Tråden startades av: S.d  2020-07-15 08:49:34
Jämnförelse återbetalning inställd resa 
SAS:
Inväntar som så många andra en större summan för återbetalning. 2,5 månader har gått vilket i mitt tycke är orimligt. Gjorde av ren principsak en anmälan till konsumentverket.
Som en jämnförelse:
Airbnb
Vi avbokade boendet förra veckan på airbnb som är en av värdens största förmedlare av bostäder. De svarade på mejl efter 30min, vi hade pengarna på kontot efter 36 tim.
Destination Gotland:
Svarade i telefon per omgånde och inga som helst problem att avboka en redan betald resa. Återbetald och pengarna på kontot efter 30 sekunder via swish.

Just saying!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

S.d
2020-07-16 10:47:20
SV: Jämnförelse återbetalning inställd resa
Bra ide att vända sigt till kortutgivaren för återbetalning. Har inte tänkt på det alls. Mitt SAS flyg med plusbiljetter hade gått den 19/7 så min avboknin är enl gällande avbokningsregler för den biljettypen. Oavsett anledning så håller SAS en stor del av min semesterkassa med extrakostnader som följd. Jag ser det som att de "lånar" mina 16.000:- räntefritt. Effektiv ränta från mig bör rimligtvis vara ca 16% men det kan man ju drömma om.

Hursomhelst är jag inte ensam om problemet. Det är uppenbart.
Alexander
2020-07-16 09:38:14
SV: Jämnförelse återbetalning inställd resa
En kommentar till ”Kreditkortet”: reklamationen bör gå igenom, de har ju brutit mot det ursprungliga avtalet (återbetalning inom 7 dagar). Jag har själv gjort två reklamationer avseende SAS-biljetter och det har fungerat utmärkt. Ingen av kortutställarna (två olika) ifrågasatte min reklamation utan gick på de uppgifter som jag skickat in från början (inga kompletteringar krävdes).

SAS:
Två biljetter bokade: en via OTA och en via SAS direkt. Storyn för båda är i princip samma: jag begär återbetalning när flygen ställs in (i slutet av mars och slutet av april), inga pengar kommer inom 3-4 veckor, jag gör en reklamation hos respektive kortbolag (AmEx och en bank ansluten till Visa), de krediterar mig temporärt inom några dagar och inom 30-45 dagar så är reklamationen slutgiltigt avgjord till min fördel.

Hotels.com (Expedia):
Två bokningar (ingen återbetalningsbar). I London stänger hotellet helt och vi får pengarna tillbaka inom 7 dagar utan att göra något. Avseende den andra bokningen så ändrar de villkoren till min fördel i efterhand och gör den avbokningsbar. Jag avbokar den och får pengarna tillbaka inom 10 dagar.

Norwegian (hyrbil):
Norwegians hyrbilssite drivs av ett bolag som heter CarTrawler har inte mycket med flygbolaget att göra (förutom att de får en provision...). Avbokade och skulle ha fått pengarna inom 20 dagar. De kommer efter 20 dagar med en story om att de har så många återbetalningar att göra att de inte hinner med (känns denna story igen??). Pengarna kommer till slut efter ca 60 dagar och det visar sig att det inte alls var några administrativa problem som ställde till det utan det faktum att de hade slut på cash och var tvungna att omstrukturera sina skulder och ta in nya ägare som tillförde mer kapital.
Kreditkortet
2020-07-15 11:20:20
SV: Jämnförelse återbetalning inställd resa
Jag är i samma situation som du och många andra. Jag har nu testat att göra en reklamation till kreditkortsföretaget och begärt återbetalning från de med hänvisning till ej levererad vara/tjänst. Tveksam om det kommer funka eftersom SAS inte nekat återbetalning, de drar bara ut på det oacceptabelt länge. Men värt ett försök.

Att SAS sedan har ett enormt tryck på sin kundtjänst är till stor del deras eget fel. Det verkar som att den högra handen inte vet vad den vänstra gör. Min flight blev inställd och jag begärde då återbetalning. Döm om min förvåning när SAS efter typ 2 veckor meddelar mig att jag är ombokad till helt andra datum. Trots att jag begärt återbetalning och fått en bekräftelse på att den är mottagen. I ombokningen stod det tydligt att om jag inte kontaktade SAS kundtjänst inom 14 dagar så räknades det som att jag accepterat ombokningen. Sagt och gjort, väntade i chatkö i 2 timmar. Fick då veta att jag inte alls hade behövt kontakta dem eftersom begäran om återbetalning fanns registrerad. Ok? Men varför stod det då att jag var tvungen att kontakta er? Svaret blev att de var medvetna om detta och att de påtalat detta för "berörd avdelning". Ett helt onödigt kundtjänstärende med andra ord. Men det är inte slut här. Det kom SMS om att nu kan du checka in till din SAS-flygning, SMS om att beklagar din flygning har blivit inställd (igen). Och jag som inte ens hade flugit. Slutligen kom en ny ombokning med A3 via Frankfurt och SK via Köpenhamn. Snurrigt va? De sitter alltså och bokar om passagerare till Aegean Airlines som överhuvudtaget inte flugit med den utgående flighten (som ju var inställd).
S.d
2020-07-15 10:43:47
SV: Jämnförelse återbetalning inställd resa
Du jämför två helt olika saker.
Det ena var en resa det andra var ett boende.

Många bokar boende utan att boka en flygresa, resan kan vara med egen bil, båt, buss eller tåg.

Alla flygresor har haft en fördröjd återbetalning p.g.a den stora volymen.

Har du betalt din flygresa med ett kreditkort kan du begära att kreditkortsföretaget återbetalar resan. Men även det tar tid.

Det gjorde jag i ett fall som inte berörde SAS och efter mycket om och men fick jag tillbaka det jag betalt.

Med SAS har jag inga problem köper företagsresor dessa betalas först efter utförd flygning. Det är inte de billigaste biljetterna men mycket flexibla. Snåljåpen får alltid lida.
Andreas
2020-07-15 10:40:18
SV: Jämnförelse återbetalning inställd resa
Jag tycker inte att Airbnb är ett jämförbart företag. De har inga kostnader för den faktiska produkten, utan är en förmedlare med övertaget över uthyraren som blir utan pengar.

Däremot är det imponerande att det fungerade så bra för dig med Destination Gotland.

Har du någon erfarenhet av andra flygbolag? Jag förstår det som att folk är lika förbannade på Lufthansa m.fl. så att det här inte är unikt för SAS på något sätt.
thomas
2020-07-15 10:27:53
SV: Jämnförelse återbetalning inställd resa
SAS har enorma problem med sin likviditet, det är orsaken till att det dröjer.
Står 95% av verksamheten på marken är detta inte konstigt, även kreditlöften dröjer
i konkreta pengar.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev