Tråden startades av: Lars  2022-05-14 10:00:01
Remote Tower ökar flygets kostnader 
LFV har gjort fel från början vilket många sagt från början. Att bygga systemet som i Norge är förstås en bättre lösning även om totalbilden fortfarande inte blir bättre. Om LFV lägger ytterligare någon miljard på att bygga ett robustare system likt Norge så skulle LFV kunna sysselsätta fler ingenjörer igen. Det skulle förstås ta ytterligare 10 år att bli färdigt och totala antalet flygledare skulle bli fler än att drifta konventionella torn. Kanske bättre att lägga ner hela projektet ändå, eller hur LFV? Man kan nu se att centralen på Arlanda aldrig kommer att bli som det var tänkt. Ytterligare stora belopp kommer att krävas om man envisas med att fortsätta. Verksamheten i LFV:s övriga delar får lida för detta gökungeprojekt. Att fortsätta genom att hävda att multipel drift skall vara svaret är ännu mer felaktigt. Stora regelförändringar kommer att krävas utöver vad som nu sker med att insikten infunnit sig med hur olämpligt det är att färdplanera med destination och alternativ om de ligger under samma central. Dags att redovisa kostnader och var strategin gick fel, tex varför LFV var med i tidigare SDATS och bygger en central i Sundsvall och en på Arlanda med olika system som inte går att samköra. Flygbranschen har inte råd med den här ”utvecklingen”. Tänk vad man kunde ha åstadkommit i LFV om man lagt alla dessa pengar på annat.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

FL4
2022-06-11 12:23:01
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Stämmer ryktet att Umeå och Malmö inte kommer att driftsättas i tid, för femtioelfte gången, eftersom personalen hellre slutar än flyttar till Stockholmsområdet? Tydligen klarar inte heller RTC Arlanda att införliva viss teknik från nuvarande torn som kommer att ge en försämring för det operativa arbetet. LFV vill också göra om arbetsmetoderna i de två tornen för att det skall passa RTC, inte verkligheten. Vilket kalkonprojekt!
Lars
2022-06-06 09:57:05
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Swedavia ingick avtal om att införa remote på sina 5 regionala flygplatser. Även Swedavia inser nu att projektet inte är värt papperet man skrev avtalet på. En total förlustaffär för alla parter, inte minst för flygbolagen som kommer att få stå för notan. Swedavias beslut och oförmåga att driva flygplatser som tyvärr många passagerare får lida för varje dag, kommer att driva fler flygbolag mot branta utförsbackar. Det har varit mycket fokus på LFV:s roll när det gäller remote, men beställaren är Swedavia när det gäller RTC Arlanda, där numera världens dyraste flygtrafikledningstjänst bedrivs och så kommer det att förbli, tyvärr.
,
Olle S
2022-06-01 10:16:30
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
En toppstyrd teknisk avdelning som berättar för ledningen som sen berättar för styrelsen... Tja, då kan det inte bli på något annat sätt. Lägg därtill att INGEN GD skulle våga säga att: Nu räcker det, detta har kostat branschen alldeles för mycket och är dyrare och sämre än traditionell flygtrafikledning.
@Per
2022-05-31 22:42:40
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Finns inga grävande journalister här eller någon annanstans som lägger ner tid på detta medvetet invecklade fall.

Vi lyfte detta internt inom "LVF" för flera år sedan men det är en medveten strategi att skjuta kostnaderna på andra aktörer (enr, fm, "robust") eftersom fjärrstyrningen helt enkelt aldrig kan stå på egna ben. Det blir varken billigare, effektivare eller mer säkert så kostnaderna måste belasta någon annan. Intressant att se hur ledningen slätar över faktumet att de driftsatta flygplatserna nu producerar en betydligt dyrare flygtrafiktjänst än tidigare. Hur länge kan ni bära kejsarens nya kläder utan att tappa masken?
FL4
2022-05-31 22:03:36
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
RTC Arlanda söker nu ytterligare en chef till centralen. Just nu är det 2 chefer per flygledare i centralen. Det blir nog bra det här. Billigt också. Sedan har behovet av tekniker flerfaldigats också för att hålla systemet fungerande, det är ju känsliga och sårbara komponenter vi pratar om så det är ju bra att bemanna upp utefter nya behov. OM multipel någonsin blir godkänt, vilket hela idéen bygger på så kommer det att behövas ännu fler i det administrativa när många regelverk behöver omarbetas för att passa tekniken. Sedan ska ju helst även piloterna lära om i många förfaranden för att inte olyckor skall ske. Tror inte LFV förstod vad de gjorde när ritningarna lades på bordet. Transportstyrelsen har mycket jobb att se fram emot om man till varje pris skall se till att hjälpa LFV att ro detta i hamn.
Per
2022-05-31 14:45:41
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Ser att EU den 13 april 2022 ger Sverige anmärkning gällande finansiering av fjärrstyrda torn läs från paragraf 161 speciellt 169, finns en hund begraven här!! kanske en grävande journalist är intresserad

REF: (EU) 2022/728

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022D0728
P-Lisa
2022-05-26 16:40:14
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
LFV:s stora problem är att Transportstyrelsen inte längre ser mellan fingrarna med alla brister som tekniken har.
John
2022-05-26 00:24:14
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
RTC-centralerna verkar ha svårt att locka både erfarna såväl som nyutbildade flygledare. Inte så konstigt eftersom miljön är själsdödande att arbeta i. Umeå som skall vara i drift i RTC 2022-12-01 lär det bli problematiskt med då bara ett fåtal vill flytta med eller pendla. Lokala politiker i Umeå kanske borde intressera sig med tanke på att det kommer att bli stora problem att upprätthålla flygtrafikens regularitet framåt jul. Rekryteringssvårigheter och stor personalomsättning blir en ytterligare kostnadsdrivande faktor bland många andra med denna teknik som påstods skulle göra allt bättre och billigare. Stackars flygbolag som kämpar för sin överlevnad och dessutom skall behöva dras med detta, och dessutom i slutändan betala för det.
John
2022-05-21 16:48:41
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Försvarets veto mot att fjärrstyra Visby är egentligen svaret på varför det här projektet inte skulle fått fortsätta överhuvudtaget. Kiruna och Östersund är också mycket strategiska flygplatser. Det enda rätta vore att återgå till traditionell tornflygledning på dessa två flygplatser och ev använda masterna som en reservlösning, men inte från Arlanda utan lokalt i ett slutet system. Umeå och Malmö bör stoppas omedelbart för att inte ytterligare öka sårbarheten. Använd RTC-lokalen till något annat. LFV vet nu att det hela var ett stort misstag men man vill inte förlora ansiktet genom att erkänna det. Ansvarslöst med andra ord.

2022-05-19 13:49:51
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
@Lisa,
Vi skall därför uppskatta att Försvarsmakten lade in sitt veto mot att styra Visby från Arlanda.
Lisa
2022-05-19 09:05:04
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
En mindre spännande och oviss tid ligger framför oss. NATO ansökan mm retar upp den aggressiva björnen i öst. En enkel krigsföring mot Sverige är att hacka våra statliga och andra institutioners system. Vi måste vara beredda på alla tänkbara attacker.

Idag borde vi vara mer försiktiga att gå mer digitalt och speciellt på platser där vi har kritisk infrastruktur. Rysslands aggression skrämmer och måste tas på allvar. Lyssna på IT-experterna!
John
2022-05-17 08:59:07
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Sedan är det väl inte en omedelbar redundans även med en extra central? Det tar väl ett tag att bemanna reservcentralen så som Norge avser med sitt koncept. För piloterna i luften kvarstår även då problemet med att inte planera destination och alternativ remote? För det lär ju inte sitta flygledare standby i full utsträckning i båda centralerna?
Bertil
2022-05-16 11:05:34
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Det är inte så lätt att försöka få veta vad kostnaden är och har varit för LFV del. Det har inte ens redovisats vad ett system kostar inkl underhåll. Allt sägs vara affärshemligheter. Det är en stor röra med hela projektet. Inte har det blivit billigt. Insynen i projektet har varit helt obefintlig. Bolag har tillskapas för att omöjliggöra insyn.
Norge har gjort helt rätt. De har själv utvecklat systemet och därför själva helt kontroll över systemet och äger mjukvara som man då kan utveckla på egen hand. Så jobbade också LFV för 30 år sedan med sina flygledningssystem och på så sätt blev leverantörsoberoende. Fanns faktiskt en hel del som var bättre förr.
@Larre
2022-05-16 08:57:48
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Har du tagit del av affärsplanen eller är det en "fake news" du levererar?
Larre
2022-05-16 08:13:03
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
RTC är ett stort ekonomiskt fiasko. Tekniken vi må fungera, men vill verkligen RTCs/LFVs kunder betala så mycket mer för exakt samma (i bästa fall) service och tillgänglighet?
Urban
2022-05-15 19:57:48
SV: Remote Tower ökar flygets kostnader
Gissar att det är flygledare som dissar Remote Tower återigen
som repris. Man gillar inte det som förändrar deras arbetsmarknad.
En NIMBY helt klart.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev