Tråden startades av: halvBRA  2019-04-26 12:24:47
Godnatt BRA, siste man släcker ljuset 
Ja, då blev det officiellt, det som många redan väntat på.
Malmö Aviation (BRA Aviation/RJ-jettrafiken) går i graven. Massuppsägningar och neddragningar.
Oerhört tragiskt! Ett framtida bantat BRA med ATR-trafik har ingen framtid. Huvudlinjerna till MMX och GOT är körda. Inga högbetalande affärsresenärer är intresserade av att flyga med långsamma små propellerflygplan. Grattis SAS. BRA blir ett "propeller-Skyways på Bromma".

Inte konstigt att huvuddelen av Jet-pilotrna (Mavia) redan är på språng till andra bolag.
Stort grattis till våra grön-lackade grannar i öster som både rekryterar och expanderar.

Inte utan att man blir heligt förbannad på de hycklande vänsterpolitikerna som lyckats koppla greppet om regeringsmakten trots att blocket är mindre än någonsin! Ivrigt påhejad av en unison mediacirkus.
Flygskatter och "flygskam" är riktigt illa, men vad värre är att dessa grönröda tomtar lyckats köra ner hela landet i skoskaften i en brinnande högkonjunktur! Hur ska det gå nu när det vänt?

Den svenska kronan är i fritt fall och INGA i omvärlden har förtroende för vårt land eller regering längre. Media mörkar detta fullständigt och fortsätter luras att "det går bra för Sverige nu".
Tag en tripp it i världen och växla dina kronor så får du se!
Ja visst ja, du får väl ta tåget eller cykeln! Flygskam/flygskatt/flygförbud råder ju numera.
Men då är ju problemet löst. Du får stanna hemma, så märks det inte lika mycket.

Grattis alla röda/gröna/veganer/greta/klimataktivister.
Jobben försvinner utomlands, och kronan blir värdelös.
Beklagar BRA-kollegor. Snarr dags att ta ner skylten. Sisste man släcker ljuset...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Urban
2019-05-22 23:02:57
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Ni glömmer att det var den Moderat ledda regeringen som först införde flygskatt. De belade flygbränsle med skatt den första juli 2008.
Lyckligtvis är linjetrafik undantagna på grund av internationell överenskommelse.

Den skatten är sju resor värre än de nu 60:- per pass. Inga passagerare ingen skatt. Medan bränsleskatten slår fullt ut oavsett antal passagerare i flygplanet.

Amen
2019-05-22 19:54:09
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Amen!
”Bra” ;) skivet.
Erilar
2019-05-22 16:22:30
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Jag tycker att vi ska nyansera diskussionen en smula...
Att BRA inte har tillräckligt med intäkter för att kunna investera i nya jetflygplan kan aldrig vara Regeringens ansvar. Visserligen har Regeringen infört flygskatt. Men en skatt på 60 kronor per biljett borde ha väldigt ringa betydelse enligt min mening. Jag tror snarare att det har så att BRA har för låga priser eller en produkt som inte kundernas tilltalas av i tillräckligt stor omfattning,
Crippe
2019-04-27 11:08:22
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Bra skriven tråd halvbra!
Instämmer till 99.9%

Att sedan mp som du säger har så mkt makt i nuvarande regering.
Det är fn sjukt som sagt. Dessa sallads ätande afa gruppboende rökdrogskadade människor ska bort!

Titta på resten av världen. Inga sådana drog skadade partier har lika mkt inflytande!

Vi ska inte flyga.
Vi ska inte köra bil och lastbil.

Vilken utopi är deras mp mål egentligen?
Ska vi bo i grottor i drog kollektiv och odla eget utanför grottan eller?

Dessa människor för oss tillbaka till stenåldern ju.....
pf
2019-04-26 23:27:02
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Boeing, du har så rett, i følge SAS's egen Årsredovisning, for noen år tilbake, er bare ca 30 prosent av omsetningen fra Sverige.

Over halvparten kommer fra Norge, basert på de tre SAS-land.
afTrolle
2019-04-26 18:53:09
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
"Bertil och Tomas"

Vet inte vilken verklighet ni lever i, men jag (och resten av omvärlden, vars dåliga tillit för vår regerings förmåga vilket i sin tur gjort att kronan bara fortsätta falla) delar inte er märkligt odelade positiva syn, vilket tråkigt nog saknar all verklighetsförankring.
Begreppet "svensk exportindustri" är väl numera något urvattnat då det endast finns en spillra kvar. Att den (till skillnad från resten av vårt utarmade konkursmässiga samhälle) mår bra är just för att kronans värde numera är kategoriserad som vad som närmast kan beskrivas som "bananrepublikvaluta". Att köpa de få svenska produkter som mot förmodan fortfarande produceras i vårt land är väl nu i det närmaste gratis.

Man behöver inte vara ett matematiskt geni för att räkna ut att vårt skambelagda, flygbeskattade inrikesflyg går dåligt med tanke på att man får betald med bananpengar men har utgifter i Euro och Dollar.

Det är inte utan att man undrar om dessa verklighetsfrånvända inlagorna härstammar från vänstergröna trollfabriker som i det längsta försöker tuta i folket att "allt är bra" och "allt är som vanligt", för det är det inte. Speciellt misstänksam blir man om dessa förmodade troll börja prata om vår förträffliga skola, sjukvård och välfärd. En lögn blir inte sann bara för att den upprepas gång på gång.

När det gäller flygbranschen borde branschorganisationen Svenskt Flyg synas lite bättre och bemöta de värsta tokerierna direkt på barikaderna. Grön ungdom ville (enligt uttalande inpressen för några dagar sedan) Förutom att lägga stora progressiva flygskatter på återfallsförbrytare (frekventa flygresenärer) och dessutom förbjuda ALLT inrikesflyg mellan Stockholm och Malmö/Göteborg!
Smaka på den!
Detta MÅSTE bemötas eftersom dessa rödgröna tomtar har kopplat makten om BÅDE regering OCH media! Utöver detta jobbar trollfabrikerna på högvarv.
Boeing
2019-04-26 17:15:18
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Att SAS går "bra", beror inte på den svenska marknaden.
SAS group har verksamhet i flera länder. För din info så är det SAS group, som än så länge går "bra". Inte SAS Sverige.
thomas
2019-04-26 15:12:33
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Sverige har stora strukturella problem ja, ex. snabbt åldrande befolkning, men export industrin vi alla lever av går bra, det är egentligen den enda enskilda faktorn som betyder nåt rent nationalekonomiskt, enskilda bolag i olika branscher har problem men det ingår i det ekonomiskt kapitalistiska systemet, det gäller bara att ställa om och hänga med, det är faktiskt Sverige overall ganska bra på.
Där ligger många länder efter, trigga utbildningen med mer resurser för hela utbildningssystemet, så har vi alla i Sverige en bra framtid .
Bertil
2019-04-26 12:54:34
SV: Godnatt BRA, siste man släcker ljuset
Lite väl mycket klagande på regeringen. SAS går trots lite flygskatt bättre än någonsin så uppenbarligen går det utmärkt att bedriva flygtrafik här.

BRAs problem är att Avron är för gammal och de har inga pengar att köpa nya flygplan för. SAS var nära att hamna i samma dilemma och hade som ett av få europeiska bolag en stor flotta av MD80 nyligen, då kunde BRA konkurrera med sina Avros, i SAS har man dock helt lyckats vända på skeppet och har nu Europas största A320Neo flotta. BRAs problem helt enkelt att det går inte att konkurrera med 30 år gamla Avros mot SAS och Norwegian.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev