Tråden startades av: Fredrik  2019-01-07 14:57:02
Flygledningen på Sundsvall privatiserad? 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nu-ar-flygledningen-privatiserad

Intressanta notiser och pressmeddelanden i förra veckan om att LFV/SAAB bolag SDATS (Saab Digital Air Traffic Solutions) tagit över flygledningen på Sundsvall och Örnsköldsvik flygplatser. Hur ställer sig svenska och internationella tillsynsmyndigheter till detta då SDATS antingen är certifierade enligt EU kommissionens regelverk eller utnämnda i ovannämnda luftrum.

Hur ställer sig den S-ledda regeringen, sakkunniga på näringsdepartementet och ansvariga på Transportstyrelsen till detta?

Är det möjligt att kringgå gällande regelverk eller vad är det som försiggår bakom kulisserna?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

FL ESMS
2019-01-07 22:01:22
SV: Flygledningen på Sundsvall privatiserad?
TS bör inte tillåta att LFV går fram fortare än vad regelverket tillåter. Ibland undrar man om det är TS eller LFV som är tillsynsmyndigheten. LFV utmanar och TS hänger inte med. Snart kommer en ny skandal härja runt TS. Vad säger politikerna och media då?
Tomas
2019-01-08 14:34:47
LFV/SAAB
Flygledning på ett 20-tal flygplatser i Sverige är privatiserat sedan länge. Vad är nyheten med Sundsvall? Läste oxå någonstans att kostnaderna för flygledning har gått ner med cirka 50% sen LFV fick konkurrens. Stämmer det? Vilka aktörer finns det förutom LFV/SAAB?
ACR
2019-01-08 18:08:11
SV: Flygledningen på Sundsvall privatiserad?
ACR AB driver 15 torn i Sverige och har pressat priserna.
FL LFV
2019-01-08 19:43:36
SV: Flygledningen på Sundsvall privatiserad?
Kan verkligen LFV bli mer kostnadseffektiva och billigare än ACR? Tror tyvärr inte det! Tyvärr är det inte många inom organisationen som tror på RTS och att vi ska kunna erbjuda flygplatser bättre förutsättningar/villkor än utmanaren ACR. Om inte LFV fått stora bidrag från SESAR, Trafikverket, Flygbolagen (via enroute) m fl för att försöka utveckla ett system för att tvinga tillbaka ett monopol så hade vi inte sett dessa dyra investeringar/satsningar. Antalet resurser inom LFV ökar och likaså kostnaderna.

Vem vågar dra i handbromsen för RTS skenande kostnader. Intäkter lever i sin frånvaro. Hur länge till?
Maria
2019-01-10 11:54:48
SV: Flygledningen på Sundsvall privatiserad?
Intressant utveckling och bra att mer nytt blod kommer in i vår alltför konservativa bransch. Ingen kan leva på gamla meriter. Heller inte inom flygledning. Ska bli spännande att följa den konsolidering som även kommer ske i marknaden för flygtrafiktjänster. Se bara vad som hänt inom flygbolagsfären de senaste 20 åren.

Frågan är, vem av ANS Finland, Avinor, Naviair eller LFV som kommer avvecklad först. Vad tror forumet?
Andersson
2019-01-10 14:07:33
SV: Flygledningen på Sundsvall "privatiserad"?
Det lär inte bli så stora förändringar pga försvarsmakten. Om något blir det en återgång. SDATs är ju "privat"...!
Om några förändringar sker så har ägare, statliga, semistatliga eller privata, alltid personalen att förhålla sig till. I detta fall en personal, flygledare, som är en bristvara i stort sett alla länder. Övriga förändringar (vem som vänder papper) spelar inte så stor roll.
Vet att det är en våt dröm för många att det ska gå dåligt för en yrkesgrupp man tror sig veta något om men just nu och inom överskådlig framtid så blir det inte så.
Och nej, RTS är ingen flygledarrobot utan samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe! Till en astronomisk kostnad! De allra flesta förstår inte hur orimligt hög den är!
Boo Holmström
2019-03-15 13:38:06
SV: Är SDATS certifierad som ANS provider?
Jag kan inte se någon/några notiser om att ADATS har erhållit certifiering som ANS privider för TWR! Inte anmält till TS i alla fall och finns inte med i listan för godkända aktörer för flygkontrolltjänst.
Jan Snorén
2019-03-15 16:26:41
SV: Flygledningen på Sundsvall privatiserad?
SDATS har inga egna flygledare. De hyr av LFV änsålänge. Kanske därför de kommer undan utan certifiering?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev