Tråden startades av: Dracula  2019-02-14 17:13:49
BRA-CC någon som fått svar? 
Tjenare,

Någon som hört något från BRA från någon utav baserna?

Imorgon går ansökningstiden ut.

Mvh

//Dracula

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sven
2019-03-12 15:05:11
SV: BRA-CC någon som fått svar?
@Jeppe, vilken arm är det som blöder då?
Norbit
2019-03-12 14:56:33
SV: BRA-CC någon som fått svar?
@Jeppe
Kommer inte det att blöda mer då? ;-)
Jeppe
2019-03-12 13:48:53
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Kanske äntligen blivit dags att hugga av den arm som blöder?

2019-03-12 06:08:08
SV: BRA ny VD
Ja nu kommer det att bli stora förändringar. Tror dom flesta cheferna sitter löst nu. Ingen är oersättlig... uppenbarligen.
Mellanchef
2019-03-11 19:44:26
SV: BRA-CC någon som fått svar?
En sak måste ni förstå... ALLT går att outsourca ... framtiden stavas BEMANNINGSBOLAG.

Även tjänsterna på Jägersro också såklart.

Får se vad GS och JB har för planer nu.... ny ledning nya idéer.
OBRA
2019-03-11 18:25:23
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Tror inte piloterna kommer få ta största smällen den här gången utan en annan personalgrupp.
Nu görs ju lite förändringar i top-management också om vi säger så...
Till alla mellanchefer
2019-03-11 14:14:20
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Något ni måste förstå, ett flygbolag behöver piloter, tekniker och kabinpersonal. Sen behövs någon som säljer biljetter. Allting annat är mer eller mindre nice inte need. O ett flygbolag så litet som bra med ca 23 aktiva flygmaskiner behöver definitivt inte massa mellanchefer. Speciellt inte när bolaget blöder 167miljoner kronor. Då är det endast det absolut nödvändigaste som behövs. Sen att man är så korkad att man inte förstår att en pilot o kanbinbesättning är 100% effektiv när man flyger. Allt man gör leder till produktion. Vi sitter inte o spelar nyckelharpan o surfar internet 30% av vår dag. För utan någon på FD o i kabin flyger inte maskinen. Således är vi need. En mellanchef är definitivt inte need. Och att tro att en lön på 55-60 tusen är rimligt för en mellanchef då får ni nog sondera marknaden igen.

Sedan är det så att marknade skriker efter ATR piloter o BRA:s pilotavtal är sämst på marknaden så by all means propagera för att sänka det ytterligare...
Janne
2019-03-11 13:10:12
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Ja man har möjlighet till split duty och kan schemalägga dagar som snarast begränsas av regelverken, inte avtalet.
Dessvärre så har man i sin iver att skapa en ”perfekt” tidtabell, missat att den är så resurskrävande och ineffektiv för crew att man slår i taket på duty time men inte producerar blocktid.
Arbetsdagarna består av markstopp och passivresor, inte ovanligt med fler passivresor än aktiva under en vecka.
@Janne
2019-03-11 12:37:54
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Ok, antar du menar på propellerdelen i bolaget?

Oavsett så blir det nog aldrig lätt att schemalägga upp emot 900 timmar och utan mycket dötid (dvs mkt dutytime) då inrikestrafiken senaste 30 åren sett ut på typ samma sätt. Flyga på morgonen, lugnt mitt på dagen och så ett race igen på eftermiddag/tidig kväll... man kan inte ändra på affärsresenärernas resemönster då de är på möten och annat mitt på dagen.

Så... för att få till en bättre ekonomi skulle man kanske se över avtalen som uppenbarligen inte är effektiva för BRAs ändamål. Har man möjligheten till split-duty för alla personalgrupper? Har man möjligheten att flyga bara en typ inom koncernen, alternativt två eller tre typer utan restriktioner för ex kabinen (dvs samma dag och efterföljande flighter såsom andra bolag)?
Ska man kanske anställa enbart som resurspool/timmisar och således för man betalt när man har aktiv dutytime?
Dags att vända på alla stenar och se vad man kan göra.

Av grounds personal är det inte många kvar som de flesta fått erfara - dags att fortsätta städningen...

Tror det kommer bli varsel och krympning av kostymen tills man når resultat...
Janne
2019-03-11 10:38:32
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Vi har nya avtal som tillåter betydligt mycket mer tjänstgöring än tidigare, ändå lyckas man inte få ut mer än 350 blocktimmar på ett år. Detta trots att dutytiden är hög.
Innan sammanslagningen till BRA gjorde vi mellan 600-800 timmar beroende på bas med mindre dutytid och ett ”förmånligare” avtal.
@@mellanchef
2019-03-11 08:15:52
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Precis, dags att ta tag i gällande kollektivavtal och pensionsförordningar och börja om, det här håller inte.
Precis som det aldrig gjort. Att den flygande personalen "bara" följer sitt schema som slavar och inte kan hjälpa att man inte flyger mer köper jag inte. Trafiken är dimensionerad för inrikes med Brommas öppettider som begränsning och då måste också k-avtal spegla detta.

Nya K-avtal OCH bemanningsföretag för alla flygande i BRA.

Jojo
2019-03-10 22:15:33
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Inte bli upprörda nu, det kommer mer pengar snart så här har det ju varit de senaste 30 åren...
@mellanchef
2019-03-10 19:55:51
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Om du väljer att göra jämförelsen lön/blocktimme och tycker att det är för högt så är det en direkt riktad kritik mot de som styr bolaget och ej de flygande, detta eftersom det är ett jättelätt problem att ordna. Flyg mer!! Skicka på 900h då! Lovar att inte klaga. Jag har gjort det förr. Sitter hellre i luften än på marken. Så jobba gärna lite för DIN lön för att DET ska bli verklighet. Jag kan tyvärr inte göra något åt detta. Jag kan bara göra det jag blir tillsagd att göra.
Dessutom. Resonemanget att piloter har för hög lön eller för hög pension kan du också skicka upp till ledning. Det är faktiskt de som har förhandlat och skrivit på avtalet som de anser vara korrekt i fiorm av ersättning och pension.
Tina
2019-03-10 18:04:01
SV: BRA-CC någon som fått svar?
50-60000kr till en chef på ett bolag som bröder pengar? Och flygvärdinnorna plockar ur 10000kr på en 80 procentig lön!! Nåt är ju väldigt fel
@Pål
2019-03-10 16:55:55
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Håller med dig till 100%... ledningen borde få en känga som accepterat och daltat med dessa personalgruppen så länge. Det är en skam att man som ledning inte ser det orealistiska i deras lön och pension om man benchmarkar med andra bolag. Helt rätt.

Hur kan man acceptera så dålig utilization av Crew utan att göra något radikalt.
@Pål
2019-03-10 16:52:00
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Nej knappast.... men alla andra orealistiska spärrar i avtalen som bäddar för ett ganska dåligt utnyttjande av crew.... Då blir ju effekten få blocktimmar, många crew per flygplan och såldes ett dåligt ineffektivt samt kostsamt utnyttjande av dito.

Man kanske borde börja om på ny kula, med ett bemanningsbolag för kabinen där man får betalt per utförd dutytimme istället?

Efter att ground bidragit och varslat kanske det är dags för de flygande att vakna upp och dra sitt strå?!
Pål
2019-03-10 14:16:41
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Få blocktimmar är knappast piloters eller kabins fel. Vänd din kritik til ledningen där istället. Det är deras jobb att se till att flygplanen är mer i luften. Avtalen hindrar inte mer trafik.
Mellanchef
2019-03-10 13:45:59
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Skulle inte tro att 50-55 k är så överbetalt som ”mellanchef” (till skillnad mot mellan chef).

Däremot är det löjligt höga pilot och specifikt kaptenslöner på fd MAVIA sidan inkl tjänstepensioner om man ser till antalet blocktimmar samt arbetsinsatsen om man jämför med branschen rent generellt.

Samma för kabinen... man verkar inte fatta hur bra man har det och hur orealistiskt gammeldags deras avtal är.
Mange
2019-03-10 10:08:15
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Jag har hört att det finns alldeles för många mellan chefer som lyfter runt 50-55000kr i månaden! Titlar är viktigt! Och det stämmer att man tänker mest på sig själv så om det leder till nerläggning
Jonas
2019-03-10 08:39:43
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Det är inget tjafs.
Bolaget går så mycket back just nu så man måste ställa sig frågan varför. Det finns många stenar att vända på, men man vill inte vända på sin egen sten om du förstår vad jag menar.
Över 1000 anställda på lite mer än 20 flygplan säger att strukturen är fel.
Man behöver göra en rejäl rensning, men det är väldigt svårt med folk som vill försvara sin egen existens. Det kommer inte vända förrän man gör något rejält åt saken. Vd:n måste tyvärr bli impopulär en stund, men när det är gjort så kommer han bli hyllad.
Greger
2019-03-09 18:29:10
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Jag anar SAS/Linjeflyg tjafs på BRA?
Op
2019-03-09 13:32:59
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Nej fler utrikeslinjer kommer definitivt inte rädda BRA, det kommer sänka det. Nej ingen gemensam lista, ex Mavia sa nej till det för två år sedan. Dom kan få samma deal som ATR piloterna sist in på listan o lönestege 1.
@Jojo
2019-03-09 08:30:27
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Men om man ska vara seriös så är det kanske inte fler utrikeslinjer som räddar BRA? Jag antar du är ironisk sarkastisk när du skrev Moskva, Palma och Hurghada?

Har piloterna på BRA nu en gemensam lista så de kan skolas om på ATR??
Et
2019-03-08 15:57:16
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Vi vill inte ha dina batterier, vi vill ha ett fungerande bolag som genererar vinst.
RJ85
2019-03-08 15:03:14
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Swedavias trafikstatistik för februari är ju ganska dyster.

Inrikes pax Bromma -9%
inrikes landningar Bromma +1%
JR
2019-03-08 12:09:45
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Om det finns någon på ATR sidan som inte har råd med batterier, så kan jag ge några av mina till den berörda person. Inga orättvisor här inte.
Jojo
2019-03-08 11:20:32
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Det är troligt att det blir så att Göteborg endast flygs sv ATR, men då ingen på Jet vill sätta sig i en ATR verkar det som fler utrikesdestinationer är på gång... Palma, Lyon, Hurghada och Moskva har jag hört.
Up
2019-03-08 11:07:39
SV: BRA-CC någon som fått svar?
De flesta i kabin är redan skolade på ATR. Det logiska bör ju isåfall vara att minska antalet jetpiloter men BRA är inte logiskt, för många ex Maviachefer fortfarande tyvörr
No jet
2019-03-08 08:02:04
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Ska jet flygplanen sluta flyga på Göteborg. Ett rykte jag hört.... ska alla i kabinen skolas om på ATR då och vad händer med piloterna?
BRA
2019-03-07 19:12:29
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Är kört pga jetproduktionen...
OBRA
2019-03-07 18:56:12
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Går det bra nu på BRA? Verkar inte så på alla kommentarer här??
Karolina
2019-03-07 17:58:14
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Här kommer jag och undrar samma sak::::

Någon som hört något efter intervjuerna ?



Op
2019-03-07 15:04:35
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Jo det gör det. Jetpiloterna har ca 25%högre lön samt fria batterier till sina headset än motsvarande TP-piloter.

Pursrar har rätt till 100% samt deltidsnycklar som ingen annan i bolaget har. Dvs ett A o B Lag. Så kom inte med dina lögner
Kabinska
2019-03-07 09:44:46
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Finns ingen A eller B skala på BRA sedan 2017
Lasse
2019-03-06 13:08:21
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Hej

Det är mycket besparingar i BRA nu.
Till och med friskvårdsbidraget är indraget
(dock tillfälligt, men ändå ett gepp efter halmstrå)
Tina
2019-03-05 19:19:40
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Många chefer som slutar plus massa cabin... Det känns som att det blåser rätt hårt på ”BRA”
Fanny
2019-03-01 09:11:19
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Hej,

Någon som varit på intervju som hört något?
@DW
2019-02-24 20:07:22
SV: BRA-CC någon som fått svar?
O i din sista mening svarar du på varför aldrig AoBoC skalor fungerar. Slutar med att A skalan sparkas eller köps ut. O B skalan får så dåligt avtal så det inte går att jobba på i längden. Finns massor av exempel på detta.
B laget
2019-02-24 11:16:12
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Det är därför alla kommer hamna på B skalan framöver. Om inte det passar så är det ju ingen som tvingar en! Det står många på kö som vill testa jobbet och få in foten... De flesta har minst 3 månaders uppsägning och då hittar man ny crew. Så ser verkligheten ut! Ägaren kommer få det han vill ha hur mycket crew än skriker. Maskinerna kommer gå precis som vanligt men med lite nytt positivt tänk.
DW
2019-02-23 22:06:27
SV: BRA-CC någon som fått svar?
SAS har väl A respektive B-löneskala?

BA, där jag jobbade många år, hade också olika löneskalor. A-skalan för dem anställda före -97, B-skalan för dem anställda efter -97, och sedan C-skalan för dem anställda -10. Den sistnämnda jobbar dock inte paralellt med A och B (av olika skäl), men de håller ju å andra sidan på att ta över samtliga rutter.
Ture
2019-02-23 17:03:28
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Ett A o ett B lag fungerar aldrig avtalsmässigt. Slutar alltid med att alla förlorar.
Op
2019-02-22 21:01:48
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Tills vidare 100%stby.
Kabinen på BRA har en A o B löneskala. O när dom gick med på det var det början på slutet... stackars naiva Sverigeflygs kabin lät sig manipuleras av ex Mavia kabinen som fick behålla 100% anställning och fasts nycklar b la medans resten blev fast på 80%.
Nu är situationen ohållbar för bolaget tyvärr.
Nyfiken
2019-02-22 20:55:36
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Är det klart med schemat och 100% standby eller vad blev det??
Dracula
2019-02-21 12:40:57
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Ok, tack för svar. Jag har helt klart en bättre lön än så just nu, men det är att jag gillar att flyga som styr. Naturligtvis borde det vara så för fler. Men detta var kanske i lägsta laget eller?
Jag menar hyrorna i Stockholm är ju inte direkt låga.

//Dracula
Ulf
2019-02-20 21:56:24
SV: BRA-CC någon som fått svar?
BRA går dåligt och inrikesresenärerna sviktar. Kan det vara anledningen till pajkastningen här? Flygbranschen är tuff och det gäller att hänga med till slutet, glad och motiverad. När det tar slut, då tar det slut.

Idag anställd, imorgon avställd!
Typ
2019-02-20 21:34:29
SV: BRA-CC någon som fått svar?
20000kr 75% på det och ingen lön under kurs men betalt boende.
@Dracula
2019-02-20 20:49:26
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Från en annan tråd (tips använd sökfiltret ovan):

Grundlön för första månaderna är enl k-avtal 19385kr men 80% dvs ca 15500kr innan skatt. Tror iofs den höjts med 2%... ;) gäller för B-skalan

Alla avtal för kabin i Sverige finns på unionens hemsida

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-kollektivavtal/sok-kollektivavtal

sen på just BRA har man Sveriges i särklass slappaste scheman... så kan man ta lönen och se till fritid och få bortanätter så är det ok. Men ser man lönen så är den såklart dålig.
Dracula
2019-02-20 19:51:48
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Ok, någon annan som kanske tjänar till aktuell lönebild och om det är betalt under kursen?, något jag ej fick svar på iaf.

Mvh

//Dracula
Charlotte
2019-02-20 18:23:46
SV: BRA-CC någon som fått svar?
@Lena, Har du Standby så är det inte fritid. Fritid har du på dina offdagar. Ett tips, prata inte så högt om detta när du är i crewrummet, börjar anta vem det kan va ;)
@ CC BRA
2019-02-20 16:51:06
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Du kan ju knappast jobba i luften på BRA eller ens inom BRA?? I så fall vet du att det stämmer som "Lena" skriver och antingen har du själv inget liv utanför jobbet eller så tycker du det är rätt åt oss i kabinen.
KAJ
2019-02-20 15:13:12
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Standby varje dag? Har ni verkligen ett så dåligt framförhandlat fackligt avtal att företaget kan göra så?

Kanske läge att i så fall kasta skit på dom fackliga representanterna? Och inte på företaget som bara följer avtalet.
CC BRA
2019-02-20 15:10:27
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Vet ingen Lena på BRA, bra kollegor är a och o, inte arbetstider.
Tina
2019-02-20 14:43:14
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Vad otroligt illojalt och oprofessionellt att ”gråta ut” på ett forum. Det här bevisar hur otroligt bortskämda och verklighetsfrånvända majoriteten av cc är på bolaget BRA! Hur vore det att öppna ögonen och inse hur flygbranschen ser ut i övriga världen?? Eller har det blivit en principsak att vara ”sur” på bolaget? Dax att känna doften av kaffet!
Lena
2019-02-20 14:12:30
SV: BRA-CC någon som fått svar?
@Frågande

Senaste ska det vara.

@DW

Alla arbetspass är stand by, dvs crewoffice kommer ringa dig och tala om när, vart och hur länge du kommer att arbeta. 90min innan du ska vara på jobbet så ringer dom och säger vart du ska åka och vilken tid och dag du slutar. Det går med andra ord inte att planera något på fritiden, eftersom du inte vet när du kommer vara ledig förrens samma dag du ska arbeta.

@CC BRA

Att det är bra kollegor har väl inte med saken att göra, nu handlar det om arbetstid.
Om du jobbar på BRA så kan du gå in och läsa på Sharepoint/Intranet.
Anna
2019-02-20 13:36:27
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Pengar? Nä, jag får ju bli flygvärdinna!! Det är ju nåt fint!
DW
2019-02-20 04:01:51
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Lena:

Vill du utveckla vad som menas med standby varje schemalagd dag?
CC BRA
2019-02-19 23:03:17
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Lena vill bara inte ha någon konkurrens då hon själv sökt jobb, kan lova att vi har det bra här och är ett kul gäng.
Dracula
2019-02-19 22:44:05
SV: BRA-CC någon som fått svar?
@Molly - Lycka till!

@Lena - Vad menar du?, vad skulle lönen bestå i?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag sökt tjänst som CC på BMA.

Tack,

//Dracula

Frågande
2019-02-19 19:03:39
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Hej,

vill inte märka ord utan är intresserad i egenintresse om vi säger så....

Menar du företagets SENASTE eller SISTA .... är det så illa nu att om det inte blir som företaget vill så vad, läggs det ner??

Oavsett är det inte bra alls att bara ha standby, låter ju helt horribelt men vill bara ha lite klarhet.

Tack
Lena
2019-02-19 17:33:36
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Håll er borta från BRA!

Företagets sista lösning för att spara pengar, är att alla vi i kabinen ska ha stand by varje schemalagd dag. Detta till redan väldigt låga löner.
Man vet vilka dagar man jobbar och när man börjar, men har ingen aning om när dagarna slutar, lycka till att ha någon kontakt med familj och vänner.
Molly
2019-02-17 15:21:11
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Japp, för ett tag sedan. Intervju nu till veckan.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev