Ingmar
2017-11-29 12:40:26
|
Nya tider ur "FLYGLEDAREN" 3/2017 (mod)
NYA TIDER. Det pågår som bekant en omvälvande utveckling av metodiken för lokal flygtrafikledning. Ända sedan världens första ”purpose-built airport” invigdes 1928, Croydon i södra delen av London, har flygledare världen över på plats lett och övervakat den lokala flygplatstrafiken. Ny teknik och metodik ser nu ut att ändra på denna ordning med stora arbetssociala och andra förändringar. Då vi flygledare först hörde talas om ”fjärrstyrda torn” för ett 20-tal år sedan lät det mest som fantasier och utopier. Jag tror att många liksom jag själv har upplevt en gradvis ändrad syn på det, ungefär så här; ”Det går ju inte, kan inte funka och hur skulle det se ut”. Lite senare kanske man tänkte att, OK, enstaka rörelser på någon glesbefolkad plats med restriktioner i luften och på marken. Ännu lite senare kanske det framstod som möjligt med några samtidiga rörelser, men kanske ändå stopp för VFR och marktrafik då IFR finns i CTR. Hela tiden har frågan om detta är tillräckligt bra och säkert varit aktuell. Nu framträder en bild där det inte bara är tillräckligt bra, utan faktiskt är bättre och säkrare än det gamla visuella systemet. F-n tro´t, som prästen sa. Det är nu helt klart att det här fungerar och ger möjligheter till rationaliseringar, mera flexibel öppethållning mm. Personligen har jag numera inga problem med att förstå det här ur operationell och teknisk synpukt. På det mentala och känslomässiga planet är det dock lite trögare efter fyra årtionden i tornmiljön! Jag är generellt förvånad över den relativt lågmälda debatt som förs om detta. Blir RTC vad dess mest entusiastiska förespråkare hävdar så är detta ju en fullständigt radikal förändring av FL-jobbet i grunden och kanske världen över. Det är nog fullt möjligt att detta kan bli industristandard, då kan rent av det gamla systemet med flygledare i lokala torn framstå som omodernt och mindre säkert?! Som pensionerad FL kan jag betrakta det hela ”von oben” utan några direkta intressen eller farhågor, och som privatpilot har jag givetvis inga synpunkter på var mina kollegor sitter. Det viktiga är att funktionen är bra och inte hindrar eller försvårar flygning. NY TEKNIK OCH LOKALISERING. Tanken att förlägga det nya centret till just Arlanda är ju en egendomlig tankevurpa i sig, det borde intressera politiker som säger att ”hela Sverige skall leva”. Det råder närmast total enighet i Sveriges riksdag och regering om att överhettningen i våra tre storstadsområden skall motverkas på de sätt som är möjliga. I det läget föreslår statliga LFV att man skall koncentrera ytterligare kvalificerad verksamhet till Stockholmsområdet, helt obegripligt! Infrastrukturen för IT har nämnts som skäl, det är ett tunt argument eftersom de tätbefolkade delarna av landet har kraftfulla stråk för datakommunikation. Systemet byggs dessutom ut kontinuerligt. På samma sätt som flygvapnets STRIL-anläggningar flyttades ut från flygflottiljerna på 60-talet, kan naturligtvis RTC byggas varhelst det finns en grundläggande infrastruktur. Det är bara slentrian som gör att detta reflexmässigt associeras med Sveriges största flygplats, som ju i sig dessutom är ett presumtivt ”fett mål” för terrorister. Personligen skulle jag gärna se att dessa eftertraktade arbetsplatser förläggs till min egen hemtrakt i sydöstra Sverige(!) Mer realistiskt och angeläget är Norrland som behöver återbefolkas, och där det också finns bra livskvalité och andra goda förutsättningar. Fjällkedjan kanske inte är direkt lämplig, men hela kustområdet har redan de väsentliga förutsättningar som behövs för en sådan framsynt satsning – kort sagt, var som helst utefter E4:an mellan Gävle och Haparanda. EXPORT AV ARBETSTILLFÄLLEN. Frågan har knappt nämnts, men om det nu är möjligt att skicka stora datamängder säkert och i absolut realtid 100 mil bort, då går det förstås också att skicka det 1000 mil bort. Med andra ord kan man nog tänka sig att vissa ANS-tjänster i framtiden utförs i områden med lägre lönekostnader, mindre pensionsavsättningar och mera flexibel arbetsrätt. Enklare och billigare helt enkelt. Förutom vår egen områdeskontroll finns det flera exempel där operativt kvalificerade arbetsuppgifter utförs på distans, i vissa fall på andra kontinenter. På kort sikt är givetvis läget för tornflygledare i fokus, liksom lokaliseringen av RTC, frågan om fjärrstyrning av ANS-tjänster är dock m y c k e t större än så. Ingmar Olofsson, Ronneby (tornflygledare 1973 – 2015)
|