Tråden startades av: Plp  2019-05-16 08:19:50
Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvarts miljar 
Nu mister man definitivt bonusen

”Svenskt Näringsliv har tidigare sagt sig stödja ekonomiskt till 100 procent, men om arbetsgivarorganisationen finner att det nya pilotavtalet strider mot normen för löneökningar, det så kallade märket, kan bolaget bli utan 250 miljoner kronor, rapporterar Ekot.”

https://www.di.se/live/miljonsmall-hotar-sas-kan-ga-miste-om-kvarts-miljard/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2019-05-22 11:34:14
SV: Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvart ...
Pilotstrejken har kostat SAS pengar det är helt klart.
Utdelningen till de anställda vid vinst (som beslutades på bolagsstämman) torde frysa inne pga. pilot strejken. D.v.s de anställda står således för en stor del av kostnaden.
Crew
2019-05-22 01:23:21
SV: Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvart ...
Bara betala vad det kostar.
pf
2019-05-17 12:29:49
SV: Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvart ...
Det ville neppe være et bedre alternativ at pilotene eventuelt ikke akspeterte den prosentsats som de svenske arbeidsgiverne anbefalte, stor sannsynlighet for at pilotstreiken ville fortsatt.

Vi burde egentlig gi den norske riksmeglingsmannen en stor kred, hans egenskaper som megler løste konflikten.
Andreas
2019-05-17 07:07:36
SV: Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvart ...
Enligt TT:s artikel handlar de 250 miljonerna om den svenska verksamheten. Kostnaderna för hela strejken är alltså högre, men Svenskt Näringsliv ersätter inte för strejken i Danmark och Norge.
sv Viggo
2019-05-16 15:31:04
SV: Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvart ...
SAS AB är ett svenskregistrerar företag, och medlem i Svenskt Näringsliv. Därför är Svenskt Näringsliv inblandat. Oavsett vad pf tycker om det.
Frågor på det?
Viggo
2019-05-16 10:57:42
SV: Ny smäll hotar SAS – kan gå miste om kvart ...
Det här med ”bonus” ersättning till SAS från organisationen Svenskt Näringsliv är helt galet från början, bl a eftersom svensk total ägarandel bara är en liten del av SAS.
Avtalet mellan SAS och dess piloter är heller inget branschavtal utan ett lokalt företagsavtal, detta skriver också arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen på sin hemsida den 3:e maj.

Finner det därför anmärkningsvärt att organisationen Svenskt Näringsliv så aktivt går in och försöker påverka en lokal förhandling och konflikt med en kvarts miljard kronor i bistånd till SAS, samt med en hävdan att det s.k. märket skulle gälla i denna lokala avtalsförhandling.
Detta mot en av Skandinaviens minsta fackföreningar, vilket får detta att likna mer ett försök till unionbusting och ren maktdemonstration.

Nu blev det som så att konfliktens slutskede faktiskt gled ur händerna på de svenska bransch- och arbetsgivarorganisationerna och slutlig medling i stället hamnade i Norge, med ett slutresultat man inte alls hade räknat med. Och här klämmer nog skon lite extra just nu med hot om att inte betala ut tidigare utlovad konfliktbidrag till SAS.
Saken är trots allt den, att den här konflikten kanske hade kunnat undvikas helt och hållet om inte Svenskt Näringsliv så aktivt försökt påverka och styra på ett sådant sätt att SAS invaggades i en falsk tro om att dess förhandlande organisationer hade styrkan och kontrollen.

Har man kanske fört SAS bakom ljuset? Har man varit tydlig mot sina medlemmar att man aktivt låter gå in i en lokal avtalsförhandling med ett konfliktbidrag på en kvarts miljard av organisationens medel?

Kanske hela slutnotan av konflikten borde betalas av Svenskt Näringsliv istället för ”bara” den utlovade bonusen?
 

Tillbaka

Flygrevyn
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev