Tråden startades av: Hans  2019-07-13 15:39:59
Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/TUI ??? 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundratals-resenarer-fast-pa-arlanda-har-vantat-i-timmar

Vad kan det vara för problem?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DC-10 (den riktige)
2019-07-23 15:44:39
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Vad är det för svammel, fake DC-10 kommer med?
Jalle
2019-07-22 14:23:22
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Man kan ha -många- typcert på flygplan som modern tekniker!
Precis som piloter åker flera typer med på samma typcert när man gått kursen!

Förr kunde t.ex SAS teknikerna som var med från caravelle tiden och framåt
ha SE210, DC9, MD80, DC10, 767, 747.
Inga konstigheter i det!
DC-10
2019-07-18 18:52:02
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
@Fabian
Man kan inte ha så många cert så det så.
A330
2019-07-18 13:40:22
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
På A321 om en proximity switch inte fungerar så kan man antingen blockera dörren (dvs lyfta av 50pax) eller så kan man faktiskt byta sensorn mellan en dörr och till ex Avionics Bay dörr! Då slipper man avlasta 50 pax och kan flyga på MEL med den! På 330 är jag osäker men kan kolla i MELen vad som står, är dock ganska säker på att det är samma som på A321! (Har haft samma fel på A321 därav är mer säker på den än på 330). Är inte insatt exakt vad som hänt men måste vara större skillnad på A330 eller så så är felet av annan art. Hur som är jag övertygad om att kollegorna gör absolut allt i deras makt för att våra passagerare ska komma hem säkert bekvämt och utan krångel!
Vi är extremt tacksamma för våra jobb och våra gäster och gör verkligen allt i vår makt att lösa problemet men vi kan inte bryta några lagar regler osv. Dom är självklart där för allas säkerhet. Och ibland blir det inte optimalt, flygplan får tyvärr tekniska fel i alla bolag alla länder alla flygplanstyper och åldrar, det är omöjligt att förutse allt och ha lösningar på allt på direkten!
Mvh A330
fabian boom
2019-07-17 16:23:08
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
man kan blocka sensorn. frågade en gammal kollega som fortfarande har cert på a300-310-320-330-340 serien

dessutom kan man kontakta tillverkaren, Airbus i detta fall och begära support, ev avsteg tillfälligt.

flygplan är inte rymdfärjor!
ganska logisk teknik som inte kräver så mkt rynkor i pannan för att förstå...
pf
2019-07-16 18:05:27
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
I går gikk en Condor 757-300, som tidligere nevnt, Oslo-Varna t/r. I tillegg ble det hyrd in en lokal MD-80 fra et bulgarsk bolag.

I dag gikk samme 757 med 275 seter t/r OSL-PMI, og i tillegg en B-737-400 fra Air Horizont.

Poenget er at det tydeligvis er svårt, eller nesten umulig å få en fly så store som 408 seter. Da må det dubbleres for å få pax frem.
re fabian boom
2019-07-16 16:42:00
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Fast det spelar ingen roll om du gör en dörr inop om sensorn forfarande visar att den inte är stängd.
sv fabian boom
2019-07-16 15:56:49
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Ditt nick passar dig bra. Det är en enorm skillnad på planen från den tiden du nämner. I dag sätter man flygsäkerheten högre.
I detta fall var det inte frågan om en "inop" dörr, utan att planet "trodde" att dörren ej var stängd. Än en gång. På A330 srs. kan man inte få kabintryck med det problemet.
fabian boom
2019-07-16 09:26:33
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
På 50 60 70 80 talet flögs det hem plan från Medelhavet via bläckpennor.
Man gjorde dvs tillfälliga lagningar som inte alltid var beskrivna i ngn manual från tillverkaren alt beskriven i MEL boken. Numera vågar ingen göra "sånna saker".
Detta gjordes för att få hem planet till bas igen.
I detta fall bygla en sensor kanske etc.

Om ngn orkar titta gärna i MEL boken på webben för A330-300srs.
Står det ngt om cabin doors. Jag vet att man på som flesta planen kan flyga med en dörr inop. Dvs spärra den. Men dom måste x antal pax lastas av då det även är en nödutgång ju. Vad gäller för A330?
Robban
2019-07-15 18:11:57
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
OY-VKG är ju i luften..
Om än rejält sen, så så illa kan det väl inte vara i nuläget.
sv Ossian
2019-07-15 17:50:40
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Sen vet man ju inte om det var sensorn, eller något i "wiringen" till densamma.

Om systemet tror att dörren inte är stängd, då blir det inget kabintryck.
pf
2019-07-15 16:15:20
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
D-ABOB, en 757-300 går t/r OSL-Varna i dag for Th C, innleid Condor
ossian
2019-07-15 15:49:10
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
En sensor till en dörr kan knappast vara core problem.?
En sådan kan man låna lokalt el expressa in på några h.
Arbetet i sig är sedan gjort på 1-2h.

Nej här handlar det om ngt annat "fel".

A330 är ett g.a bra flygplan att jobba med. Säger som i initierad pensionerad tekniker
på ac typen. Det har dvs inga grey spoots som ställer kärran så här länge pga
"teknik".

Tyvärr vill flygbolagen ofta inte säga exakt vad som verkligen hänt.
Att göra pax flygrädda är inte målet.
Charterplan har sedan som ngn skrev härinne tidigare inga light manualer att arbeta efter.
Mao får dessa plan samma underhåll som reguljära plan.

Skall bli intressant att läsa om ngt svar med substans informerar oss om den verkliga orsaken till dessa g.a hefty förseningar.

sv Tubbe
2019-07-15 10:29:25
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Det var en sensor som indikerar om dörren är stängd eller ej. Om sensorn indikerar att dörren är öppen, fast dörren är stängd. Då får man inget kabintryck, vid flygning.
763
2019-07-15 09:58:01
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Charterflygbolagen servar sina flygplan enligt tillverkarens service och underhållsprogram precis som alla andra flygbolag. Det är Ingen skillnad mellan charter eller reguljär flygbolag. Allt är i din tur övervakat och kontrollerat av respektive lands luftfartsmyndighet, i Sverige Transportstyrelsen.
Frez
2019-07-15 09:25:04
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Oy-vkg verkar ha problem igen. Flight 1632 till Larnaca idag.
Fred
2019-07-15 09:10:51
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Oy-vkg tekniskt fel igen flight 1632. Dags att ta in annat plan nu kanske.
pf
2019-07-15 08:46:25
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
OY-VKI etterspørs.

Den flyr mellom Skottland og Orlando/Cancun i helgen, og fløy forrige uke ut fra Manchester.

I dag er DK 1556 Oslo-Varna, avg 07.45 satt opp med ny info 13.00. Jeg frykter vi vil se en lengre forsinkelse her, som vil få følge med ytterligere delay av andre ruter i løpet av dagen.

Det er satt opp en DK9370 til Varna kl 16.15, jeg antar DK1556 blir kansellert og pax ender opp på denne. Men, da må Th C finne et fly. Blir det en 747 fra Wamos som kommer opp fra Madrid i løpet av dagen ?

Re:Resenären
2019-07-15 08:11:35
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
"Hur ofta servar charterbolagen sina plan?"

Det är ingen skillnad på ett reguljärt bolag eller charter. Och det är dessutom inget som bolagen själva bestämmer.
Tim
2019-07-15 07:34:47
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Charterbolagen följer självklart alla regler och tidsramar för det tekniska underhållet. Problemet är att bolagen inte har någon reserv maskin som de kan sätta in vid förseningar. När flygplanens rotationer sedan är tajta göt att de ofta blir följdförseningar. De kan heller inte "bara" ställa in en avgång och på så sätt komma ikapp.

TC och TUIs A330/767 har en även pax kapacitet som är väldigt hög gör art det svårare att få in ersättningsflyg, och ovanpå det så är det allmän högsäsong i hela Europa och 737max problematiken har gjort att många av wetlease bolagens flygplan redan är uppbokade.
Resenären
2019-07-14 23:47:14
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Hur ofta servar charterbolagen sina plan?

Alltid något bolag som får problem under högsäsong.
Och stora rubriker i Aftbl och Expr.
Reservplan finns väl inte hos tex
Thomas C/scandinavia...
Tubbe
2019-07-14 23:39:06
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Läckande gummilist i ngn cabindörr.
Förstår iofs inte att sådant mtrl och arbete kan ta så lång tid?!
Ngn skada från rampfordon?
Kristian
2019-07-14 23:38:36
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
VKG verkar vara kvar i Palma pga tekniskt fel, En dörr krånglar, De kan självklart inte flyga om en dörr felar, Då måste de laga, men de borde sätta in ersättningsflyg direkt, Palma är i närheten av Madrid som servar med många inhyrda flyg som Ultra plus eller Lissabon med hi fly, det tar inte lång tid för ett ersättningsflyg att flyga till Palma, om de satte in ett ersättningsflyg i god tid för gran canaria paxen - varför kunde inte Thomas Cook fixa det för paxen som var i Palma och i antalya ?? Om Thomas Cook har resurser då borde de kunna fixa vilket ersättningsflyg som helst i Europa....varför ska paxen vänta ett dygn ?? Thomas Cook borde ha vetat att vkg krånglar lättare pga var nyss på underhåll, var är VKI ?? de kunde ha satt in VKI istället ?? Thomas Cook Scandinavia har tre flyg att tillgå under sommar säsongen...Thomas Cook scandinaiva har också två 332 i sin ägo och en reserv 332 men som flyger för Thomas Cook uk nu under sommaren....det borde ha fixats upp bättre än att det blivit dygns förseningar....
pf
2019-07-14 17:38:03
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Har de to A-330's ute nå ?

V.g. hold oss orientert om hvordan de løser back-logen....fulle fly, dårlig med tilgjengelig kapasitet(SAS sin ex-chilenske 340 er vel ikke hugget opp ennå) og fly skal vel gå to ggr døgn Middelhavet t/r nå i høysesongen....

Lykke til !
pf
2019-07-14 17:20:18
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Kristian, ingen Wamos 747 på OSL-LPA lørdag 13de Juli.

Hvor har du fått det fra ?
Hans
2019-07-14 16:23:42
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
- Är VKG fast på PMI nu? Dags att byta ut denna maskin nu!

Den kom väl i veckan från underhåll i Asien?

Har TC planer på ersättare till 332/333 i nära framtid?
tomten
2019-07-14 15:28:46
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
vad gjorde vkg på filippinerna den 9:e juli?
A300
2019-07-14 07:57:08
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Är VKG fast på PMI nu? Dags att byta ut denna maskin nu!
Kristian
2019-07-14 00:24:17
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Inga ersättningsflyg i närheten ?? De satte in Plus Ultra a340 i onsdags för att flyga till Gran Canaria. Hälften av paxen fick ta ett annat flyg, all pax kom ner med ersättningsflyg, wamos air 747 servade Oslo - gran canaria, det kanske blir ersättningsflyg i fortsättningen om TC ordinarie flyg krånglar.
Anders
2019-07-13 21:07:04
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
De har ju svensktalande kabinpersonal iaf...

2019-07-13 20:45:23
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Alla till PMI åker med samma kärra idag, inget delas upp! AYT blev inställd och går imorgon 21 med en inkommande kärra från OSL!
Simons bilverkstad
2019-07-13 18:32:37
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Otur, VKG kom väl tillbaka från månadslång service igår?
TCAS
2019-07-13 17:57:36
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Samtliga pax flygs ner i kväll vid 22 tiden.
Hans
2019-07-13 17:39:08
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Tack.
Flygnörd
2019-07-13 17:21:47
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
Det är TC A330 (OY-VKG) som fått tekniska problem. En del passagerare ska enligt uppgifter flygas ner ikväll och resterande imorgon.
Aftonbladet
2019-07-13 16:42:19
SV: Hundratals resenärer fast på Arlanda? TC/T ...
TC
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev