Tråden startades av: thomas  2019-04-25 15:03:51
Satsa på ett brandflygbolag 
Vågar man satsa på två Beriev BE 210
Tar upp 12000 liter på 14sek
Klarar 1.5 m höga vågor, behöver 1300/1050 m landning
1000/750 taket off med fullt vatten
Planet går att få med Allison, Bmv RR jet motorer eller Ryska Progress. Det har ju inte gått bra för Superjeten
Mycket marint. svårt med reservdelar.
Men de här går ju inte många timmar per år, MSB söker plan som kan ta upp vatten, vi har + 90.000 sjöar. Det behövs väl bara bruksflygstillstånd, avtal med ett mindre fält där hangar finns. Det kommer brinna hela sommaren ut.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

HKP
2019-04-27 13:24:17
SV: Satsa på ett brandflygbolag
För kunna brandbekämpa från luften, krävs visuella konditioner.

sv thomas
2019-04-27 13:17:05
SV: Satsa på ett brandflygbolag
Inte riktig denna tråd, men kolla gärna thomas.

https://www.youtube.com/watch?v=NEwMM0REZJQ
thomas
2019-04-27 04:41:11
SV: Satsa på ett brandflygbolag
Naturligtvis finns inga Ils sändare i skogen men det är ett ex på avancerad elektronik även vid positionsflygning till ?? brandplats, bas etc
De Italienska planen kunde inte flyga hit på grund av dåligt väder tog några dagar Xtra. Man har inte råd med sån klantighet vid skogsbränder.
Det har bara börjat det är rekordtorrt grundvattnet på låga nivåer etc etc. Notera att jag varnade för exakt detta för flera år sen, nu är vi där. Vi rullar omkring rullstolar för en 60-70 miljarder, men staten kan inte lägga några hundra miljoner på ett brandflyg. Varför gjorde försvaret sig av med vertolerna? de kunde ju ta en 5-6 ton, de som används nu är för klena. Det går inte ta sig utanför van Allen bältet? varför torkar man inte hunden i mikron????
Jalle
2019-04-26 20:20:23
SV: Satsa på ett brandflygbolag
Skogsägarna kanske själva kan dela på 1-2 CL215 plan?

Vad kostar skadad skog?
Vad kostar självrisken på dyra skogs försäkringar?
Vad kommer premierna för dito försäkringar kosta vid återkommande skogsbränder?

Ska vi lita på att Polska brandkåren hjälper oss varje gång?
Nej snabbare beslut om att släcka tidiga farliga bränder gäller!

"Alla stora bränder har en gång varit små"
Undrande
2019-04-26 17:27:20
SV: Satsa på ett brandflygbolag
Vad har Cat III att göra med, att flyga visuellt på natten?
Hur många fält har Cat III?

Det var det här med månen va?
Mehmet
2019-04-25 22:52:31
SV: Satsa på ett brandflygbolag
Allt handlar ju om prioriteringar. I Sverige har vi inte råd med några brandflygplan för några hundra miljoner,en kostnad som ganska snabbt skulle sparas in på förhållandet till vad värdet på det som brinner upp under dessa bränder är. Men att vuxna män utan asylskäl får stanna till en kostnad av cirkus 5-10 miljarder hade vi råd med. Mycket märkligt..
thomas
2019-04-25 15:37:41
SV: Satsa på ett brandflygbolag
Flygplanet är även utrustat med Aria 200 som är ICAO comp. cat tre landning, man kan alltså flyga släcka även på natten och genom tjock rök. Flygplanet gör samma jobb som tio helikoptrar, innebär mindre risk då färre flyg i luften. Bränderna har tagit karaktären av aggressiva då måste man ösa på stora mängder, det gör det mkt. lättare för de som jobbar med mark släckningen.

Svedjebönderna kom hit för en tusen år sen de eldade med trä på stenar och höll sig varma hela natten, sen har Sverige levt fått statsinkomster på skog i århundraden
Men nu riskerar den att brinna upp, Israelerna har köpt Beriev plan, De har en bråkdel av vårt skogsbestånd.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev