Tråden startades av: Swemale  2019-02-12 22:15:29
Slutet för Airbus 380.... 
Rykten i flygvärlden gör gällande att A 380 kommit till vägs ende... Frågan är om det är en anka eller om det ligger någon sanning i det....

https://airlinerwatch.com/airbus-prepares-to-terminate-the-a380-program/?fbclid=IwAR2wowpq2j7_zRGzWWcoUp9Btf4MAD6X7mqUUumOfGZVew2pGOaSq2ecrHE

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Trött
2019-03-15 12:37:31
SV: Slutet för Airbus 380....
Det är väl klart att leveranserna stoppas - MAX'en har ju flygförbud!
sv emil
2019-03-15 12:35:27
SV: Slutet för Airbus 380....
Kan du ta det där igen på svenska.
emil.
2019-03-14 22:18:10
SV: Slutet för Airbus 380....
Boeing stoppar leveranser en MAX så nej, de kommer inte levereras enligt kontakten.
Sv@
2019-03-14 17:02:53
SV: Slutet för Airbus 380....
737 står för den största delen av Boeings vinst.Det är därför fiaskot med MAX är så katastrofalt. Vilken annan Boeingmodell somhelst hade varit bättre att grounda. Det är sak samma med Airbus,där heter sedelpressen A320.Därför kan Airbus leva vidare utan A380 om man bara struntar i prestigen och fanboyismen.
sv Airbuss
2019-03-12 20:43:29
SV: Slutet för Airbus 380....
Det känns som en Airbus-anställd skribent verkar tro att Boeing bara har 737 MAX i sin portfölj.
@Airbuss
2019-03-12 17:30:01
SV: Slutet för Airbus 380....
Airbus ocksa hade A340 och har nu A400M. A340 var ett fiasko (endast 377 levererade) och A400M ar ett annat som inte kan konkurrera med Hercules. A380 gar till historien som ett jattefiasko, stor som den ar. Sen har vi A350 som inte saljer sa bra jmft med 777 och 787, och A320 typerna som borjar bli gammalmodiga. Det kostar 5-10 miljarder dollar att utveckla ett nytt flygplan och det ar tvivelaktigt om Airbus har rad med det.
SV @ Sv Enorma forluster
2019-03-12 15:32:22
SV: Slutet för Airbus 380....
over 5000 737MAX har bestallts och de kommer att levereras enligt kontrakten.
@ Sv Enorma forluster
2019-03-12 14:51:26
SV: Slutet för Airbus 380....
Ca 350 MAX levererade, det är ju inte så många........
Airbuss
2019-03-12 14:25:38
SV: Slutet för Airbus 380....
Det känns som en Boeing-anställd skribent verkar tro att Airbus bara har A380 i sin portfölj.
Sv Enorma forluster
2019-03-12 12:34:44
SV: Slutet för Airbus 380....
Det är inte hur många flygplan man sålt som är nyckeln!

Om intäkterna underskrider kostnaderna kan varje ny försäljning öka kostnaden.

B737MAX har inte så många levererade flygplan. Många luftfartsmyndigheter har tillsvidare stoppat all trafik. Cirka 50% av antalet levererade B737MAX står nu på backen.

@Sv Enorma forluster
2019-03-12 12:17:33
SV: Slutet för Airbus 380....
Sorry, men du har helt fel. 787 har salts mer an 1500 flygplan, 737MAX mer an 5000 flygplan medan A380 inte ens kom up i 250, jmft med en breakeven pa 1400 flygplan. Airbus har seriosa finansiella problem.
Sv Enorma forluster
2019-03-12 12:10:42
SV: Slutet för Airbus 380....
Dessa förluster är obetydliga jämfört med B787, B737 och B737 MAX extra kostnader. Flygförbud, motorproblem respektive MAX problemen med fatala offer.
Enorma forluster
2019-03-11 22:53:54
SV: Slutet för Airbus 380....
Risken ar enorm efter A380s misslyckande och finansiella forluster att de inte har pengar till utveckling och inte kan lana mera pga stora skulder som maste aterbetalas. De kommer att hamna pa efterkalken och kan ga samma ode till motes som McDD som inte spenderade tillrackligt pa produktutveckling.
sv Just det
2019-03-09 16:24:15
SV: Slutet för Airbus 380....
Tycker mycket väl, att vi kan fortsätta att tala om den fantastiska och innovativa. 737MAX
A350
2019-03-09 14:05:13
SV: Slutet för Airbus 380....
A350 nästa? Ryktet är att Airbus ska fokusera på småflygplan. A350 serien orkar inte konkurrera med 777 eller 787. Airbus finansiella situation efter A380 fiaskot är inte den bästa.
Just det
2019-03-08 18:28:55
SV: Slutet för Airbus 380....
Vad bra, då kan vi sluta prata om 737 och 320 då dessa är produktutvecklingar och inte samma flygplan som när de kom.
@Resenär
2019-03-08 13:49:41
SV: Slutet för Airbus 380....
Man har battre isoleringsmaterial idag vilket tillater "tunnare" vaggar och mera utrymme. B777 are ett av Boeing's mest framgangsrika produkter med over 2000 flygplan salda.
sv Resenär
2019-03-08 10:09:49
SV: Slutet för Airbus 380....
Ganska vanligt med produktutveckling. Eller hur?
Resenär
2019-03-07 19:14:59
SV: Slutet för Airbus 380....
Är varken PRO Boeing eller Airbus men om ytterdiametern på 777X är densamma men platsen inuti är större så har väl Boeing inte varit så duktiga på att konstruera 777 från början?
@Boeing
2019-03-07 14:55:29
SV: Slutet för Airbus 380....
Helt riktigt. Men nar jag var inblandad i utvardering av flygplan var det alltid kabinmatten vi jamforde, som tex bredden vid golvet, i sittande armbagshojd och jamforelser av kurvaturen 2 foot hogre upp. Det hade att gora med personal space vid fonsterplats, max stolsbredd och aisle width. Sen var det andra matt ocksa, som hojd och utformning av overhead bins, etc.

/Skattebetalare
Boeing
2019-03-07 13:32:13
SV: Slutet för Airbus 380....
I vanliga fall innebär det, att ytterdiametern påverkar innerdiametern.
Så helt ointressant är inte ytterdiametern. Man får faktiskt ha/skriva fel, även du.
Genant
2019-03-07 13:01:36
SV: Slutet för Airbus 380....
Genant med projekt som A380, A400M och joystick. Flygbolag som vill beskydda sitt rykte borde vara lite forsiktigare med sina val av flygplan. Airbus borjar paminna om McDD som inte kunde utveckla flygplan och blev upkopta. Deras sista fiasko var MD-95, som Boeing forsokte uppliva med 717 men det gick ocksa i byxorna av helt naturliga skal.
@Boeing
2019-03-07 12:52:49
SV: Slutet för Airbus 380....
Jag menade innerdiametern...den yttre diametern ar ointressant.

/Skattebetalare
Skattebetalare
2019-03-07 02:14:27
SV: Slutet för Airbus 380....
Inte mera upphottning an A350.
Boeing
2019-03-06 17:56:02
SV: Slutet för Airbus 380....
När det gäller den yttre kroppsdiametern på 777X, så är det densamma som den äldre 777. Det man har gjort, är förändringar i kabinens vägg interiör. Allt finns på Boeings hemsida. 777X är mer moderniserad än all sk. NEO's.
Det man inte vill se, det ser man inte....

Vad det gäller "upphottning" så är Airbus inte bättre med sin 330NEO, 320NEO och 321NEO. Det talas även om en 350NEO. För att inte tala om "succen" 380.
Således en rad med upphottningar.
@Skattebetalare
2019-03-06 17:39:43
SV: Slutet för Airbus 380....
Boeing 777 flög första gången 1994, således en upphottning.
Skattebetalare
2019-03-06 16:42:27
SV: Slutet för Airbus 380....
Upphottning???

777X har nya vingar med folding wing tips, storre kroppsdiameter, nya motorer och 787 teknologi.
Sv Skattebetalare
2019-03-05 14:39:44
SV: Slutet för Airbus 380....
B777x är inte ett helt nytt flygplan utan enbart en upphottning!
Skattebetalare
2019-03-04 23:28:39
SV: Slutet för Airbus 380....
Boeing 777X har 344 firm orders och flygplanet har inte gjort sin forsta flygning annu. Fler orders an vad A380 kommer att leverera.

Ett av de stora misstagen med A380 var mycket begransad cargo capacitet efter passenger bags. Frakt ger bra vinst men det maste fiinnas plats for det vilket A380 inte har. En misslyckad konstruktion driven av storhetsvansinne. Men den hade joystick....
Sv @Skattebetalare
2019-03-04 23:22:46
SV: Slutet för Airbus 380....
Skillnaden is storlek mellan 777X och A380 ar mycket mindre i 2 eller 3 klass configuration.

Sv Skattebetalare
2019-03-04 19:18:29
SV: Slutet för Airbus 380....
Det är drygt ett år till lanseringen. Fort kan flygbolagens behov förändras och de beställer något annat.

På samma sätt som A380 beställningar inte fullföljdes!

Inte alls konstigt på något vis. Alla B777x kommer inte att
levereras det första året.

Den som lever får se!
@ Sv Skattebetalare
2019-03-04 18:11:57
SV: Slutet för Airbus 380....
Med tanke på orderingången för 777X, så är det många bolag som tycker att den är lyckad. Du motsäger dig själv med jämförelsen mellan 380 och 777X.
Sv Skattebetalare
2019-03-04 16:12:27
SV: Slutet för Airbus 380....
Om B777X blir lyckad vet vi ej då den inte beräknas vara klar fören maj 2020.
Jag tror att stora flygplan kommer att tappa marknadsandelar gentemot long rang single-aisle aircraft. Vi passagerare kräver direktflyg.

PS! jämfört med A380 är B777X ett litet flygplan. A380 max 853 pass och B777X max 550 pass. A380 har en kapacitet på 155% av B777X.
D.v.s ungefär 1,5 gånger så många pass på A380.

@ Sv Skattebetalare
2019-03-04 15:14:16
SV: Slutet för Airbus 380....
Du har alldeles själv visat vem som är okunnig.
Skattebetalare
2019-03-04 13:23:55
SV: Slutet för Airbus 380....
777X ar i 747 storleksklass. A380 behover inte ersattas, det var ett misslyckat program i alla avseenden.
Sv Skattebetalare
2019-03-04 10:52:14
SV: Slutet för Airbus 380....
Du jämför äpplen och päron! Skall man jämföra de stora flygplanen blir det A380 kontra B747.

Idag är tiden för stora (riktigt stora) flygplan ute. Passagerarna kräver mer av direktflyg till sina destinationer. Detta kommer ytterligare att utvecklas mot mindre flygplan med lång räckvidd. Där vi får se fler direktflygningar till destinationer annat än de stora hubarna.
Skattebetalare
2019-03-03 23:59:39
SV: Slutet för Airbus 380....
Mht hur illa A380 blev mottagen av marknaden behover den ingen ersattare. Den nagot mindre men avsevart mera ekonomiska Boeing 777X loser A380s problem.
Crew
2019-03-03 21:52:37
SV: Slutet för Airbus 380....
Så tråkigt A380 är verkligen en super maskin.
Sv @ Sv Skattebetalare
2019-03-03 18:40:12
SV: Slutet för Airbus 380....
Vem är det som är okunnig? B737 och B747 är båda flygplan från slutet på 60-talet som fortfarande produceras.

Airbus A320 är drygt 20 år yngre än Boeings gamla reliker B737 och B747 som fortfarande produceras.

Airbus A350 är ca 40 år nyare än B737 och B747.

Somliga saknar perspektiv!
@ Sv Skattebetalare
2019-03-03 12:58:41
SV: Slutet för Airbus 380....
Din okunnighet om flyg i allmänhet och Boeing i synnerhet är uppenbar.
Airbus sysslar också med "plastkirurgi". Det talas redan om en 350 neo.
Det säger allt!
sv @A380 ersättare
2019-03-02 16:35:27
SV: Slutet för Airbus 380....
Boeings problem med 747 är BETYDLIGT mindre, än Airbus 380 problem.
747F säljer faktiskt, om än i liten skala, till skillnad mot fiaskot 380.
@A380 ersättare
2019-03-02 13:14:53
SV: Slutet för Airbus 380....
Snarare ersättare til B747, Boeing börjar få problem med 747 liksom Airbus med 380.
Sv Skattebetalare
2019-03-02 12:35:00
SV: Slutet för Airbus 380....
Flyger hellre med ett modernt flygplan från Airbus än en urgammalt flygplan från Boeing. B737 är en urgammal flygplansmodell som genomgått ett antal "Plastikkirurgiska ingrepp" som en gammal gubbe eller gumma som försöker se ut som en ungdom.
A380 ersättare
2019-03-02 02:20:46
SV: Slutet för Airbus 380....
https://seekingalpha.com/pr/17427591-boeing-signs-deal-42-777x-airplanes-international-airlines-group
Charleston citizen
2019-03-01 18:49:39
SV: Slutet för Airbus 380....
Fast nu undviker ju inte kunderna Airbus, marknaden delas väl 50/50 mellan Boeing och Airbus?
@Pilot
2019-03-01 03:18:16
SV: Slutet för Airbus 380....
Produkter som kunderna undiviker och som gar med forlust ar inte bra produkter, by definition. Det ar inte fraga om att slanga sk.t, bara ett konstaterande. Inte mitt fel att Airbus har misslyckade produkter. Boeing's 717 (aka 'uppvarmd' MD-95) var ett annat fiasko.

/Skattebetalare
@Skattebetalare
2019-02-28 19:03:10
SV: Slutet för Airbus 380....
Båda tillverkarna gör bra produkter.

Tråkigt när man kastar skit på konkurrenter istället för att tala väl om sin egna produkt istället.

Mvh
Pilot
Skattebetalare
2019-02-28 02:00:39
SV: Slutet för Airbus 380....
Jag ar inte anstalld av Boeing, men har mycket erfarenhet inom trafikflyget pa den tekniska, ekonomiska och operativa sidan.
DC-10 (den riktige)
2019-02-27 18:38:34
SV: Slutet för Airbus 380....
En stillsam fråga till skattebetalare: Är du anställd på Boeing?
@Boeing
2019-02-27 17:00:35
SV: Slutet för Airbus 380....
Videon forklarar tydligt vfr Boeing's design ar bast for multicrew cockpits och Airbus design bast for F-16, och andra single pilot cockpits.

Det ar beklangansvart att en flygplantillverkare av multicrew-cockpit transportflygplan kopierar sidesticks fran single pilot fighters for att fa "uppmarksamhet" i marknadsforing.

Helt oseriost.

/Skattebetalare
Skattebetalare
2019-02-27 15:27:11
SV: Slutet för Airbus 380....
Mht hur trafikflyget utvecklades under arens lopp fran hub-spoke till direct flights ar det ofattbart att Airbus byggde A380. Hade de ingen aning om hur folk vill resa? Hub-spoke var populart nar 747 kom omkring 1971. "Alla" bolag flog 747 over Atlanten. Nar 767/757 utvecklades blev det mera direct flights, och mindre hub-spoke. Folk foredrar att flyga direct an att byta flyglplan. Sedan kom 777 som borjade ersatta 747 (och A340) flights. Antalet direkta forbindelser okade avsevart med 787, och tack vare battre rackvidd, har 737 ersatt manga hub-spoke flights med direct flights, som tex mellan USAs fastland och Hawaii oarna. Numera kan man flyga direkt fran manga stallen i USA till olika oar i Hawaii gruppen. Tidigare kunde det innebara tva flygplanbyten, ett i USAs fastland och ett annat i Honolulu om man skulle till Maui, tex. Nu flyger man direct. Att inte kanna till eller ignorera naturlig marknadsutveckling resulterar i fiasko produkter som kostar skjortan.
Boeing
2019-02-27 14:19:19
SV: Slutet för Airbus 380....
Intressant video.

https://www.youtube.com/watch?v=kERSSRJant0
Skattebetalare
2019-02-27 01:31:43
SV: Slutet för Airbus 380....
Kolla FAAs Type Certificates for 747, 777, 787.
Sv Skattebetalare
2019-02-26 07:17:50
SV: Slutet för Airbus 380....
Källa tack på Boeings farter!

När Boeing inte själva anger detta på sin hemsida får man dåliga vibbar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_787
Anger Max. hastighet?: ?954 km/h


Skattebetalare
2019-02-25 19:54:57
SV: Slutet för Airbus 380....
Airbus hemsida visar Mmo= 0.86. Mmo ar max operating, dvs max tillaten operating Mach. Inget vettigt flybolag flyger Mmo pga hog bransleforbrukning. Long Range Cruise Mach for A330/A340 ligger pa omkring 0.82. 747, 777, 787 har hogre Mmo och hogre LRC Mach. MMo ligger pa 0.9-0.92 beroende pa modell och LRC Mach ligger pa 0.84-0.86.
sv Skattebetalare
2019-02-25 14:31:00
SV: Slutet för Airbus 380....
Ju snabbare, desto kortare flygtid. "Enkelt min käre Watson"
Sv Wille
2019-02-25 14:26:12
SV: Slutet för Airbus 380....
I vilken regim är det andra än vanligt folk som får stå för kostnaderna?

Eliten klarar sig alltid.
Sv Skattebetalare
2019-02-25 13:39:39
SV: Slutet för Airbus 380....
Enligt uppgifterna på nätet är A340 snabbare än B787-8.

Airbus M 0,86 = 1053 km anges även på Airbus hemsida.
B787-8 954 km Boeing anger ingen fart under Technical Specs på sin hemsida.

Fördel A340 med 99 km.

Var har du fått dina uppgifter från??

PS! Flyger man med Norwegian B787 till Asien tar det längre tid beroende på att de inte får flyga över Ryssland.

Skattebetalare
2019-02-25 12:45:22
SV: Slutet för Airbus 380....
Jag har akt som passagerare i A330/A340. A340s daliga prestanda ar skrammande. Dessutom ar de langsamma, M=0.82. Boeing 747, 777 och 787 ar snabbare och med kortare flygtid. Helst undviker jag Airbus totalt om det finns mojlighet att flyga med Boeing eller Embraer.
Wille
2019-02-25 08:36:11
SV: Slutet för Airbus 380....
A380 är en EU produkt. Dvs överstatlig kommunistisk koloss! Självklart är det vanligt folk som får stå för notan

Bara Airbus ville ha A380, bara politiker vill ha EU
Kostade skjortan
2019-02-25 02:08:09
SV: Slutet för Airbus 380....
Despite reported investments of more than €14 billion, this Airbus project has not been as successful as was originally hoped. With only 234 units delivered out of 313 ordered over 13 years, it is far from the break-even point – originally estimated at 1,200 aircraft over 20 years. With orders drying up and production already running at a minimum, it was time for Airbus to stop the damage.

Sv Skattebetalare
2019-02-24 21:38:09
SV: Slutet för Airbus 380....
Har du någonsin flugit med A300 och A340?

Jag har erfarenhet av båda. Från passagerarsynpunkt tycker jag att de är optimala. Mycket bättre än B747, B777 och B787 som jag också har erfarenhet av. Har även flugit med DC3, DC6, DC7, DC8, DC9, B757, B767, B707, B727, CV440 alla dessa i reguljär trafik.

Av alla dessa föredrager jag Airbus.


Charleston citizen
2019-02-24 20:20:35
SV: Slutet för Airbus 380....
Såg att Delta har 25st A350 på order. Gött mos!
Skattebetalare
2019-02-24 16:11:59
SV: Slutet för Airbus 380....
Boeing 787 hade problem i borjan, men dessa ar losta och flygplanet har over 1400 bestallningar av vilka omkring halften har levererats. Alla Boeing flygplan har varit mycket framgangsrika och har salt mycket bra. Enda fiaskot var Boeing 717 som var en "uppvarmd" MD-95, designat av McDD och aerodynamiskt baserad pa 1950 talets kunskaper (a la DC-9). Jag tror Boeing lyckades kranga endast omkring 150 flygplan innan den lades ner.

Airbus misslyckanden (antal salda/producerade):
A300: 561
A340: 377
A380: 251

Sv Skattebetalare
2019-02-24 08:55:04
SV: Slutet för Airbus 380....
Resonerar man som du då måste man ifrågasätta också Boeing med alla de misstag det gjort. B.l.a Flygförbud i månader på ett ny introducerat flygplan!

Tala om jätte misstag!
Sv@Skattebetalare
2019-02-23 23:57:33
SV: Slutet för Airbus 380....
Det var nara att den "uppvarmda" A330 hade blivit en groda ocksa, hade inte ett leasingforetag sagt at Airbus att deras "uppdatering" av A330 skulle bli ett annat misslyckande. Sa Airbus reviderade flygplanet totalt och kallade den A330XWB, som sen blev A350. Och A320 blir ingen F16 bara for att den har joystick...
@Skattebetalare
2019-02-23 12:12:17
SV: Slutet för Airbus 380....
Och när man ser A320, A330 och A350 så behöver man inte längre ifrågasätta dem om detta.
Skattebetalare
2019-02-23 02:03:53
SV: Slutet för Airbus 380....
Man kan ifragasatta Airbus kvalifikationer att designa transportflygplan nar man ser grodor som joystick, A300, A340, A380, A318.
Boeing
2019-02-19 14:57:05
@ sv Boeing
Nej, det är ju självklart, att det inte drabbar tillverkaren direkt.
Men det visar att ingen har intresse för produkten, och därmed drabbas Airbus av att inga nya beställningar görs.

De hade för stort fokus på att försöka att slå den riktiga "Queen of the skies".
Sv Boeing
2019-02-19 13:13:42
SV: Slutet för Airbus 380....
Om ett flygplan går till skroten drabbar inte tillverkaren. Det är den som köpt flygplanet som eventuellt förlorar pengar. Men det kan också vara en vinst trots att det inte nyttjats så länge.

sv Håkan
2019-02-18 18:34:48
SV: Slutet för Airbus 380....
Googlar man lite så finns det uppgifter om att 420 380's skall säljas, för att nå break even. Vet ej om det stämmer, men flera uppgiftslämnare anger den siffran.
@Håkan
2019-02-17 17:00:14
SV: Slutet för Airbus 380....
Megamilliardprojektet A380 som gick i byxorna är dumhetens triumf och inget att respektera.
Boeing
2019-02-17 16:54:00
SV: Slutet för Airbus 380....
Många här spådde ju Boeings undergång med B787.
Nu ser vi hur fel Airbus "siade" om framtiden, med sitt prestige fyllda A380 projekt.

Tio år gamla plan går på skroten, som ingen vill ha.

http://www.boeing.com/commercial/747/50thanniversary/index.page
Airbus
2019-02-17 16:37:53
SV: Slutet för Airbus 380....
Airbus "design lifetime" 20 - 25år. Tror inte det flyger någon Airbus, som är 25 år.
Håkan
2019-02-17 10:42:00
SV: Slutet för Airbus 380....
Vill minnas att man tidigare pratat om det här med lönsamhet gällande A380-projektet och att det fanns en siffra på hur många maskiner som behövde säljas för att nå break even.

Någon som har den siffran idag? Och hur många har sålts?

Utveckling kostar, så är det ju. Rent ekonomiskt kan det vara tufft. Men Airbus lär ha vunnit en hel del prestige i och med projektet? Kanske kan vara värt något.

I övrigt väntar jag fortfarande på möjlihheten att få resa med en A380.
@lasse
2019-02-16 23:43:37
SV: Slutet för Airbus 380....
Flygbolagen dumpar redan sina 10 ar gamla A380. Ingen vill ha dem, sa de skrotas.
B777
2019-02-16 13:44:24
SV: Slutet för Airbus 380....
https://randy.newairplane.com/2019/01/06/still-climbing-777-soars-past-2000-orders/

En av anledningarna till A380s (och A340s) undergång.
lasse
2019-02-16 01:27:41
SV: Slutet för Airbus 380....
Värdens största passagerarplan kommer under överskådlig framtid att vara A-380.
Du tror väl inte att alla A-380 slutar att flyga bara för att tillverkningen upphör om några år dom sista är inte tillverkade ännu och kommer att flyga i 25-30 år.
Minusresultat
2019-02-16 01:22:15
SV: Slutet för Airbus 380....
Någon som vet vad A380 programmet kostade Airbus i förluster?
Skattebetalare
2019-02-15 14:52:21
SV: Slutet för Airbus 380....
B777 var flygplanet som borjade spika ihop kistan for 747, A340 och A380. Att A380 var ett skrytprojekt utan framtid var klart fran borjan aven om joystick fanatiker inte kunde inse detta. B747 kommer att overleva lange som fraktflygplan eftersom den inte har nagon konkurrens. Daremot kommer B777X ta over rollen som varldens storsta passagerarflygplan foljt i popularitet av B787.
Skattebetalare
2019-02-14 21:03:45
SV: Slutet för Airbus 380....
https://www.forbes.com/sites/petercohan/2019/02/14/how-boeing-lured-airbus-into-now-busted-a380/#5e811bd66c2a

Medan 747 firade 50 ars jubileet efter forsta flygningen och tillverkas forfarande.
Storhetsvansinne
2019-02-14 19:27:32
SV: Slutet för Airbus 380....
A380 var ett projekt drivet av storhetsvansinne som kostade skjortan. Man kan undra om Airbus kommer att överleva detta fiasko.
Skattebetalare
2019-02-14 13:10:49
SV: Slutet för Airbus 380....
Som jag tippade igar, sa annonserade Airbus idag att fiaskoprojektet A380 kommer att laggas ner. A380 kostade Airbus och flygbolagen enorma summor och vi har inte sett slutet annu. Andrahandsvardet av A380 ar inte mycket mera an skrotvardet, ungefar som A340, fast samre.

•14 February, 2019
•SOURCE: Flight Dashboard
•BY: David Kaminski-Morrow
•Toulouse

Airbus is to close its A380 programme, stopping deliveries in 2021, ending an ambitious and expensive bid to challenge Boeing’s 50-year dominance in the high-capacity airliner market.

The decision follows a revised agreement with primary customer Emirates, which is to cut its order total from 162 to 123 aircraft – leaving just 14 to be handed over to the Dubai-based carrier.

“As a consequence and given the lack of order backlog with other airlines, Airbus will cease deliveries of the A380 in 2021,” says the airframer.

Emirates will, however, replace the A380 orders with 70 twinjets, comprising 40 A330-900s and 30 A350-900s.

Airbus’s decision comes less than a year after its then-sales chief, John Leahy, admitted that the A380 line could face closure if a deal with Emirates fell through.

Singapore Airlines received the first A380 in 2007, and is one of 12 operators to have already received all of the A380s for which they placed orders.

But Singapore Airlines also highlighted the dearth of interest in the type when it withdrew some of its early A380s from service, which then struggled to find a buyer – eventually being allocated to part-out.

The A380 had secured 313 total orders by the end of January this year, of which 234 had been delivered.

Emirates accounted for 162 of the overall orders and had received 109 of them. It accounted for 53 of the 79 A380s remaining on Airbus’s firm backlog.

Japanese carrier All Nippon Airways has been due to take three of the other 26 outstanding jets, the first of which has been newly painted.

But there is no sign that the remaining 23 aircraft – comprising 20 intended for lessor Amedeo and three for the entity Air Accord – are ever likely to be built.

Twelve other operators of the A380 have already received all of the aircraft for which they placed orders.


@Greger
2019-02-13 22:46:07
SV: Slutet för Airbus 380....
Mht alla problem med olika RR motorer skulle jag inte vara alltfor optimistisk betr nasta version.
sv Greger
2019-02-13 18:37:09
SV: Slutet för Airbus 380....
Hittills har det väl gått sisådär med RR's "effektiva" motorer. Som skapat miljonförluster för ett flertal bolag. Att det redan är dax för en 350 Neo, säjer väl allt.
Greger
2019-02-13 17:33:34
SV: Slutet för Airbus 380....
Airbus och RR jobbar redan med nya extremt effektiva motorer till A350(neo) s k UltraFan med EIS redan 2025.
Skattebetalare
2019-02-13 16:23:24
SV: Slutet för Airbus 380....
Skulle tippa att Airbus annonserar imorgon om A380 planer, nu nar ledande flygbolag ger upp om A380 och koper Boeing 777 istallet. Boeing sa pa en gang att det inte finns tillrackligt med behov for A380 och att programmet skulle bli ett ekonomiskt fiasko, som A340.
sv Greger
2019-02-13 13:42:16
SV: Slutet för Airbus 380....
Drömmar eller lösa rykten?
Greger
2019-02-13 13:20:34
SV: Slutet för Airbus 380....
Nu ska Airbus fokusera på följande.
Ny vinge till A321neo och på det en stretch A322)
En A350neo med nya och lättare material effektivare motorer och en stretch(A350neo1100)
En helt ny efterföljare till A330 (A360)
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev