Tråden startades av: O  2021-09-15 21:12:23
SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew 
Då SAS har sina flesta långflygningar från CPH, hur bemannas dessa med kabinpersonalen? Tidigare var det väl någon överenskommelse att det skulle vara en viss del från Danmark, en viss del från Sverige och en viss del från Norge. Är det fortfarande så?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

x
2021-09-20 19:46:23
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
På “ Den gamla goda tiden” fanns det kvotering på långlinje crew så att det var ett krav att det kvoterades in svensk och norsk besättning på långlinjer från CPH och vv.
Helt fullständigt sinnessjukt!
Så är det inte längre, tack o lov!
Ap
2021-09-20 16:12:34
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Jag är Arn baserad.
Tidigare så flög jag 4-5 långlinjen i månaden.
Nu så Max 1 - 2 långlinje i princip varje månad.
SK
2021-09-20 14:34:15
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
SAS är än så länge ett och samma bolag i SE, NO och DK! Precis som att SE crew kan flyga inrikes i Norge så händer det ibland att DK crew flyger från SE eller tvärt om. Det är väl behovet av resurser som styr…det kan dyka upp crew från alla tre baserna på en flygning. Ibland sker det med passiv transport…och ibland jobbar crew aktiv till eg CPH dagen innan.
Urban Kalle
2021-09-20 10:29:04
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Med andra ord, vad man läser i kommentarerna så menar ni att 90% av alla långlinjepiloter och kabinanställda är baserade i CPH?!
(Eftersom 90% av långlinjetrafiken utgår där ifrån)
Och det är bara i "extrema" fall som man måste skicka långlinjepersonal från OSL, ARN med betald passivresa till CPH?!
Har jag fattat det hela rätt?
AP
2021-09-19 23:15:37
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Alla baser bemannar sina linjer själva, i vissa fall samt standby kan du scheduleras från alla baser.
Väldigt sällan man plockar en AH för att flyga EWR från OSL.
Många arlanda baserade har bytt bas ner till Cph för att få flyga mer långlinjer.
Mer långlinje = mer traktamente.
Tex honkong flögs i slutskedet med blandad besättning både dansk och svensk.
Innan covid så kunde man börja dagen med passiv överföring till cph för att sedan flyga washington därifrån samma dag.
Stefan
2021-09-19 01:14:23
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Men ligger långlinjer fr CPH är det ju självklart att CPH basen flyger dem.
ARN bas får väl flyga Europa då!
Enkelt!
Cph4ever
2021-09-17 16:03:54
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Men bara ett är riktigt!
O
2021-09-17 13:57:39
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Så många olika svar.
Pilot
2021-09-17 13:04:07
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Och vad menar ”Urban Kalle” att passiv överföring skall göras på ledig tid ??
Tjänstgöring innefattar ibland passiv transport både dagen innan flygning och vid hemkomst.
Vad är det för konstigt med det?
Med vänlig hälsning,
DK
Cph4ever
2021-09-17 10:31:46
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Så här ligger det till.Varje bas flyger sin egen produktion.Passiv överföringen kan förekomma vid resursbrist då baserna hjälps åt för att avveckla produktionen.Just nu hjälper CPH crew ARN/OSL att bemanna EWR flighterna tills att tillräckligt med crew fått tillbaka sina A350/330 kvalifikationer som de mist under pandemin då inga långlinjer flugits från ARN/OSL.
SjuktLat
2021-09-16 23:04:27
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Norsk kabin flyger endast från Norge såvida de inte har permanent bas i CPH.
O
2021-09-16 15:23:46
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Innebär också detta det ett crew flygs till ARM för att bemanna EWR och ORD?
Urban Kalle
2021-09-16 13:43:05
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Jo, tyvärr är det fortfarande så. Passivresorna till och från CPH räknas också som arbetsdagar.
Facken är beredda att gå ut i strejk (i månader) för att behålla detta systemet....
Leif D
2021-09-16 10:42:07
SV: SAS långlinjer från CPH - Cabin Crew
Vi hoppas för SAS skull att man slipper kvotera besättningar nuförtiden. Ni hör själva att en sådan ordning skulle vara katastrofalt för ett flygbolag som blöder pengar.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev