Tråden startades av: Bert-Henrik  2019-10-15 20:23:44
Hur mycket sjunk i fot per minut? 
När jag flög med SAS med en Boeing 737-800 från Arlanda till Sturup så kände jag att vi började sjunka i jämnhöjd med Växjö redan. Jag känner igen landskapet så jag visste att Växjö var strax under oss. Hur mycket sjunker man egentligen per minut? Jag blev nyfiken och kollade på Flightradar24 på en likadan flygning just nu. Då såg jag att planet började sjunka återigen vid Växjö. Det stod då 2600 fpm som jag utgår från är fot per minut. Men det kan väl inte stämma? Kan det vara så mycket? Skulle inte det kännas väldigt mycket för oss passagerare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

flygintresserad
2019-10-16 09:18:29
SV: Hur mycket sjunk i fot per minut?
Har sett på bilder att det finns en knapp under autothrottle där man kan välja mellan knop och mach. När använder man respektive? Alltså, när ni sjunker ändrar ni från mach till knop då eller?

mvh
Flygintresserad lokförare
Styrman
2019-10-16 08:51:03
SV: Hur mycket sjunk i fot per minut
Flyger Airbus. Initiellt på hög höjd är det inte ovanlig att vi sjunker med 3500-4000 ft/min. Det har att göra med att vi initiellt sjunker på konstant Machtal, då ökar indikerad fart ner till en viss höjd. När vi når den höjden får vi en flackare bana ner, brukar va cirka 30000 ft. Tumregel kan man lägga på cirka 5 ggr din groundspeed. GS 400 knop x 5 = 2000 ft/min sjunk.

Sen kan väldigt mycket styra när vi sjunker. Medvind, motvind, flygledning och så klart rutten in till flygplatsen m.m.
DC-10
2019-10-16 00:17:16
SV: Hur mycket sjunk i fot per minut?
2600 ft/min är inte så mycket. Sjunker själv ibland med 3000-3300 ft/min eller lite mer.
Calle
2019-10-15 23:46:36
SV: Hur mycket sjunk i fot per minut?
Det är inget märkvärdigt alls, snarare ganska normalt. Idag strävar man efter att hålla sig på höjd längre där luften är tunn och det är billigt att flyga och att då sjunka med högre rate på flight idle (tomgång) som ger lägre förbrukning under sjunket och då är 2600 ft/min en ganska vanlig sjunk-rate för en 737 vilket ger ca 260-270 kts. Du byter höjd mot fart helt enkelt.
Henrik
2019-10-15 23:41:22
SV: Hur mycket sjunk i fot per minut?
Det stämmer, trycket i flygplanet har inte samma förändringshastighet som utanför flygplanet. Kabinens trycksättning motsvarar en höjd på strax under 10000ft medans flygplanet flyger desto högre i normala fall. När då flygplanet sjunker, förändras trycket i kabinen med en lägre hastighet än utanför.
Peter
2019-10-15 22:27:47
SV: Hur mycket sjunk i fot per minut?
Det är vanligt. Vi sjunker med allt från 500ft per minutt till 5000ft per minut. Beror på olika lägen. Exempel nå en angiven höjd eller instruktion från ATC, air traffic controll. Tryck kabin tar hand om tryckskillnaden.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev