
Det finns INGA pengar till några Airbus NEO... blir det något nytt blir det begagnade A319 men frågar du mig så lägg ner jetdelen, fortare än senare så kanske vi kan rädda bolaget. Bättre vara en stabil TP-operatör inrikes (med avstickare) än att gambla bort hela bolaget på jet-komplex.
BRA pilot
2019-02-07 09:54:35
SV: BRA
Det enda rätta för BRA om dom ska överleva är att lägga ner jetproduktionen i egen regi och wetleasa in ett par maskiner där allt utom kabin sköts i extern regi. Finns varken kunskap eller förmåga i BRA att hantera moderna jetmaskiner just nu. Om det köps in egna maskiner tror jag att BRA kommer gå under inom några år.
BRA Pilot
2019-02-07 09:33:44
SV: BRA
Kombination av A319NEO/A320NEO är det enda rätta för BRA i dagsläget.
NotRussian
2019-02-07 09:19:53
SV: BRA
Jag kan lova att det aldrig kommer bli några SSJ. Aldrig varit ett alternativ för bolaget. Kommer aldrig att bli. Kolla vad som hände för Cityjet. Billigt blir ofta dyrt is slutändan.

LONDON – Belgium’s flag carrier, Brussels Airlines, has terminated its contract with CityJet earlier than originally planned, following a spate of delays caused by technical problems with CityJet’s Sukhoi Superjets (SSJ).

Kurt
2019-02-07 03:02:10
SV: BRA
sukhoiSSJ kan säkert vara ett bra val, det är ett utmärkt flygplan. MEN stora problem med att få reservdelar från Ryssland gör att det blir ett osäkert kort.
Tom
2019-02-06 22:05:50
SV: BRA
Om man vill köpa sig till mer problem
Urban
2019-02-06 21:07:48
SV: BRA
Suchoj Superjet 100?

Prövad och klar på BMA
och man borde få ett bra
pris vid inköp...?
Bye bye BRA
2019-02-04 19:34:05
SV: BRA
Beslutet man tog var att skjuta på beslutet - igen.
Väntans tider
2019-02-04 14:23:52
SV: BRA
Skulle det inte tas beslut i början på februari om ev nya flygplan eller har man skjutit på beslutet för femtioelfte gången ... ? Någon som vet?
@Steffi
2019-01-31 16:11:52
SV: BRA
Är det något BRA behöver just nu är det lönsamma linjer .... håller tummarna att vi klarar oss

Linjen var väl subventionerad av Västsvenskt näringsliv ex Volvo ...
SV ATR
2019-01-31 11:15:32
SV: BRA
Har inte hört något än
Steffi
2019-01-29 20:19:23
SV: BRA
Såg att BRA ska börja flyga Göteborg-Lyon. Vill minnas att detta var bland Citys mest lönsamma linjer.
Ev ATR
2019-01-29 16:20:49
SV: BRA
Finns det funderingar på att förändra anställningsförhållanden för piloter?
Några planer på bemanningsbolag?
Några planer på att slå ihop jet och TP delen?

ATR
2019-01-28 11:37:22
SV: BRA
Blir det ATR för hela bunten eller blir det några A319ceo i framtiden? Eller går det oBRA?
Tp
2019-01-27 22:19:00
SV: BRA
Ej hört något. Men dom har rätt dåligt med folk på dom flesta utebaserna
ATR
2019-01-27 20:19:53
SV: BRA
Någon som hört något från deras ATR Pilot annons? Samt vilka baser är det som gäller?
CRJ
2019-01-27 09:01:58
SV: BRA
Det är troligtvis ingen CRJ du har sett på Bromma, utan snarare en Global Express.
Global är väldigt snarlik en CRJ 200 på avstånd för det otränade ögat.

Angående prestandan på CRJ så är både start och landning limiterande när det gäller Bromma.
Som jag nämnde, på en torr dag kommer du enkelt ner på Bromma.
Actual landing distance är ca 850-1000m på torr bana (1100-1200m för våt)
Sen måste man ju faktorera det med 1.67 för Dispatch för Dry, 1.92 för Wet, det är ju där det faller.
In flight är det ju än mindre restriktivt. 1.15*1000m för DRY och cirka 1200*1.15 för Wet.
A318
2019-01-26 23:14:37
SV: BRA
Är inte a318 bättre om a319 är för stor? Eller den kanske har utgått produktion och tar ungefär samma pax som a220 som är mycket mer bränslesnål
Trötter
2019-01-26 17:00:28
SV: BRA
Den ska klara av landningsprestanda också. Det ör väl
där 900 faller?
Balt
2019-01-26 09:31:50
SV: BRA
Håller tummarna för 220, fantastisk kärra att flyga! Både för piloter och pax..
Rebecka
2019-01-26 09:24:03
SV: BRA
Det går ju inte ens att stå upprätt i den maskinen! Inte troligt.
KK
2019-01-26 06:44:27
SV: BRA
Säkert bäst med A 220 . Tror A319 blir för stor för BRA s behov.
Om det nånsinn blir av med nya jetplan till BRA
Filip
2019-01-26 02:18:21
SV: BRA
@Pp Men konstigt att CRJ synts ibland på BMA då.
Behöver den verkligen så lång startsträcka?
Åter igen den lyfter ju mitt på banan i Kalmar.
Filip
2019-01-26 00:51:30
SV: BRA
Men CRJn verkar ju lyfta superfort!
Fattar ej detta.
@ sv Ole b
2019-01-25 19:57:41
SV: BRA
Menade mer som att man har räknat o räknat o räknat. Och ändå inte kommit till något beslut. Figure of speech. SAS verkar ha gjort ett mer effektivt jobb! :)
Pp
2019-01-25 19:52:17
SV: BRA
Kalmar har 2320m bana. Bromma har 1668m. Stor skillnad.
Filip
2019-01-25 14:09:04
SV: BRA
Varför skulle inte CRJ-900 fungera då?
Fungerar tex för SAS i Kalmar mfl.
Loopy
2019-01-25 13:42:03
SV: BRA
Är det inte bättre satsa på embrear 175? Det är väl perfekt storlek på flygplan?
sv Ole B
2019-01-25 10:50:17
SV: BRA
Hur mycket mer har BRA räknat på plan än t.ex SAS?
Ole B
2019-01-25 08:22:32
SV: BRA
Nu har man i närtid seriöst räknat på Cseries (A220), Embraer E-Jet och Airbus 319.
Embraern föll bort. Kvar har man Cseries (A220) och A319.
CRJ-900 har man säkerligen räknat på också men fallit bort på grund av prestandan på Bromma.
Vet nog inget bolag i världen som räknat så mycket på flygplan som BRA har gjort de senaste åren. Att man inte har räknat behöver ni inte vara oroliga för.
Blir det jetflygplan till BRA blir det inte CRJ-900 alla fall.
Min gissning är A319. Men allting skulle kunna vara ett spel från ägaren också. Det kan sluta med Cseries (A220) också. Precis som det var bestämt från början.
CRJ
2019-01-25 07:28:15
SV: BRA
Hm..
De borde kolla prestandaberäkningar innan de gör ett köp.
Det blir ju ingen dispatch med normala loads mot Bromma om det är wet runway.
Synd. Annars är det en fin maskin.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev