Tråden startades av: Greger  2019-03-14 23:11:45
Enhetsflotta, är det så smart egentligen? 
Att det är ekonomiskt fördelaktigt med en enhetsflotta kan man förstå,men då gäller det att typen man flyger inte förbjuds att flyga. Då blir det problematiskt. Är det inte bättre att sprida risken till åtminstone två typer, tex A320 och B737 och ta den extra kostnaden

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jag
2019-03-21 11:47:40
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Det är alltid risky att vara launch-customer.

Titta bara på DASH 8-Q400. Dom som var launch-customer på denna hade mycket problem till dess att det blev att par alvarliga problem för mycket och man groundade hela flottan.

Jag tror knappast att dom Krash 8:or som levereras nu har problem...
Kalle
2019-03-18 12:37:29
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Visst tar bolagen en risk när det är bland de första på en ny typ. För detta får de dock en betydande rabatt. Den som är launch cistomer får billigare flygplan men måste räkna med driftstörningar i början. De senaste årens problem med 787 och nu Max får dock anses vara ovanligt stora.

För övrigt så kommer 737 max säkerligen bli en stor succé när problemen är fixade.
lazyme
2019-03-16 15:46:01
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
B787 har idag 43st plan "in storage" väntande på nya motorer på olika håll i världen.

https://www.airfleets.net/listing/b787-1.htm

Hepp
2019-03-16 09:34:59
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Ta lärdom avakta infasning av nya flygplan tills sjukdommarna lagt sig. Gäller inte bara flyg utan det mesta med teknik och datastyrning.
@Linkan
2019-03-15 18:56:15
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Nu är väl inte B737 Max någon ny flygplanstyp. Däremot en modifierat 60 tals konstruktion, som A320 neo är en modifierat 80 tals konstruktion. Något tyder på att när det gäller just B737 att Max versionen är en modifikatio för mycket för grund konstruktionen.
Sv Trött
2019-03-15 18:33:55
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Vad gjorde Norwegian satsade de inte alla sin kort på B787 för långdistans? Har de varit problemfria sedan introduktionen?
Trött
2019-03-15 16:36:13
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Vilka bolag har satsat alla sina kort, på nyligen introducerade flygplan?
sv Linkan
2019-03-15 16:34:13
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Du är färgad av ditt Norwegian hat, och därmed Boeing.
Vad med alla som köpt Neo'n?
Man kan ha sin huvud inkomst från flygbranschen, som städare.
Linkan
2019-03-15 14:51:29
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
En del Bolag skryter med att de bra har nya flygplan. Det har kostat dem stora belopp. Vi har de senaste åren varit med om två flygplansmodeller B787 och B737 Max som fått flygförbud. Om din flotta bestått huvudsakligen av dessa två har flygbolaget haft stora problem.

Det finns alltid bolag som är villiga att ta risken, de får också ofta en betydande rabatt.

Men enligt min mening skall ett större seriöst bolag inte satsa alla sina kort på nyligen introducerade flygplan.

Nu finns det bolag som drabbats av både flygförbudet på B787 och flygförbudet på B737 Max. Kan knappast vara bra för förtroendet för bolaget och ekonomin. Kunderna övergår till bolag som kan flyga, de vänder kanske aldrig tillbaka.

PS! Min huvudsakliga inkomst kommer från flygbranschen.




sv Linkan
2019-03-15 12:31:56
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Om alla skall vänta med att köpa nya plan. Var skall då erfarenheterna komma ifrån?
Självklart är dessa två haverier tragiska, som alla andra haverier.
Märks att du inte är branschmänniska.
Linkan
2019-03-15 08:27:53
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Ja, det är ekonomiskt med en typ av flygplan.

Man bör dock vänta med att köpa nya modeller av en flygplanstyp under de första introduktions året/åren. Att var bland de första som tar en ny modell i drift är ofta osäkert. Det har visat sig med B787 och B737 MAX. Köper man några få exemplar spelar det ingen roll.

Boeing har just nu en mycket dålig reckord, för introduktion av nya flygplanstyper.

 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
Volflight
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev