Tråden startades av: Kollikock  2023-01-19 17:44:38
Amapola 
Nån som vet vilken flygplanstyp Amapola är på gång att införskaffa?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

F50
2023-03-07 22:30:28
SV: Amapola
Tror tyvärr Amapola kommer gå i graven med Fokkern när det är slutkört med den. Blir nog svårt ekonomiskt med nya flygplan och den konkurrensen dom tvingas möta då.
Roffe
2023-02-13 16:14:34
SV: Amapola
Vad är lönen i dagsläget för flygstyrmän och flygkaptener på Amapola?
Thorsten
2023-02-08 17:32:17
SV: Amapola
Amapola verkar vara ett kanonbolag!
Alla jag känner där trivs jättebra och jag har hört att det är seriösa och många som är duktiga.
Hoppas verkligen för deras skull att de får in något som kan ersätta Fokkern.
Verkar ju dumt att lägga ner ett (vad det verkar som) välfungerande AOC.

thomas
2023-02-05 09:18:48
SV: Amapola
Verkligen hatten av för Ampola
Sveriges mest kompetenta flygbolag,
inga konkurser här, funnits hur länge som helst.
Åke
2023-02-05 07:52:13
SV: Amapola
Jag tror att anledningen till att vi inte hör någonting om Amapola är för att dom anställda där är nöjda med läget.

Anledningen att vi hör så mycket om andra bolag är nog det omvända, det verkar vara en mörk värld, flygvärlden. Anställda har detta forum som ventil.

Vilka andra bolag hör vi inget om?
ID
2023-02-04 15:05:13
SV: Amapola
Amapola opererar 11st Fokker50. 6 för passagerare och 5 för cargo med en snittålder på ca 33år. Årsmodeller ca 1990 +/- nåt år.
Tom Cruise
2023-02-04 12:14:30
SV: Amapola
Flygen är avskrivna sedan länge och ägs av Largus som leasar ut dom till Amapola.
Largus och Amapola har samma ägare. Mest upphandlad trafik och fraktkontrakt. F50 är ett bra stabilt flygplan i eget segment (50 pax) mycket reservdelar i bolagets ägo och stor F50 kompetens inom väggarna vilket gör att Amapola är en stor teknisk leverantör av reservdelar och olika typer av reparationer och underhåll till dom återstående F50 runt om i världen. Det är väl dom stora orsakerna till att Amapola håller sig på banan, det är ett bolag som verkar utan att synas allt för mycket.
Orimligt anonyma
2023-02-03 23:14:10
SV: Amapola
Varför nämns aldrig Amapola? Till skillnad från ALLA andra flygbolag (med någon storlek på flygplanen) har de klarat sig år ut och år in utan konkurser eller rekonstruktioner. SAS, Norwegian, BRA, Nextjet, Air Leap har alla misslyckats i olika former medan Amapola bara nöter på.
Flygis
2023-02-03 09:24:55
SV: Amapola
Det är konstigt att ATR är den maskin som de flesta väljer trots dess brister. De verkar ju vara ensamma på tronen inom nyproducerad prop. Borde finnas marknad för en konkurent kan man tycka, Dash verkar ju inte vara med på banan heller.
@Tekmek
2023-02-03 02:06:13
SV: Amapola
Tittar man på en fullastad ATR så är den iof mer motorsvag än en F50.

ATR har mycket "greenwashing" kring sig och är egentligen bara en plastbåt i luften.

Oerhört dålig maskin om man talar med piloterna.
råger
2023-02-02 10:46:05
SV: Amapola
Tror som många andra att det blir en fortsättning med F-50
måste bli mycket billigare att hålla befintlig flotta luftvärdig än
att satsa på nya modeller. Men varje gång jag landar i VBY förundras
jag över att Zimex ATR freighter står där dagtid. Hur kunde Amapola
tappa det kontrakten med den kostnadsbild dom har på F-50 vs
ATR ? Outgrundliga äro herrens vägar som det står i den heliga skrift
Fundersam
2023-02-01 21:33:29
SV: Amapola
Det är lite svårt att se att det skulle vara relevant för Amapola att byta Fokker 50 mot ATR. Turbopropmotortekniken har inte utvecklats märkbart sedan den introducerades. Inom 10 år har vi säkert något flygplan med ny teknik som kommer att ta över den marknaden som Fokkern betjänar idag, och så länge kan Fokkern flyga. Dessutom är anledningen att Amapola finns att de har en flygplanstyp som ingen annan har med alla delar, all kunskap kring underhåll, utbildning etc. Det ger lägre kostnader som gör att de har kunnat leva utan att förlora pengar i alla år. Om de går in i ATR eller något annat har de ingen konkurrensfördel alls.
Pappa B
2023-01-30 10:12:02
SV: Amapola
Har hört i korridoren att det pratas om LX-VCH.
Tekmek
2023-01-30 08:45:43
SV: Amapola
Har inte hört något annat än att de ska flyga F50 för alltid.
Lula
2023-01-24 15:36:41
SV: Amapola
Fokker och atr är lika motorsvaga och lite som att flyga en båt.
Samma lika, passar bra med atr som ersättare
A
2023-01-24 11:47:29
SV: Amapola
Amapola kan väl göra extension program på Fokker-50 likt Wideröe på Dash? Så går de ett årtionde till.
Annars blir nog ATR det naturliga valet.
Anders
2023-01-24 07:41:50
SV: Amapola
ATR är inte jämbördig med den mäktiga F50, långt ifrån.

Flugit båda, dag och natt.
Klimpen
2023-01-23 20:53:41
SV: Amapola
ATR är ju jämbördig med fokkern då det känns väl helt naturligt om det är den de tittar på
Nisse
2023-01-23 20:20:27
SV: Amapola
ATR-42 Vore perfekt för dem.
Bosse Andersson
2023-01-23 04:40:36
SV: Amapola
Tyvärr måste jag säga, Amapola tittar på ATR.
Vore helt katastrofalt om de just valde denna trista flygplanstyp!
Pilot
2023-01-21 23:08:43
SV: Amapola
Nä dem har ju Fokker 50
Gunilla
2023-01-20 06:33:30
SV: Amapola
Det lutar åt E190.
Bobbo
2023-01-19 22:54:07
SV: Amapola
Har hört från rätt säkra källor att det är 737 det handlar om.
Äldre bågar, frakt om jag förstått det rätt?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev