KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Tidigare flygledare: Stoppa fjärrstyrd flygledning

Flygnyheter, Redaktionen, 2020-11-20
Strategiskt viktiga flygplatser kan inte fjärrstyras. Det menar en tidigare flygledare i Östersund inför planerna på att flygplatsen där står på tur att ledas från Stockholm.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Åke  2020-11-27 14:14:19
KopplingTidigare flygledare: Stoppa fjärrstyrd flygledning 
Ligger mycket i att fjärrstyrd flygledning bör stoppas. Det största argumentet är ekonomin som aldrig kommer att gå ihop. Nu förväntas stora besparingar i flygindustrin och då finns det inte utrymme för luxuösa projekt / investeringar. Vilka flygplatsägare vill kasta pengar i sjön under och efter Covid-19? Inte de som tar ekonomiskt ansvar. IATA's medlemmar (flygbolag) bör inte acceptera en enda krona till. De flygbolag som flyger över Europa har redan fått se ca 3 miljarder gå upp i rök, kostnader hittills för att utveckla analoga system för kameraövervakning, och detta endast för att statliga leverantörer av flygtrafiktjänster vill undgå konkurrens.

Vem ska tillslut stå ansvariga för att 3 miljarder rullats ut utan att det blivit mer kostnadseffektivt eller säkrare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lars
2020-11-28 10:16:26
SV: Tidigare flygledare: Stoppa fjärrstyrd fly ...
Enligt LFV själv så kostar ett nytt torn uppemot 100 miljoner kr. Denna siffra används för att få det att låta dyrt med konventionella torn jämfört med RTS som inte kostar något alls nästan enligt LFV. En mer realistisk beräkning på att bygga ett torn på en vanlig civil flygplats är mellan 15-25 miljoner kr. Men sådana siffror skulle omkullkasta LFV:s kalkyl för att motivera RTS. Såklart vill man inte heller tala om att kostnaden för RTS med drift och underhåll av en RTC-central, all utrustning som regelbundet måste bytas ut och uppgraderas kommer att kosta dubbelt så mycket som vad som krävs för att driva vanliga torn. Lägg därtill de påstådda personalminskningarna som i verkligheten är marginella när det gäller flygledare, men som istället drastiskt ökar med behovet av teknisk personal, kringsupport mm. Den hemliga kalkylen måste offentliggöras och granskas.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev