Tråden startades av: M. Andersson  2019-08-15 11:36:08
Ny skatt, flygbränsle. 
Enligt Flygrevyn, nr 5. Vill finansministern Magdalena Andersson gå vidare och bygga på flygskatten med en skatt på flygbränsle.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Kent
2019-08-15 12:41:15
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Förvånad, någon? Det enda som sossejävlarna vill när dom har makten är att höja skatter och avgifter.
J
2019-08-15 13:18:13
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Hm, undrar vad effekterna blir. Kanske att flygbolag rundtankar till/från Arlanda. Svenska företag drabbas, skatteintäkterna sjunker och miljön går minus av all extra vikt i bränsletankarna.

Perfekt.
pf
2019-08-15 13:58:03
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Hon kan ju fortsätta drömma. Chicagokonventionen sätter stopp för detta och lilla Sverige ska lyckas övertala typ sisådär 180 medlemsländer.
Obildad sosse som inte vet vad hon håller på med.
Linkan
2019-08-15 17:29:43
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Det finns redan en skatt på flygbränsle som den M-ledda regeringen införde 2008 !

Men enligt internationell överenskommelse är kommersiell linje trafik undantagen från skatten. Övrig flygtrafik betalar skatt på bränslet.
DC-10 (den riktige)
2019-08-15 22:52:04
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Instämmer helt med pf's inlägg.

Med den "sk regering" vi nu har, så skämmer den ut oss över hela världen.

Jag skäms över att vara svensk, med otroligt inkompetenta sosse skallar "regering" vi har.
Sv Kent
2019-08-16 07:20:30
SV: Ny skatt, flygbränsle.
OBS! När det gäller skatt på flygbränsle infördes den av den M ledda regeringen redan 2008. Borgerligheten var först med en verklig skatt på flygbränsle.

Internationell överenskommelse hindrar att skatten tas ut för bl.a linjetrafik.

De borgerliga regeringarna har under sina år i regeringsställning höjt fler avgifter för genomsnitts inkomsttagaren än de S ledda regeringarna. M kallar inte alltid sina höjningar skatt men det har blivit mindre pengar över till att fritt spendera för många.

Moderat
Tax
2019-08-16 14:41:16
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Bränsleskatten gäller endast icke kommersiella flygningar (nöjesflyg).
Precis som att det är bränsleskatt på nöjesbåtar och liknande.
Sv Tax
2019-08-16 18:14:53
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Fel! Fel! Fel!

Skatten gäller även företagsflygningar. Ett företag som har ett eget flygplan för att frakta egen personal skall betala skatt på bränslet.

Det är således skatt på allt flygbränsle med några undantag.

Linjetrafik, chartertrafik och taxiflyg är undantagna från skatt. Det finns några andra undantag också såsom skogsbrandbevakning med flyg.

Det är av denna anledning som ett flertal länder i världen också USA i stället tar ut en skatt för avgående passagerare, det är godkänt av den internationella överenskommelsen. USA debiterar skatt både för avgående och ankommande passagerare.

Obs! För linje och taxiflygningar i Sverige med flygplan som har max tio passagerarsäten behövs ingen skatt betalas. Ex. Linjen Luleå - Pajala - Luleå.
Loffe
2019-08-16 18:34:47
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Till Kent: Det kostar att vara en humanitär stormakt. Då vänder man på alla stenar för att se om det finns något område som man inte infört någon skatt på. Snart får man väl betala för varje andetag man tar:)
Tax
2019-08-16 21:17:47
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Fel! Fel! Fel! Företag lägger sina plan i bolag. Som sedan fakturerar bolagets ägare. Därmed blir flygningarna kommersiella.
Exempelvis tidigare Blue Chip, som ägdes av flera bolag.

Underskatta inte de stora bolagen.
Sv Tax
2019-08-17 08:11:14
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Det ändrar inget gentemot vad jag sa! Företagsflyg med eget flygplan beskattas. Taxi flyg undantaget.

Taxi flyg behöver tillstånd för sin flygverksamhet det kostar en hel del. Kräver också att flygplanet är i kontrollerad miljö kostar också extra. Ställer också krav på en organisation med mer personal. Dyrare försäkringar. Ett fristående bolag med egen personal. Högre krav när man utför flygningar mot betalning.

Kan detta av egen erfarenhet. I mitt företag flög vi tidigare många tjänsteresor med företagets flygplan. Att skapa ett speciellt bolag för att utföra motsvarande flygningar blev betydligt dyrare.
Calle
2019-08-17 12:20:23
Sv: Tax
Företagsflygningar (firmaflyg) är per definition inte kommersiell flygning, därför ligger de i samma kategori som privatflyg och bränslet beskattas.

Har ditt företag ett AOC med alla tillstånd och bedrivs flygverksamheten i vinstsyfte. Nej, då är det skatt på bränslet, jag förstår inte det kontroversiella. Privatflyg är det det handlar om. Starta flygbolag med den träning, organisation osv om ni vill slippa bränsleskatten.
sv Calle
2019-08-17 22:36:56
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Tror du att man kan ha flygplan "indoors" utan organisation?
Varför tror du att stora bolag lägger sina plan i bolag?
Tyvärr vet ni inte vad ni snackar om!

Att du inte förstår det det kontroversiella, är närmast ditt problem.
Sv Calle
2019-08-18 00:12:27
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Visst kan man starta ett eget bolag men det blir dyrt, mycket dyrt och för mindre företag lönar det sig inte. Det var bättre förr! Innan den Moderatledda regeringen började sätta käppar i verksamheten.
Sv Calle
2019-08-18 08:57:31
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Så enkelt är det inte. Det finns flygningar som ger skattebefrielse för bränslet trots att inget AOC finns och flygningen görs med PPL piloter.

Skogsbrandbevakning med flyg utförd av en flygklubb med PPL piloter då är bränslet skattebefriat.

Flygningar för Frivilliga Flygkåren utförda av en flygplansägare med PPL piloter då är bränslet skattebefriat.

I båda dessa fall får piloten inte betalt och ersättningen till flygplansägaren täcker kostnaden för flygplanet. Flygplanet måste befinna sig i kontrollerad miljö med CAMO och F verkstad eller 145 verkstad (kontrollerad miljö).
Sv Calle
2019-08-18 09:44:37
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Allt företagsflyg bedrivs/bedrevs i vinstsyfte. Företag jobbar för att tjäna pengar. Det egna flygplanet var ett verktyg för att effektivisera verksamheten. I slutändan var det alltid kunden som betalade.
Således ingen privat verksamhet.
Cale
2019-08-18 15:19:33
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Starta ett eget AOC då.
Cale
2019-08-18 18:28:39
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Har du någon uppfattning vad det kostar med ett AOC?

Tror inte det.
Calle
2019-08-19 10:57:26
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Men då får man ju välja - antingen bedriva verksamheten som firmaflyg - och betala bränsleskatt. Eller så gör man det på riktigt och följer ett annat regelverk och startar ett riktigt flygbolag med de certifieringar som krävs och slipper bränsleskatten. Det är ju inte så svårt? I AOC:et ingår man då t ex i EU-ETS och kompenserar på det viset för sina utsläpp och bär kostnader för detta och flyger man privat så betalar man bränsleskatt.

Valet är fritt, sluta gnäll och följ spelreglerna.
Sv Calle
2019-08-19 16:26:30
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Ger endast adekvat information! Firmaflyg har minskat mycket och det beror i grunden på vad den borgerliga regeringen införde 2008.

Vi har nu en borgerlig majoritet i Riksdagen men trots detta denna skatt.

Skyll inte på de oskyldiga.

Dåligt hanterat av de borgerliga partierna som har majoritet i Riksdagen.

@Sv Calle
2019-08-19 22:26:35
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Hört talas om Januari överenskommelsen?
Moderat
2019-08-20 12:23:34
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Det var vår ledning (M) som totalt misslyckades och därav januari överenskommelsen. Men det är inte första gången vi gör något dumt. Flygskatten på bränsle 2008 var ett misstag.

Som man bäddar får man ligga!
Calle
2019-08-20 22:38:02
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Vad har januari-överenskommelsen med skatt på flygbränsle att göra?
Sv Calle
2019-08-21 10:04:17
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Visar bara på M bristande taktik för att kunna slippa en massa skatter.
sv Calle
2019-08-21 12:08:26
SV: Ny skatt, flygbränsle.
Januariöverenskommelsen innebär, att det är i praktiken ingen (röstmässigt) borgerlig majoritet. För att göra en koppling tidigare inlägg. Frågor på det?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev