Tråden startades av: Jonas Eriksson  2021-04-10 21:44:08
Flygbränsle i vingarna. 
Jag skulle vilja vet hur 240.000 liter får plats i vingarna på ett Boeing 747-800 samt hur vingarna klarar av att ha en vikt på ca 240 ton?

Jag vet att det finns en till mindre tank i mitten samt att 1l flygbränsle förmodligen inte väger exakt 1kg. Men frågan återstår...

//Jonas

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Shittyjet
2021-04-13 12:24:24
SV: Flygbränsle i vingarna.
@ @Shittyjet
Varför skulle jag gå om en typerating på CRJ när jag flyger A320? Känns som en onödig kostnad samt tid.
@Shittyjet
2021-04-12 15:49:46
SV: Flygbränsle i vingarna.
Du får nog gå typeratingen igen...
bosse
2021-04-12 13:02:16
SV: Flygbränsle i vingarna.
En vinge är ju triangelformad och man använder en stor del av denna som tank/tankar.
Men om vi förenklar det hela och antar att varje vinge kan rymma en bränsletank med måtten: längd 20 x bredd 5 x djup 0,7 meter. Gör om dessa mått till decimeter för att lättare få omvandling till liter.
Då blir det i decimeter; 200x50x7 => 70000 kubikdecimeter vilket är detsamma som 70000 liter/vinge.
Bränslet väger ca 0.8 kg/liter.
Vikten av bränsle blir då, per vinge ca 56 ton

Eftersom, vi sagt att, vingen är triangelformad och med betydligt mer bredd och djup intill kroppen än ute vid vingspetsen är belastningen (av bränslets tyngd) inte speciellt hög ute vid vingspetsen jämfört med vingroten.

Alltså kan vingarnas balkar, tillsammans med övriga konstruktionen, lätt bära upp vikten av bränslet.
Sedan finns det ytterligare tankar, i bland annat kroppen och stabilisatorn.

Flygplanets maximala landningsvikt ger vid handen att man inte skall landa maskinen med viss bränslelast och passagerare och/eller frakt. Alltså beräknar man denna vikt innan start och håller noga koll på denna under flygning/inflygning.
Av den anledningen finns ofta ett system för att dumpa bränsle överbord om man skulle behöva återvända till start flygplatsen eller annan flygplats vid något allvarligt problem.
Den enda situation som man kan råka ut för är då man måste landa med övervikt är då någon brand i eller utanpå flygplanet inte går att släcka.

Då kan flygplanet bli utsatt för överbelastning vid landning och får genomgå en kontroll av vissa delar av flygplanet.
Shittyjet
2021-04-12 12:21:26
SV: Flygbränsle i vingarna.
CRJ har också fuelpanel i vänster vingrot.
sv 763
2021-04-12 11:52:29
SV: Flygbränsle i vingarna.
"B 744-800" Ny flygplans typ? Förmodligen menar du 747-8.
763
2021-04-12 10:36:52
SV: Flygbränsle i vingarna.
Boeing 767 har fueling panel i Vänster vinge, till skillnad mot de flesta andra flygplantyper.
B 744-800 har även en bränsletank i stabilisatorn.
Pilot
2021-04-12 10:34:38
SV: Flygbränsle i vingarna.
SV: Janne Runkén
Aa, oftast sitter det en tankpanel där som har sina egna ledningar, så även om du tankar i en av vingarna så fördelar planet bränslet i de olika tankarna själv med pumpar och dylikt. Här är en länk på hur panelen ser ut på höger vinge på en B737
https://i.redd.it/dujkxxo2xws51.jpg
Där ser du att man väljer vilken av tankarna som bränslet ska pumpas in i, trots att du gör allt ifrån höger vinge!
PSI
2021-04-12 08:23:35
SV: Flygbränsle i vingarna.
Ja, det stämmer, trycktankning.
Janne Runkén
2021-04-12 07:34:29
SV: Flygbränsle i vingarna.
Men de tankar väl bara i den ena vingen, oftast den högra vad jag har sett. Har aldrig sett att det sker tankning i den vänstra vingen.
Snöhöj
2021-04-12 06:59:10
SV: Flygbränsle i vingarna.
Det du kallar den mindre tanken i mitten (Center tank) tar nästan dubbelt så mycket flygbränsle som båda vingtankarna tillsammans. ;-)
ABC
2021-04-11 13:18:10
SV: Flygbränsle i vingarna.
240 000 liter väger ca 192 ton beroende på temperatur. Går du nära ett stort flygplan ser du att vingarna är både tjocka och långa. Bäst är kanske att youtuba och söka på hur vingarna byggs?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev