Tråden startades av: Per  2019-06-23 11:33:54
Den nya tråden om Thomas Cook 
Dags att samla all info, nyheter och spekulationer och sanningar i en ny tråd.

En viktig avvägning är att förstå att Tomas Cook Scandinavia är en lysande affär och har gått med vinst sedan mycket länge, både flyg- och reseverksamheterna. Man har en helt annan affärsmodell än Thomas Cook i England. I Skandinavien säljer man huvudsakligen paketresor med fasta längder och inte lösa flygstolar som plockas ihop med hotell även om det också förekommer i viss utsträckning.

Skandinaver och Finnar köper också gärna tullfria varor eftersom vi har helt andra prisnivåer på framför allt alkohol jämfört med England och övriga Europa. Den försäljningen ger en betydande intäkt.

Thomas Cook Airlines Scandinavia (TCAS) flyger nästan inte på natten medan en svärm av kärror från bolaget i UK är uppe även på nätterna. Ändå får de ingen lönsamhet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Anders
2019-07-01 14:58:40
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
" När priset pressen brusig passageraren knappast om vilken oformlig värdinnan har"???
Anders
2019-07-01 14:34:43
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Taxfree i stolen är exceptionellt för TCAS? Detta fås av andra operatörer med. När priset pressen brusig passageraren knappast om vilken oformlig värdinnan har. Finns flera exempel på detta. Blir nog tufft för TCAS framöver tyvärr.
Per
2019-06-30 16:25:03
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Kombinationen Ving (Saga, Spies, Tjaereborg) /TCAS är en mycket stark, efterfrågad och omtyckt produkt. TCAS vinner utmärkelser för bästa service. Det ligger i vågskålen när man jämför priser på flyg. De gäster som år efter år väljer charter med dessa arrangörer gör det också för att beställa ”taxfree” varor i förväg och få dem i stolen ombord. Det är en del av nöjet. Och varorna går utanför frivikten. En spekulant på Thomas Cook Northern Europe förstår absolut detta. TCAS är i en klass för sig och inget som man hipp som happ ersätter med random low cost carrier.
sv Kenneth
2019-06-28 10:30:36
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Du motsäger dig själv. Ditt resonemang är helt bakvänt.
Pilot
2019-06-28 01:17:35
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
@Kenneth
Det började väl med att britterna spände musklerna och flyttade tjänster till Thomson. (Även den utlovade 787) Att tro att något annat än ekonomi ligger bakom neddragningen är naivitet. Norwegian flyger er produktion billigare och har gjort så i flera år nu åt TUI. Kanske blir det nu även lite till Karibien åt Thomson i vinter? ;)
Skandinavien var den dyra delen i koncernen.

För att prata om TCAS. LH har lagt bud på Condor, highfly på TC. Många ser att Skandinavien är en kassako men att det kan göras billigare likt TUI. Chartern ligger 5-10 år efter linjeflygen.
Undrade
2019-06-27 22:46:15
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Handlar inte tråden om TCAS? Varför blanda in TUI?
Kenneth
2019-06-27 20:48:14
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Svar pilot.

TUI :s beslut var inte att spara pengar utan att dra ned på eget flyg då det inte alltid fanns produktion för eget flyg varje dag året runt på dom baserna man drog ner på.
Lättare att säga upp avtalet med tex Norwegian än att ha eget flyg som står på backen och tickar pengar.
Hans
2019-06-26 21:59:40
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
När uppdaterar man sina A333?
Pilot
2019-06-25 16:15:30
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
TUI gick/går en tuff framtid tillmötes när stora koncernen skulle spara pengar. Även om nu TCAS gå bra så finns det i get som säger att samma sak inte kan ske där? Pengar ska sparas och koncernen är till salu. Skandinavien är en kassako, men den kan säkerligen göras mycket billigare av andra aktörer.
Eco
2019-06-25 09:59:15
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
T.Cook har insett att egna flygproduktion i TCAS är dyrare än andra aktörer. Så de säljer ut och kan välja att hyra in billigare aktörer och sätta hård press på TCAS.
Hela koncernen blöder pengar även om skandinaviska delen går bra.
Lågprisprofilen
2019-06-24 15:49:21
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Hur lysande är affären idag? Vilka marginaler har man? Kan man producera flygstolar billigare än sina konkurrenter?

Tullfria varor förekommer enbart på destinationer utanför EUs tullunion. Inom EU finns bara förbeställning av skattade varor. Tvivlar inte på att denna försäljning varit mycket lukrativ, men hur ser trenden ut? Jag gissar att färre och färre vill köpa med sig en påse hem. Personligen köper jag gärna flytande souvenirer men hellre något genuint från den lokala butiken än en 3L BiB McCarton Whisky från TCAS förbeställningssortiment.
CC
2019-06-23 22:58:46
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Hela thomas cook scandinavia är väl till salu? Alltså hela flygavdelningen?
Kalle
2019-06-23 21:18:50
SV: Den nya tråden om Thomas Cook
Ja man verkar ju satsa....: https://www.dagensinfrastruktur.se/2019/02/14/logicenters-etableras-i-skane/
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev