Tråden startades av: Olof  2020-09-07 11:22:40
Nöjes -och rekrationsflygningar för att rädda br. 
Hej
Jag läste att man i Taiwan börjat med flygningar av ren nöjes - och rekrationskaraktär för att rädda branschen och att det är en succé. Biljetterna sålde slut på några minuter. Dom flyger ner mot Filippinerna och tillbaka igen och avnjuter god mat och får känslan av att resa men också möjlighet till vackra vyer.
Och så givetvis tax-free-shopping ombord!

Skulle detta vara något för Europa att ta efter? Tänk t ex en dag ombord på SAS nya A350. Turen skulle kunna heta "Se Grönland från ovan".
Vi skulle kunna starta från Arlanda eller Kastrup. Stävja norrut , kanske upp mot Jan Mayen och se den stora vulkanen. Sedan god mat och dryck. Och sedan in över Grönland. Kanske ha nån expert ombord som föreläser om isbjörnar, klimathot, miljövänliga jetmotorer och allt vad det nu kan vara. Och om vädret tillåter kanske gå ner på 10 000 fot eller så. Sedan till kvällningen hem igen. Då har man fått en spännande dag i luften, på ett av världens modernaste flygplan och sett vyer man normalt sett inte ser. Man kanske kan spela bingo ombord. Och man skulle vinna nåt flygbetonat.
Jag kopplar denna idé lite till den Antarktisflygningar som gjordes (eller görs?) från Australien och Nya Zeeland.
Jag tänker mig att det kan bli rätt så avslappnat på en sådan flygning. Ingen stress eller så. Finns ingen stressig destinationsflygplats som väntar.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala en slant för en sådan heldag i luften. Men då måste det vara spännande och ha det lilla extra.
Jag tror penningstarka pensionärer kan nappa på detta. Flygnördar också. Och såna finns det många av.
Vad tror ni om detta koncept? Det är ju helt fantastiska maskiner som kan ta oss till helt fantastiska platser. Det är synd om dom bara står och dammar och kostar pengar pga pandemin.

Här står mer om trenden i Taiwan :
https://www.businessclass.se/sightseeing-resor-till-ingenstans/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olof
2020-09-22 07:12:18
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
@Birgit Friggebo :

"Vem hade du tänkt skulle betala för det här kalaset?"?

Det framgår tydligt för alla utom för dig vilka som ska betala. Grattis till att vara den första som inte förstår. Det är en konst i sig.

Sen vad gäller dessa såkallade flights to nowhere så finns det kostnader förknippade med normal verksamhet som man inte har på dessa flygningar. Och tanken är ju att dels ha en fin upplevelse men också stötta bolagen. Så i dessa fall lär ingen klaga på att flygningen är dyrare än taxiresan. Tvärtom.

Sen vad gäller bolagens problem att kunna ta betalt för sina tjänster i normal verksamhet är det en helt annan fråga.'
Detta koncept med rekreationsflygningar är en succé i Asien och Australien. Kan inte se varför det inte skulle fungera här.
Men med ditt resonemang kan ju flygbolagen, corona eller ej, lika gärna lägga sig ner och dö.
Birgit Friggebo
2020-09-20 21:46:33
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Oxå sjunger vi samstämt We shall overcome.
Vem hade du tänkt skulle betala för det här kalaset? Flygbolagen gick med storförlust redan innan krisen trots fullsatta plan för att ingen tjänar något när flygresan är billigare än taxiresan.
Max
2020-09-20 00:52:58
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Nåt för Sverige att ta efter super bra grej??
thomas
2020-09-19 12:42:46
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Nästan alla flygningar är nöjesflygningar. Det är förvånansvärt tyst nu från Greta.
Qantas sightseeing går nu i Oktober
Du som kommenterar mina inlägg @thomas skaffa ett liv.
pilot
2020-09-18 22:00:24
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Greta och klimatfuskarna kommer att bli vansinniga om folk börjar flyga för nöjets skull. Greta kommer att begära skolstrejker omedelbart.

Annars -- ett mycket bra concept.
Olof
2020-09-18 17:51:24
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Qantas måste varit inne här och läst mina inlägg för dom har börjat med detta koncept nu och biljetterna sålde slut på 10 min!!

SAS : Agera nu! Jag vill nöjesflyga er A350 och bara sitta där som en pösmunk och titta ut.

https://www.qantas.com/au/en/promotions/great-southern-land.html?utm_campaign=website&utm_source=sendgrid.com&utm_medium=email
etc.
2020-09-10 16:39:36
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Tråden handlar om nöjes och rekreationsflygningar. Inte om sandlådebolagens, eller SAS misstag!
sv thomas
2020-09-10 16:37:11
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Du skriver ena stunden "Ladda på med fantastisk catering och två glada service värdinnor/värdar". I nästa ögonblick är det fel med lunch. Vad vill du egentligen?
Du hoppar från tuva till tuva, utan någon som helst strategi.

Tror inte att du behöver, att vara så detaljerad i dina villfarelser.
thomas
2020-09-10 13:36:54
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
SAS måste tänka helt nytt
utvärdera alla möjliga affärsuppslag, som detta.
Det bör redan finnas en sån utvärderingsgrupp.
Trafiken bolaget bedrivit kommer att ta år att återskapa, och då i en mycket mindre omfattning. Ex. satsa på den etniska trafiken, BGW ERB etc, den gruppen måste åka hem för olika familje angelägenheter etc.

Det har gått bra att få stora stöd en gång som nu, men hur ska de motiveras nästa år då lika stora stöd behövs, och då ska även lånen börja betalas tillbaka, den ekvationen är svår att få ihop.

Ett bolag i mellanöstern som gjort precis allt fel, investerat i fem flygbolag som alla gått i kk och även byggt en helt egen flygplats.
Dessutom transittrafiken mot Asien Afrika och Australien är i stort sett död.
Bolagen sitter med många A380 som nu är omöjliga att fylla.
Men detta ger större möjligheter för Europeiska flygbolag, det finns alltid vinnare i kriser.
Pilot
2020-09-09 22:54:25
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Svar Bo: IcelandAir har säkert också flugit åt National Geographic, dom har säkert tagit in offerter från många bolag. Britannia/TUI har flugit åt dom i många år, cabincrew och piloter har fått söka dessa flighter, cabincrew har fått läsa in namnen och vad dom har för preferenser till mat, vin eller öl, favoritdrinkar, barns namn etc, betalar man 1 million SEK så får man också bra service utöver alla exotiska destinationer!
Skandinavien runt
2020-09-09 15:43:21
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Jag tror det hade fungerat med skandinavien runt i en a350 för att visa upp planet. Tex start cph, flyger upp till norra Sverige och flyger tillbaka över Norge och Jylland för att landa i cph igen. Självfallet med skandinavisk mat ombord och föreläsningar ombord om flygplanet, skandinaviens historia eller andra saker. Dessa flygningar skulle kunna utgå från arn eller osl också.
thomas
2020-09-09 12:31:55
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Gran canyon fixed wings tour
Finns bild på deras Twin Otter med stora fönster
45 min turer från ca 1500 per stol.
Bilderna på canyonen är storslagna men det är även vår fjällvärld.
Fel med lunchen ombord, det ska bara tittas och fotas
Man kan göra en deal med Kalax fjällröding renstek Kalix löjrom etc undra om TAM i ORB kan bygga om med stora fönster. Tror billigare sätta en 340 i trafik, hyfsad utsikt.
Då kan man flyga från hela landet med nån tankning
Alla sträcker på benen vid lunchen.
Flyga längre jorden runt nu blir svårare men trafiken är gles man landar inte, ex Egyptens pyramider serengetti Nakuru parkerna i Kenya Tanzania.
Bo
2020-09-09 09:26:54
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
"TUI har gjort detta i många år åt National Geographic,
en 757 som flög jorden runt..."¨

Inte var det TUI som flög?
Det var väl en Icelandair
757 ombyggd med bättre
utrymme och dito stolar
men det fanns kanske fler
som hade samma ide?
Deskpilot
2020-09-09 09:09:24
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Det finns risker också med sightseeing flights.
Air New Zeeland DC10 som flög in i ett berg
är bara ett ex på en tur till Antarktis. Det finns
fler.

Själv var jag med ombord på en AF Concorde
som hyrdes av Eurocard i Sverige. Det gick bra
men snacka om små fönster.

(Flög med BA Concorde en annan gång men
reguljärt. Luftgropar så man mådde illa vilket
faktiskt var ovanligt men det var vid landning
i London.)
Pilot
2020-09-08 22:37:53
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
TUI har gjort detta i många år åt National Geographic, en 757 som flög jorden runt på 28 dagar till exotiska ställen, biljettpris från 1 miljon SEK, alltid utsålt! Flera flighter varje år, samma åtgång. Dock sista flighten 2020 åt NG pga utfasning av 757. Så marknaden finns precis som Olof säger! ??
SF34
2020-09-08 17:21:56
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Vi gjorde en liknande flygning i en Saab 340 för loganair förra julen som gick till välgörenhet i Carlisle, England. Slutsålt samma dag som biljetterna släpptes. Visst så var det bara 33 stolar men visar att det finns intresse
thomas
2020-09-08 15:15:35
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Ja Twin otter skulle funka bra
Bara rundturer i vår fjällvärld är attraktivt för många, sen kan man köpa stolarna av SAS eller den som flyger till LLA och KRN
Jämtlandsflyg la ner sin helikopter verksamhet, tror för dyrt med heli. och alla EU EASA regler runt detta.

Twin otter funkar i Cal. så varför inte här.
Det blir ju även jobb för piloter, som skulle jobba dubbelt även lite som beskrivare av landskapen de flyger över. När jag flög Sterling Caravellen var den chartrad med Svenska vdar och höjdare, den Danske cpt frågade om de ville se Kebnekaise, det ville alla, så descend och två varv runt bergsmassivet, för att båda sidor skulle se bra.
Hyrde även en helikopter (Bell Jet ranger 206b) på Sri Lanka som landade på sandstranden i Negombo sen flög vi till Mount lavinia mitt på ön, flög över det kuperade gröna djungel landskapet med alla te odlingar, och på lagom höjd, man såg alla teplockare, det var värt pengarna. Vi var fyra som delade kostnaden.
En Twin otter kan ta fler, så blir inte så dyrt per st.
Ladda på med fantastisk catering och två glada service värdinnor/värdar

Vi Svenskar är bortskämda med ett stort vackert land och få har sett Norrlands storslagna natur med berg forsar etc. Köra över Esrange alla vandringsleder etc
Bara bra med inte tryckkabin man ska inte upp för högt.

Det finns stora förmögenheter och många pensionärer i Sverige nu 1.3 miljoner över 65 (blir bara fler) det är ingen mening att tapetsera kistan med sedlar.

Jo det finns en stor marknad för detta, sen när asiater och Européer återvänder
efter coronan.
I stort sett fungerar all segling så här det är själva seglingen med utsikten som är målet. Få bränner över Atlanten eller jorden runt.
sv thomas
2020-09-08 12:13:10
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Rundturs bolagen i Gran Canyon, har ombyggda Twin otters , med extra stora kabinfönster. Lite lättare att göra, med plan som inte har kabintryck.
thomas
2020-09-08 11:48:46
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Eller varför inte göra som Simon Spies sälja resepiller
Han tillhandahöll sådana i början av karriären på bussresorna. Men man ska absolut tänka utanför boxen
Hela resebranschen med flyg hotell etc störtdyker nu
verkar vara en stall som de inte kan häva.
Olof
2020-09-08 11:07:07
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Lage D : Märklig infallsvinkel. Du gnäller på mitt förslag. Sen kommer du själv med ett ännu sämre och töntigare (ja, töntigare än mitt) förslag och gnäller på ditt eget förslag att det inte löser något för desperata, arbetslösa piloter.
Jag försökte ju vara lite kreativ i alla fall.
Lage D
2020-09-08 10:38:07
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Lika intressant för pensionärer som en dagsresa till Åland eller en bussresa till Säffle med lunch på ett pensionat.

Varför inte bara sälja "resor" som innebär att flygnördarna kan äta lunch ombord på en A350 och att man startar upp motorerna under ett par minuter? Men tyvärr löser detta inte problemet för desperata arbetslösa piloter. En tekniker kan starta motorerna och sätta på sig en kaptensuniform.....
thomas
2020-09-08 09:55:37
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
När jag flög SAS TYO ANC CPH i slutet 70 talet fick man ett pappers Cert på att man flugit över Nordpolen, men man såg inte mycket av Nordpolen på den flight level vi låg på. Flög i en chartrad Sterling caravelle runt Kebnekaise, det var spektakulärt och man såg bra.
Tror man måste bygga om ett flyg för just detta ändamål. Sen är frågan hur stor sightseeing marknaden med flyg är. Men som sagt behövs inga visum karrantänsregler dyra transfers hotell etc.
Inga dyra ground stop för crew.
Någon bör göra en marknadsundersökning.
Miljöaspekter är egala, allt grönt lever på behöver koldioxid.
Max
2020-09-07 21:27:59
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Detta är något som skulle gjort succé! Jag tror starkt på denna idé, och att den absolut skulle kunna växa till något stort. Dock tror jag inte dagens flygplan har rätt layout. En typ av mer aktivitetsfrämjande konfiguration skulle helt klart vara att föredra. T.ex en bistrodel, bar, utkikspunkt, sovplatser/viloplatser mm. Den klassiska layouten med rader av säten är inte det perfekta!
Bitter svensk man i Madrid
2020-09-07 19:04:07
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Olof : Jag vill inte göra ner dig. Du skriver positivt. Det är bra i dessa tider.
Men passagerarflygplan är inte byggda för sightseeing oavsett vad dom hittar på i Taiwan. A350 är en widebody. Jag kan inte huvudräkna. Men säg att 15-20% har fönsterplats. Man ser inte mycket. Och att sitta i ekonomi är inte roligt. Sen spelar det ingen roll om flygplanet heter Boeing 737 eller A350. Man sitter där för att man behöver det. Man måste ta sig någonstans. Många gånger för jobbets skull. Och enligt SAS ska det vara lite lyxigt och speciellt. Jojo, tjena. För business möjligen.

Jag arbetar på ett företag i Spanien där vår storsinta och alldeles ..alldeles .. underbara VD har som policy att vi endast flyger Ryanair. Så ska jag sightseea får jag böja mig ner så jag knäcker ryggen och glo ut på medelhav och sönderbrända stäpper. Vet ej hur fönstren är placerade i en A350....Men i Boeing 737 sitter dom ju väldigt lågt.

Men nej, jag tror inte på detta. Jag gillar nyheter från branschen vill jag tillägga. Därför besöker jag denna sida.

Jag tror vi går mot avgrunden. Sorry ....
JohanA
2020-09-07 18:20:13
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Det låter ju lite fantasifullt. Som flygintresserad är det dock något jag skulle ha nappat på. Såklart beroende vad det kostar. Och gärna från Arlanda.
Jag har ingen anledning till att besöka vare sig Chicago eller Shanghai men det vore faktiskt kul att få åka med i A350...Gärna då med SAS.

Jag har ingen som helst kunskap om flygbolagsekonomi (har ens bolagen det?). Vore kul om nån som har det kan svara på om såna här flygningar (med A350) ens skulle fungera rent ekonomiskt.

Som flightsimmer kommer jag osökt att tänka tanken på ett "LAN-party" för flightsimmers där vi tar med våra feta gaming laptops och har en speciell flygning där vi umgås och kör X-Plane eller FS2020 uppe i luften...I detta community finns det betalningsvilja. Folk lägger sjuka pengar på add-ons och datorer.
Rånn
2020-09-07 16:32:18
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Personligen tycker jag det låter som en riktigt bra idé! Dock så kommer aldrig MP här i Sverige gå med på det utan sätta käppar i hjulet tyvärr.
Tibromannen
2020-09-07 15:52:36
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Frågan är hur lönsamma antarktis-turismen var för Qantas och Air New Zeeland. Jag tror inte dom gjorde dessa flygningar för pengarnas skull.
I det sistnämnda fallet är det ju även förknippat med en mycket tragisk olycka.

Men flyga över Grönland ...Är det nån grej verkligen? Ett sprucket istäcke att titta ner på. Men jag kan ha fel. Jag ser detta från min egen kontext som ganska frekvent USA-västkustresenär (ej turist) och då är just Grönlandspassagen hemskt tråkig. Men jag är alltid på väg till jobb med en klump i magen vad som väntar när man landar i form av kundmöten och prestationsångest eller på väg hem helt slutkörd.
Så visst, i kontexten som en ren nöjesflygning. Varför inte ...?

Men räddar / hjälper vi SAS då om detta skulle anordnas? Hur många biljetter skulle säljas och vad skulle de få kosta i de olika klasserna och vad skulle de BEHÖVA kosta är ju frågan....

tack för ett intressant inlägg ändå
Anders
2020-09-07 15:49:13
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Jag har sett att det finns virtuella flygbolag på nätet, kanske vore något?
thomas
2020-09-07 15:49:01
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Superbra idé
Air New Zealand råkade ut för ett haveri på sin DC10a
tror piloterna drabbades av polar White out
Dessa flygningar var väldigt populära fram tills haveriet sen tvärstannade de. Myndighetsförbud???
En tur runt Kebnekaise? Nordnorge Nordpolen?
Ja behövs ingen transfer inga hotell.
Bara en besättning från en bas stn.
Olof
2020-09-07 14:48:25
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
Olof här igen. Jag fick också idén om en julspecial som inte kan, utan KOMMER, att tilltala barnfamiljer. Man flyger till Nordpolen och tillbaka! Alla vet ju att Tomten bor på Nordpolen. Inte i Norra Finland eller Dalarna. Nordpolen är "the real thing"!
Jag tänker mig runt jul. Start tidig morgon. Och så julmat ombord. Julfrukost med risgrynsgröt. En lättare jullunch. Kabinpersonalen får gärna vara utklädda tomtar och tomtetjejer. Och massa godis till barnen. Sedan över Nordpolen avnjuter vi ett fantastiskt skandinaviskt julbord med specialiteter från Norge, Danmark och Sverige. Och så tänker jag mig att man är tillbaka till Stockholm, Köpenhamn eller Oslo lagom till midnatt (håller det schemat?)
Och alla får ett certifikat att man varit på Nordpolen, eller över den. Folk älskar sånt.
Jag tänker mig även resor till Kina, tänk att få se kinesiska muren från ovan utan besväret att behöva ta sig runt i Kina och riskera att träffa massa folk.
Eller vad sägs om en annan lång tur, ner till Afrikas savanner där A350:n går ner så att vi ser de stora hjordarna med djur och även får se Kilimanjaro ovanifrån!? Och så givetvis intressanta guider ombord och afrikanskt tema på maten. Vilket oerhört bekvämt sätt att uppleva världen på.

Jag tänker mig tillbaka till luftskeppens tid. En tid då flyg var äventyr, men även lyx och flärd.
Jag tror också dessa flygningar skulle innebära fantastisk promotion för flyget.
Vi måste få tillbaka det roliga och spännande med flyg. Inte bara se det som transport från punkt A till punkt B. Och jag tror att maskiner såsom A350 och 787:an är perfekta till sådant.

Så turer jag föreslår :
Grönland
Tanzania (med övernattning ombord)
Kina (med övernattning ombord)
Europa runt med quiz (pensionärer kommer älska det, räcker med A320 Neo)
Europas vindistrikt (med vinprovning över resp. område, räcker med A320 Neo)
Det majestätiska Nordnorge (räcker med A320 Neo)
Saharas stjärnhimmel (nattlig tur över öken med nedsläckt kabinbelysning)
Nordpolen (julspecial för barnfamiljer)
Nordpolen (ej julspecial, för alla)
Över Leif Erikssons farvatten (en atlantkorsning där man får titta ner på Boston och New York och så får man en vikingahjälm i plast som det står SAS på!)

Man kan även ha massgiftes-flygningar med präst ombord. Typ "gift er över Nordpolen" eller nåt annat galet.

Soppan räcker väl fram och tillbaka utan problem på t ex en A350 för de långa turerna? Folk har ju inget incheckat baggage på dessa turer.
Givetvis bär vi alla munsskydd det finns ju bra filter som renar luften. Ett flygplan med HEPA-filter är en trygg plats.
Misstaget branschen gör nu i dessa tider är att se flyget som endast transport!

På frågan om vad man gör om det är moln och dålig sikt får jag svara som Peter Dalles sundbybergare i Lorry (om nån minns den figuren) : Tänkte inte på det ....
MP
2020-09-07 14:43:05
SV: Nöjes -och rekrationsflygningar för att rä ...
I Sverige finns ett parti som heter Miljöpartiet.
Lägg ditt förslag i deras förslagslåda. :)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev