Tråden startades av: /jes  2019-02-07 11:26:33
Svenska flygbolag 
Jag roar mig med en sammanställning över vilka flygbolag jag rest med, både i Sverige och utomlands.

Några svenska inrikesbolag lyckas jag inte återkalla i minnet, kan jag få hjälp här?

Stockholm-Mora, i början av 90-talet
Stockholm-Lidköping med Shorts 340(?), flygande kolonistuga, i början av 90-talet.
Stockholm-Oskarshamn, i början av 90-talet
Oskarshamn-Stockholm år 2004

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fd. TP
2023-08-23 13:00:44
SV: Svenska flygbolag
@Tekmek
Shortsen (Skyvan) flögs av AMA -flyg Mora-Gävle-Stockholm
SE-GEY tror jag reggan var,blev sedan finskregistrerad och hamnade på sjöbotten i Östersjön. den flög frakt mellan Finland och Arlanda.. minns jag lastade den på sent 80-tal
Doris
2023-08-22 10:30:32
SV: Svenska flygbolag
Ingenting har hänt med svenska flygbolag sen 90 talet heller mer än att de blir färre. På 90 talet var det ändå några Jetstreams som köptes in. Piloter lurades gå tekniska kurser för att bolagen skulle få ner sina utgifter. I dag stänker man på annan färg och byter logga på stjärtfenan på några gamla F50. Simsalabim så är Sverige världsledande på flygmarknaden igen.
70-80-90 talet
2019-02-15 12:19:50
SV: Svenska flygbolag
Ingen förändring sedan dess inom flyget.
Tekmek
2019-02-15 10:56:12
SV: Svenska flygbolag

Mora Flygplats: Invigning 1979 och då flög två bolag i konkurrans Swedair med Twin-otter Mxx-Ble-Bma och Skyways of Scandinavian med en Shorts Skywan Mxx-Gvx-Arn-Bma. Skyways of Scandinavian vann och ersatte Shorts mot en Metroliner III. Senare så köpte Salair bolaget och ersatte med en Saab 340 så det var nog en sådan du åkte med på slutet 80 början 90 talet. Salair ombildas till Skyways 90 talet och lämnade Mora som då fick Holmströms Air med en mindre Dornier 228, Holmström växte och köpte Hudikair och en större Shorts 360 sattes in i trafiken tills konkursen 95, då blev det två bolag igen på Mora Highland Air ,D228 (rester av Holmströma kk) och Airborne från Sveg , Cessna 404, byttes sen mot en D228 och sedan bytte båda bolagen till Jetstream 31/32. Båda dessa bolag köptes sedan upp av Skyways Regional och ombildades sedan till Direktflyg.
I dag står Mora utan trafik och det är med ett flin man ser dåvarande Moras kommunalråd i Mora Tidning i början av 90 talet ville byta ut den 34 sitsiga Saab 340 mot Linjeflygs då nya Boeing 737-500 trots 5 dagliga turer men det blev en 16 sitsig D228 i stället.
Nostalgi
2019-02-15 08:07:36
SV: Svenska flygbolag
Airborne Sveg-Söderhamn-Arlanda Cessna 402 och 404
Senare Sveg-Mora-Arlanda Dornier 228
Skaraborgare
2019-02-08 08:03:35
SV: Svenska flygbolag
Hej!

Även jag flög Stockholm, från ARN - Lidköping, fast i slutet av 80-talet, vill minnas att bolaget det var med Golden Air.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Golden_Air
763
2019-02-08 04:04:51
SV: Svenska flygbolag
Syd Aero i Oskarshamn flög med 3 st DHC-6 Twin Otter från början och mitten av 70 talet på ett linjenät som innefattade Oskarshamn, Västervik, Hultsfred, Norrköping, Bromma och Trollhättan. På 80 talet tillkom även Shorts eller som den kallades Irish Concorde.
AMA Flyg
2019-02-07 17:59:14
SV: Svenska flygbolag
flög med Shorts Skyvan.
PW125
2019-02-07 15:39:14
SV: Svenska flygbolag
Holmsrtroem Air, Dornier 228
Flying Enterprise
Oxå Holmstroem Air ,med Dornier
???
Boeing
2019-02-07 15:36:52
Short SC.7 Skyvan
Flygande kolonistuga: https://en.wikipedia.org/wiki/Short_SC.7_Skyvan
Air
2019-02-07 14:14:07
SV: Svenska flygbolag
SALAIR flög Saab 340 till Mora
Skattebetalare
2019-02-07 13:58:54
SV: Svenska flygbolag
Under tidigt nittiotal flog jag ett flertal ganger med ett bolag som hette Linjeflyg.
Det var innan det fientliga overtagande som SAS gjorde och pa den tiden var Linjeflyg ett av varldens basta och mest lonsamma flygbolag.
Dr Alban
2019-02-07 12:06:27
SV: Svenska flygbolag
Shorts 360
Barn
2019-02-07 11:56:13
SV: Svenska flygbolag
Örebro Aor flög ARN-ORB på 80-talet med en Metro III
Gös
2019-02-07 11:52:22
SV: Svenska flygbolag
Vad kul med nostalgi. Det är uppenbarligen inte lätt att driva flygbolag lönsamt till svenska lokalflygplatser.

Airborne till Mora?
Highland Air, Flying Enterprise, Air Express var ju andra gamla hjältar som körde i dessa geografier under denna epok.

Shortsen hette nog 330 tror jag.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev