Tråden startades av: Lisb  2021-04-12 15:27:59
SAS på första plats 
SAS på första plats i Kammarkollegiets upphandling av inrikes flygresor.

Kammarkollegiet har valt leverantörer för inrikesresor i Sverige och för första gången helt utifrån miljökriterier. SAS har fått högst antal poäng i upphandlingen, där totalt tre aktörer får tilldelningsbesked.

Bedömningen omfattar bland annat kriterier som flygplansflottans snittålder, insatser som gjorts för att öka andelen biobränslen och andra alternativa hållbara bränslen, samt engagemang i nästa generations klimatneutrala flygplan som drivs med el- och/eller hybridteknologi.

https://news.cision.com/se/sas/r/sas-pa-forsta-plats-i-kammarkollegiets-upphandling-av-inrikes-flygresor,c3321741

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

NG
2021-04-15 23:14:35
SV: SAS på första plats
Snittålder på flygplansflottan är ju lite skevt urvalskriterium att använda då åldern inte säger så mycket om hur miljövänligt flygplanet är. En 2 år gammal 737NG innebär t ex samma miljöbelastning som ett 22 år gammalt plan av samma typ då de har samma motor.
Cph4ever
2021-04-15 18:09:28
SV: SAS på första plats
CW...du kan vara miljölugn!När pandemin är över kommer SAS att flyga med en av de modernaste flottor som finns.
A350/330E,321NX,320Neo+inhyrda nya ATR&CRJ900
Andreas
2021-04-15 14:34:01
SV: SAS på första plats
CW, du skriver väldigt definitivt om något som i mina ögon inte är det minsta definitivt. Om det bara var formulerat "redogör för snittålder på flygflottan" ser jag det inte som uppenbart att det gäller hela företagets flotta, inklusive flygplan som enbart används i andra länder, snarare än den för kontraktet aktuella flottan.
CW
2021-04-15 10:29:11
SV: SAS på första plats
Att SAS misslett upphandlaren här råder det ingen tvekan om

Begär ut förfrågningsunderlaget från Kammarkollegiet så ser ni själva, det är en offentlig handling.

Alla flygbolag skulle svara på frågan om ”redogör för snittålder på flygflottan”, det gjorde inte SAS utan man valde ut delar av sin flotta.
Skillnaden är att poängen för denna fråga var 41% av hela underlaget så den får stort genomslag, så stort så att SAS går från att ha 97 poäng till 72 om de hade svarat på frågan som ställdes, och det är ju en mycket stor förändring som verkligen påverkar.

De har då heller inte högst poäng utan fördelningen av poängen (Max 100) blir då så här.
BRA 93
SAS 72
Air Leap 32

Det särskilt riskfyllt gjort av dem som börsnoterat aktiebolag att ha gjort det och faktiskt helt olagligt.
De riskerar nu flera saker genom att ha genomfört detta.

1- Det ena är att de faktiskt redan nu kan få cancellerat sitt kontrakt då det medvetet vilselett Kammarkollegiet. Det kommer ju slå rätt mot intäkterna på SAS då det blir förbjudet för alla offentligt anställda att flyga SAS.

2- Eftersom SAS gjort pressrelease och reklam så har de också tjänat pengar på det och de andra aktörerna lider marknadsmässig skada, (om de har anmält detta till Kammarkollegiet vet jag inte), men om de gör det är det mycket möjligt att det blir en annan process som läggs till detta.

Lagstiftning är ju här mycket tydlig, likabehandling och rättssäkerhet oavsett storlek på bolag, det är ju därför LOU finns.

3- Det som också är förvånande är att detta är underskrivet och intygat med sanningsförsäkran, det gör att den som skrivit under den kan riskera fängelse i max 6 månader, för osann försäkran, och det är ju mycket allvarligt för den tjänsteman på bolaget som får stå till svars för det. Det är firmatecknare och/eller den som är utsedd via fullmakt som står för denna risk.

Eftersom företaget själva har svaret på denna fråga om flygplansflottans ålder i sin egen kvartalsrapport, och de inte heller svarat på frågan som är ställd, och dessutom inte ställt några kompletterande frågor i den tidsperiod som var öppen för att frågor på förfrågningsunderlaget (vad jag ser inkom endast en fråga och den rör rabatter och hur de skall lämnas in) så bör nog detta granskas och en utredning göras om detta.

Om den sedan leder till något vill jag låta vara osagt men då det är så tydligt brott med ett så långt kontrakt till ett stort värde så det blir intressant att följa.

Angående typ av flygmaskin är inget upphandlaren frågat efter.
Vilka flygmaskinstyper de olika flygbolagen har tänkt att flyga nu från den 1/5 skall träda i kraft, eller om 24 månader har de inte frågat efter utan bara: redogör för snittåldern på flygplansflottan (vid anbudets inlämnande).

Kan väl tänka mig,utan att vara expert, på att det kan variera lite vilka flygmaskiner man har idag och om tex om 24 månader (en flygplansintresserad fd.kollega kommenterade att inget flygbolag i Norden har samma flotta som de hade för två år sedan) och om det stämmer så och det är ju inget som upphandlaren kan följa löpande eller ska behöva granska.

Upphandlaren har ställt samma frågor på samma sätt. Vad gäller exakt vid anbudets inlämnande.
Där står inget om vad man tänker göra/planerar, utan bara frågor om vad man idag gör eller hur gammalt något är idag, samt vilka kompetenser man har idag för att genomföra uppdraget.
Det är det normala fallet i upphandlingar att göra och något som en så erfaren organisation som SAS ska veta.

Det blir intressant att se hur detta kommer hanteras då de gjort ett urval på miljökriterier och det marknadsmässigt bör vara så viktigt att ligga rätt där i denna branschen på grund av flygskamsdebatt, kravbilden på miljösidan på SAS från huvudaktieägarna (danska och norska staten) för att få aktieägartillskott i på många miljarder under förra året, ägarstrukturen vs myndigheter osv.

Fortsättning lär följa!

/C
Sv Tjabo
2021-04-14 09:26:56
SV: SAS på första plats
SAS flyger med nya Airbus i Sverige. Det är de flygplan som nyttjas för den upphandlade trafiken som gäller.



Praktiskt
2021-04-13 18:18:35
SV: SAS på första plats
Vad innebär detta rent praktiskt? Hur mycket trafik handlar det om?
Tjabo
2021-04-13 13:10:44
SV: SAS på första plats
Alla flygbolag fick svara på bland annat frågan:

Redogör för snittåldern på er flygflotta.

SAS har skrivit 3.4 år vilket är felaktigt. Deras snittålder är 8.4 enligt SAS kvartalsrapport.
De skulle haft ca 25 poäng mindre dvs 72 poäng om myndigheten hade granskat siffrorna.


J
2021-04-13 12:01:41
SV: SAS på första plats
Hur många flygresor innebär upphandlingen?
Poängen
2021-04-13 10:29:34
SV: SAS på första plats
Kammarkollegiet utvärderade sju tilldelningskriterier; Snittålder på flygplansflottan, Systematiskt arbete med biobränsle, Tjänst för biobränsletillval, Källsortering, Förnybara/hållbara engångsartiklar, Elflyg och Elektrobränsle.

Om flygbolaget kammar full pott, det vill säga uppfyller samtliga tilldelningskriterier, får bolaget 100 poäng.

SAS fick en 97 totalpoäng, Bra Sverige fick 93 poäng, Air Large European Aviation Projekt och Air Gotland Express fick 30 poäng vardera.
Stockholmare
2021-04-13 06:48:54
SV: SAS på första plats
SAS på första plats, BRA på andra plats och LEAP på tredje plats.
Andreas
2021-04-13 06:46:11
SV: SAS på första plats
Sedan när är flygplansflottans snittålder ett kriterium för miljö? Hur kan svenska staten gör en upphandling som är pseudovetenskaplig?

Norwegians flotta av 737NG är ju ung, men är miljömässigt likvärdig med SAS äldre A320ceo. Det är väl slumpen att SAS unga A320neo, som också råkar vara väldigt bra för miljön, hjälper snittåldern i SAS tillräckligt för att komma 1:a i upphandlingen.
PF
2021-04-12 23:42:10
SV: SAS på första plats
Fick också den tanken... Vilka andra deltog?
BRA flyger inte för tillfället och Norwegian har inga linjer ut från Arlanda.
Air Leap? Deltog de?
Gullan Purser&ServiceExpert
2021-04-12 20:54:44
SV: SAS på första plats
Det var en tuff match med många tävlande, så vi tjejer i kabinen fick verkligen kämpa för segern.
Så kul att vi har kundernas förtroende.
not SK
2021-04-12 16:34:04
SV: SAS på första plats
Vilka bolag deltog i upphandlingen, och hur stor var konkurrensen ?
Med tanke på att DY är ute ur leken.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev