Tråden startades av: Jetrider  2019-12-08 20:11:48
Nödlandning med nerisad ATR från BRA 
Så där ja, verkligheten gör sig påmind om att ATR är ett flygplan som inte alltid lämpar sig för nordliga klimat. Väldokumenterad dålig performance och känslig för icing conditions.
BRA-resan från BMA till AGH kom igen MTR långt innan flygplanet inte klarade Isbildningen.
Rädda Pax sittande i brace-position och nödlandning på Skavsta blev resultatet.

Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fick-nodlanda-efter-isbildning-pa-planet/

De får väl sätta in en gammal AVRO/RJ så att de kommer fram...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

FO
2019-12-12 13:47:37
SV: Nödlandning med nerisad ATR från BRA
ATR har för svaga motorer vilket ger dålig performance. Långsam och känslig för isbildning, och ett riktigt dåligt alternativ till vinterföygning på nordliga breddgrader. Detta är varken första eller sista gången vi kommer att se detta, tyvärr.
Välj om möjligt ett flyg med annan flygplanstyp (eller bolag) vintertid!
Greasemonkey
2019-12-09 15:51:34
SV: Nödlandning med nerisad ATR från BRA
Atr72 har eluppvärmda propellrar samt pneumatiska boots på vingarna. Ska bli spännande att höra vad som orsakade denna nedisningen. //Greasemonkey
Resenaren
2019-12-09 12:12:16
SV: Nödlandning med nerisad ATR från BRA
Verkligen läskigt asså sitter ju nästan helre i en gammal avro även om den har haft problem med motorbortfall så skänns den ändå säkrare med sina 4 motorer
Jalle
2019-12-09 08:02:29
SV: Nödlandning med nerisad ATR från BRA
Historien upprepar sig!
Ni kanske minns varför SAAB340/2000 mfl turbopropp modeller fick problem att säljas för 10-15år sedan?!

En ATR42 störtade i USA pga isbildning.
Pax i USA mfl länder ville flyga "JET" istället.
För att det var sååå mkt säkrare.

Men visst, ATR planens smala tunna vinge inbjuder ju till uppbyggnad av is, som sedan lätt blir aerodynamiska störningar vid flygning.

Propellern på en ATR72 har väl avisning i ngn form.
Men hur är det med vingens framkanter?
Saknas bälg/el uppvärmning va?!

Planet är inte för flygning i molm med is risker.....
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev