Tråden startades av: Max  2019-03-12 08:08:08
737 Max 8 - max trim down 
Hur påverkas höjdroderverkan på Boeing 737 Max 8 när stabilisatorn är max trimmad nos ner.
Går det överhuvudtaget att påverka flygplanets pitch med höjdrodret när stabilisatorn är i max trim nose down?

Någon som testat max trim?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kenny
2019-03-13 18:22:11
SV: 737 Max 8 - max trim down
Någon på Flygtorget värnar om ”skattebetalare”. Man får inte kritisera dina inlägg. Försöker svara neutralt här.

Skattebetalare: Ja, självklart går det med rätt hantering. Men det var inte frågan, frågan var om elevator har authority över max trim nose down.
Nils
2019-03-13 17:34:41
SV: 737 Max 8 - max trim down
Kan man få Stabiliser stall, eller finns det något som heter det?
sv Stabben
2019-03-13 12:28:43
SV: 737 Max 8 - max trim down
Stickshaker!
@Kenny
2019-03-13 12:05:45
SV: 737 Max 8 - max trim down
Kanske, kanske inte. Det beror pa fart, tyngdpunktslage och stab trim setting. I vilket fall som helst kan en stab trim runaway, oberoende av orsak, stoppas med samma procedur som pa alla andra 737. Lionairs haveri var 100% flygbolagets fel och det skulle inte forvana om Ethiopian ar det ocksa.

/Skattebetalare
Stabben
2019-03-13 10:36:35
SV: 737 Max 8 - max trim down
Om det är ett systemfel så vet man ju inte vad systemet ger för kommandon till alla andra system. Vad som helst kan ju hända, systemet kanske tycker att farten är för låg trotts att nosen är rakt ner mot marken. Finns det andra automatsystem som kan ha aktiverats förutom MCAS?
Stabben
2019-03-13 10:25:49
SV: 737 Max 8 - max trim down
tack, men om man inte trimmar tillbaka manuellt,

och går det med den pitch angle mot luftströmmen som i den här situationen ska passera vingarna innan luftströmmen når stabilisatorn och höjdrodret. Flygplanet går ju trots allt i en ganska märklig vinkel mot luftströmmen och marken med en onormal konfiguration.

Är det prövat av någon av er i simmen?
sv Stabben
2019-03-13 10:14:43
SV: 737 Max 8 - max trim down
Man trimmar tillbaka stabilisatorn med det manuella trimhjulet. Det finns två av de på var sida av center konsolen. Ena piloten drar höjd roder, den andra trimmar manuellt. Inga konstigheter. En Boeing pilot skall kunna det.
Stabben
2019-03-13 10:06:11
SV: 737 Max 8 - max trim down
ponera att stabilisatorn går mot max trim nosa down, piloterna slår då av stabiliser trim via shut of switches. Sedan försöker piloterna få kontroll på pitch-läget med bara höjdrodret. Går det med stabiliser i max nose down?
Kenny
2019-03-13 09:53:49
SV: 737 Max 8 - max trim down
Från Boeing: (angående en KOMMANDE uppdatering av software)

”For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.”

Notera sista raden:

>...and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.<

Enligt denna text ser det ut som nuvarande software kan orsaka ett läge där stabilisatorn överstiger kraften från elevator.

Detta borde svara på frågan.
737 pilot
2019-03-12 17:32:00
SV: 737 Max 8 - max trim down
Som tidigare nämnt så kan du dra höjdrodret till 25 grader, och finns procedurer för "trim runaway" så det är inget problem i sig och till 99% inte det som orsakat denna olycka.
Kenny
2019-03-12 14:47:58
SV: 737 Max 8 - max trim down
Självklart pratar jag simulator. Och jag bör förtydliga att jag pratar rent allmänt om 737-800, INTE MAX specifikt.
737
2019-03-12 12:31:08
SV: 737 Max 8 - max trim down
2 grader hojdroder motsvarar 1 grad stabilizer. Max nose-up hoidroder ar 25 grader vilket mer an val borde racka att kompensera max nose down stabilizer. Nogrannare analys kraver info om tyngpunkten, farten och stabilizer trim setting.
:)
2019-03-12 11:30:44
SV: 737 Max 8 - max trim down
Det är väll självklart att vi pratar simulator, vad tror du? Åter till frågan!
sv Kenny
2019-03-12 11:05:41
SV: 737 Max 8 - max trim down
"Övningen" du talar om, har nog endast skett i simulator. Ingen vettig pilot gör så i verkligheten med ett plan.
Kenny
2019-03-12 09:48:26
SV: 737 Max 8 - max trim down
Sedan fly Dubai 981 olyckan har nog de flesta testat att flyga med nära på max trim down och dra av från max turist till idle, att bara dra spaken i magen hjälper inte mycket då.... (kan inte säga att denna övning ger MAX trim down, men tillräckligt mycket för att man ska veta att de gäller att agera snabbt med både trim, elevator och thrust för att få pitchen där man vill ha den.) Att ha max trim down, idle thrust och enbart försöka häva det genom att dra spaken i magen vågar jag nog påstå är omöjligt.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev