Tråden startades av: Flygare  2020-09-29 13:14:40
Ex Norwegian Se/ DK crew 
OM nu Norwegian, med norska statens hjälp ,kommer att överleva vintern och vill starta upp igen i Sverige och Danmark har då sparkade crews någon återanställnings rätt likt t.ex City Jet crew, eller hur?
Om inte blir det nog inte många jobb till svenska piloter eller cc.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Röda Baronen
2020-10-06 09:33:06
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Det spelar ingen roll, Norwegian kommer att gå i konkurs inom kort, eftersom Wizz Air nu expanderar på norska marknaden inkl. norsk inrikes.

2020-10-05 17:56:51
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Men piloterna var väl inte anställda i bemanningsföretagen från början? De flyttades väl över dit för några år sedan? Strejken i mars 2015 handlade väl bland annat om den frågan?
Hasse
2020-10-05 17:51:32
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Hörru Nisse spelar det någon roll eftersom utgången blir den samma?
Nisse på Manpower
2020-10-05 15:59:17
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Alla bemanningsföretag, ägs inte av sina kunder. Blanda inte ihop äpplen och päron.
Karl
2020-10-05 12:07:00
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Sv Urban.

En del av problemet är att man med bemanningsföretag kan man som företag skita i det sociala ansvar gentemot arbetstagarna som de normalt sett har i företag. I fallet Norwegian kunde man utan uppsägningstider etc bara kapa kontrakt, och sätta företaget med personal i konkurs och därmed överlåta kostnaderna på samhället. Och därmed inte betala den delen som det sociala ansvaret innebär i uppsägningskostnader. Det var du, jag och alla andra i samhället som stod för norwegians nota i det här fallet då statens fick gå in med lönegaranti till de anställda och därefter a-kassa. I normala fall hade arbetsgivaren initialt stått för detta, och inte vi skattebetalare, men det lyckades Norwegian komma runt.
Sjukt
2020-10-05 10:51:54
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Att näringslivet gärna skulle införa jobb på ackord med stämpelklocka är väll nästa steg.
trött
2020-10-05 10:45:31
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
?..
Sverige i balans
2020-10-05 08:00:06
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Det är just det som är problemet med bemanningsföretag:) Jag såg vart det var på väg för många år sedan. Det här är människohandel men på ett något mer sofistikerat sätt. Fenomenet i sig är förklaringen på problemet. Hur vill vi att framtiden ska se ut, hur kan det vara negativt att människor har drägliga arbetsförhållanden där anställningens form är en del av det.

Vi ska värna om Sverige och vad det en gång varit.
Näringslivet pressar på och vi, folket måste pressa tillbaka för att skapa balans.

Jag vill att mina barn ska ha anställningstrygghet med allt vad det innebär.
Urban
2020-10-04 22:35:22
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Vad är problemet med bemanningsföretag? Om företaget går dåligt måste man säga upp anställda, om det går bra behåller man personalen eller till och med nyanställer om man expanderar eller det går väldigt bra. Detta görs oavsett var du är anställd eller hur du får ditt uppdrag. Tillsvidareanställd, visstidsanställd, projektanställd, deltidsanställd, frilans, konsult mm.. Förstår inte vad problemet är!? I en socialistisk drömvärld behåller företagen dig även om de inte kan ge dig något jobb att utföra. Wake up!
pf
2020-10-04 18:05:04
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
V.g se mitt forrige svar, trøtt !
trött
2020-10-04 10:56:58
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Men snälla nån, pf skriver helt korrekt att Norwegian använder sig av osmakliga metoder men de utnyttjar bara det usla regelverk politiker och lobbyister tagit fram. Är det budskapet svårt att förstå?!

Hela iden med bemanningsföretag är bland det värsta som drabbat personal alla kategorier.
pf
2020-10-02 08:39:46
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
svpf, jeg må ta frem en gammel klisje for å kunne svare deg;

Her må du skrive for meg det svaret du vil ha !
sv pf
2020-10-01 20:22:02
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
"jeg forsøker å forholde meg til fakta i denne diskusjonen"
Tycker du att det går bra?
F*** DY
2020-10-01 11:52:37
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Nej! Ingen återanställningsrätt finns kvar efter konkurserna...
pf
2020-10-01 09:25:31
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
DY, hva jeg forneker eller ikke fornekar;

jeg forsøker å forholde meg til fakta i denne diskusjonen. Å bli tatt til inntekt for det ene eller andre må jeg frabe at du spekulerer i.

Jeg har intet med flyselskapet Norwegian å gjøre, men diskuterer gjerne om det.
DY
2020-09-30 16:04:54
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
I och med att ARN crew var anställda, i ett av NAS ägda bemanningsföretag.
Bolaget försattes i KK, därmed finns ingen återanställningsrätt att hävda.
Om ARN basen återuppstår, då blir det i ett nytt bolag eller anställning direkt i NAS.
NAS visste säkert vad de gjorde, så samvetslösa de är.

Ett cyniskt och omänskligt företag! Det kan inte ens pf förneka.
pf
2020-09-30 12:39:31
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
08/26, jeg tror neppe vår Regjering vil støtte (og redde)Norwegian, slik at de skal fly "spekulative" ruter som Roma-LAX t/r.

Vår Regjering vil nok sette klare grenser for evnt kapitalinnskudd, eller lån til Norwegian. Målrettet for å støtte norske kommunikasjoner og næringsinteresser.
08/26
2020-09-30 10:25:15
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Norweigan är som Alitalia,dvs har nio liv.Norska staten räddar bolaget
pf
2020-09-30 09:45:37
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
DY, det er ikke det som er spørsmålet stillet av trådstarter. Jeg er selvfølgelig klar over den historikken du skriver, men som sagt, det er ikke den som etterspørs.

Og til andre, det er Europeiske politikere som har åpnet for liberalisering av markeder, bl.a. luftfart. Dersom man ikke ønsker dette, v.g. jobb mot det, men jeg antar at det er ideologi som vil styre her, og som vil styre videre.

Mitt poeng er at de aktuelle crew var ansatt i et bemanningsbyrå, som igjen, som vi vet, hyrde ut de til Norwegian - da har man neppe krav på re-anstelling etter et ansienitetsprinsipp.

Det er dessverre de harde fakta, sammen med at bemanningsforetaket ble lagt ned, i saken.

Utfordring for politikere senere muligens, men Norwegian m.v. har neppe gjort noe ulovlig her.
Röda Baronen
2020-09-30 08:32:38
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Skräpbölaget Norwegians enda möjlighet att överleva vintern, är om norska staten slänger fler pengar i detta bottenlösa hålet.

OM bolaget. klarar sig genom vintern, och börjar växa igen, som altid utan att tjäna pengar på att flyga, då är det nog inte relativt dyra svenska eller danska crews man vill anställa. Schram sa att det är slut med att använda bemannings bolag, vi får väl se om det blir så. Man vill anställa billigst möjligt vilket kommer att betyda crew från Osteuropa,
Max
2020-09-30 00:12:16
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Om tex ARN bas återuppstår och 9mån från sin sista anst dag har man återanst rätt.Dvs om man hade ARN bas vid uppsägningen.
@pf
2020-09-29 23:21:42
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Ja, visst men detta bemannings företag var ägd av NAS , och de anställda jobbade uteslutande på Norwegians flygplan.
Det här är var ett direkt osmakligt sätt för NAS att slippa ta ansvar för sina anställda.
NAS har gjort exakt samma sak i bl. a Spanien. Spanska fack föreningar har dragit detta skitbolag i rätten.
NAS är ett parasit bolag som inte behövs, tack o lov bara en tidsfråga innan eländetgår i graven.
DY
2020-09-29 20:09:09
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Vem ägde bemanningsföretaget? Jo, samvetslösa Norwegian, som försatte de i konkurs. Har du inte koll pf?
pf
2020-09-29 17:55:16
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Det svenske crewet trådstarter sikter til, var vel aldri ansatt i Norwegian, men i et bemanningsforetak.
CA
2020-09-29 16:48:40
SV: Ex Norwegian Se/ DK crew
Tror att flygtrafiken i Norge skall räddas först innan man tänker på andra baser.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev