Tråden startades av: Greger  2019-03-14 23:11:45
Enhetsflotta, är det så smart egentligen? 
Att det är ekonomiskt fördelaktigt med en enhetsflotta kan man förstå,men då gäller det att typen man flyger inte förbjuds att flyga. Då blir det problematiskt. Är det inte bättre att sprida risken till åtminstone två typer, tex A320 och B737 och ta den extra kostnaden

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv @Trött
2019-03-27 22:27:27
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Läser man olyckas statistiken som du gör har American Airlines sämre siffror än Ethiopian.

Kolla i stället på de senaste 20 åren och uteslut kapningar blir inte resultatet dåligt.

@Trött
2019-03-27 18:40:04
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Googla "Ethiopian Airlines Accident Statistics" så ser du att Skattebetalaren hade rätt.
@Trött
2019-03-27 17:03:42
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_accidents_and_incidents

Du kallar det för bra statistik???
Trött
2019-03-27 12:41:52
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Ethiopian har en bra olycksstatistik. Läs på Mr.Skattebetalare!
Mr Korrekt
2019-03-26 21:57:15
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Varför är en enhetsflotta bra?
-Färre olika utbildningar till anställda. ( Ej olika typer av flygplan )
-Tekniska avd kan ha färre artiklar i lager.
Därmed kunna förhandla om bättre priser hos leverantörer vid större köp av mtrl.
-Anställda lär sig snabbare modellen och blir därmed mer effektiv på dito.

Nej finns en massa fördelar.
SAS har ju tidigare varit ett lysande exempel på bolag som haft en mixed fleet.
Få fördelar med det.
Ryanair Southwest mfl mfl flygbolag. Finns en anledning till att dom har en bra ekonomi....
Kenny
2019-03-25 08:33:10
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Svart till @Kenny (som torde vara ”skattebetalare”)

Du bekräftade just vad jag skrev.
@Kenny
2019-03-25 00:03:11
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Det ar nog du som borde lagga av. Bade Lionair och Ethiopian har skrammande olyckstatistik pga okvalificerade piloter och uselt underhall. De borde groundas for evigt. Att skylla pa 737MAX ar som att skylla pa Volvo for olyckor som orsakas av usla bilister.
@Greger
2019-03-24 17:27:25
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Southwest Airlines har mer an 750 B737, ar varldens ledande LCC och har aldrig totalhavererat ett enda flygplan. De borjade med 737-200 for manga ar sedan och flyger nu 737-700/-800/MAX. De har varldens storsta MAX flotta och inga problem.

Dessutom har de gatt med vinst 40+ ar i strack.

Tack vare enhetsflotta.
Kenny
2019-03-24 11:01:33
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Skattebetalare:

Jag blir förvånad om detta inlägg går igenom då flygtorgets moderatorer konsekvent censurerar inlägg där jag skriver detta. Men jag håller mig kort igen. Dina inlägg vittnar om en attityd som är farlig i en cockpit-miljö. Ingen är ofelbar, ett system ska byggas för att kunna hanterats även i stressade situationer med motsägande uppgifter. Att du i efterhand kan allt och vet allt är inget konstigt. Det vet vi alla. Skillnaden är att vi andra inte tror att det hänger på ”bad apples” om olyckorna sker, vi strävar efter en diskussion som höjer säkerheten i den miljön vi jobbat i, istället för att skylla på enstaka individer som ska ”sorteras bort”. Snälla tagga ner.
Skattebetalare
2019-03-23 18:35:50
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Olyckorna som hande med 737MAX var pilotfel. Piloterna visste inte hur man stanger av stabtrimmen. Det ar samma procedure pa MAX som pa alla andra 737 versioner. Dessa piloter var inte kvalificerade att flyga nagon version av 737.

Bade Lionair och Ethiopian har skrammande haveristatistik oberoende av vad de flyger.
@Linkan
2019-03-23 18:31:25
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Ditt Boeinghat ar genomskinligt och utan orsak. Airbus har haft manga misslyckanden ocksa trots en relativt liten produktion och fa typer jmft med Boeing.
Jag
2019-03-21 11:47:40
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Det är alltid risky att vara launch-customer.

Titta bara på DASH 8-Q400. Dom som var launch-customer på denna hade mycket problem till dess att det blev att par alvarliga problem för mycket och man groundade hela flottan.

Jag tror knappast att dom Krash 8:or som levereras nu har problem...
Kalle
2019-03-18 12:37:29
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Visst tar bolagen en risk när det är bland de första på en ny typ. För detta får de dock en betydande rabatt. Den som är launch cistomer får billigare flygplan men måste räkna med driftstörningar i början. De senaste årens problem med 787 och nu Max får dock anses vara ovanligt stora.

För övrigt så kommer 737 max säkerligen bli en stor succé när problemen är fixade.
lazyme
2019-03-16 15:46:01
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
B787 har idag 43st plan "in storage" väntande på nya motorer på olika håll i världen.

https://www.airfleets.net/listing/b787-1.htm

Hepp
2019-03-16 09:34:59
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Ta lärdom avakta infasning av nya flygplan tills sjukdommarna lagt sig. Gäller inte bara flyg utan det mesta med teknik och datastyrning.
@Linkan
2019-03-15 18:56:15
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Nu är väl inte B737 Max någon ny flygplanstyp. Däremot en modifierat 60 tals konstruktion, som A320 neo är en modifierat 80 tals konstruktion. Något tyder på att när det gäller just B737 att Max versionen är en modifikatio för mycket för grund konstruktionen.
Sv Trött
2019-03-15 18:33:55
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Vad gjorde Norwegian satsade de inte alla sin kort på B787 för långdistans? Har de varit problemfria sedan introduktionen?
Trött
2019-03-15 16:36:13
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Vilka bolag har satsat alla sina kort, på nyligen introducerade flygplan?
sv Linkan
2019-03-15 16:34:13
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Du är färgad av ditt Norwegian hat, och därmed Boeing.
Vad med alla som köpt Neo'n?
Man kan ha sin huvud inkomst från flygbranschen, som städare.
Linkan
2019-03-15 14:51:29
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
En del Bolag skryter med att de bra har nya flygplan. Det har kostat dem stora belopp. Vi har de senaste åren varit med om två flygplansmodeller B787 och B737 Max som fått flygförbud. Om din flotta bestått huvudsakligen av dessa två har flygbolaget haft stora problem.

Det finns alltid bolag som är villiga att ta risken, de får också ofta en betydande rabatt.

Men enligt min mening skall ett större seriöst bolag inte satsa alla sina kort på nyligen introducerade flygplan.

Nu finns det bolag som drabbats av både flygförbudet på B787 och flygförbudet på B737 Max. Kan knappast vara bra för förtroendet för bolaget och ekonomin. Kunderna övergår till bolag som kan flyga, de vänder kanske aldrig tillbaka.

PS! Min huvudsakliga inkomst kommer från flygbranschen.




sv Linkan
2019-03-15 12:31:56
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Om alla skall vänta med att köpa nya plan. Var skall då erfarenheterna komma ifrån?
Självklart är dessa två haverier tragiska, som alla andra haverier.
Märks att du inte är branschmänniska.
Linkan
2019-03-15 08:27:53
SV: Enhetsflotta, är det så smart egentligen?
Ja, det är ekonomiskt med en typ av flygplan.

Man bör dock vänta med att köpa nya modeller av en flygplanstyp under de första introduktions året/åren. Att var bland de första som tar en ny modell i drift är ofta osäkert. Det har visat sig med B787 och B737 MAX. Köper man några få exemplar spelar det ingen roll.

Boeing har just nu en mycket dålig reckord, för introduktion av nya flygplanstyper.

 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev