Tråden startades av: Anders  2010-06-18 09:31:22
Sully Sullenberger 
http://www.youtube.com/watch?v=RdQ5FZYVk6s

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Boeing
2019-08-17 14:41:55
SV: Sully Sullenberger
Att bara påstå, att man stängde av en fungerande motor. Visar på en otroligt dålig respekt och nonchalans mot fakta. Sully och hans styrman hade dubbel engine failure.

Att sedan hitta på att "Har hört via kollegor i USA på AA att endast en motor lade av pga bird strike och han sköt ned den gående motorn med känt resultat", visar på att hissen inte gått ända upp.
tung luftfart
2019-08-17 07:33:32
SV: Sully Sullenberger
käbbel mellan 2 -3 personer hör inte hemma i ett forum som detta.
Här borde man stötta varandra precis som man gör i en cockpit när man flyger, höj nivån grabbar och visa ni hör hemma bland oss.
tack.
763
2019-08-16 07:43:45
SV: Sully Sullenberger
6 januari 1987 hände en liknande händelse på Arlanda då en Caravelle SE 210 efter start bana 08. Flygplanet tillhörde Transwede och Kapten var Thomas Johansson och omedelbart efter att flygplanet lättat så avbröt Kapten Johansson starten och landade igen. Flygplanet åkte av banan och stannade i snön öster om bantröskel bana 26. Orsaken var problem med manövreringen. Läs haverirapport på Statens Haverikommission.
Calle
2019-08-15 17:47:03
SV: Sully Sullenberger
Helt galet att det inte alls uppmärksammats i svenska medier..
Russki
2019-08-15 11:50:26
SV: Sully Sullenberger
Den ryska varianten!
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ryskt-passagerarplan-nodlandade-utanfor-moskva
Maggot
2010-06-28 11:21:52
SV: Sully Sullenberger
Jag har inte sagt nått om att att det inte kan hända. Bara att det lyfter på ögonbrynen. Jag syftade snarare på att en jäkla massa piloter vänder taggarna utåt åt precis allt och för den delen skriver väldigt klumpigt. Jag tycker att det är kul att läsa på detta forum, men jag tappar respekten för kåren lite grann varje gång måste jag säga.
M
2010-06-28 11:01:15
SV: Sully Sullenberger
Mycket bra svar och åsikt av Sully. Hänvisa de som inte tror att flygbranchen är så nerkörd i botten att se detta klipp.
Viking (fake)
2010-06-27 20:58:00
SV: Sully Sullenberger
Peter och Maggot, piloter är ni definitivt inte! Då skulle ni ha vetat att om dom stängde av en frisk motor så skulle dom ha haft tid att starta upp den igen. Startförsök av båda motorerna var det dom ägnade sig mest åt i cocpit på vägen till floden. Och skulle en motor ha varit frisk så skulle den ha startat. Detsamma gäller Gottröraolyckan. Dom försökte återstarta mororerna flertalet gånger, och skulle någon av dom ha varit i startbart skick så skulle den ha startat.
Viking (fake)
2010-06-27 20:55:20
SV: Sully Sullenberger
Peter och Maggot, piloter är ni definitivt inte! Då skulle ni ha vetat att om dom stängde av en frisk motor så skulle dom ha haft tid att starta upp den igen. Startförsök av båda motorerna var det dom ägnade sig mest åt i cocpit på vägen till floden. Och skulle en motor ha varit frisk så skulle den ha startat. Detsamma gäller Gottröraolyckan. Dom försökte återstarta mororerna flertalet gånger, och skulle någon av dom ha varit i startbart skick så skulle den ha startat.
Albert
2010-06-27 16:52:02
SV: Sully Sullenberger
Sully gjorde ett toppenjobb. Han ger gång på gång en känga åt mediakåren eftersom de fäster all uppmärksamhet på honom.. De övriga besättningsmänne gjorde vad som krävdes av dom. Men det är Sully som i slutänden fattar de avgörande besluten. Såsom att gå mot Hudson istället för att chansa. Det kunde gått åt skogen med ett sådant beslut. Men det kunde slutat än värre om han chansat att gå tillbaks eller till ett alternativ.

Lite retligt dock att människor försöker att misskreditera honom.... Men tror knappast att det är piloter å andra sidan. För dessa bör sluta upp bakom varandra, speciellt i sådana här situationer.
Chuck Yeager
2010-06-27 16:43:28
SV: Sully Sullenberger
Vad vet du Peter om birdstrikes som vi andra piloter inte vet.

Kommer i håg att Flyme råkade ut för en birdstrike på Sturup efter rotation i mörker. Högermotorn hade deformerade fanblades (alla) efter fågelkollision. Radomen och tryckskottet på styrmanssidan var förstört samt vänster KrUger klaff (dvs en halv meter från Vänstermotorn). Tursamt nog klarade sig denna motor och kunde ge dragkraft så de kunde returnera till Sturup.

Sök lite på nätet om dubbla flameout efter birdstrike så ser du att det faktiskt kan ske och även har skett.
maggot
2010-06-27 16:24:33
SV: Sully Sullenberger
Måste ställa mig bakom peter och "hålla med". Det peter skrev ang. Gottröra stämmer ju faktiskt. Och dubbla flameout lyfter klart på ögonbrynen...
Bara för att pilotkåren ligger under luppen behöver man inte tända på alla cylindrar bara för att man ställer sig frågande mot en händelse.
Viking Vikingsson
2010-06-27 14:25:17
SV: Sully Sullenberger
Berätta gärna var du jobbar Peter.
Gör du det så tror vi på dig. I annat fall är du bara ännu en Juniwikare..
Peter
2010-06-27 12:05:15
SV: Sully Sullenberger
Viking (fake) det låter som att du är arbetslös och känner dig utnyttjad av dina f.d. arbetsgivare?

Tänk om alla vore som du, så många pilotjobb det skulle finnas till de som VILL jobba (kvar) och inte gå dagarna i ända och strejka för att du har varit så korkad att lämna över ditt eget förhandlingsansvar till facket. Det vore något va? Du är väl en av de alla som strejkar bort ditt eget jobb. Som svar på att du påstår att jag sitter i någon ledning för flygbolag etc. Nej tack. Jag har jobb som jag är nöjd med. Du är ju å andra sidan missnöjd och vad vet jag - hävdar dig genom att anklaga folk för lögner osv. Vidrigt. Hoppas du aldrig hittar ditt önskade pilotjobb, för jag vill inte dela arbetsplats med dig.
Viking (orginalet)
2010-06-20 18:35:58
SV: Sully Sullenberger
Vore trevligt om jag fick vara ensam om nicket Viking. Skaffa ett annat, jag var först.!
Viking
2010-06-20 18:20:26
SV: Sully Sullenberger
Peter,,,Det ser ut som om du sitter i någon ledningsposition på Avia Express. Svartmåla pilotkåren har jag hört är en hobby bland dom i ledande ställning på det bolaget.
Och pilot är du definitivt inte! Då skulle du ha vetat att om dom stängde av en frisk motor så skulle dom ha haft tid att starta upp den igen. Startförsök av båda motorerna var det dom ägnade sig mest åt i cocpit på vägen till floden. Och skulle en motor ha varit frisk så skulle den ha startat. Detsamma gäller Gottröraolyckan. Dom försökte återstarta mororerna flertalety gånger, och skulle någon av dom ha varit i startbart skick så skulle den ha startat.
Du misslyckas totalt med svartmålningsförsöken av pilotkåren och det går ju också helt i linje med resten av din yrkesutövning, som vad jag förstår torde vara en ledande ställning i ett flygbolag.
Ladufeldt
2010-06-19 20:34:03
SV: Sully Sullenberger
Att inte bli imponerad av detta utan börja rabbla konspirationsteorier
säger en del om den gode Peter..
Sök hjälp.
Surt sa räven
2010-06-19 19:49:29
SV: Sully Sullenberger
Vuxet och moget inlägg Peter.....
Peter
2010-06-19 19:14:01
SV: Sully Sullenberger
Nej, jag var inte med vid olyckorna - du kanske har lässvårigheter? Jag skrev nämligen varifrån MIN information kommer. Men du kanske var med och krashade lite här och där eftersom du indirekt påstår att jag har fel och du har rätt.

Min trygghet, däremot, är nog inte densamma som din eftersom du är tillräckligt uppkäftig att sitta på ett forum och fälla kommentarer utan innehåll. Jag håller lite högre nivå än så. Har du inget att säga om ämnet kan du bespara mig och alla andra genom att knipa igen din äckliga barnmun istället? Du borde få lite smisk så det blir ordning på dig när du drömmer om flygning med de stora pojkarna. Dvs inte hemma i pojkrummet.
Surt sa räven
2010-06-19 15:11:17
SV: Sully Sullenberger
Ja du Peter. Låter som om du var med vid olyckorna . Så enkelt det är att sitta i trygghet på marken och med gott om tid att analysera och dra felaktiga slutsatser. Håll dig till Microsoft och modellflyg!
Peter
2010-06-19 11:14:00
SV: Sully Sullenberger
Tyvärr är det mycket BS kring detta. Har hört via kollegor i USA på AA att endast en motor lade av pga bird strike och han sköt ned den gående motorn med känt resultat. Tydligen ska detta ha mörkats av US Gov och Transp Ministry för att inte skada industrin ytterligare i lågkonjunkturen. Om det är sant vet jag inte, men ärligt talat nu - hur sannolikt är det med multiple EF? Inte så.

Dessutom, i allt detta hyllande av Sullenberger - var finns styrmannen som säkerligen gjorde ett minst lika bra jobb som kaptenen? Börjar likna SAS misslyckade och felriktade hyllning efter Gottröra, som visade sig vara en stor katastrof i cockpit med böner och fullständig inkompetens i systemen. Det var ju ett handhavandefel som utlöste krashen, och tack vare en kapten på transfer i kabinen kunde situationen mildras till vad det blev.
Propellerman
2010-06-18 21:34:27
Underbart inlägg...
... av den största kändispiloten i branschen för närvarande! Vi behöver mer sådant. Han är inte bara en fantastisk pilot, som han visade i Hudson-floden, utan har även en strålande PR-talang. Skönt att höra denna nestor, som han nu blivit!

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev