Tråden startades av: Chris  2019-07-11 17:06:44
ersättning 
Jag undersökte precis lite vilka ersättningar som är aktuella för offrens anhöriga efter Germans Wings 9525.

Hittills hat det betalats ut ca 75K Euro per dödsfall. Och det verkar inte bli mycket mer. luftahansa spjärnar emot och säger att de följt lagen.

Montrealkonvention stipulerar ett maxersättningsbelopp 143K om det inte rör sig om försumlighet os flygbolaget, vilket tydligen 9525 inte räknas som.

Det finns inte skadeståndskultur i Europa likt den USA vilket jag är tacksam för men ändå känns detta som upprörande låga belopp.

Min fråga är undrar till vilka belopp är ni som arbetar i kabin och Cockpit försäkrade till om det värsta skulle inträffa?

Jag vet att kaptenen efter Gottröra fick fördela 10 miljoner bland besättningen efter eget huvud.

Som kommentar till ovan: Den passagerare som lyckligt också var erfaren kapten på flygplanstypen och som hjälpte till i cockpit (styr planet!) glömdes lämpligt nog bort.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Verklighet....
2019-07-17 18:38:15
SV: ersättning
Som flygande personal är du väl medveten om vilka risker du tar, därför kan ingen skadestånd betalas ut till personal. De flesta bolag har däremot en livförsäkring som betalar ut till dina efterlevande vid dödsfall. Att Gottröra kaptenen fick 10 mille att dela ut är däremot skrattretande roligt att höra, dom fick 0kr att dela på...

Bolag försäkrar sina flygplan till olika nivåer, men majoriteten av försäkringen är för att täcka skadeståndskrav, på mitt bolag där planet har ett listpris på 250-350 miljoner usd så har vi en försäkring som täcker 1000 miljoner usd.
Chris
2019-07-17 12:32:05
SV: ersättning
Visst finns det väl en livförsäkringsdel i anställningsavtalet för flygande personal? Jag är bara nyfiken att jämföra den med hur en pax värderas i samma situation.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev