Tråden startades av: Humankapital  2021-02-24 10:49:50
Piloter och andra människor 
Tänk att det krävdes en pandemi för att återställa logiken i flygbranschen. Piloternas girighet och oreson under alla år tvingade ner bolagena i dyn. Alla vill ju ha en bra lön, men det finns rimliga och vettiga begränsningar. När flyget återkommer verkar det som att business resandet minskar kraftigt och permanent, medan leisure däremot kommer att komma tillbaka- sannolikt med stora volymer och hyfsat snabbt. Hoppas alla vi flygentusiaster hittar tillbaka, och att framtida piloter får en rimlig lön. Själv har jag jobbat 35 år i branschen och älskat varje minut. Let´s fly :-)

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Peter
2021-03-13 09:34:40
SV: Piloter och andra människor
Varför fortsätta denna meningslösa diskussion? Vår erfarenhet och kunskap efterfrågas inte längre. jag har lyckan att ha jobbet kvar, känns dock riktigt skakigt. Många av oss måste nog börja se oss om efter andra alternativ. Efter detta elände kommer hela vår älskade yrkesvärld se annorlunda ut. hoppas jag har fel, var inne på MMA:s avgångar och ankomster idag, sorgligt. Vi får hoppas.
Humankapital
2021-03-04 12:31:48
SV: Piloter och andra människor
@Johan Du pratar om att du varit i bolag med hög personalomsättning, då har det nog INTE varit flygbolag, för där slutar aldrig någon självmant, pga lönetrappan och befordringarna. Min poäng är precis att den eviga klagolåten och negativismen har varit tröttsam, när faktiskt flygande har det väldigt bra, mycket ledigt och en fantastisk arbetsplats - jag vet för jag har varit där, också. Sen skall inte besättningarna flygas till max, och så är det inte heller - det är kraftiga överdrifter, i synnerhet i samband med förhandlingar. Mera produktion och vettiga scheman gör alla till vinnare, och glad personal är det ju i majoriteten, som tur är. Klagokören är i minoritet. Nu blir det en tuff självreglering, så får vi hoppas att alla är gladare när det vänder. Denna tråd diskuterar ju det som sällan vågats ta upp, så det är ju lite nytt i alla fall. Safe landings !
Johan?
2021-03-04 12:29:47
SV: Piloter och andra människor
Undrar fortfarande vilket bolag du flyger/flög på
Jervejint
2021-03-04 09:17:25
SV: Piloter och andra människor
@Johan. Man ber inte sina medmänniskor och övriga skribenter här, dra åt helvete. Sunt förnuft ger oss i handen att det språkbruket icke är önskvärt. Lika lite som PIC talar om för flygledaren att denne kan dra åt helvete, när han inte får direkt vektor för landning.
Johan
2021-03-03 19:01:09
SV: Piloter och andra människor
Självklart ska man använda personalen som man betalar för, inget konstigt med det. Däremot är det kanske inte så bra att planera in besättningar maximalt eftersom det måste finnas god marginal vid avvikelser. Jag har själv varit med om bolag som glatt ställer flighter pga. besättningsbrist hellre än att ha tillräckligt med besättningar anställda som jobbar mindre än maxtid. Det tar ofta upp till fyra månader att få en besättning i produktion från nyanställning. Det kan kosta hundratusentals kronor att ställa eller kraftigt försena en flygning. Det finns också många andra aspekter, kvalité på produkten (Glada besättningar ger gladare kunder). Pigg och motiverad personal är alltid lönsammare än sjukskrivna och negativa. Säkerheten är den viktigaste parametern och den blir definitivt lidande med trött och omotiverad personal. Jag har jobbat i bolag med hög personalomsättning med en ledning som är helt frågande till orsaken. Men jag har förstått att det sticker i ögonen något alldeles oerhört på många att flygjobb är väldigt kul, ger bra lön och i ett bra bolag sällan 40 timmars vecka. Den svenska avundsjukan är ofattbar och helt gränslös.
Trötter
2021-03-03 16:15:08
SV: Piloter och andra människor
@15 exakt som du skriver. Många bolag har en tendens att se till Crews arbetstider och ska försöka nyttja varenda minut av möjlig tjänstgöring. Detta förblindar och resulterar i skapande av linjer för de redan har crew-lönekostnaden betald och expanderar. Den dåliga ekonomin i detta drag skylls sedan på crew för att de är för dyra och jobbar för lite. Uppmärksamheten riktas bort från Ledning och mot crew. Mission complete!
hotshot
2021-03-03 12:52:01
SV: Piloter och andra människor
Att påstå att flygbolagens lönsamhetsproblem beror på piloternas löner är absurt.
Det är helt enkelt bara så att konkurensen är stenhård och biljettpriserna pressas hårt. Tyvärr skapar sig bolag som ryanair och wizz stora fördelar genom att dumpa anställningsvillkoren i botten för alla anställda.
Humankapital
2021-03-03 09:45:13
SV: Piloter och andra människor
Piloter är det inget fel på, en helt självklar del av ett flygbolag. Sen behövs alla roller. Det är heller inget fel alls på kapitalism, men kostnadsnivåerna man hamnat på har skapat lönsamhetsproblem för bolagena. Ingen lönsamhet - inga jobb, det ser vi ju nu.
Den överdrivna diskussionsnivån , som alltid skall maxas, som i det här fallet kursgårdar och Nordkorea visar precis på det som jag hävdat från början. Brist på fakta, mest känslor och alldeles för svag koppling till hur bolagen och branschen mår.
Jag har jobbat i många bolag och känner en massa trevliga piloter, förstås ! Ingen sosse är jag heller !
Uppfriskande med lite diskussion, med verklighetsanknytning.
Kalle
2021-03-03 07:52:53
SV: Piloter och andra människor
Jag undrar vilket bolag trådskrivaren har jobbat på med tanke på det förakt hen hyser mot piloter.
Där jag har jobbat (som pilot) har alltid alla piloter haft mycket stor respekt för kabinpersonal, tekniker osv.
Om något så visar väl denna pandemi hur osäkert pilotyrket är. Även det måste tas med när man snackar lön och förmåner. Det är många många piloter som nu har gått arbetslösa i ett år.
Johan
2021-03-02 14:45:30
SV: Piloter och andra människor
Det finns inga regler för vad som är en rimlig lön, är det brist på en viss kompetens så får man som köpare betala det som krävs. Det kryllar av tjejer som vill jobba med människor och därför är det lätt att få tag i undersköterskor och sjuksköterskor, därav en låg lön. Det har varit svårare att få tag in en flygkapten som klarar jobbet, därav en hög lön. Som det är idag kan du få en kapten väldigt billigt och det är inget konstigt i det. Utbud och efterfrågan. När pandemin är över kommer lönerna att stiga för piloter som en självklar konsekvens av ökat efterfrågan. Om du har problem med detta så kan du ju gå med i socialdemokraterna så kan du få utlopp för ditt förakt för kapitalismen på deras kursgårdar tillsammans med övriga likasinnade. Själv älskar jag kapitalismen för det är nämligen den som har skapat allt välstånd i vår värld. Dina kompisar hävdar säkert att det är socialdemokraterna som byggde landet men där har de helt fel. Det var innovationer och hårt arbete som byggde Sverige ur fattigdomen. Ta med dina kompisar till Nordkorea eller den kinesiska landsbygden så kan ni njuta av er ideologi på något mysigt statligt kafé.
Puckelbro
2021-03-02 13:05:23
SV: Piloter och andra människor
@Johan. Jag är säker på att poliser, sjuksköterskor, driftsingenjörer inom samhällsviktiga funktioner m.fl gråter sig till sömns för din skull. Inte bara för att de jobbar 24/7/365 utan också för att de har lika långa eller längre utbildningar. Inom bristyrken. De tackar säkert också vår politiska nomenklatura för deras löner systematiskt hålls nere samtidigt som deras skattepengar går till subventionera pilotlöner.

@CFIT. Att påstå att alla piloter är så korkade att de inte förstår grundläggande ekonomiska samband som t.ex relationen mellan kostnader och inkomster är inte särskilt snällt av dig. Jag är medveten om att det finns piloter som inte klarar av detta men de är knappast "alla", eller ens en majoritet. Flygbolag är företag nuförtiden...
Humankapital
2021-03-02 11:06:44
SV: Piloter och andra människor
Jaja, samma visa - det är bara piloterna det är synd om. Jag vet att lönerna varit en stor utmaning eftersom lönsamheten i bolagen inte tillåtit den nivån.
Sedan gör du ju ett klassiskt angrepp utan fakta, heller inte ovanligt inom pilotkollektivet. Vad vet du om min bakgrund eller vilka jobb jag haft under alla år. Tänk om det finns andra än piloter som kan mycket om flygbranschen, med mindre skygglappar och mer fokus på fakta och lönsamhet än subjektivitet och navelskåderi?
Alla kuggar i ett flygbolag är lika viktiga och inte som piloterna ofta låter , att det endast handlar om er. Tråkigt med pandemin, men det kommer ju att skapa en självreglering om vi vill eller inte. För att vara tydlig så har jag aldrig velat bli pilot, som du också verkar tro.
CFIT
2021-03-02 01:24:18
SV: Piloter och andra människor
Eh...Humankapital... nu hänger jag inte riktigt med här...
Du hävdar att du jobbar "i branschen" men då uppenbarligen inte som pilot? eftersom du hävdar att piloternas "höga" löner skulle ha dragit ner flygbolagen i dyn!?!?

Alla piloter är nog ganska så överens om att det är det är just de låga lönerna som skapat "dyn".
Alla de med CPL som nu står och säljer varmkorv på 7-11 eller fixar stopp i toaletterna på Scandic Hotel.

Låt inte ditt pilotkomplex gå ut över andra som kämpat och offrat men framför allt vågat så mycket mer du själv gjort!!!

Ser fram emot post Corona när vi bara kommer att ha sådana som du på flightdeck.......NOT!

Eftersom jag själv är affärsresenär.....
Humankapital
2021-02-26 10:43:47
SV: Piloter och andra människor
@Peter , du verkar vara nåt så ovanligt som en nyanserad och realistisk pilot. Som bekant så saknar man ju inte kossan förrän båset är tomt - och i det här fallet mjölkade man kon tills hon inte orkade mer.
15
2021-02-26 00:15:01
SV: Piloter och andra människor
Lol, det var inte piloters löner som orsakade det här. Det var överexpansiva bolag som tog 199:- till Spanien tills lånen sprack som orsakade det här.
Johan?
2021-02-25 21:16:18
SV: Piloter och andra människor
Puh vilket schema vilka flyger/flög du för?
Peter
2021-02-25 19:59:31
SV: Piloter och andra människor
Hej! Jag tycker diskussionen har kantrat lite, har suttit på en trygg anställning under ganska många år men känner nu att det börjat gunga ganska rejält hos min arbetsgivare. Jag tror vi kanske ska fokusera mer på jobbet vi älskar än olika lönenivåer. Blir jag av med jobbet framöver inser jag att de förmåner jag har nu aldrig kommer erbjudas av ev. framtida arbetsgivare. Vi som vill vara kvar måste inse att läget har förändrats totalt. Får nästan mardrömmar när jag tänker på konkurrensen om jobben, vill bara fortsätta flyga. Allt gott till er alla
Humankapital
2021-02-25 16:34:07
SV: Piloter och andra människor
Ett enda schema bevisar ingenting, utan man måste se på alla piloter i snitt, så har man ofta 15 lediga dagar i månaden. Blocktimmarna på årsbasis , i snitt för alla, ligger ofta på 700 ( dvs ca 4 st EWR per månad, i snitt..per pilot.). Ersättningen på 87000 är väl schysst för detta, och något som många skulle joddla för i framtiden. Dravlet om att man inte får ihop sitt livspussel...nja, låt oss hålla oss till fakta.
En hög lön är fine, men lite mer produktion och mindre klaga skulle vara klädsamt.
Lop
2021-02-25 16:32:35
SV: Piloter och andra människor
Det är nog tyvärr bara att inse att flygbranschen är död. Många piloter har hittat andra arbete med tryggare anställning, där de får möjlighet att träffa sin familj. I Sverige spelar det ingen roll hur mycket du tjänar för skattar ändå bort det mesta... bättre att vara ledig än att ha hög lön vilket många börjat inse. Varför skall man arbeta ihjäl sig för att försörja den stora gråa massan av bidragstagare....
Trötter
2021-02-25 14:44:55
SV: Piloter och andra människor
@Humankapital vi provar igen, vad anser du vara en hög lön och rätt och riktigt? Att bolaget, model störst i Sverige, erbjuder en ingångslön lägre än vad en spårvagnsförare med betalt utbildning har och därmed utnyttjar övertaligheten av piloter? Apropå "principer och makt"! Många jobbar redan med en fast lön och rörlig del. Problem med mentalitet på ett bolag behöver inte finnas per automatik på ett annat. Återkom gärna med en siffra på hög lön och vad som är rätt och riktigt!
Johan
2021-02-25 14:19:09
SV: Piloter och andra människor
Några arbetsveckor för mig incheck till utcheck:

Måndag 06:00-16:45, 6 flygningar.
Tisdag 05:00-16:45, 4 flygningar.
Onsdag 08:00-21:00 Standby
Torsdag 08-00-19:00 Airport standby
Fredag 14:30-00:20 6 flygningar
Lördag 13:00-21:00 4 flygningar
Söndag Ledig
Måndag Ledig
Tisdag 04:30-13:00 3 flygningar
Onsdag 15:00-22:30 4 flygningar
Torsdag 10:00-20:00 airport standby (Julafton)
Fredag 07:00-15:00 airport standby (Juldagen)
Lördag 10:00-19:15 6 flygningar (Annandagen)
Söndag 08:00-17:30 4 flygningar

Jag jobbade dessutom hela påsken och fick inte sommarsemester i varken Juli eller Augusti då mina döttrar hade sommarlov. I juni låg jag borta mycket men vi kunde iallafall träffas en helg och åka till stranden tillsammans hela familjen.

Jag har betalat min utbildning själv ca. 850000:-, jag har dessutom betalat en typinflygning på Boeing 737 själv för skattade pengar (Ej avdragsgillt) för ca 235000:-. Jag tjänar som kapten idag 87000:- före skatt.

Ni som missunnar mig den lönen kan dra åt h-vete.

/Johan
@Trötter Humankapital
2021-02-25 10:40:48
SV: Piloter och andra människor
Det är många utbildningar som kostar en miljon, och en hög lön är helt ok. Däremot skall det gärna leda till en produktivitet och leverans som matchar ersättningen man får, dvs flyga det som flygbolaget har behov för, utan evig klagosång om allting. Skall man ha 10 arbetsdagar per månad, 15 kanske ?( Inte 50 blocktimmar utan kanske 70/mån). Jag som sett detta på nära håll kan konstatera att det handlat mer om principer och makt än rätt och riktigt. Sorgligt med pandemin för alla, men det sätter ju de tidigare förhållandena för flygbranschen i ett nytt lys. På det sättet kanske det reglerar sig nu. Och då kanske det inte var så jävligt som det alltid låtit ?
Puckelbro
2021-02-24 18:55:15
SV: Piloter och andra människor
På vilket sätt har pandemin återställt någon logik i flygbranschen? Bara inom EU har man pumpat in hundratals miljarder i flygbolag med ohållbara lönestrukturer. Om pandemin har bevisat något så är det väl att våra politiker oavsett färg är fast beslutna att skydda gamla, politiskt beslutade privilegier till i stort sett vilken kostnad som helst. Annars hade man kopplat bidragen till krav på strukturomvandlingar.

Att säga att piloterna har tvingat ner bolagen i dyn är löjligt. Deras löner och övriga förmåner bestämdes när branschen var helreglerad med syftet att ge dem så hög status som möjligt. Om inte politikerna hade varit beredda att alltid skicka in mer skattepengar för att fortsätta detta så hade lönenivåerna reglerat sig själva. Legacybolagen hade antingen fått rätta sig efter intäkterna eller gå i konkurs. Typ som i alla andra privata affärsverksamheter.
Trötter
2021-02-24 18:00:30
SV: Piloter och andra människor
Vad är en rimlig lön med hänsyn taget till höga utbildningskostnader generellt i arbetslivet? Vad ska en utbildning som kostar runt miljonen och ställer höga krav, generera i lön? Det blir alldeles för enkelt att bara rapa ur sig
dylika kommentarer!
Humankapital
2021-02-24 14:15:11
SV: Piloter och andra människor
Fascinerande att kommentarerna uteblir i sin helhet, måste betyda att det ligger något i ovan skrivna, eller är det att SPF piskan håller alla tysta.
Tråkigt för hela branschen Covid 19 , inklusive piloter förstås, men vi får hoppas att det blir bättre modeller för flyget i framtiden.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev