Tråden startades av: Calle  2019-03-12 15:22:26
Stickpush/MCAS etc... 
Är det verkligen nödvändigt med ett stallhävningssystem likt stick-push och MCAS? Jag tänker att ett varningssystem är bra såsom stickshaker men ska man verkligen bygga in system i flygplan som per automatik tar hand om stallen? Jag ser det som att bygga in en auto-crash-funktion i händelse av att systemet fallerar istället för att lita på att piloten har förmåga att hantera det onormala läget som identifieras med hjälp av varningssystemet.

Tankar kring detta?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Calle
2019-03-13 15:39:31
SV: Stickpush/MCAS etc...
Salange som flygplan inte ar pilotlosa (vilket kommer) maste piloterna kunna hantera existerande system och system fel. Att MCAS drog ivag med stabilisatorn kunde ha stoppats mycket enkelt med stab trim cut-out switches. Piloterna behover inte veta, och oftast inte kan veta vad som orsakar systemfel, men de ska kunna atgarda det pa lampligt satt.

/Skattebetalare
Calle
2019-03-12 16:57:19
SV: Stickpush/MCAS etc...
Jo, tack för utläggningen, men det var inte riktigt det jag ville få en diskussion gällande. Frågan gäller alltså om det är "farligare" att ha dessa varningssystem som riskerar att göra läget värre i händelse av att systemen fallerar än att vara utan dessa. Det finns exempel på där både stick-push och nu MCAS har orsakat nästan-haverier och haverier.
Skattebetalare
2019-03-12 15:42:28
SV: Stickpush/MCAS etc...
Stickshaker varnar piloten att flygplanet ar 7% eller mindre over stall speed.

Stickpushern ger max nose down roder sa att flygplanet inte hamnar i 'deep stall' vilket kan vara omojligt att ta sig ur. Flygplan med T-tail som MD-80 och liknande har stick pusher. B727 hade inte, den hade ett system som okar spakkrafterna men inte ger nose down elevator.

Ovasendet och skakningarna fran en stick shaker ar sa kraftiga att jag kan inte begripa vfr nagon pilot skulle vilja sakta ner flygplanet annu mera. Jag skulle aldrig gora det.

MCAS systemet forhindrar flygplanet att narma sig stall speed genom att trimma stabilizatorn beroende pa signaler fran alfa givare i flygplanets nos.

/Skattebetalare
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev