Tråden startades av: Robban  2020-02-23 18:54:21
Alla maskinerna som stått i sandstormen?! 
Enligt utsago måste de maskiner som stått i den värsta sandstormen på kanarieöarna kontrolleras av tekniker.
Har tex SAS samarbete med någon lokal maintenance eller måste en egen tekniker flygas dit?
Verkar inte heller lovande för imorgon stor risk att det dröjer till tisdag..
Jag tycker man kan ifrågasätta beslutet att flyga ner överhuvudtaget från början då det drabbar betydligt fler resenärer nu när man har ett antal maskiner på backen där.
Det fanns väl prognoser som så att just detta riskerade hända, att det kunde bli såpass dåligt sikt etc.
Hur har man resonerat där?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Boeing
2020-03-01 11:21:37
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
@ Hasse

https://www.youtube.com/watch?v=YAeG2VcTXtg&t=390s
Sv Boeing
2020-03-01 08:23:43
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Enkelt mr.

Sök på "engine wash aircraft" och du får flera referenser.
Varav en kommer från Lufthansa Technik

https://www.lufthansa-technik.com/cyclean
Boeing
2020-02-29 18:31:23
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
@Hasse Vilken är din källa till "engine wash"?
Hampus
2020-02-28 17:14:47
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Till Hasse: Innan du hånler så vore det på sin plats att du gör en research inom det ämne du diskuterar här på forumet. Ett tips är att du kollar på Youtube hur det går till att tvätta en motor,eller läser vad andra INSATTA skriver här. Du vet väl att dom elektriska komponenterna du skriver om sitter på utsidan av motorn? Självklart under "cowlingarna",utom diverse sensorer. Om det inte vore möjligt att skölja motorena på marken,hur skulle det då vara möjligt att flyga i regn och snö?
Drömlinjer
2020-02-27 20:13:05
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Samtliga flygmotorer har Engine wash i sitt underhållsprogram. Oavsett var i världen motorerna befinner sig.
Parallellt med detta regelbundna tvättande så monitoreras motorvärdena hela tiden. På nyare flygplan ser personal på marken i princip allt i realtid om hur flygplanet mår.
Om tex. EGT margin sjunker på en motor så planerar man in en Engine wash. Det brukar hjälpa.
Alla flygplan (hoppas jag) har pitot cover ombord. De tar nästan ingen plats alls.
Dessa sätts på vid behov. Typ som nu i LPA m.m.
En pilot kan självklart göra det själv men behöver hjälp med stege.
Piloten måste göra en anmärkning i loggboken så att man inte glömmer att ta bort inför nästa flygning.
Detta har tyvärr glömts flera gånger tidigare med katastrofala följder.
Bertil
2020-02-26 22:45:07
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Sv Greger,
Det är en himla skillnad på sand och vulkanisk aska. Sand är sand och kan lätt tas bort. Vulkanisk aska klibbar fast i motorn på bl a fläktbladen och det växer på hela tiden. Det måste mejslas bort. Motorerna måste bytas eftersom de måste in på verkstad för reparation.
Sven
2020-02-26 18:52:07
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
@Hasse
Jag flyger för ett bolag i Mellanöstern och vi sköljer motorerna regelbundet, genom engine core.
763
2020-02-26 17:11:11
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Ref: Frågande. Min erfarenhet är att man inte har med sig kåpor för att täcka motorns luftintag på tunga jetflygplan. Sådana kåpor och pitotrörskyfdd skall monteras av Tekniker och Inte av piloter.
Greger
2020-02-26 14:51:05
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
British Airways flight9 (B747) fick stopp på alla fyra motorer 1982 när man flög in i vulkanstoff över Indonesien. Någon av alla kunniga proffs på flygtorgets forum kanske kan förklara skillnaden på sandstoff och vulkaniskt stoff och dess inverkan på motorer ,jag inbillar mig att flyget har större noja för vulkanstoff.
Vulkanutbrottet på Island 2010 lamslog flyget men i sandstoff flyger man på som vanligt , eller?
sv Hasse
2020-02-26 11:30:55
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Vid motortvätt spolas vatten rakt in i luftintaget, medans motorn "crankas".
Alltså går på startern, utan att starta motorn.
Hasse
2020-02-26 10:24:04
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
RE Hampus: "Skölja motorerna rena"
:)
Kan du definiera detta?!
Du vet väl att om du menar motorns QEC installationer, så är vätskor i alla former icke önskvärt då detta mest troligen genererar jordfel, elproblem etc.

Eller menade du fläktkanalen-Bypass kanalen?
Den blåser sig ren själv så fort motorn startar.....

Hamnar sand in i kompressorn blir det ju värre.
Man vill ju inte blåsa in sanden än längre in i motorn med risk för följdskador...
Frågande
2020-02-26 07:56:38
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Varför har inte alla flygplan med egna motorskydd och pitorörsskydd?
Piloterna sätter på dem vid förhöjd risk, ex nattparkering eller när stormen kommer.
En gummitratt borde få plats nånstans på flyget.
Det är som vindruteskydd till bilar, valfritt att lägga på om man vill slippa skrapa isiga rutor och bli försenad på morgonen.
Hampus
2020-02-25 18:31:37
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Till apan: Absolut är det så. Men som jag förstår det så var det väldigt många flygplan som blev stående och då räcker inte alla skydd till flygplanen samt att det nog inte finns personal till det heller.
Julle
2020-02-25 13:04:13
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Flyget har varit med om sandstormar förut, knappast första gången det händer!
TIPS
Det finns speciella checklistor för det mesta!
Sandstormar på land, i luften, lavastoft i moln, på backen, skyfall av regn på backen, åsknedslag i luften+på backen, isbildning på backen osv osv....
sv Apan
2020-02-25 11:29:58
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Tror inte att det finns motorskydd tillgängliga på LPA till alla plan.
Apan
2020-02-25 11:02:43
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Självbevarelsedriften säger att man skyddar motorer och andra håligheter med skydd när det förväntas att sand och liknande kan komma in.
Hampus
2020-02-24 20:51:16
SV: Alla maskinerna som stått i sandstormen?!
Japp. Det som i första hand behöver kontrolleras är Static ports och pitorören. Dom behöver blåsas rena från sand. Dessutom är det stor risk att det blåst in en massa sand i motorerna som då behöver blåsas och sköljas rena
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev