Tråden startades av: Patrick  2020-03-29 17:22:30
Cabin personal ARN Norwegian /OSM 
Hur skall Norwegian kunna börja flyga fullt ut i Sverige i Maj om all personal i cabin är uppsagd på Arlanda bas ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Dycm
2020-04-07 16:15:09
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Nej de första slutar inte 13/6, de första slutar 31/5.
LiseL.
2020-04-07 13:48:36
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Allt för optimistiskt. Inget flygbolag kommer att flyga med full kapacitet i maj i Europa.
Brownnose
2020-04-07 12:19:54
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Även de uppsagda har arbetsplikt till anställningen upphör - de första slutar runt 13/6! Så om flyget mot all förmodan drar igång snart så är alla redo att jobba direkt!
DYSK
2020-04-07 12:15:58
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM

Så länge det inte rör sig om konkurs så gäller avtalsenlig uppsägningstid 2-12 mån med full lön. Alla i kabinen är inte uppsagda än, ev. kan en del bli permitterade enl. nya regler, men det är fortfarande luddigt...
Sv Augurium
2020-04-07 12:09:19
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
För Svenska staten blir det bättre med besättningar som är skrivna i Sverige och betalar skatter i Sverige.
Utländska besättningar minskar statens intäkter.

De blir bättre för alla vi boende i Sverige om personalen skattar i Sverige.
Greger
2020-04-07 10:35:38
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Inte ett skattefinansierat öre till Norwegian tack,,det får norska skattebetalarna stå för isåfall..
Kapitalist
2020-04-06 22:10:01
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Svar Pilot. Intressanta tankar då det går emot rådande teorier om hur marknadskrafter fungerar. För de anställda inom flyget hoppas jag du har rätt. Framtiden får utvisa.
Augurium
2020-04-05 13:23:58
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Norwegian har överskott på personal på andra baser som de kommer slinga ut till Arlanda. Det är billigare att göra så då svensk personal är för dyr.
Maja
2020-04-01 16:32:33
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Får ni lön under uppsägningstiden, alltså hela månaden?
Bobby
2020-04-01 14:09:11
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Är både piloter och kabin uppsagda?
Dycm
2020-04-01 11:24:40
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Vi är uppsagda! Vissa fick besked i måndags, andra får inom snar framtid.
Morten
2020-04-01 10:13:40
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Nu är dem väl inte uppsagda utan varslade.
Pilot
2020-04-01 09:48:56
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Det är nog en ganska bra analys. Det som många är eniga om är att flyget står inför en stor reglering. Pop up bolag som vill prova ,blir blåst av banan. Även några större bolag som har en annan agenda än att vara flygbolag kommer också att försvinna. Det blir några starka kvar i Skandinavien, de får lite fler linjer än innan, den enes bröd den andres död. Lågkostnadsbolag får det troligtvis omöjligt att driva sina bolag på,lowcost vis. De anställda ser nu och känner det på kroppen ordentligt vad det innebär att jobba kontrakt ,få pengar i fickan ,leva livet hör och nu och inte skatta ,planera, lägga undan till pension mm. Därför tror jag att väldigt väldigt många kommer att kräva anställning efter Korona. Den enorma självreglerande tiden framåt måste ses på som ett ont måste. Men efter detta så kommer yrket inom luftfart att vara mycket attraktivt. Bolagen kommer att beskattas mindre ,få mer behållning i kassan , miljömupparna får säkert hjärtinfarkt av det jag nu skriver, men flyget kommer att blomstra som aldrig förr, inom 2 år så är det bolagsstrukturer som är bestående, lågkostbolag så,gott som borta. Bemanningsföretagen nedlagda ,då kontraktsjobben inte är attraktiva.
Sven CC
2020-04-01 08:46:15
SV: Cabin personal ARN Norwegian /OSM
Det ska de inte... flyget kommer inte vara tillbaka i luften i maj och DY kommer inte ha lika stark närvaro i Sverige efter den här krisen.
DY har dessutom gjort sig kända för att misshandla vissa destinationer och inte direkt visat på någon uthållighet i Sverige vilket klart naggat förtroendet i kanten. Tänker då konkret på linjerna till OSD, MMX, SFT osv - de är lite russinplockare men bidrar inte till något större värde avseende svensk infrastruktur vilket såklart är en av anledningarna till att svenska staten inte vill bevilja kreditgarantier såsom man gjort till andra bolag med AOC i Sverige.

Om nu grundare och fd styrelseordf hade haft tilltro till bolaget skulle de kanske inte stadigt minska sitt ägande via HBK Holding?

Det sänder inga positiva signaler till presumtiva kreditgivare eller i vissa fall regeringar avseende utfästelser av kreditgarantier, vanlig hederlig börspsykologi....

Detta är givet en av anledningarna till att bolaget har svårt att säkra likviditet och kreditgarntier just nu...
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev