Tråden startades av: Freezeria  2018-04-14 20:38:19
Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bli pilot 
Hej!

Kortfattat är jag en gymnasieelev, som såklart vill bli komersiell pilot. Jag har varit engagerad inom aviation och jetflygplan sen barndom.

Jag har fått höra av flygskolor att framtida marknaden för pilot ser "JÄTTEBRA UT, KOLLA PÅ VÅR STATISTIK!" Men, efter ha skrollat och läst detta forum ett tag så blir jag mer och mer skeptisk om jobbsäkerheten som erbjuds i framtiden för komersiella piloter. Detta drar jag från att ha läst trådar om Norwegian och SAS fluktiation respektive nedgång i vinst. Dessutom håller jag något kolla på deras aktier. Jag har förmodligen inte hela bilden framför mig, så jag skulle uppskatta om ni kunde förklara för mig er syn på jobbsäkerheten för piloter i (snara) framtiden, och vad jag som aspirerande pilot bör ha i åtanke när det gäller jobbsäkerhet som pilot. Meddelandet av er syn vad gäller generella välmåendet av att jobba som pilot i framtiden uppskattas också.

Tack så mycket för konstruktiva svar!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CFIT
2018-04-22 02:48:24
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Wow wow wow...slappna av och ta ett lugnt andetag. Du tänker alldeles för mycket och allt på en gång dessutom.

steg 1: Är du verkligen helt säker på att du älskar att flyga?
Pilot
2018-04-19 16:14:17
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Bra sammanfattning Olle.
Håller helt med.
Olle
2018-04-19 00:04:44
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
AI system idag ja... men morgondagens AI system???

Man behöver inte vara raketfoskare för att inse att förr eller senare kommer 2 pilot systemet och tänket runt det att byggas om helt. Det kanske inte är det mest sunda men i slutändan kommer det vara de s k "beancounters" som bestämmer oavsett vad pilotkårens fackföreningar säger. Precis som det var med de nya FTL bestämmelserna. Man lyssnade inte ens till vad läkarna tyckte som hade forskat inom området.

Frågan är givetvis när... jag jobbar själv som pilot och tror inte att vi kommer se tekniken här den närmsta tiden. De som är runt 30 idag kommer troligtvis se tekniken fasas in när de går i pension. Men det är helt klart omöjligt att gissa. Att det inte kommer ske de närmsta 10 åren är jag helt säker på. Dock forskar varje större byggare på konceptet och det ligger ju i industrins egna intresse att marknadsföra det redan nu för att förbereda allmänheten på begreppet.

Åter till ämnet. De två stora nackdelarna med att jobba som pilot som jag ser det är:
1. Det finns VÄLDIGT få bra jobb kvar i Sverige. Det passar inte alla att lämna Sverige.
2. Det sociala livet kommer ta mycket stryk. Att jobba på helger när alla andra festar eller går på AW är inte så kul i långa loppet när flygningen blir till vilket jobb som helst. Många pendlar dessutom på dåliga scheman. Att jobba 5/4 är perfekt om man får en bas där man vill men för många innebär det att man spenderar 2 dagar till pendling som gör det mer till 7/2. Vilket liv....

Sen har villkoren överlag åkt nedåt. Kanske inte lönen så mycket utanför Sverige men det har kompenserats med bra mycket mer jobb än för bara 10 år sedan. Såg en skribent skriva att många piloter blir fast i jobbet med en hög lön. Kan bara hålla med på den punkten. Att lära sig flyga är kul i början och de första 5 åren som betald pilot är kul. Men sen börjar utmaningarna att försvinna och alla kan heller inte bli TRI/TREs och chefspiloter. Många är bittra och sitter fast eftersom vilket annat jobb de skulle byta till hade inneburit halvering av lönen. Att tjäna 50-60 000 SEK / mån som pilot är inte så ovanligt efter ett par år. Men att tjäna 60K utanför cockpit innebär ett ganska högt mellanchefsjobb som det tar många år att jobba sig till.
Johan
2018-04-18 15:05:13
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Ni vet överhuvudtaget inte vad ni pratar om. Det kommer inte inom överskådlig framtid att flygas med färre än två piloter av en rad anledningar. Jag är själv civilingenjör från KTH men arbetar sen många år som kapten på ett skandinaviskt flygbolag. Det finns fortfarande en oöverskådlig mängd tekniska svårigheter att få en tillräcklig redundans i relevanta system ombord på ett flygplan för att det ska vara inom acceptabel nivå för persontransport. Det går redan idag att starta, flyga och landa utan människor varken på marken eller i flygplanet men inte med godkänd säkerhetsnivå. Ett flygplan består av mängder av komplexa system som kan anta ett obeskrivbart antal olika fellägen. Bara en universitetskurs i hållfasthetslära skulle kunna få er på andra tankar. En underpresterande pilot presterar långt bättre det bästa AI systemet idag när det gäller analys av problem ombord.
Klas
2018-04-18 14:54:10
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Har träffat alltför många piloter som är så urbota trötta och less på sina jobb. De tycker att det är sååååå tråkigt. Men de stannar kvar - för lönen är så bra. Så är det för en del. Dessa individer är inte speciellt upplyftande att arbeta med. Tänk dig att sitta med en sådan vid sidan i kanske 10-12 timmar?! "Fördelen" numera är väl att pilotlönerna har gått nedåt - vilket kanske gör att man blir pilot för att man vill bli pilot - och inte i första hand siktar på de största lönerna. Det gör också att omsättningen kan komma att öka. Vi kanske får piloter som efter en tid väljer ett annat yrkesval och kanske vidareutbildar sig? Jag vet inte. Missförstå mig inte - det där med lönen är bara min egen fundering. Men som sagt - är urless på piloter som bara gnäller och egentligen vill vara någon annanstans - bara inte på flightdeck ombord på ett flygplan.
Glad
2018-04-18 13:05:16
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Jag är en av få som hade turen att få jobb omedelbart efter utbildningen på ett svenskt bolag. Älskar mitt jobb och trivs fantastiskt med mina kollegor. Nyper mig fortfarande dagligen i armen, trots att jag jobbat två år nu.

Visst, ibland är det snabba ändringar och man blir ganska omgående trött på hotellnätter. Men trots tiden borta har jag aldrig haft så mycket ork och fritid hemma med vänner och min sambo jämfört med "7-16-jobb" jag haft tidigare.

Är det detta du brinner för är det klart du ska satsa. Om jag hade fått göra något annorlunda hade jag dock skaffat någon slags utbildning innan jag satte igång. En ett- eller tvåårig YH-utbildning eller vad som helst. Blir jag arbetslös imorgon är det liksom tillbaka till OKQ8 som gäller för mig.

Det faktum att du faktiskt ställer frågan visar att du har ett tänk som mååååånga andra saknar/skiter i, de som bara tar ett banklån och checkar in på SPU med skulder för resten av livet. Skaffa en annan utbildning efter gymnasiet, börja jobba och ta PPL på klubb. Bygg sedan på utifrån det.

Lycka till!
Blacklist
2018-04-18 08:34:18
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Listan kan t.ex. hittas här:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/air-safety-list_en.pdf
Freezeria
2018-04-17 23:47:43
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Finns det en viss lista på de svartlistade bolagen?
@Freezeria
2018-04-17 09:08:10
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Beror på vad du är ute efter karriärmässigt. Svår fråga att svara på, på rak arm. Kommer du vilja flytta till vänstersätet fort, eller stå ut lite och få bättre betalt när du väl gör det etc. Svartlistade bolag är ju självklara no nos.
Freezeria
2018-04-16 20:59:50
Tack för svar!
Tack för era svar. En generell fråga riktat åt alla. Vilka flygbolag tycker ni man ska hålla sig borta från och de man ska hålla utkik för?
Fred
2018-04-16 18:34:20
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Gift dig inte och skaffa absolut inte några barn förrän du är etablerad på stora bolaget (helst inte då heller ).

Förbli mobil och lättrest.
Vetandets värld
2018-04-16 18:14:03
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Största delen av tiden "framförs" flygplanet av autopiloten.
Blabbarn
2018-04-16 17:36:05
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Hej!

Jag förstår din fråga helt. Och som vanligt tror jag inte att det finns något enkelt svar. Hoppas du får hjälp och klokskap på något sätt i din närhet.

Som livsfilosofi tror jag ju att det är roligare och mer meningsfullt att basera sina beslut på ens drivkrafter snarare än att försöka minimera risker. Så att avstå från att göra det man vill av rädsla för att någon makrotrend tar död på pilotyrket eller liknande låter inte så stimulerande i mina öron. Det är givetvis personligt men så vill jag tänka.

Vi är många som tycker pilotyrket är fantastiskt. Marknaden på globalt plan ser ljus ut kommande år. Det talar i mina öron för att prova. Är man lite slängd i huvudet går det väl hitta på något annat om det skulle bli trist eller man blir ersatt av en robot eller liknande i framtiden.

Lycka till och berätta hur det går!
Erik
2018-04-16 08:19:06
SV: 767
Är bara tvungen att kommentera på ditt inlägg 767 och det är inte meningen att göra dig rejält upprörd.
Men att det bara kommer vara en (1) pilot ombord på framtidens flygningar är mer en fråga om När det sker snarare än Om det sker. Du har idag självkörande bilar och de tar in och behandlar betydligt mer data och ställs inför väldigt mycket större utmaningar ifråga om etik kontra vad ett flygplan skulle ställas inför. I ett flygplan skulle du dessutom ha en pilot för att övervaka att det sker på rätt sätt. Skulle denna pilot blir sjuk eller dylik är ju en förutsättning att det går att plocka ner flyget från marken. Den tekniken finns ju också idag.
Jag har svårt att se idag att det skulle gå mot helt förarlösa plan inom en överskådlig framtid men att banta ner antalet kan väl knappast komma som en överraskning?

Den största utmaningen att lösa när allt bli uppkopplat är ju att det inte ska gå att hacka systemen. Det är väl iof också en omöjlig ekvation att lösa...
767
2018-04-15 20:57:57
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
@Raffe, Raffe är nog inte en pilot eller en person med insikt i pilotyrket överhuvudtaget. Vilken sunt tänkande människa skulle sätta sig i ett flygplan med bara 1 pilot ombord. Det finns en mängd anledningar till att dagens flygplan framförs av 2 piloter. På långlinjer ibland med 3 eller till och med 4 piloter ombord som löser av varandra. De för tillfället icke aktiva vilar i crewbunk. Hur gör man i fall den enda piloten ombord vid 1 pilotbemanning drabbas av plötslig sjukdom eller när denne behöver gå på toaletten. Vem framför flygplanet då ? Om ett tekniskt fel uppstår eller om väder omöjliggör landning på destination eller vad som helst annat utanför det planerade, vem gör vad då ?
NASA är helt rätt ute - Lägg ner den här befängda idén. Och du som vill bli pilot, utbilda dig och lev din dröm om du till 100% vill. Ha dock i beaktande att du måste vara beredd på att flytta och till och med utomlands för att påbörja Din karriär.
Glad hobbypilot
2018-04-15 18:30:25
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Nja, är nog kvar piloter i cockpit ett tag till men det blir nog mindre och mindre flygande och mer av att sitta barnvakt åt datorerna. Förstår inte varför fler inte lägger tiden på en utbildning till ett välbetalt it-jobb och pengarna på ett PPL och Ava-behörighet och faktiskt själv få flyga ett flygplan som det är tänkt att flygas!
Raffe, du är för rolig! :)
2018-04-15 18:02:58
SV: Raffe
Hahahahahahaha... ber om ursäkt för att jag inte kommer med konstruktivt svar till dig TS, men snälla bortse från Raffes kommentar.
Raffe
2018-04-15 15:06:10
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Inom 3-5 år kommer antalet piloter att halveras i cockpit från 2/3 till 1. Alla flygtillverkare och många kringföretag arbetar idag med lösningar som innebär att huvudkontrollen av flygningen flyttas till marken. Det räcker då med en passiv pilot i cockpit som kan fungera som reserv om något fel inträffar. Det finns redan idag mindre flygplan för personbefordran som helt styrs från marken. Pilotyrket är knappast ett framtidsyrke.
Följ drömmen
2018-04-15 09:02:26
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Det finns flera flygbolag som rekryterar en hel del och kommer rekrytera ännu mer i framtiden. Jobb finns det, men du måste själv kunna prioritera vilket sorts liv du vill ha. Till en början åtminstone. Du kan behöva flytta utomlands, jobba väldigt mycket under dåliga förhållanden i länder där det inte finns några fack i värsta fall.

Gör noga undersökningar av flygbolag du vill söka anställning hos när du genomfört din utbildning. Men viktigaste av allt är att du gör det du verkligen vill göra i livet, om det är att bli pilot så ska du onekligen satsa på det. Annars kommer du inte vara lycklig i livet!
Miljö
2018-04-15 07:43:47
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Något att också tänka på förutom dina funderingar är miljörörelsens häxjakt på flyget som företeelse. MP gör ju ditt bästa för att fördyra och försvåra flygets utveckling.
Om MP får sin vilja igenom är nog lokförare ett vettigare val. ??
Skattebetalare
2018-04-15 01:15:22
SV: Snälla hjälp mig förstå "risken" av att bl ...
Ingen risk. Kolla: https://www.boeing.com/commercial/market/pilot-technician-outlook/
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev