Tråden startades av: Tu154  2020-11-25 02:43:20
Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag? 
Jag har sedan barnsben varit flygtokig. Kan stå timtals vid inflygningen till Bromma/ARN och titta på flygplan, insupa atmosfären och bara njuta av att få höra kärrorna starta upp dom dånande motorerna, och känna doften av fotogen. När man kommer hem så tittar man sedvanligt på spottingvideos eller lirar flightsim.

Ponera att man börjar arbeta med flygplan, kanske utbildar sig till pilot, eller arbetar på rampen. Hur förändrar ett sådant karriärval ens tidigare intresse? Blir arbetet så pass monotont osv att man helt enkelt tappar passionen för det på fritiden?

Förverkligar eller dödar man sitt flygplansintresse genom att välja att arbeta inom flyget?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jack Nick
2020-11-25 16:42:58
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
Har flugit i många år... Nu är det bara ett jobb som vilket jobb som helst men dock ganska kul ibland
ABC@Tu154
2020-11-25 16:28:33
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
Utan tvekan tappar du intresset för själva flyget men intresset brukar övergå till affärssidan av det hela.
Platt
2020-11-25 15:01:42
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
Vi får nog definiera vad du menar med intresset, eftersom inläggen börjar bli rätt platta. Det är kanske ingen som har frågat hur ni trivs på jobbet, snarare hur intresset av flyg är på fritiden?
Visual
2020-11-25 13:58:27
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
Det beror ju på från person till person. Jag har jobbat som pilot i 15 år och aldrig varit fascinerad av det. Det är ett gött jobb. Man ser solen ofta och har väl ett hyfsat kontor, sett till utsikten iaf. Men har du intresset sedan innan tror jag säkert det kommer finnas kvar efter att du ev får ett jobb inom flyget.
Nybliven FO
2020-11-25 13:08:25
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
Har flugit ca ett år nu på linjen och tycker fortfarande själva flygningarna är fantastiska och att det var rätt val för mig. Vissa saker blir väl lite mindre speciellt, t.ex innan jag började flyga och flög som passagerare satt man som fastklistrad vid fönstret och tyckte det var sjukt coolt men nu somnar jag 5 min in till motorljudet för att man är van och kanske förknippar det med jobb.

Det största som jag redan är rätt så trött på är hela livsstilen med jobbet. Vara borta mycket, hotell efter hotell, aldrig några regelbundna tider och diverse andra småsaker men inte så att det negativa överskrider det positiva. Jag skulle beskriva pilotyrket som en livsstil, inte bara ett jobb men intresset finns kvar och kommer nog alltid att göra det.

Brinner du för det men ändå medveten om negativa sidorna och ändå vill köra på det så ska du helt klart köra på det. Vänta bara tills det lugnat sig med COVID
FO
2020-11-25 11:41:33
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
För min egen del så är intresset lika stort som innan, om inte större.
FDP
2020-11-25 09:20:35
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
När man hamnar på andra sidan staketet är drömmen uppfylld och allt det där man undrade över är besvarat och känslan tillfredsställd. På ledig tid kan man göra allt det där andra man tycker är spännande, familj, barn, bilar, båtar, allt som inte är flyg. Sen finns det undantag, fattar inte hur de orkar, men jag minns dem väl, fritiden spenderade de som flyglärare, på avancerad flygning, radiostyrt, eller berätta flyghistorier för omgivningen:)

WannabePilot
2020-11-25 08:31:23
SV: Tappar man "flygplansintresset" efter ett tag?
Nej man dödar inte sitt flygplansinteresse. Det finns mycket mer inom flygindustrin än vad du kan föreställa dig som någon som inte arbetar inom flygindustri. Det enda sättet att ta reda på är att arbeta i branschen. Det kan vara något för dig, och kanske inte för dig.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev