Tråden startades av: Elvis  2019-03-18 10:20:51
Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien) 
Har jag förstått utredningen om olyckan i Indonesien rätt?

Förenklat:
Flygplanet hade en angle of attack sensor som skickade signaler om att pitch-angle var i en stall configuration och skickade signaler till MCAS-systemet. MCAS-systemet skickar signaler till motorn som styr stabilisatorn. Efter några sekunder kontrollerar systemet Angle of attack men eftersom systemet visar samma värde så fortsätter MCAS att skicka signaler till trim-motorn att ställa om stabilisatorn till pitch-down.

Om det här är faller så borde hela förloppet kunna avbrytas med switchen som slår av stabilizer trim motorn, eller?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Två Kockar
2019-03-25 21:14:11
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
.
.
Tyvärr lever vi i den tid där vi har "två kockar
som ska laga soppa"

När tekniken är mogen och sköter
det till 99,98% autonomt, så blir det bra
på riktigt. Tills dess gäller:" ju fler
kockar desto sämre soppa".
@@Kalle
2019-03-25 12:05:01
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Nej det finns såklart inga idiotsäkra flygplan. När människor är inblandade så finns det alltid en risk. Däremot finns det väldigt etablerade system hur man värderar storleken på dessa risker och det är här det har gått fel.
Visst är det flygbolagens jobb att anställa kompetenta piloter samt träna och checka dem. Lionair är bevisligen jättedåliga på det. Underhållsprogram och träningsprogram kommer dock i grunden från tillverkaren (Boeing) och i detta fallet har träningen och manualerna till piloterna varit för dålig.

"IAS och AoA ar helt olika och oberoende system och den ena kan inte paverka den andra."

En 737 tar data från Alpha vane, Pitot probe, Total air temperature probe och static ports och kombinerar informationen i den så kallade Air Data Inertial Reference System (ADIRU) innan informationen presenteras till piloterna. Jag har ingen aning vad den gör men helt klart är att de inte är oberoende och olika system.
Boeing skriver klart och tydligt i sin senaste bulletin att man vid fel på Aoa vane kan få en massa olika felindikeringar (se listan i mit tidigare inlägg).
B737
2019-03-24 23:58:22
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Dessa piloter har inga problem med att flyga 737:

https://www.foxnews.com/travel/delta-air-lines-passengers-delighted-to-learn-pilots-were-a-mother-daughter-team
Skattebetalare
2019-03-24 21:31:10
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Och har finns det mer att lasa:

https://www.washingtonpost.com/local/trafficandcommuting/with-its-ties-in-washington-boeing-has-taken-over-more-and-more-of-the-faas-job/2019/03/24/6e5ef2c6-4be8-11e9-9663-00ac73f49662_story.html?utm_term=.fe6498e404af


Det ar battre att lata tillverkaren ansvara for det dar eftersom de har kompetensen. Det har inte sossarna pa FAA.
Skattebetalare
2019-03-24 21:25:32
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Boeing spenderade 15 miljoner dollar på lobbying förra året, i syfte att snabba på processen för att få nya plan godkända. Det skriver Washington Post.
Enligt Wall Street Journal har Boeing bland annat anlitat externa lobbyister, som drivit på för att låta flygbolaget självt ansvara för en del av säkerhetstesterna.
Kampanjerna har varit framgångsrika och luftfartsmyndigheten FAA har delegerat allt större del av säkerhetsgranskningen till Boeing, bland annat när det gällde modellen Max 737, som varit inblandad i två dödskrascher på fem månader.
Den amerikanska kongressen granskar nu processerna och flera politiker riktar hård kritik mot delegeringen till Boeing.
Senatorn Richard Blumenthal menar att FAA ”lämnat räven i hönshuset”, när myndigheten tillåtit Boeing att delvis godkänna sina egna plan.
@Kalle
2019-03-24 17:35:15
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
IAS och AoA ar helt olika och oberoende system och den ena kan inte paverka den andra.
@Jag
2019-03-24 17:31:25
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Ethiopian och Lionair har skrammande haveristatistik med alla sina flygplantyper. Att skylla pa 737MAX och inte livsfarliga flygbolag ar haxjakt. Lionair har varit portad fran EU ohc USA pga bristande flygsakerhet.
@Kalle
2019-03-24 17:19:10
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Det finns inga idiotsakra flygplan, bilar, gafflar eller mobila telefoner.

Det ar flygbolagets ansvar att se till att piloterna ar kvalificerade och att oversyner gors.

Sv. Skattebetalara
2019-03-24 13:18:14
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Boeing B737 MAX är ett undermåligt flygplan som uteslutande har tagits fram för att storkunder som SWA och Ryanair krävde det. utslutande för att dessa flygbolag inte vill ta kostnaden för ny typerating.
B737 MAX gik inte att få godkänt utan MCAS pga att nya motorerna placerats för långt fram och för högt, vilket flyttar tyngdpunktet på flygplanet och ger tentens till nose upp vid level flight.
Ingen tvekan om att Boeing kan ta fram ett helt nytt single aisle flygplan, men utvecklings avd. får inte för kostymnissarna på Boeings corporate hq i Chicago. Anledningernatill detta är bl.a. att det är dyrt, minst 15 miljarder usd. En annan anledning är att toppledningen på Boeing är livrädda för att om man tar fram ett nytt single aisle flygplan, då krävs ny TR och då kan kunderna lika gärna gå till Airbus.
Skattebetalare
2019-03-24 12:49:29
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Foljande ar INTE mitt inlagg:

De som skyller Lionair och Ethiopians haverier pa Boeing/737MAX ar samma typer som skyller bilolyckor orsakade av usla forare pa biltillverkaren, sager att pennan ar skyldig for felstavning, gaffeln ar skyldig for att den hamnade i ogat istf munnen och mobilen ar skyldig for att andvandarna kolliderar med lyktstolpar.
@Skattebetalare
2019-03-24 11:42:13
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
"De som skyller Lionair och Ethiopians haverier pa Boeing/737MAX ar samma typer som skyller bilolyckor orsakade av usla forare pa biltillverkaren, sager att pennan ar skyldig for felstavning, gaffeln ar skyldig for att den hamnade i ogat istf munnen och mobilen ar skyldig for att andvandarna kolliderar med lyktstolpar."

För alla de människor som dog och deras anhöriga så spelar det nog inte roll om det var piloterna som var dåliga eller om det var fel på flygplanet.
En flygplanstillverkare som Boeing måste producera flygplan med system och träning som gör att även "below average" piloter kan klara av det. Visst kan man kritisera piloterna och mena att de skulle ha klarat av situationen men sannolikheten att detta felet uppstå i kombination med "fel" piloter är uppenbarligen aldeles för stor. Den risken kan inte den flygande allmängheten ta så Boeing måste antingen designa om MCAS (vilket de gör) eller skapa ett rigoröst träningsprogram.

"Vad du sager tyder pa andra fel an bara AoA vane/MCAS. IAS paverkas inte av AoA vanes."
"Det har ingen betydelse vad som orsakar stab trim runaway. Det kritiska ar att man stoppar det, De som inte kan ska ta-mej-f*n inte sitta i en cockpit."

Nu kastar du verkligen sten i glashus!! Har du själv inte läst Boeings Bulletin No.15? Där förklaras det väldigt tydligt att AoA vane failure kan orsaka en rad felindikeringar:
Stick shaker
Minimum speed bar
Nose down control forces
Inability to engage autopilot
Automatic disengagement of autopilot
IAS DISAGREE alert
ALT DISAGREE alert
AOA DISAGREE alert
FEEL DIFF PRESS light

För att använda dina egna ord: De som inte ens har läst bulletinerna "ska ta-mej-f*n inte sitta i en cockpit"

/Kalle
Skattebetalare
2019-03-24 09:49:26
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Alla dessa stabilizer trim runaways ar helt naturliga och ar en del av Boeings design. Airbus klarar inte att bygga motsvarande system i sina flygplan pga side stick.
Det ar bara sossar och daliga piloter som inte klarar att sla ifran switcharna i tid.
Jag
2019-03-24 07:57:24
Ang skattebetalare
Synd att Skattebetalare inte bestämmer över utredningsarbetet då skulle:
- Arbetet som alla hundratals människor utför med utredningsarbetet efter olyckorna och eventuella ändringar på Boeing kunna avslutas omedelbart
- Alla absolut säkra flygplanet flyga vidare
- Alla Faa och Esa insatser vara helt onödiga
- Alla bra piloter (och mindre bra) flyga vidare helt utan risk
Allt vore helt utrett till en minimal kostnad med ett helt säkert resultat.
Sv@Skattebetalare
2019-03-24 00:34:11
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Samma sak hande med Lionair pa tidigare flighter, men besattningen visste hur man stanger av trimmen. Lionair reparerade inte flygplanet och nasta besattning var inte kvalificerad att flyga 737.

Vad du sager tyder pa andra fel an bara AoA vane/MCAS. IAS paverkas inte av AoA vanes.

Om bade IAS och AoA felindikerar sa spekulerar jag att pitot tubes och AoA vanes var skadade och att piloterna inte upptackte det pa walk around. Den 737 training som jag ar familiar med sager att om automatiska system inte uppfor sig som vantat sa stanger man av dem och flyger flygplanet manuellt. Om stab trimmen borjar ga av sig sjalvt och flygplanet gar i dykning eller brant stigning, det forsta man gor, snabbt som f-n, ar att flippa cut-out switcharna pa throttle stand. Det har ingen betydelse vad som orsakar stab trim runaway. Det kritiska ar att man stoppar det, De som inte kan ska ta-mej-f*n inte sitta i en cockpit.

/Skattebetalare
Skattebetalare
2019-03-23 18:26:58
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
De som skyller Lionair och Ethiopians haverier pa Boeing/737MAX ar samma typer som skyller bilolyckor orsakade av usla forare pa biltillverkaren, sager att pennan ar skyldig for felstavning, gaffeln ar skyldig for att den hamnade i ogat istf munnen och mobilen ar skyldig for att andvandarna kolliderar med lyktstolpar.
@Skattebetalare
2019-03-23 16:47:38
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Du har helt rätt med att alla piloter skall kunna alla memory items. Antagligen är dock problemet i de här olyckorna att piloterna inte har lyckats identifiera det som en Stabilizer trim runaway.

Händelseförloppet har varit ungefär såhär:
Vid rotation har de fått stickshaker som ju varnar för en stall.
De har även fått Airspeed disagree vilket i sig är en varning som ska trigga memory items för Airspeed unreliable.
Det är först när flapsen har tagits upp som MCAS har börjat trimma och den har trimmat nose down stegvis. Med andra ord har det varit lite utav en smygande stab trim runaway som har maskerats av en stickshaker och Airspeed varningar.

När en stabilizer trim runaway tränas får man normalt inga andra indikationer. Det som händer är att trimmen börjar rulla kontinuerligt ner eller upp. I det fallet blir det väldigt tydligt att det är en stab trim runaway och det är som bekant enkelt att lösa.

Problemet är alltså att piloternas förmåga att identifiera problemet. Vad det i sig beror på kan man såklart spekulera i. Dålig träning, mediokra piloter, dålig CRM, för oerfarna piloter - förmodligen an kombination.

Jag tror helt enkelt inte
Skattebetalare
2019-03-23 16:04:26
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Foljande ar INTE mitt inlagg:

The FBI has joined the criminal investigation into the certification of the Boeing 737 MAX, lending its considerable resources to an inquiry already being conducted by U.S. Department of Transportation agents, according to people familiar with the matter.

The federal grand jury investigation, based in Washington, D.C., is looking into the certification process that approved the safety of the new Boeing plane, two of which have crashed since October.
Skattebetalare
2019-03-23 14:00:38
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
The FBI has joined the criminal investigation into the certification of the Boeing 737 MAX, lending its considerable resources to an inquiry already being conducted by U.S. Department of Transportation agents, according to people familiar with the matter.

The federal grand jury investigation, based in Washington, D.C., is looking into the certification process that approved the safety of the new Boeing plane, two of which have crashed since October.
Skattebetalare
2019-03-23 12:07:15
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Stab trim runaway is one of the 737 Memory Items, which means that the pilots have to know what to do without looking it up in checklists or manuals. Other Memory Items are Rapid Decompression, Engine Fire, APU fire, Engine Overheat, etc. The pilots involved in these two 737MAX accidents should have known what to do immediately to stop the stabilizer, but did not. They were not qualified to fly the 737MAX or any other version of the 737.
Adam
2019-03-22 21:23:41
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Varför slutar det alltid med att det ska mästras?
Over and out
Adam
(11 000 timmar NG, 9 000 pic).
Airbusdriver
2019-03-22 19:11:23
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Jag har flygit båda Airbus och Boeing flygplan specifikt B737 classic /NG. Och A 320 familjen. Och enligtmin mening är det dags att Boeing antingen tilverkarhelt nytt dingle aisle flygplan eller sanerar avionics på 737, Det man har gjort för att få 737an att bli konkurrenskraftig gentemot A320 är idiotiskt Ingenting annat motorerna har för lite ground clearance därför förlänger man nosegear med 12” motorerna är för långt fram, och för tunga. därför får man pitch up problem.
Boeing monterar då en cheap fix, som altid på B737. Menden fungerar inte tilräckligt bra. Därför talar man inte om att den finns.
B737 har nu hamnat någonstans mellan gammaldags vajer kontroll och Fbw. Detta är farligt
Mycket bättre är att ha klart definerade laws som på Airbus FBW och på Boeings moderna flygplan.
Boeing
2019-03-22 19:10:28
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Tror att preflight checklists kommer att revideras.

Har inte glömt något, men back to basic tror jag inte
att gröna styrmän vet vad det innebär.
Sv. @Boeing
2019-03-22 18:49:41
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Ja, så är det.
Sv@Boeing
2019-03-22 18:46:04
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Ja, Absolut.
Adam
2019-03-22 17:10:46
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Mja alltså klart den är viktig, men inte viktig nog att behöva kontrolleras före varje flygning. Alla som flyger typen vet ju vad man ska göra ifall att man behöver den funktionen, men den skulle råka sluta fungera just då. Stabilizer runaway i kombination med fel på stab trim cutout switches samt den inbyggda sensorn i spaken ska inte vara tillräckligt för att en proffsig besättning ska haverera.

För den som läser detta men som inte är pilot, eller varit Boeingpilot men glömt bort hur man ska göra, så är upplysningsvis lösningen på detta enligt Boeing att ta tag i trimhjulet och hålla i. Back to basic.
Boeing
2019-03-22 15:22:15
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
sv @ Boeing Hm, det har jag missat. Men hur som helst är det viktigt att kunna och förstå och kunna funktionen/användningen av "cut out switcharna".

@Adam Har aldrig påstått att man bör/ska testa alla system.
Men som grön styrman, borde du ändå förstå hur viktigt det är att kunna
stänga stabtrimmen.
Sv @Boeing
2019-03-22 14:20:57
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Det du säger öppnar för att ett programmeringsfel kan i vissa lägen förhindra att stabb trimmen stängs av även om switchen är aktiverad.
Boeing
2019-03-22 11:57:27
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Haha, men kom igen. Om man inte fattat hur viktig stabtrimfunktionen är, då har men inget i cockpit att göra.
@Boeing
2019-03-22 10:54:48
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Du har fel när det gäller nyare versioner av B737. På i alla fall NG och MAX är det inte ett strömkretslopp till stab actuator som man slår av och på. Däremot ger kontakterna signal til til flygets datorer att systemet stängs av.
Adam
2019-03-22 00:45:58
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Haha men kom igen. Man testar inte alla system innan varje flight. Det går inte. Kör du en cykel med alternativa klaffkontrollen, alternativa noshjulsstyrninge , kollar att bus transfer off funkar, IRS på DC etc före varje flygning? ”Då är det dags att börja nu”, kanske? Skriv till Boeing istället med dessa förslag.

Menar du att det var något fel på dessa switchar?
763
2019-03-21 18:53:37
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Svar Boeing. Med all respekt för din erfarenhet av 720 och 727 men på 737-300 och 737-800 ingår inte en sån test i preflight checklist för piloter. Möjligen för Tekniker vid Maintenance.
Boeing
2019-03-21 16:28:54
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
"Och hur testar man ett system som egentligen bara består av två strömbrytare."

Jo. man sätter den ena switchen i cut off. för att sedan använda "thumbcontrol" switchen. Inget skall hända med trimmen. Sätt switchen tillbaka i normal.
Gör samma sak med den andra switchen. Efter att bägge switcharna står i normal.
Testa med thumbsontrol switchen, att trimmen är återkopplad.
Typ 15 sek. tar det.

Var övertygad att man gjorde på preflight checklist.
Vi gjorde det på min tid, både på B720 och B727. (Ungefär samma trimfunktion)

Inte undra på att det händer olyckor, med så dålig systemkännedom.
763
2019-03-21 15:28:30
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Och hur testar man ett system som egentligen bara består av två strömbrytare. Jag har flugit mycket B 737-300 och 800 NG så jag bedömer mig kunnig i systemets funktioner. Stallwarning systemet testas inför första flygning för dygnet liksom efter besättningsbyte av cockpit Crew. Det räcker enligt Boeing. En test av de två switcharna kanske görs vid periodvis Maintenance. Flygningen dagen före med samma flygplan vid Lionair olyckan fick enligt media problem med pitch / stabilisator och då ingrep en pilotkollega som satt på jumpseat i cockpit. Jag förmodar att han sa till sina kollegor att slå från Stab Trim Cutoff switcharna. Det visar sig i kommande utredning. När stabilisatorn trimmas med Stabtrim motorn så snurrar de två stora trimhjulen och det låter och kan inte undvikas att märkas. Fortfarande spekulationer om orsak till dessa två stora tragedier, blir mycket intressant att följa utredningarnas gång.
sv Adam
2019-03-21 10:15:27
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Då är det dax att börja med det!
Adam
2019-03-21 08:24:06
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Det kan säkert finnas olika sop för test av switcharna i olika bolag. Jag har aldrig testat dessa före flygning
Safety Security
2019-03-20 23:16:28
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Digitalisering i ett skrämmande nötskal..
763
2019-03-20 19:16:13
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Bara för att klargöra en sak. Stab Trim Cut Out Switches testas INTE före flygning. Vad man ska göra är att kontrollera är att båda två switcharna står i läge Normal. Båda två har varsin guard och om guard är öppen så är swicharna Inte i position Normal.
sv Bing Bong
2019-03-20 13:00:47
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
MCAS skall vara inaktiv när man flyger på A/P. Aktiv när man flyger manuellt med flaps up. Det Expressen skriver om A/P är fel återgivet.

Det finns massor av grafik om när MCAS skall vara aktiv på nätet.

Här ett exempel: https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/
sv Piloten
2019-03-20 12:06:01
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Jag garanterar ingenting. Men switcharna bryter strömkretsen till stabtrimmotorn.
Switcharna är seriekopplade, och skall testas innan varje flygning.
Orsaken till att det är två switchar är för att säkerställa att strömkretsen verkligen bryts.
System kunskap om 737 verkar att vara en bristvara.
Bing Bong
2019-03-20 11:37:06
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Här ser det ju ut som i avslutningen på artikeln att det var omöjligt att komma ur autopilot mode. Att inte få kontroll manuellt?

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-olycksplanet-var-pa-vag-att-krascha-dagen-fore/
Piloten
2019-03-19 22:28:11
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Om man förutsätter att systemet med switchar alltid fungerar då har man inte kommit långt i sitt säkerhetstänk.

Hur kan du garantera att det inte finns något annat problem som switchar inte löser. Gör du det är ditt säkerhets tänk mycket begränsat.
sv Piloten
2019-03-19 20:19:28
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Vad är det du talar om? Det är två cut out switchar som ligger in serie. De testas separat på preflight checklist. Testas du på preflight checklist?
Hoppas att du bara flyger pappstrutar, om ens det.
Piloten
2019-03-19 18:26:29
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Att något är testat och fungerat ger ingen absolut garanti att det fungerar tio minuter senare.

Gjorde min medical hos flygläkare. Han gav ok! Jag sade bra då kan jag flyga ytterligare 6 mån. Han svarade direkt ”Det enda jag är säker på är att du var frisk när jag undersökte dig. Vad som händer när du gått ut genom dörren kan jag inte garantera.”

Bing Bong
2019-03-19 15:46:08
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Viktigast är att få reda på om man kunde koppla ur systemen och flyga manuellt. Jag vill inte veta av att det gick att koppla ur och att det var en besättning som förlitade sig på automatiska system!
Boeing
2019-03-19 14:40:18
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Osannligt att två seriekopplade switchar pajar samtidigt.
Sv Boeing
2019-03-19 14:22:55
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
De fungerade när de testades!

Men det säger inte att de fungerade vid olyckstillfället.
Boeing
2019-03-19 13:28:53
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Stabtrim cut out switches skall testas, på preflight checklist.
Detta för att funktionen är livs viktig. Som bekant
MCAS
2019-03-19 12:34:34
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Sant, piloterna kanske inte kunde stänga av trim-motorn, men är det någon som vet hur switcharna är kopplade. Har fått för mig att de bryter strömmen till motorn som trimmar stabilisatorn? Men MCAS kanske är dominant på något sätt?

Ivar
2019-03-19 12:24:21
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/failed-certification-faa-missed-safety-issues-in-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/?fbclid=IwAR1L8xOMA8PwBKo56k-syXWj9J2e3oiKHDv1Yg0uny5Q7WKS6VMr2faVuu0
?
2019-03-19 11:33:23
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Många här förutsätter att urkoppling av systemet fungerade!

Det är väl något vi inte vet?
Att förutsätta att något fungerar är att dra förhastade slutsatser.
I de olycksdrabbade flygplanen fungerade kanske inte urkoppling!
WAR
2019-03-19 10:29:59
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Här kan du se vad piloterna hade att tillgå:

https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Vi antar att piloterna stängde av autopiloten, de kunde ha satt handen på trim wheel och de kunde stängt av stabilizer trim med switcharna.
Nej, det ska inte vara några konstigheter, men de kan ha saknat den här kunskapen, eller de blev förvirrade av omständigheterna? Det var ett system och två piloter som krigade om vem som skulle styra flygplanet.
Costello
2019-03-19 10:13:42
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Jo men då går det ju att koppla ur systemet och även switcharna du nämner för att göra flygplanet kontrollerbart?

Det där runaway stabilizer är väl ingen nyhet för piloter heller?
Boeing
2019-03-19 10:08:47
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Mcas sytemet är tänkt att vara aktivt, endast vid manuell flygning med flaps NOT up.

Inaktivt med A/P ON.
Stall
2019-03-19 07:49:22
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Systemet MCAS kopplas inte ur när piloten kopplar ur autopiloten, det här var tänkt att skapa ett ytterligare skydd för att rädda människoliv men det blev tvärtom. MCAS är kopplat direkt till stabilisatorn och piloten hade behövt stänga av motorn som ställer om stabilisatorn. Det var en run-away trim. Systemet trodde att flygplanet var i stall.
Costello
2019-03-19 07:33:14
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Är ingen expert men vill veta om ett MAX flygplan flyger med automatik eller autopilot och då undrar jag om det inte gick att koppla ur autopiloten när systemet uppenbarligen inte fungerade?

Är idiotiskt om man inte kan ta över flygplanet och styra det manuellt och säkert i så fall?
Sv Elvis
2019-03-18 12:20:27
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Det är vad Boeing hävdat! Men det finns andra som hävdar att det finns ett fel som besättningen inte kunnat göra något åt.
Således inte enbart ett felsenario.

Se "En till MAX har havererat."


Kalle
2019-03-18 11:39:05
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Ungefär.
Angle of attack sensorn gav även en del andra den i cockpit. Tex aktiverades stick shakern vilket är ett mycket tydligt varningssystem för en förestående stall.
sv Elvis
2019-03-18 11:15:28
SV: Utredningen Boeing 737 MAX (Indonesien)
Rätt uppfattat.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev