Tråden startades av: Erik  2019-11-11 20:22:15
Underkänd medical class 1 
Hallå!

För ungefär 4 år sen testades jag för medical class 1. Var godkänd på allting tills det var dags för ögontesterna. Jag klarade allt på ögontesterna men medans läkaren skriver på papperna nämner jag att jag upplevt ett svagt dubbelseende en gång för några år sen medans jag körde bil. När läkaren hör detta blir han tveksam och bestämmer sig för att underkänna mitt medical pga dubbelseende och skickar mig till en ortoptist. Han nämner att jag måste utföra ytterligare tester på mina ögon. Hos ortoptisten utförs undersökningen där han konstaterar att jag har en dold skelning. Jag valde då att strunt i det och lägga pilotdrömmen på hyllan.

Förra året valde jag dock att ge det ett nytt försök och testade mig igen. Denna gången gjorde jag medical class 1 i danmark och blev godkänd. I danmark begärde jag även en utökade undersökning på mina ögon där jag träffade en ögonspecialist och en ortoptist. Även den utökade undersökning blev jag godkänd på där jag också informerade ögonspecialisten om vad som hade hänt i Sverige. Utifrån mina värden berättade specialisten att jag hade en liten dold skelning men att detta inte skulle vara något problem för att flyga.

Jag kontaktade då transportstyrelsen i Sverige och skickade in mitt godkända Medical class 1 från danmark + Journalen från specialisten för att undersöka saken.

Efter några veckor får jag svar att mitt medical inte kommer förändras och jag fortfarande är underkänd. En skelningsspecialist från Aleris i Stockholm hade kollat igenom allt och hade konstaterat att jag inte var flygsäker.

Gäller inte samma regler i hela EU? Hur kan jag vara godkänd i Danmark men underkänd i Sverige? Kan det va så att läkarna skyddar varandra?

Kan jag ta ett CPL och jobba som pilot utomlands? eller kan det bli problem? Kan svenska transportstyrelsen informera andra utländska mynigheter?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DK
2019-11-13 12:49:49
SV: Underkänd medical class 1
Enkelt.
Skippa transportstyrelsen och ta Danska certifikat och medical.
Finns inget bolag som kommer kräva Svenska Cert.
En annan fördel är att de inte har någon årsavgift för flygcertifikat i Danmark vilket är en stor besparing.
Ögat
2019-11-13 09:25:04
SV: Underkänd medical class 1
Hej!

Har haft liknande problem som dig, dock inte precis samma! Mannen du ska tala med heter Jan Ygge, han finns på Aleris flyg och dyk i Stockholm! Han är transportstyrelsens expert på just skelning. Riktigt duktig och kompetent på området! Boka en tid hos honom, om han tycker du är ok för att flyga så kommer ts inte gå emot honom! Om han däremot tycker att du är olämplig så vet han vad som krävs( om något går att göra) för att få dig godkänd, ex att en operation löser detta. Lycka till, ge inte upp!!
HR
2019-11-13 01:23:22
SV: Underkänd medical class 1
Tiden då man kan vara pragmatisk med Svenska myndigheter är förbi. För mycket paragrafrytteri. Berätta så lite som möjligt, få dom att godkänna dig och försök sen ha så lite som möjligt med dom att göra.

EU regler skiljer markant mellan länder då man tolkar reglerna olika.
Erik
2019-11-12 17:22:16
SV: Underkänd medical class 1

Jag behöver inte jobba i Sverige men man är lite rädd på vad som kan hända då jag inte är godkänd i Sverige. Speciellt när det handlar om så mycket pengar.

Danska transportstyrelsen kommer inte utfärda någon restriktion. Den Danska specialisten och ortoptisten var till och med förvånad att detta hade hänt i Sverige, då dom ansåg att jag inte har något problem med ögonen.

Tack för infon alla! Känner mig mer underlättad att detta kan lösa sig :)
Gustavo
2019-11-12 12:04:58
SV: Underkänd medical class 1
Hej,

du är inte den enda som haft problem med TS läkare, jag har haft en lång resa med dem också, och tyvärr förstått att inkompetens, godtycklighet och prestige är det som styr hos dem. Expertutlåtande och långa utredningar som visade på att inga problem förelåg hade ingen inverkan när en av TS pensionerade läkare som frilansade valde att göra sin egen bedömning utan att varken konsultera experter eller läsa utlåtanden.

Hursomhelst så gick jag till Danska TS, och där var det inga som helst problem. De begärde in några utlåtanden från specialister och sen var det klart.

Så länge ditt bolag inte kräver att du har ett svenskt certfikat, så kan du jobba inom hela EASA med ett EASA cert och ett medical. Jag kan varmt rekommendera Danska TS, där finns fortfarande facklig kunskap och sunt förnuft till skillnad från det enormt byråkratiska svenska TS.

Lycka till!
ABC
2019-11-12 10:07:43
SV: Underkänd medical class 1
Samma regler gäller INTE inom EU. Ögonoperationer och Diabetes är två utmärkta exempel mellan Sverige och UK. Detsamma gäller ”f.d. medicinska tillstånd” där exempelvis en gammal stroke eller hjärtinfakt ställer till det i stora delar av EU men inte i andra. Måste du jobba i Sverige?
Emil Englund
2019-11-12 08:10:23
SV: Underkänd medical class 1
Otroligt tråkigt att höra, hoppas verkligen att allt löser sig.


Samma regler gäller för utfärdande av medical i EU.

Tyvärr kan det tolkas annorlunda men dessa beslut går att överklaga.

Du kan alltid ansöka om ett Danskt medical och fortsättningsvis även ett Danskt flygcertifikat.

Svenska Transportstyrelsen kommer inte att sätta käppar i hjulen för dig.

Du kan flyga kommersiellt.

Vissa bolag kräver medical och cert i det land du blir anställd.


Skicka gärna journalerna till exempelvis England för att höra hur de ser på saken.

Fråga den danska myndigheten om de tänkt utfärda någon restriktion i ditt medical och i så fall vilken? OML är tex helt normalt och inga bekymmer.

Varmaste hälsningar Emil
Frans
2019-11-11 22:45:32
SV: Underkänd medical class 1
Stäm frågan till TS.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev