Tråden startades av: Sköttösten  2021-12-31 02:12:45
Skövde flygplats 
Varför skall man lägga ner Skövde flygplats för att bygga en batterifabrik? Funkar inte flygplatsen som samhällsnytta både åt försvaret, ambulansflyg samtidigt som den används av både flygklubbar och -skolor? Det finns väl hur mycket mark som helst att bygga en fabrik på runtom i landet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

JE
2022-02-04 09:42:25
SV: Skövde flygplats
Vad sägs på stan idag då om flygplatsen när Northvolt valde Göteborg istället? Har kommunen annat på lut eller står dom med byxorna nere? Och hur gick det med folkomröstning?
lasse
2022-01-20 19:30:39
SV: Skövde flygplats
re linkan
Jag vet inte varför du refererar till tiden före 1978 då den sista Metropolitan försvann till USA. Linjeflyg hade 19 st Fokker F-28 70/85 stolar och på slutet dessutom 10 st B-737 med 132 stolar och turtätheten var på ex ume 1gr/tim åt vardera håll från 06,00 - 23.00. Linjeflyg flög på 19 destinationer i Sverige.
från en som var med på Linjeflyg.
Linkan
2022-01-20 18:37:32
SV: Skövde flygplats
När det gäller turtäthet hade Conver Metropolitan en "fördel" den tog endast 52 passagerare. Vilket innebar att man flög många gånger på ett dygn för att alla skulle ha en chans komma fram.

På vissa flygplatser gick första turen 06:00 till Stockholm och sedan varannan timme till Stockholm till sista flygningen 20:00

Det gick således 8 flygningar till Stockholm en vardag och anlände 8 flygningar varje vardag.

Satt alltid på de två sista raderna för de var rökfria. På alla andra rader fick man röka.

En Boeing 737 800 tar upp till 183 passagerare i en klass. Det behövs då betydligt färre flygningar per dygn.
SE-IXE
2022-01-20 02:47:32
SV: Skövde flygplats
@BW - Extremt bra skrivet, håller helt med. Är nostalgisk och tittar ofta tillbaka i gamla tidtabeller, flygtidningar m.m och det är tragiskt hur inrikesflyget i Sverige totalt rasat. Tänk förr med Linjeflyg, Swedair och alla regionalbolag som knöt Sverige samman. Vad F-N har vi idag, nån tur om dagen med något bolag som hyr in långprispersonal och flyg, det finns ingen feeling och känsla kvar längre. Synd man inte har massor med pengar så man kunde starta ett nytt Linjeflyg som satsade
på sin personal, många avgångar, inte bara lågpris och som tänkte på Sverige bästa.
Upp med händerna
2022-01-19 19:34:05
SV: Skövde flygplats
@BW
BRA skrivet. Undertecknad håller med helt och hållet.
/Upp med händerna
BW
2022-01-19 18:27:13
SV: Skövde flygplats
Så tråkigt att se hur flyget sakta (?) men säkert avvecklas i Sverige. En flygplats är inte bara en station för reguljärt resande. Det är också en plats för flygsport, GA-reseflyg, polis, brandbekämpning, sjukflyg etc. Sverige har en idé om att flygplatser av någon anledning måste vara ekonomiskt lönsamma. Liknande krav hör man sällan om busshållplatser, järnvägsstationer, eller för den delen elljusspår. Vi behöver bättre förutsättningar för kommersiellt flyg i Sverige, men även gigantiskt mycket bättre förutsättningar för GA. Jämför med USA. Även där minskar allmänflyget, men de är ljusår före oss i att ge goda förutsättningar.

Med kommande generationer flygplan kommer flyget bara ytterligare visa sin överlägsenhet mot andra transportslag, både vad avser reguljär passagerartrafik, frakt och allmänflyg.

Att lägga ned en flygplats är kortsiktigt och drabbar inte bara reguljärflyget. Tillsammans måste flygbranschen stoppa och vända denna utveckling!
Upp med händerna
2022-01-19 12:00:56
SV: Skövde flygplats
@Skött
Det startades en namninsamling om folkomröstning i oktober av en medlem i motorflygklubben på flygplatsen. Det krävs om jag minns rätt att en tiondel av kommunens invånare undertecknar namninsamlingen, vilket är hinder nr 1 om man skall rädda flygplatsen. Hinder nr 2 är att folkomröstning inte behöver hållas om två tredjedelar av kommunfullmäktige röstar mot att en sådan ska hållas. I fallet KVB finns risken att det faller ut så eftersom det, till skillnad från i de flesta andra fall där kommunpolitiker vill avveckla flygplatser, är högern som driver frågan och som vi vet är MP och V alltid för att avveckla flygplatser när sådant diskuteras på kommunal nivå och sannolikheten att S skulle vara emot nedläggningen ser jag som liten. Därmed möjligt att endast SD kommer att rösta för att hålla en folkomröstning. Dock har politikerna förhoppningsvis sådant demokratiskt förnuft att de låter hålla en folkomröstning om medborgarna vill. Hinder nr 3 är att folkomröstningen är rådgivande och politikerna får gå emot utfallet, vilket är sannolikt om valdeltagandet är lågt och/eller resultatet jämnt.
/Upp med händerna
Skött
2022-01-19 11:37:01
SV: Skövde flygplats
Någon som hört något?
Kan det bli ett nytt Västerås av det hela med folkomröstning?

2022-01-06 17:16:39
SV: Skövde flygplats
Kommer dessa flygplatser någonsin att gå runt av sig själva?
Skövdebo
2022-01-05 11:44:02
SV: Skövde flygplats
Är det beslut taget när flygplatsen ska läggas ner?
Är det 100%?
Stockholmare
2021-12-31 14:47:38
SV: Skövde flygplats
Tydligen när elflyget kommer ska alla ta sitt elflyg till BMA.
Andreas
2021-12-31 10:01:31
SV: Skövde flygplats
Var drar man gränsen? Om varenda mindre stad i landet ska ha en egen flygplats vattnas väl samhällsnyttan ur? Vad är kostnaden för att driva flygplatsen i förhållande till samhällsnyttan? Tänk på att det finns flygplatser i både Lidköping och Falköping.

Om man ändå vill lägga ner flygplatsen tycker jag att det låter som en bra idé att bygga en fabrik på den redan exploaterade marken.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev