Tråden startades av: JN  2019-12-08 11:53:01
Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn 
Har pilotföreningen blandat ihop regularitet och flygsäkerhet? Jag menar vad är skillnaden mot dagens traditionella flygledning, fallerar den så har man alternativa förfaranden precis som man kommer att ha med RTS. Om ni nu tycker att det är en flygsäkerhetsrisk är det bara att välja alternativflygplatser som inte har RTS. Finns ingen så stannar man på backen=risken utesluten. Man ska även förstå att den genomförda, gedigna, riskanalysen har resulterat i en acceptabel risknivå. Precis som SAS o alla andra flygbolag har t.ex. gjort med start från Y9 istället för full length bana 19R, landing med FC .30 osv.
Eller finns det nå annan agenda?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2023-03-02 19:06:42
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
LFVs kontrollcentral ATCC Stockholm ligger i anslutning till Stockholm Arlanda Airport. Härifrån leds flygtrafiken i de mellersta och nordligaste delarna av det svenska luftrummet. Blir det utslaget blir det ingen flygtrafik från våra flygplatser i norr.
Detta oavsett flygplatsen har flygledare i tornet eller RTS uppkopplade flygledare.

Flygplatser med egna flygledare leder endast trafiken lokalt inom TMA:et, flygplatsens närområde.

Vi får således ingen större förändring. Dessutom kommer det att finnas kvar flygplatser med fysiska trafikledare tills vidare.
@Pilot
2023-03-02 16:54:40
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Varför skulle man ha kiruna som alternativ till Umeå? Finns Luleå, Sundsvall och Skellefteå som närmare alternativ eller arlanda på ungefär samma avstånd som kiruna.
FL 4
2023-03-02 15:15:23
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Håller med om vad Pilot skriver. Trådstartaren har fullständigt missförstått vad kritiken handlar om. Därutöver har det inte genomförts några gedigna riskanalyser. Det är ju det kritiken handlar om, att man inte lyssnat på dessa risker.
Pilot
2023-03-02 09:03:43
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Trådstartaren missförstår helt pilotföreningens kritik till RTC.
När många flygplatser flygleds från samma central så måste de ses som en enhet/flygplats ur alternativsynpunkt. Det betyder tex att en flight till Umeå inte kan använda Kiruna som alternativ. Det blir en ökad kostnad för flygbolag och utsläpp eftersom det måste tankas mer bränsle när alternativen blir längre bort.
Skulle fler flygplatser anslutas till samma central börjar det också uppstå ett reelt säkerhetsproblem. Om många flygplatser plötsligt blir otillgängliga kommer det att skapa stor oreda i luften.

RTC förefaller vara ett helt onödigt prestige-projekt som innebär ökade kostnader för flygbolagen och förlorade arbetsplatser utanför Stockholm.
Gudrun - Autopilot
2023-03-02 08:48:58
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Piloterna är rädda för att flygplanstillverkarna snart är klara med nya system där det behövs högst en pilot per flygplan - som övervakare. Allt flygande kommer att skötas från marken och via autopiloten. RTC är bara början.
Oleg
2023-03-02 06:15:58
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/svensk-pilotforening-kritisk-mot-att-flygplan-i-umea-ska-flygledas-fran-arlanda
Per Manent
2019-12-10 09:15:48
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
RTS-tekniken handlar i allra högsta grad om flygsäkerhet. Pådrivarna(inom LFV och SDATS) menar att flygsäkerheten höjs vilket är en missuppfattning. Med en rad "finesser" i systemet försöker man kompensera för nedgången i arbetsfunktionalitet och kallar detta för framsteg och utveckling.
Frans: tycker du att det är konstigt att de som inser bristerna försöker framföra detta INNAN driftsättning?
FL 66
2019-12-09 19:11:50
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Tack och lov att någon vågar lyfta fram problemen med detta skojarprojekt som denna lekstuga är. Om några år kommer vi att vara tacksamma för att det bara blev ett fåtal flygplatser som drabbades. RTC Stockholm kommer att bli Sveriges flottaste kontorslandskap. Desperationen är stor i LFV nu.
Foliehatten
2019-12-09 14:01:02
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Klart att det finns en agenda!

BS!

Varför kan du inte bara acceptera att man ser stora risker med detta. Problemet blir ju om klusterna med RTS-styrda flygplatser riskerar att slås ut och att alternativen blir för långt bort. Sen blir det ju givetvis ingen risk iom att man får tanka mer... Men då blir det ju inte helt optimalt ur miljöhänseende...

Agenda... jisses!
Frans
2019-12-09 12:48:39
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Pilotföreningen är precis som flygledarkåren negativt inställda från början, eller tom innan man driftsätter RTS.
Arn safety
2019-12-09 12:25:21
SV: Pilotförningens kritik mot fjärrstyrda torn
Agenda? Vad skulle isf vara, annat än säkerhet?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev