Tråden startades av: Quality management 737 max  2020-02-19 14:35:47
Å se här 
Kvalitet och säkerhet verkar inte vara prioriterat i Boeings kultur, USA:s flygvapen har hittat mängder av föremål och verktyg i sina kärror där det ska vara kliniskt rent och nu detta:
www.expressen.se/dinapengar/skrap-i-tanken-pa-flera-boeing-737-plan/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

lasse
2020-02-20 13:26:40
SV: Å se här
Kanske beronde på att Lintaverken bromma såldes till Volvo flygmotor.
Dvs du hade inget val om du ville få motorn servad på Bromma hade inget med kvalitet att göra håll dig till fakta.
Mr X
2020-02-20 12:15:05
SV: Å se här
"Lintaverken" blev Volvo flygmotor delvis tidigt 90tal.
Sedermera vart Linta 100% Volvo Flygmotor i mitten av 90 talet.

Volvo flygmotor-Trollhättan gjorde bara JT8D basic motorer.
Dvs aldrig 200srs till DC9-80srs/MD80 och Basic som i Bromma/Linta!

Sedan var det nog mest "Bare Engines" i Trollhättan på Basic serien dom gjorde.
Dvs ingen QEC installation=Quick Engine Change mtrl ( harness, qex rör etc )

Hur menar du?
sv MR X
2020-02-19 20:54:05
SV: Å se här
Mitt företag gick över från Linta till dåvarande Volvo flygmotor.
Detta på grund av kvalitetsproblem.
MR X igen
2020-02-19 16:50:54
SV: Å se här
Rättelse:
Det var även Fedex JT8D motorer som hade samma "problem"

Ja har dom verkligen åkt till månen USA?
Jag hoppas personligen att NASA har bättre koll på manskap och teknik...
Mr X
2020-02-19 16:48:16
SV: Å se här
När Lintaverken fick Continental som kund på JT8D Basic motorerna fick man som svensk noggrann mekaniker börja värdera om detta med amerikansk precision och noggrannhet.

På SAS alla motorer satt det rätt PN och på rätt plats. Det var en röd tråd i vår verksamhet.
T.ex brackets/hållare på flänsar för motorinstallations detaljer.

Men när Continentals motorer börja komma in för översyner och rep var det inte många QEC PN som satt på rätt ställe, alt hade helt fel PN.
Orsak:
När motorerna ank till USA, och när dom själva bytte motorer som demonterade man mkt installation.
Kablage och QEC rör mm.
"Då tog man bara delarna som låg i en pall på golvet intill"
Såg det ut att vara ganska rätt=shoot.

Detta var 90tal, men tydligen som texten ovan anger har dom fortfarande en comsi comsa syn på detta med kvalitet.....
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev