Tråden startades av: Sven  2018-06-21 21:03:59
A319 Brussels Airlines till Bromma  
Verkar som Brussels ökar kapaciteten och sätter in A319 from vinterschemat. Spännande säsong att börja med den på Bromma med snö och hala banor.
Första chansen att se den är 6:e juli.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

ossian
2018-06-22 05:13:40
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Är A319 g.k på Bromma?
Inga vikt eller buller restriktioner?

Vilka flygplan är sedañ s.a.s max i strl och buller mässigt
dom flygplan som får angöra BMA?

När jag ändå frågar, jag undrar även vart gränsen går på ARN
Och andra stora flygplatser när flygledarna kallar vissa större
flygplan för "heavy"
Är t.ex B757 och uppåt heavy?
pf
2018-06-22 08:58:18
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Kan man egentlig gå med et så stort flygplan som A-319 på Bromma ?

Buller osv ? Noen som vet ?
Sven
2018-06-22 18:23:43
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
SN har iaf fått tillstånd. Tror att dom flyger profilen något annorlunda mot vanlig approach för att klara bullerkravet.
Op
2018-06-22 23:40:49
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Problemet är ju även platsen på plattan som är begränsad
Kurre
2018-06-22 23:48:21
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Förväntar du dig mycket snö 6e juli?
PM
2018-06-23 09:12:42
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Cityjet flyger SSJ för Brussels Airline och brukar operera Bromma.
Deras brist på Crew skapar mycket cancellingar. Därför A319.
De ossian
2018-06-23 17:25:41
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Heavy är från 136 ton oavsett flygplanstyp. Benämningen har med wake turbulence att göra.
ruben
2018-06-23 18:42:50
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Trångt på bma plattan?!
319 kan inte vara mkt längre/bredare än RJ85 och Ryssen ju!
Orkar ej webba info..
Theodor
2018-06-24 06:15:05
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Well, A319 har varit på Bromma tidigare, senast 2011 då Volkswagen Air Services var på besök med en sådan samt en Falcon 900. Vidare så har Privatair besökt flygplatsen i början av milleniet med Boeing BBJ, d.v.s. en 737. Det har även varit större plan såsom 757 och MD-90 på besök, har för mig att jag fått berättat för mig att man fått besök av en A300 i demosyfte, men det tar jag med en nypa salt.
Yp
2018-06-24 09:12:31
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Skiljer 10m i vingbredd
Typ
2018-06-24 15:00:07
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
10m bredare är en Airbus 319 jämfört med en RJ
sv Theodor
2018-06-24 16:59:09
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Det stämmer att Airbus var på Bromma med en A300, någon gång i mitten på sjuttiotalet. Var själv där och såg den. Det var en demo tur, det var inga pax ombord minimi fuel. Har googlat och letat information här på nätet. Tyvärr hittar jag inget.
Kanske någon här på FT kan bättre?
bromman
2018-06-24 18:36:32
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Bromma har ju numera flera stands som klarar c-series, vingspann på 35m. A230-familjen klarar sig med 34m. Så bör nog inte vara några problem.
sv ruben
2018-06-24 20:06:14
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Men du orkar att svara...........
Sossebosse
2018-06-24 20:59:42
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Trodde bullergränsen på BMA var 89 dbA, A319 med CFM verkar ju knappt klara det...
Henrik
2018-06-24 21:22:54
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Visste ni att de behövde byta ut handtorkarna i toalettutrymmena på Bromma då de gamla uppmätte 93 decibel och inte klarade brommas bullerkrav på flygplatsen på max 89 decibel?
DW
2018-06-25 13:45:59
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Jag förvånas (och irriteras) hela tiden utav vissa "experter" på detta forum som ifrågasätter saker och ting, såsom om Airbus A319 kan starta och landa på Bromma, om flygplanet klarar bullerkravet, och om flygplanet får plats på plattan. Tror ni inte att flygbolag tittar upp denna information INNAN de beslutar sig för att börja operera med en viss flygplanstyp?
Tungviktare
2018-06-25 15:53:10
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
A300 är det största som landat på Bromma. Det var den 24 november 1977 och tillstånd kom efter hårda förhandlingar mellan Luftis och SAS eftersom max vikt då var 33 ton.
En B757 var på Bromma någon gång 1982.
Kalle
2018-06-25 22:48:03
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
N505EA, en B757-200, (c/n 22195) var på Bromma den 4 november 1982.
Flygbussen
2018-06-26 23:52:23
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@Theodor + sv Theodor

Airbus A 300 kom den 24 november 1977 på besök till Bromma med anledning av SAS’ intresse för köp. Därifrån gjordes en demonstrationsflygning till Arlanda. Källa: Boken ”Bromma flygplats - Folk, flyg och händelser 1936-1996” av Michael Sanz
Bertil
2018-06-27 15:51:00
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@DW, du har så rätt.
S
2018-06-27 21:44:26
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Under ett par års tid så har jag noterat inlägg som förlöjligar Brommas bullerkrav på detta forum, till exempel inlägget från Henrik nedan. Över åren har jag noterat detta i över 10 trådar. Visst är det lite troll-varning här men man kan misstänka att någon har ett intresse av att förlöjliga diskussionen.

MH
2018-06-29 10:17:36
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Har någon uppgifter vilken tid A319 maskinen ankommer Bromma 6/7?
Kalle
2018-06-29 16:52:28
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
A319 ankommer BMA på SN2307 kl. 19:35.
Returen till Bryssel lämnar BMA kl. 20:20, SN2308.
Skattebetalare
2018-06-30 14:26:50
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Betr BMAs buller krav: Det är oansvarigt och usel planering att bygga bostäder i närheten av flygplatser så att folk sen kan klaga på buller. Ljudet från flygplan är inte störande som tex skrikande barnungar, skällande hundar, fåglar som inte kan sjunga, tåg och rälsbussar. Vi ska vara mycket tacksamma att flyget finns. Utan flygplan skulle denna planet forfarande vara i stenåldern.
pf
2018-06-30 15:38:46
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Skattebetalare, var det ike meningen at alt skulle flytte ut til Halmsjøen ca år 1960 ?

Og, generellt, hva gjør myndigheter, dersom mange bolag vil fly på BMA med A-319 ?
Skattebetalare
2018-06-30 16:04:24
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@pf: Rena vansinnet att flygpassagerare till STO måste flyga till ARN. Kan inte bli mer obekvämt. Vfr inte flytta Centralstationen ut åt det hållet också? Centralen tar upp mycket värdefull mark som borde användas till bostäder.
John Silver
2018-06-30 18:34:49
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@ Skattebetalare Här har du helt rätt. Om vegan/ surdegs/ hbtq mafian får som dom vill, är det lika bra att lägga ner all näringslivsverksamhet i Sverige. Våra " eminenta" politiker borde ha förstått detta för länge sedan, och sett till att utveckla BMA i stället för att avveckla..
Skattebetalare
2018-07-02 03:24:46
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@John Silver: Helt rätt. Flygplatser ska ligga bekvämt till och ha högre prioritet än allt annat i omgivningen. Buller är inget giltigt argument längre eftersom ljudnivån av moderna jetflygplan utanför flygplatsområdet kan vara lägre än bakgrundsbullret. Vi bor inte långt från en flygplats och beroende på vilken bana som används kan flygplan flyga över vårt hus. Häromdagen gick en 737 över pa ca 1,000 ft, landing flaps och gear down. Den överröstades av en skrikande fågel som satt i ett träd. Jag föredrar ljudet från flygplan.
Jussi
2018-07-02 08:38:05
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Ja det är dax att bekämpa pk maffian!
Ska miljöknuttar som är i minoritet med knappt 4% röster diktera
oss andra 95% befolkning med sina fascistiska puckade förslag?!
Nej:
#Bygg ut landningsbanan på bma mot spånga hållet med 1000m.
#Börja flyg 24h på bma.
#Leta upp gamla inför B707 och DC8 srs fraktplan och slinga dom tajt.
#Riv alla mp kontor och bygg daghem där istället.
#Bygg en 3e bana på arn som är 4000m.
Osv osv.
Det är så man tystar miljöknuttar.....
I love jet engine sound
2018-07-04 03:50:57
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Jag skulle vilja påstå att jetflygplan har blivit alldeles för tysta. Om man inte hör dem så vet man inte var man ska titta. Folk vill gärna se flygplan. Det har gått för långt.
pf
2018-07-04 15:10:40
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Hva med russiske fly med gode gamle Kutnetzov- og Soloviev-motorer, Jussi....

Ellers tror jeg en del bruker støy som vikarierende motiv for "dette j...la flyet kan jeg få i hodet" frykt.
Skattebetalare
2018-07-04 16:56:13
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Med längre bana, Cat III ILS, större terminal, ordentlig bilparkering och mycket mera trafik kan BMA bli en mycket trevlig flygplats till allas fördel.
Ossian
2018-07-10 00:52:47
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
1971 var tydligen en B727 från Lufthansa på besök på Bromma!
Se fotobevis nedan:
www.airliners.net/photo/Lufthansa/Boeing-727-30C/229578?qsp=eJwtTb0KwkAMfpfMLiIodLN7aREXx3AXesVqjiRQj9J3N1fdvv9vhcBvo4/dSyZoQAklJDhARsGXQrPCk8rCEh1De%2Bu77uquslhbXIloNCQ2HgVzovjw/t/vJZLUCGnYB8d6cDlWTDL86OnsNE6aZ9znyHCaYdu%2BZAAyMQ%3D%3D

Med tanke på hur seg en B727 var i starten måste denna Bromma flight haft
låg landnings/startvikt för att inte hamnat utanför Brommas relativa korta bana.
Ossian
2018-07-10 01:01:35
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
1972
CL-44 Cargolux
Viktmässigt ett tungt flygplan för Bromma i varje fall!

www.airliners.net/photo/Cargolux/Canadair-CL-44J/428479/L?qsp=eJwtTb0KwkAMfpfMbkLBbnYvLeLiGO5Cr1jNkQTsUfru5qrb9/9tEPhttNq9ZIIWlFBCghNkFHwptBs8qXxYomPobkPfX91VFuuKKxGNxsTGk2BOFB/e//uDRJIaIQ3H4FQPmkvFJOOPnhuncda84DFHhvMC%2B/4FZQkyOA%3D%3D
Ossian
2018-07-10 01:07:41
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
1982 Bromma
B757 på besök från Boeing...

www.airliners.net/photo/Boeing/Boeing-757-225/227172/L?qsp=eJwtTb0Kg0AMfpfM3QoObnUXpXTpGC7BE21zJIH2EN%2B9d9bt%2B/82CPJ2/vojJ4YWjFFDhAskVHwZtBssnD%2BiVDB096Hvb8U1Ue9yUQidxyguk2KKTM/SP/1BibVG2MIxONWDpqmYdfzTa6U0W1rxmGPHeYV9/wFklzI1
franz
2018-07-10 10:04:48
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Ingen som har en foto länk på att verkligen en A300 har varit på BMA?
Jag har letat på webben g.a mkt utan att finna ngt foto bevis för detta!
Joakim
2018-07-11 10:36:18
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@Franz
Då kan du inte letat länge eller noga. ;)
Hittar bild som första sök resultatet på google.
http://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/pictures-airbus-a319-oo-sse-first-landing-at-stockholm-bromma/

https://www.airplane-pictures.net/photo/1083211/oo-sse-brussels-airlines-airbus-a319/
franz
2018-07-11 14:20:16
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Re joakim

Skrev A300
Inte A319 för böveln ;)
Sven
2018-07-11 16:26:06
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
@Joakim, Tror kanske att det är du som inte läste så noga?
Snömannen
2018-07-12 13:57:11
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Snö och hal bana har aldrig varit ett problem på Bomma!
Calle
2018-08-19 00:59:36
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Hur har Brussels Airlines fått igenom att flyga A319 - dvs hur opereras den? Steep approach? Deratade motorer? Begränsad startvikt?

/Nyfiken
@Calle
2018-08-23 08:41:11
SV: A319 Brussels Airlines till Bromma
Med ratt motorval har A319 ganska bra lagfartsprestanda. Mojligt att de har reducerad MTOW for take-off noise...kanske reducerad landing flap setting for approach noise. Bara en gissning fran min sida.

Skattebetalare
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev