Tråden startades av: Don Trumpet  2020-10-22 10:21:02
Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag 
Om man ser tillbaka på allt som hänt det senaste året så kan man dra lärdom av följande:

Om det uppstår en pandemi (el. dyl) så kan ett flygbolag bli sittande med dyra flygplan på marken, dyr personal som inte kan användas och en fruktansvärd massa återbetalningar som man inte kan klara av att betala. Alla dessa faktorer, var och en, kan dra ner bolaget i konkurs.

Vi har också sett hur Norwegian, enkelt kursade sina egna crewing-bolag i Sverige och Norge och därmed slapp dyra löneutbetalningar och tuffa permitteringar. Vips så var både personal och skulder borta.
Återbetalningar för köpta biljetter för flygningar som inte kan utföras är det som nu håller alla bolagen på knäna.

MEN om man nu cyniskt drar lärdom av detta kan man skapa nya effektiva och ”ekonomiskt säkra” flygbolag, vilket jag nog också tror är det vi kommer att se i framtiden.

Först tar vi själva flygbolaget:

- Här finns bolagets AOC. Alla flygplan leasas in per använd timme och kostar därefter minimalt om man tvingas bli stående på marken längre tider. Begagnade äldre flygplansindivider men av modell som ser ok ut gentemot kund, tex A320 eller A330 om man flyger långt.
- I flygbolaget är det bara ett absolut minimum antal anställda som krävs för AOC och tillstånd. Större delen av den tekniska personalen ligger i ett annat eget helägt teknik-bolag och tjänsten köps in.

- ”Flygbolaget” gentemot kunden är ett separat ”biljettsäljar-bolag”. Detta bolag är helägt och har samma varumärkesnamn och logga (som ägs av själva flygbolaget). Skulle det bli mankemang och ny pandemi med stora återbetalningsskulder som inte kan klaras ut så kan bolaget försättas i kk och ersättas av annat. Kunder har kort minne och gör vad som helst för att köpa ”billiga biljetter”. Detta bolag kan också ha viss markpersonalen anställd, vilka också kan avyttras snabbt vid långvarig kris.

- ”Crewing-bolaget” har all flygande personal anställd. Gärna via smarta skattemässiga krumbukter för att maximera utbetald lön vs. inbetald skatt. Skulle ”eldavbrott i trumpeten” uppstå slutar man omgående betala fakturorna till crewingbolaget och försätter det i kl. Inga förhandlingar med fack och personal nödvändiga och framförallt inga onödiga kostnader. Från bokhyllan på huvudkontoret plockas bara nästa crewingbolag ner och aktiveras och driften fortsätter som vanligt. Kan Norwegian, så kan alla andra.

Det blir enkelt att ge sig in på nya osäkra marknader med denna modell. Funkar det inte så bara bränner man det lokala ”biljettsäljarbolaget” med tillhörande ”crewingbolag” och man är ute ur leken på några sekunder.

Flera bolag tillämpar redan denna metoden, i alla fall delvis, men jag tror att allt fler går hela vägen ut nu, och då pratar vi inte bara om lågprisbolag eller nya uppstickare utan även äldre tidigare välrenommerade bolag. Vi ser trenderna redan på nära håll.

Jag har inte sagt att det är moraliskt korrekt men jag tror att det är denna typen av ”Flygbolag” vi kommer att se i framtiden. Det kommer inte att ske öppet utan dessa förändringarna kommer ”one by one” och skulle någon höja på ögonbrynen blir svaret ”men det har ju ingen praktisk skillnad för varken personal eller kunder”, och det är ju sant ...ända tills nästa stora kris knackar på dörren.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

LH
2020-10-30 16:26:20
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
"LH bolaget fick miljarder för att utreda hur framtiden skulle se ut".
Av vem, och till vilket LH bolag?

Keep on dreaming!!
TS
2020-10-30 14:03:12
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
"allt gammalt är borta som AOC och OL i samma bolag,"
Var får du allt ifrån? Ren gallimattias!
thomas
2020-10-29 14:57:54
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Fördelen det nya, i inga mer stulna identiteter i flyktingsmugglingar, flygbolag myndigheter vet exakt vilka som sitter ombord, registren är alltid i realtid, kriminella och terrorister utestängs effektivt.
thomas
2020-10-29 14:51:32
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
LH bolaget fick miljarder för att utreda hur framtiden skulle se ut, var och att anpassa sig till flera scenarier, allt gammalt är borta som AOC och OL i samma bolag,
Ett kommersiellt fundament kan ligga utanför operatören
med bibehållen säkerhet. Vem uppfyller nu kraven för AOC och OL? Ingen, om man hårddrar, och vem kan begära att gå i i chapter 22 eller rekonstruktion och sen påvisa att man har en marknad att återvända till? Ingen
Man betalar checkar in med inopererat chip beställer betala ombord, går helt automatiskt, och hundra % säkerhet i positiv Id.
Hulk
2020-10-28 19:21:44
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Tjena,
Hur är läget på Rajjan nuförtiden?
etc. etc.
2020-10-25 13:35:15
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
"Alla bokningar går via AI, inga websökningar man bara säger var man ska och när, mat ombord väskor etc." Till vem "säger man det" etc etc?

Det skulle alltså inte kosta något? Tillåt mig småle.
Sv Det blir nyare än så här AO
2020-10-25 12:07:49
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
"Det blir nyare än så här AOCet ligger i ett bolag som hyr ut flygplanen till olika ånätbolag som har passagerarna"?????

AOC:et måste svara för flygningen inklusive piloter och kabinbesättning. Du förespråkar således taxiflyg. Det blir inte
billigare. Taxiflygbolaget måste själva ta ett pris som motsvarar deras kostnader. Alla flygplan som AOC:et nyttjar måste finnas registrerat hos luftfartsmyndigheten och vara i kontrollerad miljö. Endast de flygplanen får nyttjas. AOC:et kan inte tillfälligtvis hyra in ett flygplan.
Det är en hel del byråkrati när det gäller vilka flygplan som får nyttjas och hur.

Vis av erfarenhet.
Skatteparadiset Sverige
2020-10-25 11:23:40
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Detta är knappast ett nytt fenomen och gäller inte bara flyget.
Flexibilitet att testa något nytt är jag helt med på men inte som en permanent lösning.
Frågan är hur länge kommer vi skattebetalare att acceptera detta upplägg?
Med en konkurs så kringgår bolagen allt sitt ansvar och skickar räkningen till skattebetalarna som genom den statliga lönegarantin betalar ut löner under uppsägningsperioden.
Kan vi inte använda våra skattepengar bättre än att finansera bolag som inte tar något ansvar för sina anställda?
Hasse Karlsson
2020-10-25 11:07:44
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Hepafilter behövs.
TS
2020-10-25 09:22:01
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
För att inneha ett OL, krävs ett AOC. Frågor på det?

PS. Vilket LH bolag syftar du på thomas ? DS.
Sv thomas
2020-10-24 22:52:28
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Du menar att charterbolagen får en renässans? Dina inlägg är så motstridiga varann, att de inte har det minsta trovärdighet. Lägg ner!!
thomas
2020-10-23 15:34:21
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Det blir nyare än så här AOCet ligger i ett bolag som hyr ut flygplanen till olika ånätbolag som har passagerarna och sitter på OL.
Man säljer fullbokade flyg, inga tidtabells bundna flygbolag existerar längre, inga national carriers eller varumärkes bolag finns kvar. Den här framtidsversionen har ett LH bolag jobbat med sen tio år tillbaka.
Alla bokningar går via AI, inga websökningar man bara säger var man ska och när, mat ombord väskor etc.
Erbjudande till senaste destinationen kommer automatiskt.
P2F
2020-10-23 14:16:41
SV: Nu kommer en ”ny” typ av flygbolag
Du glömde kanske utbildningsbolaget. Som tar betalt av piloterna, som betalar för att arbeta.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev