Tråden startades av: GM  2019-07-20 11:27:57
Ryanair 
Hvordan er det mulig? Ryanair billett Torp (Sandefjord) til Gdanssk tur-retur for 52 NOK ! Dette inklusive skatter! Ryanair betaler for å få passasjerer?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2019-08-09 17:18:42
SV: Ryanair
Rolf, jeg antar at de aller fleste kjenner til Ryanair, deres tillegg - men de tar oss fra A til B. Og Ryanair er ikke eneste med tillegg.

Arbetsløs, jeg tror de som blir piloter også klarer å oppfatte hva en kontrakt innebærer. Skulle det motsatte være tilfelle, bør disse lukes ut av flyskoler/luftfartsinspeksjon.

AA, jeg har før skrevet om at du har en egen "agenda" mot Ryanair. Denne viser du opp ved å kreve at svenske skattebetalere får tilbake sine penger.

I EU-kommisjonens tilfelle kan det være rett å kreve pengene tilbake. Fordi de nevnte penger kun var tilgjengelige for Ryanair. Når det gjelder Skavsta, forstår jeg at støtten var transparent, altså tilgjengelig for alle selskaper/bolag.

Du vet så godt at en tilbakebetaling med meget stor sannsynlighet, vil føre til at Ryanair stopper å fly-da vil mulig ca 1000+ arbeidsplasser(se mine forrige innspill om multiplikatoreffekt) forsvinne.

For ikke snakke om hva dette gir i skatteinntekter.

Du AA, bør skamme deg dersom jeg tolker deg riktig ! Jeg går ut fra du vil møte disse som mister/forlorar arbeidet face to face....
Rolf
2019-08-08 16:12:56
SV: Ryanair
Coming in at No. 6 on the list of worst airlines in the world is Ryanair, the budget airline based in Ireland. The airline operates 2,000 daily flights from airports in 37 countries, serving more than 130 million customers each year.

Ryanair falls short in terms of quality of service and claim processing, but it does earn high marks for on-time flights. In fact, according to Ryanair’s own statistics, 88 percent of flights arrived on time within the last 12 months.

It’s pretty hard to beat the airline’s often absurdly low prices, but be warned: The company charges you extra for for pretty much everything, including carry-on luggage and the privilege of sitting with loved ones.
Arbetslös
2019-08-07 17:22:08
SV: Ryanair
Att. Sv AA
Många nya piloter är omedvetna vad de ger sig in på.
De som upptäcker baksidorna söker sig då nya jobb.

Men långtifrån alla får chansen att byta jobb. Det skiljer sig inte från övriga arbetsmarknaden.
Tyvärr måste man försörja sig. Att gå arbetslös bara före principens skull är det inte många som har råd med.
sv AA
2019-08-07 13:45:10
SV: Ryanair
Ev subventioner i Nyköping, är väl från de kommunala skattebetalarna.

Sen tror jag att politik inte är din bästa gren.

Det passade bra att jobba för RYR, och samla flygtimmar så att du kvalificerade dig till en "bättre" anställning.

Dubbelmoral i ett nötskal!
AA
2019-08-07 08:44:45
SV: Ryanair
Jag har jobbat på Ryanair ett antal år men valde att lämna då ett bättre jobb dök upp med fastlön, CLA, pension, föräldraledighet, uniform, försäkring, loss of licens, mat, kaffe etc etc...

Politkerna har redan tagit upp det på EU nivå, där Ryanair senast dömdes att betala tillbaka franska skattepengar.

"The European Commission opened an investigation last year to determine whether Ryanair had received such aid from a tourism association in southern France.

The investigation showed the association APFTE made payments that "gave Ryanair an unfair and selective advantage over its competitors and harmed other regions and regional airports"

https://www.rte.ie/news/business/2019/0802/1066624-ryanair/?fbclid=IwAR2yyZ5586mkW_om3fdwpApeD0IzXY7RgShNDapW2rKK2hbwL-qnY6Fo-cs

Nu får vi bara hoppas på att svenska skattebetalare oxå får tillbaka sina pengar!

Även fast det genererar arbetsplatser i Nyköping så ska det inte göras med svenska skattepengar som subventionerar ett bolag som utnyttjar folk syd/öst Europa utan svenska kollektivavtal, samt ger ojämn konkurrens till ett företag på Irland som undviker att betala skatter och avgifter i Sverige.

Angående Rygge så la Ryanair ner Rygge pga av att de höll på att bli tvingade att gå med på Norska kollektivavta då de istället la de ned basen och flyger nu in och ut på Gardemoen istället...

UAE tillhör inte EU så det är svårt att jämföra med dem, men bedriver man verksamhet i EU bör man konkurrera på lika villkor samt lika avtal för de anställda.

Men som du själv skrev så bryr du/folk sig bara om att få din biljett för 1€ och inte vilka konsekvenser det ger för de anställda...

Jösses
2019-08-01 07:35:10
SV: Ryanair
Tror ni verkligen att alla biljetter på flighten kostar en hundring? Gå tillbaka till skolan och kom tillbaka när ni vet svaret.
Hej
2019-07-31 22:00:22
SV: Ryanair
Verkar inte gå helt bra för Ryan för närvarande?

1500 jobb försvinner?

https://www.di.se/live/lagprisflygjatten-kapar-1500-jobb/
Jan Te
2019-07-30 15:51:00
@E
Så skönt att det känns bra nu.

Finns det kanske också andra yrkesgrupper vars villkor gör att du inte alltid mår så bra?
Personligen gör vetskapen om vad sopåkare tjänar att jag inte sover särskilt väl om nätterna.
E
2019-07-27 07:34:24
Att AA
Att en flygvärdinna, eller, någon annan yrkesgrupp med så lågt utbildningskrav, tjänar 3-400000 är ju helt bisarrt.

Åker personligen aldrig med Ryanair men, varje gång jag ser den skänker jag en tacksamhetstanke till dem, att ett företag punkterat den uppblåsta självbilden som många av de gamla Flagg carriers och deras anställda haft.
pf
2019-07-26 10:28:03
SV: Ryanair
Innsender AA har tydeligvis en egen skjult agenda hva gjelder Ryanair.

Mitt "trams" er å få frem at jeg forstår det slik at Ryanair begrunner sin basepolitikk ved at andre bolag har crew mellom flygninger til/fra hjemlandet-Europa(her Sverige). Disse betaler neppe svensk skatt eller har svenske lønninger. Derfor nevnte jeg noen få eksempler i tidligere innlegg.

Dersom du finner dette urimelig, bør du ta det opp med dine politikere, for å få endret det. V.g. vær klar over at jeg ikke kan være med på en diskusjon om lønninger verken i Ryanair, SAS, eller andre. For, det ser jo ut som Ryanairs flygende har avtale, gjennom bemanningbyråer, at lønn, skatt og ikke minst at uoverensstemmelser med avtalen har verneting i Irland. Igjen, dette godtar Sverige fordi de er bundet av EU-lag.

AA bør se utenfor luftfarten, som jeg tror vedkommende har store vanskeligheter med. Jeg tenker på ringvirkningene et eventuelt tilskudd gitt til bolag som vil fly på Skavsta gir. Jeg tenker da på en multiplikatoreffekt/virkningene i samfunnet at det foregår trafikk på Skavsta. Her har sannsynligvis en del personer arbeidsplasser, hovedsakelig innenfor transport og turisme, noe som igjen fører til skatteinkomster til Nykøping, og andre i Sverige.

Rygge utenfor Moss, ca 60 km sør om Oslo, hadde trafikk en periode, hovedsakelig av Ryanair. Det ble anslått at opp mot 1.000 arbeidsplasser gikk tapt når Rygge stengte i og med at Ryanair la ned. Det er en del skattekroner.

Til sist AA, det er ikke gikk at det betales skatt i alle land. Kommer an på hvilke tilganger man ellers har. I UAE har de ingen personskatt, som eksempel.

Du får fylle opp denne diskusjonsspalten med ditt trams, og dine forutbesatte meninger om Ryanair selv. Jeg blir neppe med videre.
@ AA
2019-07-25 10:28:16
SV: Ryanair
En Ryanair purser tjänar på vissa baser mellan €2700-2900 per månad efter skatt...
AA
2019-07-24 09:56:32
SV: Ryanair
@pf

Som vanligt en massa trams från dig...

Thai, Singapore og Turkish har inga baser i Sverige så varför skulle de betala skatt i Sverige.

Ryanair har baser i Nyköping och Göteborg.

Skrev tidigare en länk där du kunde läsa om hur Nyköpings kommun betalar Ryanair för "reklam", så indirekt betalar skattebetalare för lägre biljetter. Det ser likadant ut på större delen av Ryanairs nätverk.

En flygvärdinna för Ryanair i Nyköping tjänar ca 180 000 kr mot en flygvärdinna på SAS/Norwegian har ca 300-400 000. Dvs Ryanair får 2 flygvärdinnor till priset av 1. De är ofta från syd eller Östeuropa som bor 3-4 personer i samma lägenhet för att ha råd med Svenska hyror. Är de på Irlänska kontrakt så betalar de skatt i Irland. Samma gäller för piloter som inte är skrivna i Sverige.
Svenska staten går miste om skattepengar som sedan går till Nyköpings kommun som sedan betalar Ryanair för "reklam". Vilket betyder att Svenska skattebetalare subventionerar biljetter hos Ryanair...
BB
2019-07-24 08:46:53
SV: Ryanair
En Ryanair purser tjänar ju mer än en ny SAS styrman på vissa baser. Hur kan det komma sig när biljettpriserna är så låga?
pf
2019-07-23 10:49:29
SV: Ryanair
AA, vil du ha svenske lager og inkomster for alle flygbolag som anløper Sverige.

Ser gjerne, bolag som Thai, Singapore og Turkish, blir pålagt dette.

Vi, som vet hvordan marked og internasjonale avtaler fungerer, forstår at det IKKE er mulig.

Det du skriver er langt på vei BULLSHIT, AA !
pf
2019-07-23 10:45:46
SV: Ryanair
Det er helt utenkelig at det finnes økonomiske avtaler mellom en flyplasseier og et flyselskap om hva et selskap skal kunne ta av pris for flytransporten.

Jeg spør igjen hvordan dette skal kunne betales av svenske, eller mer lokale skattebetalere ?

Her må noen, AA, ha skapt en ny økonomisk logikk...…?
sv AA
2019-07-23 10:39:48
SV: Ryanair
Dax att lägga ned!
Sv (sv AA)
2019-07-22 17:24:27
SV: Ryanair
Nyköpings kommun får skatteutjämnings bidrag. Det kommer från statens gemensamma kassa.

sv AA
2019-07-22 15:45:44
SV: Ryanair
Det är väl snarare Nyköping kommuns skattebetalare, i så fall.
Inte alla svenska skattebetalare.

Jag skattar inte i Nyköping.
AA
2019-07-22 09:49:46
SV: Ryanair
Skattebetalarna betalar "reklam" hos Ryanair.

https://www.travelnews.se/flyg/nykopings-kommun-betalar-94-miljoner-till-ryanair/

Ryanair utnyttjar Irlands fördelaktiga lagar och betalar tex en flygvärdinna 1/3 av vad en normal svensk flygvärdinna tjänar. Piloterna är anställda på Irland undviker betala arbetsgivaravgifter och skatt i Sverige, vilket betyder att Svenska skattebetalare betalar utan att få "något" tillbaka.. När sas/norwegian får säga upp personal för att Ryanair tar trafik så förlorar samhället skatteintäkter från de anställda tex...

Finns massor av exempel, orkar inte skriva allt... Är man lite insatt i branchen så vet man hur det fungerar...
Andreas
2019-07-21 19:44:31
SV: Ryanair
Ryanair flyger ofta på offentligt ägda småflygplatser som lockar bolaget med låga/inga avgifter. Flygplatsernas förluster täcks sedan av ägarna, dvs. skattebetalarna.
svAA
2019-07-21 12:42:21
SV: Ryanair
På vilket sätt betalar svenska skattebetalare?
pf
2019-07-21 11:35:33
SV: Ryanair
AA, du tar feil.

Det er ingen regulering på de nevnte strekninger av billettpriser, slik at FR kan ta de de vil.

Dette så lenge de betaler eventuelle myndighetspålagte skatter, og brukeravgifter til flyplasser og Eurocontrol for tjenester.

Hvordan svenske skattebetalere kommer inn her, det forstår jeg ikke, det bør du forklare ?

Ryanairs ansatte(normalt inhyrd via bemanningsbyråer), de har en lønnsavtale som neppe skiller på 100 eller 189 pax på en strekning, paradoksalt kan de tjenes mer med full kabin, fordi de har prosenter av salg om bord som tillegg i lønn.

Jeg har selv betalt 1 pund per strekning med Easyjet fra London, betalt 1 Euro med Ryanair, og samme med Eurowings…….

er det konkurranse, så er det konkurranse- som nå tydeligvis skjer på få av mange Ryanair strekninger.
Dracula
2019-07-21 01:10:58
SV: Ryanair
Samma på Wizz. 39 PLN för NYO - GDN.

//Dracula
AA
2019-07-20 23:34:15
SV: Ryanair
Personalen, flygplatsen, och svenska skattebetalare betalar biljetten...
Peter
2019-07-20 22:34:08
SV: Ryanair
När Ryanair började flyga Skavsta-Gdansk så hade de biljetter för 19sek en väg, eller 38sek t/r. WizzAir var då redan etablerade på linjen och man försökte konkurrera ut dem.
Kent
2019-07-20 19:41:50
SV: Ryanair
Ryanairs affärs modell är ingenting annat än vidrig! Båda när det gäller anställda, pax och inte minst miljön. Om man är tvungen att ge bort biljetter till ugf 50 spänn, är frågan om om flyg linjen behövs.
Abd
2019-07-20 19:10:09
SV: Ryanair
Bokade Växjö-Weeze ett par år sedan. €9 inkl skatter och avgifter. Nu är linjen nerlagd...
Småland
2019-07-20 15:59:43
SV: Ryanair
Ryanair Växjö-Gdansk, 79 SEK har det varit nere på. Finns flera sådana flighter.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev