Tråden startades av: Conny  2020-02-15 16:46:52
A350 + 787 
Varför har vissa flygbolag köpt in både A350 och 787?
Tex AF.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jenny till Jay
2020-02-24 23:49:00
SV: A350 + 787
Du kan ju seriöst inte jämföra 330 med 777X, det visar ju bara på hur lite kunskap du har om ämnet generellt.
Pilot
2020-02-20 06:03:44
SV: A350 + 787
Pack C, Pack C eller Ten, alla har problem dock på olika delar. Pratade med en makaniker på en icke namngiven flygplats där de precis rullat ut en A350 från hangaren. Den fick 4 nya cycles innan det var dags för en ny check...
@pilot
2020-02-19 19:32:14
SV: A350 + 787
A350 har en något bättre version av av RR Trent motorn, den är baserat på Trent TENinte som på B 787-8 på eländiga Trent 1000. aka Rotating Rubbish.
Det verkar tyvärr som alla nya motorer har hållbarhets problem.
SK
2020-02-19 13:26:17
SV: A350 + 787
Då får vi hoppas på att SAS, har tillgång på reservmotorer. XWB motorerna lär snart ta slut, då man på 350 byter motorer på löpande band.
Pilot
2020-02-19 11:58:36
SV: A350 + 787
A350 har trent motorer också. Skillnaden med 787 är att 350 bara finns med ett motoralternativ. 350n har också samma motorproblem, skillnaden att Trent WB finns på lager men Trent 1000 är det brist på.

När fler A350 levereras går vi hoppas att RR hinner tillverka motorer i överflöd. Annars får vi se även 350 på backen snart. Samma gäller A330 Neo som har Trent 7000.

Ska bli intressant att fortsätta följa pissing contest på FT. :)
sv DY
2020-02-18 18:38:47
SV: A350 + 787
Försök att hänga med!!
Krister
2020-02-18 18:15:40
SV: A350 + 787
Generella motor problem på en del 787.
DY
2020-02-18 16:09:21
SV: A350 + 787
Varför har Norwegian så många 787:or på marken?
@sv.sv. @Jay
2020-02-18 10:51:40
SV: A350 + 787
Hur kan du säga att "det fungerar absolut inte bättre"?.
Har du jämfört de båda systemen, eller är det bara Airbuskrameri?
@ Sv (sv @Jay)
2020-02-18 10:25:45
SV: A350 + 787
"På vilket än sätt luftkonditioneringen drivs åtgår energi!"
Ja, det är korrekt. Men med luftavtappning går det åt mer energi. Än med 787's elektriska system. Det är bättre att använda luften till planets framdrivning.

Ska du spara energi på det sätt du säger, så ska du sänka temperaturen för att minska luftavtappningen. Knappast komfortabelt.
sv.sv. @Jay
2020-02-18 09:56:10
SV: A350 + 787
Korrektion, Luftkoditioneringen på B787 är mer komplicerad och mycket tyngre än luftkonditionerings systemet på t.ex A350, fungerar absolut inte bättre. B787 systemet är med el drivna kompressorer som också kräver energi( bränsle) Systemet kräver mer underhåll, väldigt tveksamt om det har några fördelar överhuvudtaget.
råger
2020-02-17 21:49:31
SV: A350 + 787
sas a350 konfiguration i economy är ren katastrof med
3+3+3 , hur tänkte man ?
lika trångt som i en 737:a och detta i 10-11 timmar ?
Nej tack !

nerköp från 330 som var 2+4+2
Sv (sv @Jay)
2020-02-17 17:39:40
SV: A350 + 787
På vilket än sätt luftkonditioneringen drivs åtgår energi!

Man kan höja temperaturen med ett par grader i kabinen och
därigenom spara energi.
sv @Jay
2020-02-17 15:57:11
SV: A350 + 787
Flygplan består inte bara av cockpit. B787 är betydligt mer avancerad i sina system än A350. A350 har fortfarande det gammalmodiga A/C systemet, baserat på luftavtappning från motorerna. Vilket ökar bränsleförbrukningen. Elsystemet är betydligt mer avancerat än A350. B777X avionic är BASERAT på B787, men ännu mer utvecklat än på B787. A330 är mycket trött, i jämförelse med B777X.
Frågor på det?
@Jay
2020-02-16 20:00:56
SV: A350 + 787
B777 mer avancerat än A350, knappast!
”Nya”B777X har cockpit/ avionics baserat på B787 så inte heller mer avancerad än A 350
Dessutom är inte A 330 mer trött än B777
Patrik
2020-02-16 08:25:01
SV: A350 + 787
@BAC Varför ser det inte så bra ut för A350?

och att påstå att A350 konkurrerar med 777X är väl inte helt sant va?
Mellan 350-400 A350 finns idag i luften medans 777X precis gjort sin första testflygning.

Conny
2020-02-16 06:15:40
SV: A350 + 787
Tack för svaren.
nJA
2020-02-15 21:27:49
SV: A350 + 787
A350-900 ligger precis mellan 787-9 och 787-10. Både 777-8 och 9 är större än båda 350-modellerna. Den ligger helt enkelt (knappt) mitt emellan modellerna för någon som vill ha lite större än 787 men lite mindre än 777X. Sedan argumentet med att inte ha enhetsflotta vid problem, t.ex. som med RR på 787 så har man fortfarande en LH-flotta som kan flyga.
Jay
2020-02-15 20:57:46
SV: A350 + 787
350 som en direkt konkurrent till 777? Nej, knappast. Det är en ersättare till en trött 330/340 familj, inget annat. I SAS 350-900 version är det en konkurrent till 787.

777 är ett både större, mer avancerat, och dyrare flygplan som passar, företrädesvis, större bolag med destinationer till vilka de kan fylla dessa plan.

När 767'orna skulle ersättas hos SAS tittade man på 777, men kom fram till att de helt enkelt är för stora för passagerarunderlaget. Bolag med föråldrade flottor, men som inte har råd med att gå på 350 köper 330 Neo, typ TAP.

Någon konkurrent till 777 är det inte.

BAC// Arashi
2020-02-15 20:35:08
SV: A350 + 787
A350-1000 konkurrerar nog med B777-300ER och möjligtvis att A350-900 konkurrerar med 787-8/9
eftersom det är den större och mindre varianten av långdistans plan.
sv Arashi
2020-02-15 20:04:56
SV: A350 + 787
Köper du bilar med samma synsätt. Snacka om fantasi.....
BAC
2020-02-15 19:41:35
SV: A350 + 787
A350 är inte en direkt konkurrent till 787 och vsv, vilket är ett missförstånd.
A350 försöker att konkurrera med B777-300ER. Och numera med B777X.
Ser inte så bra ut för A350.
Arashi
2020-02-15 19:33:06
SV: A350 + 787
För att om nån av leverantörerna får problem/flygförbud så har man maskin från den andra leverantören som gör att man kan flyga= mindre risk att flygbolaget hamnar i problem dock beror det på hur många av varje flygplansmodell man har.
För ha mångsidig flotta kan också vara.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev