Tråden startades av: Börje  2021-10-15 11:46:34
RTC destination och alternativ under samma central 
I EASA Easy Access Rules for Air Traffic Management/Air Navigation Services(Regulation (EU) 2017/373) Annex VI står att läsa:
"airspace users shall not plan an aerodrome as alternate when services by the same remote tower centre"
Tydligen har EASA hörsammat de sårbarheter som finns med RTC. Att inte få planera destination och alternativ som ligger under samma RTC ska börja gälla 27 jan 2022. Ett regelverk börjar ta form som ifrågasätter säkerheten/lönsamheten med fjärrstyrd flygtrafikledning.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jonas
2021-12-11 21:31:16
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Måste säga att det låter ju fruktansvärt ologiskt att LFV vill fjärrstyra stora delar av Norrland och då speciellt Umeå som har öppet H24. Då det inte går att lägga destination och alternativ under samma RTC så lamslår man ju hela Norrland och då speciellt flygambulansen i och med dessa dumheter. Jag kan inte tänka mig att regionerna accepterar detta men de kanske är förda bakom ljuset av LFV's säljsnack. Jag tror detta måste upp till debatt. Har själv en bekant som fick åka ambulansflyg akut från Kiruna ner till Umeå. Och med de nya reglerna så kommer ju inte flygambulansen att våga starta från Umeå om närmaste alternativ ligger i Finland, Norge eller södra halvan av Sverige. Lönsamhet men framför allt liv står på spel. Norrland; Säg ifrån....
Lars
2021-11-27 08:34:15
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Den 2/12, torsdag nästa vecka, fortsätter LFV:s nedmontering av flygsäkerheten inom flygtrafikledningen i och med att Östersund driftsätts i RTC Arlanda. Nästa år fortsätter det med den enda nattöppna flygplatsen i Norrland då Umeå tillkommer och lite senare även den ännu mer komplicerade flygplatsen Sturup med tvärbanor och medföljande trafik. Man har valt flygplatser som är direkt olämpliga att driva med otillförlitlig teknik pga de konsekvenser det kommer att få för viktiga flyg-och samhällsfunktioner. Flygledarens kapacitet sjunker också dramatiskt i denna arbetsmiljö med försämrad sikt och ständiga tekniska fellarm att kvittera. Om några år kommer vi att fråga oss varför detta tilläts ske.
Rr
2021-11-16 08:13:53
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Det måste väl i så fall in i AIR OPS för att flygbolagen ska ta hänsyn till det, räcker inte med en undangömd text i AIP skulle jag tro. Eller är det så att färdplaner automatiskt kommer få en reject om de inte uppfyller kravet?
Mousekey
2021-11-15 17:10:10
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Thanks Åsa
Åsa
2021-11-15 15:56:33
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
In the Sep 2021 issue of the Easy Access Rules it`s on page 804-805, AD2.23.
The article of the selling is only communicated internally in LFV as far as I know.
Mousekey
2021-11-15 10:11:49
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Can anyone point me to any articles or info on LFV selling off its SDATS holding and which page in AnnexVI above that statement above is on - tack (Sorry its in English but that's no problem for readers here! :)) Not a problem if articles are in Swedish
Mark K
2021-11-11 08:50:11
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Omvärldsläget försämras nu drastiskt för varje dag som går. Ändå får det samhällsfarliga projektet från LFV att fjärrstyra de statliga strategiska flygplatserna fortsätta. Man kan ju undra om främmande makt ligger bakom på något sätt. Att LFV säljer sin andel i SDATS efter att ha investerat hundratals miljoner tyder på att man inte längre tror på tekniken. Robust flygtrafikledning är ett av LFV:s regeringsuppdrag som går stick i stäv med RTC. Ändå stoppas inte RTC Arlanda utan man fortsätter implementeringen för att inte tappa ansiktet.
Lars
2021-10-31 01:00:04
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Och hur länge överlever SDATS med SAAB som ensam ägare? SAAB är ju ändå ett seriöst företag, och utan låtsasföretaget LFV som delägare vem skall då pumpa in pengar för utveckling och drift? Det är nog en tidsfråga innan SAAB tvingas avveckla SDATS och vad händer då med de torn som drivs från RTC Sundsvall? LFV har som vanligt målat in sig i ett nytt hörn.
Konfucius
2021-10-30 16:52:01
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Kan kanske stämma att LFV börjat inse att RTC varken var en god eller lönsam ide. (P.E har ju redan öppet medgett att det är en dålig affär).

Är man lite konspiratorisk så är det kanske därför ATCC ESMM är nedläggningshotat, vad ska man annars göra med RTC´s lokaler om det inte kan fyllas med så många remote TWR´s? Och varför sålde LFV sin del i SDATS? SDATS driver ju RTC i Sundsvall, det borde ju bli en direkt konkurrent till RTC på Arlanda. Såvida det inte kommer att finnas ett RTC på Arlanda?

Jag förutspår att Kiruna flyttar till Kiruna eller till Sundsvall och ATCC Malmö får flytta in på gamla RTC Arlanda, på så vis kan KLG rädda sitt ansikte utåt....
Sten A
2021-10-29 14:23:37
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Ambulansflyget kommer ju direkt att drabbas av LFV:s RTC-projekt. Många flygningar som utgår från Umeå till Kiruna och Östersund är med Umeå som alternativ. Umeå är den enda flygplatsen i norra Sverige som är öppen dygnet runt. RTC är inget annat än en skada för samhället. Det kanske slutar med att Kiruna blir den enda flygledningen som drivs från RTC Arlanda.
Olle
2021-10-22 19:16:29
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Lägg därtill vad det kostat att utbilda nya flygledare när det visade sig att endast 2 av 45 flygledare följde med!


CC
2021-10-22 17:03:49
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
De nya planerna för RTC Arlanda är att det bara blir de 4 tornen Kiruna, Östersund, Umeå och Malmö som skall styras därifrån. Den hemliga kalkylen för att detta skulle vara lönsamt med över 20 anslutna torn är därmed ett konstaterat ekonomiskt fiasko. Detta insåg och påtalade många internt för LFV:s ledning redan för 5 år sedan när projektet presenterades. Nu försöker man istället skyla över sitt gigantiska misstag med att säga att centralen skall användas för andra verksamheter. Att drifta de fyra tornen på detta sätt kommer nu att kosta minst det dubbla, kanske ännu mer, vem vet, allt är fortfarande sekretessbelagt.
Bekymrad pilot
2021-10-20 21:47:37
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Detta sätter väl ändå punkt för hela den ursprungliga ide’n med rts. Det finns ju ingen ekonomi kvar att försvara för detta projekt. Vad återstår då, bara försämrad effektivitet och en flygledning som när som helst kan lägga av. Och för flygvapnet måste väl ändå detta vara sämsta tänkbara framm till ett krig för då flyger de ju ändå enligt egna förfaranden.
Andersson
2021-10-17 11:52:54
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Man kommer inte ha korsbehörighet från det ena RTCet till det andra så det hjälper inte hur många RTC du har.
Charles Chef&HRExpert
2021-10-17 09:11:40
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Ok Nej men nu känns det bra när John är så säker han kan vara! :D
John
2021-10-16 19:19:08
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Borde väl inte vara några problem. Det finns ju inte bara ett RTC i Sverige, så det kommer nog hanteras på ett bra sätt måste jag tro.

Jag är i alla fall så säker jag kan vara att detta inte är ett problem i alla fall.
Lars
2021-10-15 15:35:33
SV: RTC destination och alternativ under samma ...
Verkar som att insikten äntligen infunnit sig om sårbarheten med RTS och RTC i EASA. Hur skall Transportstyrelsen hantera detta? Hur skall LFV hantera detta? Tidigare motioner från politiker om att pausa införandet borde tas upp igen för att granska vad detta egentligen innebär för flygets infrastruktur och framförallt flygsäkerheten, kostnader och miljö.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev